Managerowie koreańskiego koncernu Hyundai zapowiadają ekspansję na światowe rynki. Istotną rolę w Europie mają odegrać modele klasy średniej, takie jak Elantra i Cerato. Tak się bowiem składa, że marka Kia należy do Hyundaia.

Rozwój marek koreańskich porównywany jest do kariery producentów japońskich z lat 70. Wtedy główną zaletą aut azjatyckich była niska cena, bogate wyposażenie seryjne i wysoka jakość montażu. Przyglądając się Cerato i Elantrze można jednak dojść do wniosku, że Koreańczycy kroczą inną

drogą. W obu pojazdach wybraliśmy wersje sedan, napędzane tym samym, benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 105 KM.
Cechy szczególne
Niektórzy twierdzą, że cechą szczególną aut koreańskich jest charakterystyczne, kontrowersyjne dla Europejczyków, wzornictwo i "włoskie" nazwy modeli. Bez wątpienia

nowoczesna w Cerato i Elantrze jest konstrukcja tylnego, wielowahaczowego zawieszenia. Oba auta mają identyczny rozstaw osi, jednak nieco więcej miejsca na tylnej kanapie oferuje Cerato. W tym aucie jest więcej miejsca nad głową. Wnętrza obu samochodów wykonane są z materiałów przeciętnej jakości, a przednie siedzenia nie są zbyt wygodne. Bardziej ergonomiczna w obsłudze przełączników i przycisków jest Kia. Pod względem wielkości bagażnika zdecydowanie lepsza jest

Elantra, której przestrzeń bagażowa wynosi 415 l, o 70 l więcej od Cerato.
Silniki
Do napędu obu modeli wykorzystano ten sam, benzynowy silnik o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM. Zachowuje się on jak typowa jednostka wielozaworowa - chcąc uzyskać dobrą dynamikę, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach i

często zmieniać biegi. Elastyczność tego silnika nie jest najlepsza, podobnie jak głośna praca. Zużycie paliwa obu pojazdów jest podobne i w mieście nie przekracza 10 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Elantra i Cerato mają zbliżoną dynamikę. Silnik zapewnia wystarczające osiągi, które nie są jednak mocną stroną tych

aut. Po dość nowoczesnej konstrukcji układu zawieszenia można się spodziewać dobrych własności jezdnych, które jednak nie są najlepsze. Hyundai i Kia mają miękkie zawieszenie, które powoduje niezbyt stabilne zachowanie w zakrętach. Jest to szczególnie odczuwalne na nierównej nawierzchni. Oba auta mają zbliżoną długość drogi hamowania, które jest dłuższa niż u europejskich konkurentów. Poziom hałasu mierzony przy prędkości 100 km/h jest nieco mniejszy w Hyundaiu, jednak w obu pojazdach nie jest zbyt cicho.
Podsumowanie
Kia Cerato oferowana w cenie 50 490 zł wydaje się ciekawszą propozycją od Hyundaia Elantry, który jest droższy aż o 9 410 zł. Ta miażdżąca różnica wynika z bogatszego wyposażenia Hyundaia, jednak w cenie 59 900 zł można znaleźć wiele bardziej interesujących samochodów. Cerato i Elantra spełniają kryterium samochodu rodzinnego, gdyż mają wystarczająco pojemne wnętrza i bagażniki. Oba pojazdy mają wiele wspólnych cech, a najbardziej różni je wygląd.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Kia Cerato | Hyundai Elantra |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Kia Cerato | Hyundai Elantra |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1599 | 1599 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 105/5800 | 105/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 143/4500 | 143/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 11,0 | 11,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,1 | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 186 | 182 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 70 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,2 | 41,3 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 345 | 415 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,5/9,2 | 5,7/9,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 448 x 174 x 147 | 453 x 173 x 143 |
Rozstaw osi (cm) | 261 | 261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 3/6 |
Cena wersji sedan (zł) | 50 490 | 59 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Kia Cerato LX | Hyundai Elantra GLS Middle |
poduszki powietrzne | 2 | 2 |
układ ABS | S | S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | - | S/S |
centralny zamek | O | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio /z CD | O | O |
Klimatyzacja manualna | O | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą


.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?