Po latach poszukiwań swojej drogi w świecie crossoverów i SUV-ów, po eksperymentach i przeszczepach modeli z USA na rynek europejski Mazda znalazła najwyraźniej złoty środek. W 2011 r. zadebiutował model CX-5 - jeden z ciekawszych stylistycznie i technicznie SUV-ów. Idąc za ciosem w 2015 r. Mazda z powodzeniem wprowadziła na rynek mniejszą o rozmiar CX-3. Posiadając taki model w swoim portfolio udowadnia innym markom, że nie liczy się jedynie liczba produkowanych aut, ale także ich jakość.
Testowana CX-3 została skonfigurowana na poziomie SkyPassion Pure White, co znaczy, że jest jednym z wyższych wariantów wyposażenia. Dzięki temu za cenę zaczynającą się od 89 800 zł otrzymujemy w standardzie m.in. kamerę cofania, system monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTA), czyli wspomaganie przy wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego, funkcję ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW), monitoring martwego pola, wyświetlacz head-up, światła w technologii LED czy podgrzewane lusterka boczne oraz fotele przednie. Trzeba przyznać, że jest to całkiem sporo jak za tę cenę.
źródło: TVN Turbo / x-news
Wśród opcji znajdują się m.in. nawigacja z mapami zawierającymi ostrzeżenia o fotoradarach (2.100 zł) oraz pakiet Safety, w którego skład wchodzą: system przełączania automatycznego ze świateł drogowych na światła mijania (HBC), doświetlanie zakrętów (AFLS), inteligentne wspomaganie hamowania (SBS), system wykrywający zmęczenie kierowcy Drive Alert, aktywny tempomat (MRCC) i system audio Bose z siedmioma głośnikami. Pakiet ten kosztuje 4.900 zł. Do tego na pokładzie znajduje się w standardzie system Start/Stop oraz system odzyskiwania energii z hamowania nazwany przez Mazdę i-Eloop.
Nadwozie Mazdy CX-3 idealnie wpasowuje się w obecną linię stylistyczną marki. Z daleka można pomylić ją z większą CX-5. Auto prezentuje się agresywnie i dynamicznie, co jest w sporej mierze zasługą przodu nadwozia, który dodaje modelowi energetycznego wyglądu. Wcześniej wspominane światła LED nie dość, że całkiem dobrze oświetlają drogę, to sprawiają wrażenie groźnych, przymrużonych oczu. Tył, chociaż spokojniejszy, również trzyma fason. Wyrazu tutaj nadaje spojler. Wyceniony na 2.600 zł kolor Machine Gray - chociaż bardziej pospolity niż charakterystyczny czerwony lakier Soul Red - sprawia, że auto oglądane z każdej perspektywy prezentuje się elegancko. Mierząca 4,27 m CX-3 jest porównywalna z Oplem Mokka X. Wizualnie Mazda wygląda jednak na większą.[page_break]
Często zdarza się, że zachwycające z zewnątrz auto albo przynajmniej sprawiające dobre wrażenie, ma wnętrze, o którym nie sposób powiedzieć wiele dobrego. Ta zasada nie sprawdza się w przypadku CX-3. Ergonomiczna kabina urzeka swoim wyglądem. Skórzane siedzenia z zamszowymi elementami sprawdzają się bardzo dobrze. Człowiek nie ślizga się na nich, nie wypada. Jest tak, jak być powinno. Połączenie białego, czarnego, z bordowymi przeszyciami i gdzieniegdzie małe panele z imitacji włókna węglowego sprawiają, że czuć, iż zainwestowanie 2.400 zł w pakiet Pure White było słuszną decyzją. Panel z białej skóry przed pasażerem daje poczucie dopracowania, a kratki nawiewów, chociaż gdzieś już niby nam znane, przywołują na myśl elementy z samolotu. Pod kątem designu czy urzekającej kolorystyki Mazda popisała się.
Ekran multimediów nie jest za duży, ale to wbrew pozorom jego zaleta. Nie narzuca się, nie zasłania przedniej szyby, nie przeszkadza. Warto odnotować, że podczas postoju jest on dotykowy, a podczas jazdy można go kontrolować za pomocą joysticka umieszczonego poniżej dźwigni zmiany biegów obok staromodnego hamulca ręcznego. Wygodna pozycja za kierownicą przekłada się na brak zmęczenia w trasie, a kierownica, chociaż bardzo klasyczna, to nie odwraca uwagi od tego, co się dzieje na drodze. Co najważniejsze, dobrze się ja trzyma. Wśród zegarów nie znajdziemy natomiast klasycznego prędkościomierza. Jest on w formie cyfrowej na obrotomierzu lub na wyświetlaczu head-up, który ma formę przezroczystej płytki - automatycznie wysuwającej się i chowającej. Wszelkiego typu systemy można włączyć lub wyłączyć przyciskami po lewej stronie kierowcy. Na środkowej konsoli poza pokrętłami od klimatyzacji znajdują się również włączniki podgrzewania foteli czy kierownicy.
Na tylnej kanapie znajdzie się wystarczająco miejsca dla dzieci i dla dorosłych - zarówno na trasy do sklepu, czy do dalszej jazdy. Wygodna kanapa ma oparcie ustawione pod dobrym kątem, przez co podróżujący nie poczują się tak, jakby siedzieli na ławce w parku. Bagażnik o wyjściowej pojemności 350 l wystarczy na krótki wyjazd lub tygodniowe zakupy spożywcze dla czteroosobowej rodziny.
CX-3 to auto typowo miejskie i tak też się prowadzi. Dwulitrowa jednostka produkuje 150 KM mocy i 204 Nm momentu obrotowego. Auto osiąga pierwszą setkę w 8,7 sekundy, co jest całkiem dobrym wynikiem, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. W porównaniu do konkurencji z tabeli zarówno pierwsza, jak i druga wartość wygrywa. Mazda wyposażyła CX-3 w przednie kolumny MacPhersona i tylną belkę skrętną. Taka konfiguracja pozwala całkiem przyzwoicie i sprawnie przejechać przez niezbyt duże nierówności na drodze. W trasie nie czuć drgań, nawet jeśli jedzie się po trochę bardziej zniszczonej drodze. Nawet przy żwawszej jeździe auto nie zaczyna się zbyt mocno przechylać. Kierowca ani przez moment nie ma poczucia, że coś mogłoby pójść nie tak. CX-3 jest stabilna, a biegi wchodzą gładko. Boczne lusterka i tylna szyba dają wystarczająco dużo widoku, by nie musieć się denerwować parkowaniem tyłem. W najwyższej wersji wyposażenia w odwodzie jest też standardowa kamera cofania z liniami pomocniczymi. Przy spokojnej jeździe również nie przeszkadza hałas we wnętrzu.
Zobacz też: test Mazdy CX-3
Mazda CX-3 to auto, które nie jest ideałem. Ma wady, ale ich wymienianie byłoby zwykłym czepialstwem, które nie zaważyłoby na odbiorze całokształtu. CX-3 jest na tyle dobre, że wszelkie niedociągnięcia można pominąć. Testowany egzemplarz kosztuje według konfiguratora trochę ponad 100 tysięcy złotych. Czy wart jest swojej ceny? Jako auto dla rodziny, z małymi dziećmi w wieku przedszkolnym, do jazdy po mieście jak najbardziej. Jeśli kupujący natomiast potrzebuje czegoś większego, sięgnie po CX-5 lub auta konkurencji. Niemniej CX-3 jest ciekawą alternatywą dla zachowawczych niemieckich aut. Zarówno wyglądem zewnętrznym, jak i designem kabiny może spokojnie stawać w szranki z innymi crossoverami, a nawet z nimi wygrywać. W końcu ważny jest cały odbiór, a nie tylko poszczególne elementy.
Mazda CX-3 i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny:
Marka/model | Mazda CX-3 SkyPassion 2.0 Sky-G | Fiat 500X Lounge 1.4 Multiair 16V | Renault Captur Intens Energy TCe 120 | Opel Mokka X Elite 1.4 Turbo |
Cena (zł) | Od 99.300 | Od 74.900 | Od 75.000 | Od 93.350 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Crossover/4 | Crossover/4 | Crossover/4 | Crossover/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | ||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4275/1765/1535 | 4273/1796/1608 | 4122/1778/1566 | 4275/1781/1658 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1525/1520 | 1545/1545 | 1531/1516 | 1541/1540 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2570 | 2606 | 2555 |
Masa własna (kg) | 1760 | 1495 | 1706 | 1504 |
Pojemność bagażnika (l) | 350-1260 | 350-1000 | 377-1235 | 356-1372 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 44 | 48 | 45 | b.d. |
Układ napędowy | ||||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 1998 | 1368 | 1197 | 1364 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | 4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | Manualna/6 | Manualna/6 | Manualna/6 | Manualna/6 |
Osiągi. | ||||
Moc (KM) @ obr./min. | 150 / 6000 | 140 / 5000 | 118 / 5000 | 140 / 4900-6000 |
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min. | 204 / 2800 | 230 / 1750 | 205 / 2000 | 200 / 1850-4900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 8,7 | 9,8 | 9,9 | 9,9 |
Prędkość maksymalna (kmh/h) | 200 | 190 | 182 | 186 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,4 | 6,0 | 5,6 | 6,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 150 | 139 | 127 | 152 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?