Kia Magentis 2.0 CRDi

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Klasyczna linia nadwozia nie wyróżnia Magentisa na drodze
Fot. Tomasz Szmandra: Klasyczna linia nadwozia nie wyróżnia Magentisa na drodze
Po sukcesach Picanto i Sportage, Kia zamierza powalczyć o klienta także w klasie średniej.

Magentis ma jednak trudne zadanie stawienia czoła takim rywalom jak Volkswagen Passat czy Ford Mondeo.

 

Fot. Tomasz Szmandra: Klasyczna linia nadwozia nie wyróżnia Magentisa na drodze
Fot. Tomasz Szmandra: Klasyczna linia nadwozia nie wyróżnia Magentisa na drodze

Kia odgrywa coraz ważniejszą rolę na europejskich rynkach - w ubiegłym roku sprzedano tutaj 320 tys. aut tej marki, czyli o ponad 50 proc. więcej niż rok wcześniej.

 

Plany zakładają sprzedaż 100 tys. sztuk rocznie drugiej generacji Magentisa, z czego 10 tys. ma trafić do Europy.

 

Cechy szczególne

 

Flagowa limuzyna koreańskiej firmy jest zbliżona konstrukcyjnie do Hyundaia Sonaty, stąd wyraźne podobieństwo obu modeli.

Fot. Tomasz Szmandra: Auto oferuje wysoki komfort jazdy i przeciętną precyzję prowadzenia
Fot. Tomasz Szmandra: Auto oferuje wysoki komfort jazdy i przeciętną precyzję prowadzenia

Nadwozie Magentisa ma tradycyjną linię, ale silnie zarysowane światła i przetłoczenia na masce mogą się podobać nie tylko zwolennikom konserwatywnych rozwiązań. Na drodze auto niczym szczególnym się nie wyróżnia, co z pewnością jednak także ma swoje zalety.

 

Podobnie jest z wnętrzem. Przyzwoite materiały wykończeniowe i dobra ergonomia, ale bez projektanckiej fantazji. Dobrym rozwiązaniem wydają się wysoko umieszczone przyciski oraz pokrętła sterowania klimatyzacją i sprzętem audio, co znacznie ułatwia obsługę.

Fot. Tomasz Szmandra: Wysoko umieszczone przyciski i pokrętła sterowania klimatyzacją oraz sprzętem audio znacznie ułatwiają  obsługę
Fot. Tomasz Szmandra: Wysoko umieszczone przyciski i pokrętła sterowania klimatyzacją oraz sprzętem audio znacznie ułatwiają obsługę

Silnik

 

Dwulitrowy diesel CRDi o mocy 140 KM to własna konstrukcja Kii wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail. Silnik dość sprawnie radzi sobie z ponad 1,5-tonową limuzyną, zapewniając jej przyzwoite osiągi i dynamikę.

 

Magentis potrafi rozpędzić się do "setki" w 10,4 sekundy. Według danych producenta, na trasie auto zadowala się pięcioma litrami paliwa i choć w teście redakcyjnym nie udało nam się zejść poniżej 6,5 litra, to i tak jest to niezły wynik.

 


Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik o pojemności 495 l nie imponuje wielkością , ale jest dość ustawny
Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik o pojemności 495 l nie imponuje wielkością , ale jest dość ustawny


Wrażenia z jazdy

O ile z pracy silnika możemy być zadowoleni, to współpracująca z nim ręczna, 6-stopniowa skrzynia biegów nie jest wzorem precyzji. Może więc warto pomyśleć o oferowanym w opcji  4-biegowym automacie.

 

Także układ kierowniczy nie jest wzorem doskonałości - wszystkie polecenia kierowcy wykonuje jakby z małym opóźnieniem, ale na drodze auto zachowuje się poprawnie. Spora w tym zasługa zawieszenia. Kolumny MacPhersona z przodu i oś wielowahaczowa z tyłu to sprawdzone

Fot. Tomasz Szmandra: Pasażerom na tylnej kanapie nie zabraknie miejsca na nogi
Fot. Tomasz Szmandra: Pasażerom na tylnej kanapie nie zabraknie miejsca na nogi

rozwiązanie, które zapewnia komfortową podróż.

 

Nawet podczas pokonywania ostrych zakrętów nadwozie nie przechyla się zbytnio, a gazowe amortyzatory bardzo dobrze zdają egzamin na nierównościach.

Obszerne wnętrze zadowoli nawet rosłych pasażerów, podobnie jak dobrze wyprofilowane fotele z przodu. Nie mniej wygodnie jest także na tylnej kanapie,  gdzie miejsca na nogi jest pod dostatkiem.

 

Jedną z największych zalet Magentisa jest lista standardowego wyposażenia nawet w podstawowej wersji Gold. Cztery poduszki gazowe, dwie kurtyny, czujniki parkowania, elektrycznie sterowany fotel kierowcy, podgrzewane siedziska, elektrycznie sterowane szyby we wszystkich drzwiach, automatyczna klimatyzacja oraz system multimedialny z odtwarzaczem DVD to naprawdę sporo.

Nic dziwnego, że w tej sytuacji lista ewentualnych dopłat ogranicza się do 2 000 zł za lakier metalizowany i 3 000 zł za skórzana tapicerkę.

Podsumowanie

 

Najtańsza benzynowa wersja Magentisa kosztuje 83 900 zł, a ceny modeli z silnikiem diesla zaczynają się od 90 400 zł.

 

Podobnie jak modele Sportage, Rio, Sorento czy Picanto limuzyna Kii stanowi potwierdzenie, że firma potrafi zbudować  dobrze wyposażony, przyzwoitej jakości samochód za rozsądną cenę. Czy jednak to wystarczy, aby odnieść sukces w tak mocno obsadzonym segmencie rynku? 
 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1991

Moc maksymalna (KM/obr/min):

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

305/1800-2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,4

Prędkość maksymalna (km/h):

221

Pojemność bagażnika (l):

495

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,0/8,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

473,5 x 180,5 x 148

Rozstaw osi (cm):

272

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena (zł):

90 400

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca z przodu i z tyłu.

Silnik

****

Dynamiczna jednostka napędowa.

Poziom hałasu

***

Silnik głośno pracuje zwłaszcza na wyższych obrotach.

Zużycie paliwa

****

Stosunkowo małe spalanie jak na samochód tej klasy.

Wyposażenie

*****

Bogate wyposażenie nawet w podstawowej wersji Gold.

 

Wyposażenie seryjne:

Kia Magentis 2.0 CRDI Gold
 

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Automatyczna klimatyzacja

S

Komputer pokładowy

S

Czujniki cofania

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Tempomat

S

Radioodtwarzacz CD i DVD

S

s - wyposażenie seryjne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie