Mistrzostwa Polski w wyścigach górskich już niedługo. Zobacz film

redakcja.regiomoto
Mistrzostwa Polski w wyścigach górskich już niedługo. Zobacz film
Mistrzostwa Polski w wyścigach górskich już niedługo. Zobacz film
Wyścigi górskie są jedną z najbardziej widowiskowych dyscyplin sportu motorowego, a Polacy od lat się w niej specjalizują. Dlatego Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski 2012 zapowiadają się ekscytująco.
Mistrzostwa Polski w wyścigach górskich już niedługo. Zobacz film
Mistrzostwa Polski w wyścigach górskich już niedługo. Zobacz film

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski - w skrócie GSMP - to cykl siedmiu wyścigowych weekendów z czternastoma rundami. Podczas każdej z nich zawodnicy mają za zadanie jak najszybciej przejechać wyznaczony odcinek krętej drogi, mierzący od trzech do sześciu kilometrów, oczywiście pod górę. Wąskie i kręte asfaltowe drogi, samochody o dużej mocy i znakomici kierowcy – to recepta na niesamowite widowisko.

Trasy wyścigów górskich rozsiane są po całej Polsce i zagranicą, a zawody rozgrywane są w takich miejscowościach jak: Korczyna koło Krosna, Jahodna koło słowackich Koszyc, Limanowa koło Krakowa, Sopot – wakacyjna stolica Polski, Sienna koło Stronia Śląskiego, Banovce nad Bebravou na Słowacji oraz Załuż koło Sanoka. Pierwsze rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski 2012 zaplanowano w Korczynie na 18-20 maja. Kalendarz GSMP 2012 poniżej.

Zobacz film podsumowujący poprzedni sezon Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski:

Podczas wyścigów górskich zawodnicy w ciągu jednego dnia ten sam odcinek drogi, pięć lub sześć razy. Taka formuła rozgrywania zawodów pozwala kibicom na przemieszczanie się po trasie bez większych problemów. Całość zawodów tworzy jeden wielki piknik motoryzacyjny ze swoją główną bazą, którą stanowi park maszyn, gdzie wszyscy zawodnicy stacjonują ze swoimi serwisami, dostępnymi dla wszystkich kibiców.

Zobacz zdjęcia z Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski w sezonie 2011

W Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski kierowcy ścigają się autami z bardzo szerokiej grupy. Podstawowy podział wg kryteriów FIA dzieli samochody kategorii I (budową zbliżone do samochodów produkcyjnych) oraz kategorii II wyścigowe (tzw. formuły lub inne samochody budowane specjalnie do wyścigów). Samochody podzielone są na grupy wg obowiązujących przepisów FIA lub regulaminów krajowych PZM. W ramach grup prowadzony jest podział na tzw. klasy uwzględniający najczęściej pojemność skokową silników.

W ramach podziału na grupy można w GSMP najczęściej spotkać następujące samochody:

- grupa N lub R1 są to samochody, w których zakres dozwolonych modyfikacji jest najmniejszy i przypominają najbardziej auta produkcyjne pod względem kompletacji wszystkie zespoły i większość części pozostają oryginalne. Ponadto nie są dozwolone modyfikacje mechaniczne silnika i skrzyni biegów a dozwolone zmiany dotyczą głównie możliwości zastosowania tzw. sportowych zawieszeń kół jezdnych, układów wydechowych, centralek sterowania silnikiem oraz filtrów paliwa i powietrza. Pod względem osiągów,
np. moc silnika może być wyższa o ok. 10 proc.,

- grupa A lub R3 są to samochody, w których zakres dozwolonych modyfikacji jest szerszy jak dla grupy N i samochody te charakteryzują się wysokimi osiągami, np. moc silnika może być ok. 50 proc. wyższa od mocy silnika produkcyjnego oraz dozwolone jest stosowanie innych przełożeń przekładni głównej i skrzyni biegów,

- grupa open - otwarta, w ramach tej grupy startują głównie samochody zbudowane wg przepisów  tzw. wolnej grupy narodowej E-1 a wraz z nimi mogą startować samochody z innych grup FIA np. GT, ST, S2000. Przepisy techniczne dla tych samochodów pozwalają na bardzo szeroki zakres modyfikacji całego samochodu np. nadwozi, silników, zawieszeń kół.
Moce silników mogą być dwukrotnie wyższe od mocy silników seryjnych a osiągi tych samochodów mogą być zbliżone do samochodów wyścigowych tzw. formuł,

- grupa samochodów historycznych, w ramach tej grupy startują samochody, dla których skończyła się możliwość startów z uwagi na zakończenie ważności kart homologacyjnych FIA. Do grupy samochodów historycznych mogą przejść samochody, które już w przeszłości startowały w wyścigach lub rajdach (z przeszłością sportową) oraz istnieje możliwość zbudowania samochodu na bazie samochodu bazowego (bez przeszłości sportowej),

- w regulaminie GSMP przewidziano również możliwość tworzenia dodatkowych klas samochodów tzw. pucharowych lub markowych. Mogą być one utworzone z inicjatywy sponsora lub grupy zawodników.

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski – kalendarz na sezon 2012

18-20 maja 2012 r. - I i II runda Korczyna
8-10 czerwca 2012 r. - III i IV runda Jahodna (Słowacja) + FIA CEZ Hill Climb Challenge
22-24 czerwca 2012 r. - V i VI runda Limanowa + FIA CEZ Hill Climb Trophy
6-8 lipca 2012 r. - VII i VIII runda Sopot
20-22 lipca 2012 r. - IX i X runda Sienna + runda Wyścigowego Pucharu Polski z Toru Poznań
3-5 sierpnia 2012 r. - XI i XII runda Banovce (Słowacja) + FIA CEZ Hill Climb Trophy
21-23 września 2012 r. XIII i XIV runda Załuż + Mistrzostwa Słowacji

W Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski 2011 – podczas 14 rund – wystartowało 140 zawodników. Podczas każdej rundy ścigało się średnio 66 kierowców. Każdy zawodnik przejechał ponad 216 km podczas zawodów. Zmagania kierowców obserwowało 20 tys. kibiców.

Zawodnicy startowali samochodami 24 marek (Mitsubishi, Subaru, Seat, Lotus, Renault, Ford, Citroen, Ferrari, BMW, Honda, Peugeot, Opel, Nissan, Fiat, Kia, VW, Saab, Porsche, Polonez, Alfa Romeo, Skoda, Suzuki, Toyota, Trabant).

Zobacz zdjęcia z Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski w sezonie 2011

Więcej informacji:

http://www.fia.com

http://www.pzm.pl
http://www.wyscigigorskie.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty