Lamborghini SC63. Hybrydowy prototyp wyścigowy

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Począwszy od 2024 roku jeden samochód będzie rywalizował w pełnych mistrzostwach FIA World Endurance Championship. Drugi zaś weźmie udział w wyścigach North American Endurance Championship z serii IMSA.
Począwszy od 2024 roku jeden samochód będzie rywalizował w pełnych mistrzostwach FIA World Endurance Championship. Drugi zaś weźmie udział w wyścigach North American Endurance Championship z serii IMSA. Lamborghini
Lamborghini Squadra Corse zaprezentowało na Goodwood Festival of Speed swój pierwszy hybrydowy prototyp przeznaczony do wyścigów długodystansowych. SC63 ma startować w klasie Hypercar w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA 2024, w tym w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, oraz w klasie GTP w IMSA WeatherTech Sports Car Championship Endurance Cup.

W ramach opracowania konstrukcji SC63 Lamborghini zdecydowało się na współpracę z Ligierem. Natomiast nadwozie zostało zaprojektowane przez dział Centro Stile Lamborghini i posiada bardzo wyraźne elementy w tym kultowe światła w kształcie litery Y z przodu i z tyłu. Kolor wybrany dla SC63 to zielony Verde Mantis, z czarnym pasem Nero Noctis nad kabiną, przednią maską, dyfuzorem z włókna węglowego, tylną płetwą i błotnikiem. Samochody będą również utrzymane w zielonych, białych i czerwonych barwach włoskiego Tricolore z logo długoletniego partnera Lamborghini, szwajcarskiego producenta zegarków Rogera Dubuis.

C63 jest wyposażony w całkowicie nowy 3,8-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, który został opracowany przez inżynierów Lamborghini specjalnie na potrzeby programu wyścigowego. Silnik ma konfigurację „cold V”, co oznacza, że turbosprężarki są zamontowane poza kątem osi silnika, ułatwiając ich chłodzenie i serwisowanie. Ponadto rozwiązanie to obniża masę i optymalizuje środek ciężkości samochodu.

Moc silnika i układu hybrydowego marki Bosch, która jest standardem we wszystkich samochodach kategorii LMDh, została ograniczona przepisami do 500 kW (680 KM). Chociaż skrzynia biegów jest standardem we wszystkich samochodach LMDh, inżynierowie Lamborghini mieli możliwość dostosowania jej do wymagań marki, w tym wyboru przełożeń i poślizgu mechanicznego mechanizmu różnicowego.

Układ chłodzenia samochodu zadecydował w dużej mierze o samym projekcie. Zespół zastosował osiem różnych chłodnic, w tym dwie chłodnice międzystopniowe, jedną chłodnicę skrzyni biegów, jeden skraplacz klimatyzacji, jedną chłodnicę systemu odzyskiwania energii (ERS), jedną chłodnicę systemu magazynowania energii (ESS) i dwie chłodnice wody.

Począwszy od 2024 roku jeden samochód będzie rywalizował w pełnych mistrzostwach FIA World Endurance Championship. Drugi zaś weźmie udział w wyścigach North American Endurance Championship z serii IMSA. Zespół Iron Lynx, zaprezentowany jako partner podczas Wielkich Finałów Lamborghini 2022, będzie prowadził samochody w obu seriach, a wśród kierowców znajdą się Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli, Romain Grosjean i Daniił Kvyat. Pozostali kierowcy zostaną potwierdzeni w późniejszym czasie w 2023 roku.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty