Spis treści
Jeep Avenger vs Hyundai Bayon. Stylistyka nadwozia i wnętrze
Trzeba przyznać, że nowy Jeep Avenger prezentuje się niezwykle atrakcyjnie, a jego kompaktowe nadwozie posiada doskonałe proporcje. Samochód ma wymiary 4084 mm długości, 1776 mm szerokości i 1528 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2562 mm. Krótkie zwisy, odpowiedni prześwit (200 mm) oraz poszerzenia nadkoli dodają mu muskularnego, dynamicznego i nieco surowego charakteru, charakterystycznego dla marki Jeep. Dodatkowo, siedmiożebrowy grill, podwójne klosze lamp osadzone w czarnej ramce, nakładki z tworzywa sztucznego oraz nadkola o przekroju trapezu są elementami, które dodają mu uroku, tworząc świetnie wyglądające małe auto "terenowe". Wiem, może brzmi to trochę śmiesznie, ale Jeep twierdzi, że nawet w wersji z napędem na przednią oś, właściwości terenowe są bardzo przyzwoite. Świadczy o tym bardzo dobre kąty natarcia, zejścia oraz rampowy. A co możemy znaleźć we wnętrzu tego samochodu?
We wnętrzu udało się połączyć najlepsze cechy projektów Compassa i Wranglera, tworząc świetnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą Avengera. Ciepły, żółty panel nadaje całej przestrzeni lekki, nieco młodzieżowy styl, a minimalistyczny panel z przyciskami do sterowania najważniejszymi funkcjami oraz duże ekrany - centralny i wirtualne zegary - są bardzo intuicyjne i łatwe w obsłudze. W bazowej wersji wirtualne zegary wyświetlane są na 7-calowym ekranie, natomiast w pozostałych wersjach ekran ma ponad 10 cali. W środku znajdziemy również wiele schowków, w tym jeden z magnetyczną roletką oraz półkę na niemal całej szerokości, idealną do przechowywania drobiazgów, z wyjmowaną "rynienką" ułatwiającą szybkie i łatwe czyszczenie. Bagażnik ma pojemność 355 litrów, a na kanapie nie brakuje miejsca, szczególnie jeśli chodzi o wysokość. Jakość wykończenia również nie zawodzi, chociaż jest pewna ilość plastiku, ale w tej klasie nie jest to szczególnie dokuczliwe.
Koreańska propozycja prezentuje się nieco skromniej, ale nadal emanuje dynamiką i posiada wiele interesujących smaczków. Samochód mierzy 4180 mm długości, 1775 mm szerokości i 1500 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2580 mm. Przód jest zdominowany przez ogromny wlot powietrza w zderzaku, który posiada dodatkową srebrną nakładkę w dolnej części. Jeśli wybierzemy kontrastowy kolor, na przykład turkusowy z czarnym dachem, czarne elementy przodu prezentują się jeszcze bardziej imponująco. Dodatkowo, dzielone światła, z czego te górne są bardzo wąskie i połączone czarnym pasem, dodają charakteru. Z boku samochodu zauważalne są liczne przetłoczenia i delikatne linie. Szczególną cechą jest szeroki słupek C, który jest w kolorze nadwozia. Z tyłu zastosowano klosze lamp w kształcie bumerangów oraz obfitość czerni - na klapie i zderzaku - co sprawia, że główny kolor nadwozia ogranicza się do dość wąskiego pasa. Patrząc na ten samochód trudno oderwać wzrok od wielu ciekawych detali.
Wnętrze Hyundaia Bayon jest minimalistyczne, ale z kilkoma ciekawymi i nowoczesnymi rozwiązaniami. Przez całą szerokość deski rozdzielczej biegną linie, które przypominają bardzo szerokie kratki nawiewów. Te z kolei skrzętnie zamaskowano. Ogromny ekran systemu info-rozrywki w wyższych wersjach wyraźnie wystaje ponad obrys deski rozdzielczej i płynnie spaja się z daszkiem, który skrywa opcjonalne, wirtualne zegary. Interesująco prezentuje się również kierownica z czterema, finezyjnie stylizowanymi ramionami. W wyższych wersjach wyposażenia dostaniemy także dwukolorową tapicerkę, podłokietnik czy wspomniane już duże ekrany. Dzięki temu wnętrze Bayona robi się atrakcyjne i bardzo nowoczesne. Przestrzeni nie brakuje, a bagażnik ma pojemność 411/1205 litrów.
Jeep Avenger vs Hyundai Bayon. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Co prawda głównym składnikiem oferty Jeepa Avengera jest napęd elektryczny, ale na rynku polskim ukazała się również skromniejsza wersja spalinowa. Pod maską pracuje silnik 1.0 GSE T3 o mocy 100 KM i momencie obrotowym 205 Nm. Nie są to wartości specjalnie imponujące, ale ze względu na fakt, że auto waży zaledwie 1187 kilogramów, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje przyzwoite 10,6 sekundy, a ogólna dynamika w mieście jest bardzo przyzwoita. Prędkość maksymalna to 184 km/h, a średnie spalanie wg. normy WLTP to 5,5 l/100 km.
Po drugiej stronie barykady stoi Hyundai Bayon z silnikiem 1.0 T-GDI o mocy 100 KM i momencie obrotowym 172 Nm. Tutaj również mamy do czynienia z bardzo lekkim autem (1095 kilogramów), więc miejska dynamika jest na odpowiednio wysokim poziomie. Osiągi są bardzo podobne do „polskiego” konkurenta, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 183 km/h. Średnie spalanie wg. producenta (i normy WLTP) to 5,4 l/100 km. Co prawda Jeep Avenger dysponuje większym momentem obrotowym, ale jest nieco cięższy, więc niższy moment obrotowy w lżejszym Bayonie nie jest wielkim problemem.
Jeep Avenger vs Hyundai Bayon. Ceny i wyposażenie
Dotarliśmy do cen i tutaj pojawiają się pewne schody, które są widoczne już na pierwszy rzut oka. Jeep Avenger z silnikiem 1.2 GSE T3 100 KM z manualną skrzynią biegów w bazowej wersji kosztuje 99 900 złotych. Bazowy Hyundai Bayon z silnikiem 1.0 T-GDI 100 KM z manualną skrzynią w bazowej odmianie to koszt 89 400 złotych (w promocji 81 400 złotych). Co ciekawe, topowa odmiana Bayona (Executive) kosztuje 102 900 złotych, a w promocji jest to kwota 94 900 złotych – niższa niż bazowy Avenger. No ale przyjmijmy, że dysponujemy kwotą około 110 000 złotych. Co za to kupimy?
Zaglądamy do cennika Jeepa Avengera i widzimy odmianę Longitude za 109 000 złotych. Co dostajemy w tej kwocie ponad bazową wersję?
- asystenta zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control);
- system zarządzania trakcją z trybami jazdy;
- klamki drzwi w kolorze nadwozia;
- elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne;
- system audio z 6 głośnikami;
- klimatyzację manualną etc.
Niestety wszystkie najciekawsze dodatki funkcjonalne i estetyczne znajdują się w topowej odmianie Summit (m.in. podgrzewane fotele, szuba w miejscu wycieraczek, automatycznie ściemniane lusterko wsteczne, welurowe dywaniki, system monitorowania martwego pola etc.), która kosztuje 132 300 złotych. To dużo. A co oferuje konkurent?
W cenie 102 900 złotych (w promocji 94 900 złotych) dostajemy topową odmianę Hyundaia Bayona tj. Executive, a w standardzie tej wersji znajdziemy m.in.:
- przyciemniane szyby tylne;
- reflektory LED z funkcją doświetlania zakrętów;
- aluminiowe felgi 17-calowe;
- podgrzewane fotele przednie;
- podgrzewaną kierownicę;
- podłokietnik ze schowkiem;
- automatyczną klimatyzację etc.
Za różnicę w cenie dokupujemy kilka pakietów i mamy niemal w pełni wyposażone auto w cenie o wiele niższej, niż konkurent.
Podsumowanie
Oba auta to świetne propozycje dla kogoś, kto szuka dynamicznego auta miejskiego, dającego sporo frajdy z jazdy, ale i nie zużywającego zbyt dużej ilości paliwa. Problem pojawia się po zerknięciu na cenniki, bowiem Jeep Avenger, mimo świetnego wyglądu, wysokiej funkcjonalności, jakości wykonania, oferuje o wiele skromniejsze wyposażenie. Hyundai Bayon nie jest tak ciekawy wizualnie (choć to kwestia gustu), w środku może wydawać się odrobinę bardziej plastikowy, ale w cenie około 110 000 złotych otrzymujemy praktycznie kompletnie wyposażone auto. Poza tym w Hyundaiu mamy w opcji jeszcze 7-biegowy automat (dopłata 7000 złotych), a oferta Avengera tego nie przewiduje.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Jeep Avenger 1.2 GSE T3 100 KM (MT6) | Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 100 KM (MT6) |
Platforma | CMP/eCMP | Hyundai-Kia K2 Platform |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1534 | 1490 |
Rozstaw osi (mm) | 2557 | 2580 |
Długość/szerokość (mm) | 4084/1776 | 4180/1775 |
Pojemność bagażnika (l) | 380/b.d. | 411/1205 |
Cena (zł, brutto) | od 99 900 zł | od 89 400 zł |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1187 | 1095 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 44 | 40 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1199 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 100 | 100 |
Moment obrotowy (Nm) | 205 | 172 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 10,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 184 | 183 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,5 (WLTP) | 5,4 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 124 | 122 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Jeep Avenger 1.2 GSE T3 100 KM (MT6) | Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 100 KM (MT6) |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | O | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/O | S/O |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Jeep Avenger 1.2 GSE T3 100 KM (MT6) | Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 100 KM (MT6) |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | + |
Podwozie | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | + | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Wynik końcowy | +++++ (5) | +++++++ (7) |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?