|
| Samochody terenowe stały się już nawet luksusowe. Przykładem na to jest najnowszy Pajero, który otrzymał nie tylko wygodne wnętrze, ale i niezależne zawieszenie kół.

Jest to już trzecia generacja Pajero. Pierwszy model o tej nazwie pojawił się w 1982 r., jego rozwinięciem był drugi z 1991 r., a ten trzeci, tegoroczny model został całkowicie przekonstruowany. Otrzymał samonośne nadwozie, niezależne zawieszenie kół i bardzo nowoczesne, nowe silniki - 3,5 litrowy V6 z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI) oraz 3,2-litrowy 4-cylindrowy rzędowy z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego (DI-D), czyli diesel. Drugi z wymienionych silników napędzał samochód, którym jeździliśmy i przekazujemy wrażenia.
Obszerne wnętrze
Samonośne nadwozie pozwoliło konstruktorom ustalić proporcje wysokości do szerokości w stosunku 1:1. Obniżono podłogę, zwiększając przestrzeń dla pasażerów i wygodnie rozplanowano wnętrze nadwozia.

Wyposażenie
Deskę rozdzielczą ozdobiono wykładziną drewnopodobną i wstawiono drewno w koło kierownicy. W konsoli środkowej wbudowano wyświetlacz wielofunkcyjny. Wysokiej jakości skórzaną tapicerkę mają siedzenia. Jest automatyczna klimatyzacja z możliwością regulacji nadmuchu powietrza przez pasażerów jadących na środkowym siedzeniu. Na składane siedzenie tylne (trzeci rząd siedzeń), wyprowadzono również nadmuch powietrza. Szyby w drzwiach i lusterka zewnętrzne mają elektryczne sterowanie. Jest też filtr przeciwpyłkowy i przeciwzapachowy.

Silnik i napęd
Silnik oznaczony DI-D (Direct Injection - Diesel = wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem) osiąga wysoką wartość momentu obrotowego. Wyposażony został w turbosprężarkę i chłodzenie ładunku (intercooler).
Przeniesieniem napędu zarządza układ Super Select 4WD (SS4-II). Umożliwia on dołączenie napędu kół przednich, czyli przełączenie z 4 x 2 na 4 x 4 podczas jazdy z prędkością do 100 km/h. Ma cztery tryby pracy; 2H (4 x 2), 4H (4 x 4), 4HLc - blokada centralnego mechanizmu różnicowego i 4LLc - blokada centralnego mechanizmu - zakres niski, na trudny teren.
Prowadzenie
Kierowca jest świadomy, że prowadzi duży samochód, ale odbywa się to w łatwy sposób. Świetnie działa wspomaganie kierowcy, a manewrowanie utrudnia tylko duży promień zawracania. Urządzenia sterowania działają precyzyjnie i bez wysiłku, operujemy dźwignią "terenową", gdyż cały układ SS4-II jest sterowany elektronicznie.
Podczas jazdy na utwardzonej nawierzchni nie słychać przekładni terenowych, nawet szumu ogumienia, tylko silnik głośniejszy jest w momencie rozpędzania pojazdu. Pajero przejeżdża podmokłe i piaszczyste podłoże, dość sprawnie pokonuje też wzniesienia.
Trzeba poczekać
Nowy Pajero 3.2 DI-D GLS (homologowany jako ciężarowy, z metalową siatką oddzielającą bagażnik), zależnie od zróżnicowanego w niewielkim zakresie wyposażenia, kosztuje od 98 000 do 102 000 DM przeliczanych na złotówki. Na auto trzeba jednak poczekać.

Dane techniczne
Pojemność silnika cm3 ) | 3200 |
Moc maks. (KM-obr./min) | 165-3800 |
Moment obr. (Nm-obr/min) | 373-2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 |
Prędkość maks. (km/h) | 170 |
Zużycie paliwa średnie (l/100 km) | 9,7 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 194/1700 |
Prześwit poprzeczny (mm) | 225 |
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?