Skoda Fabia vs Hyundai i20. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Trzeba przyznać, że czwarta generacja Skody Fabii prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie i doskonale wpisuje się w obecną ofertę producenta. Jej linia jest dynamiczna, posiada sportowe cechy oraz subtelne akcenty, które dodają jej odrobinę agresywnego charakteru. Mimo to, Fabia nadal pozostaje klasycznym hatchbackiem, który powinien przypaść do gustu zarówno młodszym, jak i nieco starszym klientom. Warto jednak pamiętać, że w przypadku nowych modeli, szczególnie dobrze prezentują się wersje wyposażone w bogate opcje dodatkowe. Niemniej jednak, wydaje się, że nikt nie spodziewa się, że Fabia będzie służyć jako narzędzie do popisywania się, ponieważ jej wartość tkwi przede wszystkim w innych aspektach tj. walory praktyczne i funkcjonalne. Jeśli jednak wybierzemy wersję np. z pomarańczowym (miedzianym) lakierem i ładnymi felgami o rozmiarze co najmniej 17 cali, auto będzie cieszyło oczy i na pewno zacznie poprawiać humor nabywcy.

Ciekawie prezentuje się wnętrze nowej Fabii. Widzimy tu połączenie stylistyki Scali i Kamiqa, z ciekawymi wstawkami, znanymi z nowej Octavii. Ładne, łagodne linie przeplatają się z prostymi rysami. Duży ekran dotykowy (w standardzie dostajemy skromniejszy o przekątnej 6,5 cala) ładnie wkomponowano w centralny obszar deski rozdzielczej, dzięki czemu nic nie wystaje i nie zasłania widoku. Uwagę zwraca wiele tapicerowanych elementów i naprawdę świetnej jakości materiały oraz spasowanie, oczywiście jak na ten segment. Wśród ciekawych stylistycznie dodatków mamy okrągłe nawiewy po bokach, dwuramienną kierownicę czy też ciekawie wyprofilowane klamki. Z tyłu, w tunelu środkowym znajdziemy nawet nawiewy dla pasażerów. Jest też schowana w drzwiach parasolka! Kiedyś był to bajer w Superbie, teraz zwykły gadżet w Fabii. Bagażnik ma pojemność 380 litrów (1190 litrów po złożeniu oparć), więc wynik wkracza niemal na wyższy segment!

Hyundai i20 nowej generacji wygląda naprawdę świetnie i dynamicznie. Zupełnie inne podejście do stylistyki samochodów w porównaniu do czeskiego konkurenta. Szeroki grill połączony z dynamicznie narysowanymi światłami przednimi. Do tego agresywnie stylizowany zderzak, kilka przetłoczeń z boku, ładna listwa podkreślająca linię okien i linia dachu ze sportowym sznytem. Również z tyłu wiele się dzieje, zaś główną rolę odgrywają śmiało namalowane światła z sygnaturą LED. Co prawda bazowa wersja wygląda skromnie, ale już w niej znajdziemy agresywnie narysowany zderzak i felgi aluminiowe. Warto jednak wybrać niewiele droższą odmianę N Line, która posiada już światła tylne LED i 17-calowe felgi – z odpowiednim lakierem auto prezentuje się bardzo zadziornie.

W środku również jest niezwykle ciekawie. W wyższych wersjach wyposażenia na szczycie deski rozdzielczej króluje bardzo duży ekran systemu info-rozrywki, obok wirtualne zegary itp. W centralnej części mamy klasyczny, czytelny i ciekawie wyglądający, minimalistyczny panel klimatyzacji, niżej zaś panel z kilkoma przyciskami do najważniejszych funkcji. Co prawda niemal wszystko wykonane jest z twardego plastiku, ale projekt i forma wnętrza jest na tyle ciekawa, że te braki w jakości materiałów są bardzo skutecznie tuszowane. W bagażniku zmieści się od 301 do 1017 litrów. Zdecydowanie mniej, ale nie każdemu musi zależeć na największym bagażniku w klasie.
Skoda Fabia vs Hyundai i20. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Oba modele można zestawić z dość podobnymi jednostkami napędowymi tj. litrowymi i mocy 100 lub 110 KM. W przypadku Skody Fabii będzie to silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM i momencie obrotowym 200 Nm. W połączeniu z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią DSG przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje przyzwoite 9,6 sekundy. Prędkość maksymalna to 205 km/h. Całkiem niezłe osiągi, jak na niewielkie auto z trzycylindrową jednostką. Jak kształtuje się spalanie? Zdaniem producenta w cyklu mieszanym Skoda Fabia powinna zadowolić się około 5,5 l/100 km. A jak w tej kategorii prezentuje się konkurent?
Hyundai i20 z silnikiem 1.0 T-GDI oferuje nieco skromniejsze parametry. Jednostka napędowa generuje 100 KM i 172 Nm momentu obrotowego, a to przekłada się na nieco gorsze osiągi. Wersja z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DCT rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy i osiąga 185 km/h prędkości maksymalnej. Jedynie wartości spalania są nieco niższe, bowiem zdaniem producenta auto w takiej wersji powinno spalać średnio około 5,3 l/100 km.
Skoda Fabia vs Hyundai i20. Ceny i wyposażenie

Do zestawienia wybraliśmy auta z podobnymi silnikami i ze skrzyniami automatycznymi, które startują z cenami od poziomu około 80 000 złotych. Za bazową wersją Fabii o nazwie Ambition z omawianym napędem trzeba zapłacić co najmniej 80 400 złotych. W standardzie dostajemy m.in.:
- tempomat;
- czujniki parkowania z tyłu;
- radio BOLERO z ekranem 8-calowym;
- audio z 6 głośnikami;
- hamulce tarczowe z tyłu;
- parasolkę w drzwiach kierowcy etc.
Warto dopłacić m.in. do:
- Pakietu Comfort (aluminiowe felgi 15-calowe, kamera cofania, tylne światła LED itp.) – 3500 złotych;
- Pakietu Business (podłokietnik z przodu z uchwytem na napoje itp.) – 1000 złotych;
- Pakietu Safety (poduszka kolanowa i poduszki boczne z tyłu) – 1900 złotych.

Za Hyundaia i20 z omawianym napędem w bazowej wersji Pure zapłacimy co najmniej 82 500 złotych. W tej cenie otrzymamy m.in.:
- przednie reflektory halogenowe;
- światła do jazdy dziennej;
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne;
- stalowe felgi z kołpakami 15 cali;
- elektrycznie sterowane szyby;
- klimatyzację manualną;
- tempomat;
- wybór trybów jazdy.
W sumie wszystko, co niezbędne jest, ale warto dopłacić m.in. do:
- tylnych czujników parkowania – 800 złotych;
- Pakietu Design (felgi aluminiowe 16 cali, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą) – 2400 złotych;
- Pakiet Display (cyfrowe zegary 10,25 cala, kamera cofania, ekran systemu 8 cali etc.) – 3800 złotych.
Podsumowanie
Oba auta to świetne propozycje dla kogoś, kto szuka dynamicznego i nieźle wyposażonego auta miejskiego, dającego sporo frajdy z jazdy, ale i nie zużywającego zbyt dużej ilości paliwa. Co prawda bazowe wyposażenie może wydawać się skromne, ale wystarczy zakup kilku pakietów, aby cieszyć się komfortowym i zaskakująco przestronnym autem do miasta i w trasę.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Skoda Fabia 1.0 TSI 110 KM (AT7) | Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 KM (AT7) |
Platforma | MQB A0 | Hyundai-Kia K2 Platform |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1459 | 1450 |
Rozstaw osi (mm) | 2564 | 2580 |
Długość/szerokość (mm) | 4108/1780 | 4040/1775 |
Pojemność bagażnika (l) | 380/1190 | 301/1017 |
Cena (zł, brutto) | od 80 400 zł | od 82 500 zł |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1117 | 1015 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 40 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (ccm) | 999 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 7-biegowa | automatyczna, 7-biegowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 110 | 100 |
Moment obrotowy (Nm) | 200 | 172 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,6 | 11,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 185 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,5 (WLTP) | 5,3 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 125 | 120 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Skoda Fabia 1.0 TSI 110 KM (AT7) | Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 KM (AT7) |
Poduszki powietrzne | 6 (8 w opcji) | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/O | S/O |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Skoda Fabia 1.0 TSI 110 KM (AT7) | Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 KM (AT7) |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Osiągi | + |
|
Podwozie | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | + |
Cena | + | + |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | +++++ (5) |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?