Kia Cerato kontra Hyundai Elantra

Ryszard Polit
Fot. Kia: Kia Cerato ma zdobyć europejskie rynki przystępną ceną i eleganckim kształtem nadwozia.
Fot. Kia: Kia Cerato ma zdobyć europejskie rynki przystępną ceną i eleganckim kształtem nadwozia.
Managerowie koncernu Hyundai zapowiadają ekspansję na światowe rynki. Istotną rolę w Europie mają odegrać modele klasy średniej - Elantra i Cerato.

Managerowie koreańskiego koncernu Hyundai zapowiadają ekspansję na światowe rynki. Istotną rolę w Europie mają odegrać modele klasy średniej, takie jak Elantra i Cerato. Tak się bowiem składa, że marka Kia należy do Hyundaia.

Fot. Kia: Kia Cerato ma zdobyć europejskie rynki przystępną ceną i eleganckim kształtem nadwozia.
Fot. Kia: Kia Cerato ma zdobyć europejskie rynki przystępną ceną i eleganckim kształtem nadwozia.

 

Rozwój marek koreańskich porównywany jest do kariery producentów japońskich z lat 70. Wtedy główną zaletą aut azjatyckich była niska cena,  bogate wyposażenie seryjne i wysoka jakość montażu. Przyglądając się Cerato i Elantrze można jednak dojść do wniosku, że Koreańczycy kroczą inną

Fot. Hyundai: Hyundai Elantra jest nieco dłuższa od Cerato, jednak ma identyczny rozstaw osi.
Fot. Hyundai: Hyundai Elantra jest nieco dłuższa od Cerato, jednak ma identyczny rozstaw osi.

drogą. W obu pojazdach wybraliśmy wersje sedan, napędzane tym samym, benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Niektórzy twierdzą, że cechą szczególną aut koreańskich jest charakterystyczne, kontrowersyjne dla Europejczyków, wzornictwo i "włoskie" nazwy modeli. Bez wątpienia

Fot. Kia: Cerato napędzane benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM ma niemal identyczną dynamikę jak Hyundai Elantra.
Fot. Kia: Cerato napędzane benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM ma niemal identyczną dynamikę jak Hyundai Elantra.

nowoczesna w Cerato i Elantrze jest konstrukcja tylnego, wielowahaczowego zawieszenia. Oba auta mają identyczny rozstaw osi, jednak nieco więcej miejsca na tylnej kanapie oferuje Cerato. W tym aucie jest więcej miejsca nad głową. Wnętrza obu samochodów wykonane są z materiałów przeciętnej jakości, a przednie siedzenia nie są zbyt wygodne. Bardziej ergonomiczna w obsłudze przełączników i przycisków jest Kia. Pod względem wielkości bagażnika zdecydowanie lepsza jest

Fot. Hyundai: Elantra jest napędzana tym samym silnikiem co Kia Cerato, dlatego dynamika i zużycie paliwa są podobne.
Fot. Hyundai: Elantra jest napędzana tym samym silnikiem co Kia Cerato, dlatego dynamika i zużycie paliwa są podobne.

Elantra, której przestrzeń bagażowa wynosi 415 l, o 70 l więcej od Cerato.

 

Silniki

 

Do napędu obu modeli wykorzystano ten sam, benzynowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM. Zachowuje się on jak typowa jednostka wielozaworowa - chcąc uzyskać dobrą dynamikę, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach i

Fot. Kia: Tablica przyrządów Cerato jest dość nowoczesna, a obsługa przycisków i przełączników nie sprawia kłopotów.
Fot. Kia: Tablica przyrządów Cerato jest dość nowoczesna, a obsługa przycisków i przełączników nie sprawia kłopotów.

często zmieniać biegi. Elastyczność tego silnika nie jest najlepsza, podobnie jak głośna praca. Zużycie paliwa obu pojazdów jest podobne i w mieście nie przekracza 10 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Elantra i Cerato mają zbliżoną dynamikę. Silnik zapewnia wystarczające osiągi, które nie są jednak mocną stroną tych

Fot. Hyundai: We wnętrzu Elantry jakość plastików jest dość przeciętna.
Fot. Hyundai: We wnętrzu Elantry jakość plastików jest dość przeciętna.

aut. Po dość nowoczesnej konstrukcji układu zawieszenia można się spodziewać dobrych własności jezdnych, które jednak nie są najlepsze. Hyundai i Kia mają miękkie zawieszenie, które powoduje niezbyt stabilne zachowanie w zakrętach. Jest to szczególnie odczuwalne na nierównej nawierzchni. Oba auta mają zbliżoną długość drogi hamowania, które jest dłuższa niż u europejskich konkurentów. Poziom hałasu mierzony przy prędkości 100 km/h jest nieco mniejszy w Hyundaiu, jednak w obu pojazdach nie jest zbyt cicho. 

 

Podsumowanie

 

Kia Cerato oferowana w cenie 50 490 zł wydaje się ciekawszą propozycją od Hyundaia Elantry, który jest droższy aż o 9 410 zł. Ta miażdżąca różnica wynika z bogatszego wyposażenia Hyundaia, jednak w cenie 59 900 zł można znaleźć wiele bardziej interesujących samochodów. Cerato i Elantra spełniają kryterium samochodu rodzinnego, gdyż mają wystarczająco pojemne wnętrza i bagażniki. Oba pojazdy mają wiele wspólnych cech, a najbardziej różni je wygląd.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Kia Cerato

Hyundai Elantra 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

+

 

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Kia Cerato

Hyundai Elantra

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1599

1599

Moc maksymalna (KM/obr/min)

105/5800

105/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

143/4500

143/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

11,0

11,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,1

12,3

Prędkość maksymalna (km/h)

186

182

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

70

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,2

41,3

Pojemność bagażnika (dm3
)

345

415

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,5/9,2

5,7/9,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

448 x 174 x 147

453 x 173 x 143

Rozstaw osi (cm)

261

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/6

Cena wersji sedan (zł)

50 490

59 900

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Kia Cerato LX

Hyundai Elantra GLS Middle

poduszki powietrzne

2

2

układ ABS

S

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

-

S/S

centralny zamek

O

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio /z CD

O

O

Klimatyzacja manualna

O

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Fot. Hyundai: Na tylnej kanapie Elantry jest nieco mniej miejsca niż w Cerato.
Fot. Hyundai: Na tylnej kanapie Elantry jest nieco mniej miejsca niż w Cerato.
Fot. Kia: Kia ma nieco bardziej obszerne wnętrze od Hyundaia.
Fot. Kia: Kia ma nieco bardziej obszerne wnętrze od Hyundaia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie