Hyundai Kona N 2.0 T-GDI 280 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Przy tym samochodzie aż ciśnie się na usta określenie: „Mały, ale wariat!” Może nieco wyświechtane, ale Hyundai Kona N jest niewielki (segment B), ale parametrami zawstydza niejednego „doroślejszego” hot hatcha. Prowadzi się rewelacyjnie, jest zaskakująco praktyczny, dość wygodny i świetnie wygląda. Czy to przepis na idealne auto sportowo-miejskie?
Przy tym samochodzie aż ciśnie się na usta określenie: „Mały, ale wariat!” Może nieco wyświechtane, ale Hyundai Kona N jest niewielki (segment B), ale parametrami zawstydza niejednego „doroślejszego” hot hatcha. Prowadzi się rewelacyjnie, jest zaskakująco praktyczny, dość wygodny i świetnie wygląda. Czy to przepis na idealne auto sportowo-miejskie? Kamil Rogala
Przy tym samochodzie aż ciśnie się na usta określenie: „Mały, ale wariat!” Może nieco wyświechtane, ale Hyundai Kona N jest niewielki (segment B), ale parametrami zawstydza niejednego „doroślejszego” hot hatcha. Prowadzi się rewelacyjnie, jest zaskakująco praktyczny, dość wygodny i świetnie wygląda. Czy to przepis na idealne auto sportowo-miejskie?

Hyundai Kona N. Nadwozie i wnętrze

Miejskie crossovery zawładnęły rynkiem i podbiły serca wielu grup klientów. Ktoś szukał miejskiego hatchbacka z segmentu B? Crossover jest wygodny i ma nieco wyższy prześwit, więc krawężniki są mu niestraszne. Małe auto rodzinne? Crossover z segmentu B ma już wystarczająco przestrzeni dla rodziny 2+2, spory bagażnik i pozwala dojechać bez stresu np. na działkę. Sportowy, zwarty i kompaktowy samochód o dużej mocy? Znów – crossover będzie najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem. Problem w tym, że takich crossoverów nie ma za wiele, a nie każdy chce sięgać po auto z segmentu premium np. BMW X1, Audi Q2 czy Mercedesa GLA. Topowe odmiany kosztują krocie, a te słabsze nie dają takiej frajdy, a i tak poniżej 200 000 złotych trudno coś znaleźć.

Hyundai Kona N celuje w niszę, której nie zagospodarowali inni producenci. Napęd z większego Hyundaia i30 N, kompaktowe gabaryty, zwarte nadwozie, praktyczne rozwiązania, a to wszystko okraszone przyjemną dla oka stylistyką. Wiem, że nie każdy jest przekonany do Kony i specyficznego układu świateł, przede wszystkim z przodu, ale ja to postrzegam jako zaletę i wyróżnik auta w tłumie innych, podobnych do siebie miejskich crossoverów. Dodatkowo topowa odmiana N posiada mnóstwo sportowych akcentów i dodatków, więc nie sposób wtopić się w tłum. A jeśli Cię nie zobaczą, to na pewno usłyszą, bowiem spod tylnego zderzaka z dużą atrapą dyfuzora wyglądają dwie rury wydechowe o słusznej średnicy. Warczą? Tak! Mruczą? Cały czas. Strzelają? A jakże! Są auta o sportowym zacięciu, które zostały mocno stłumione i nie brzmią najlepiej np. Cupra Leon czy Skoda Octavia RS, ale tutaj nikt się specjalnie nie ograniczał. Za to ogromny plus!

Hyundai co prawda obniżył i zdecydowanie usztywnił Konę N, ale zachowała ona praktyczny, miejski charakter. Trzeba oczywiście uważać na 19-calowe felgi z oponami, które niemal licują się z rantem obręczy, ale prześwit wciąż jest nieco wyższy, niż w konwencjonalnym hatchbacku np. Hyundaiu i20. Poza tym profil opony (rozmiar 235/40 R19), zachowuje minimum komfortu na nierównościach. Warto również zwrócić uwagę na specjalne lakiery, zarezerwowane tylko dla odmian z literką „N” w nazwie. Na testowanym egzemplarzy był kolor, który na pierwszy rzut oka przypomina biały, ale po bliższym przyjrzeniu się jest to biel z odrobiną błękitu. Ciekawie to wygląda. A wnętrze?

Na pierwszy rzut oka to po prostu Kona po liftingu, czyli m.in. z większym ekranem systemu info-rozrywki. Oczywiście wystarczy chwila, aby dostrzec charakterystyczne dla wersji N Performance dodatki tj. kierownica o grubym wieńcu, z błękitnym przeszyciem i dodatkowymi przyciskami. To wszystko wygląda świetnie i jest zaskakująco praktyczne, bowiem pod ręką, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy, mamy wybór trybów jazdy i przycisk „NGS”, czyli w prostych słowach, maksimum możliwości auta np. podczas wyprzedzania. Zastosowano również sportowe fotele ze sporym zakresem regulacji oraz wstawki z zamszu. We wnętrzu może wydawać się trochę ciasno, ale akurat w przypadku tego auta to zaleta, bowiem można lepiej „skleić” się z samochodem i poczuć jego na wskroś sportowy charakter. Pojemność bagażnika? W standardowym układzie jest to 361 litrów, po złożeniu oparć 1143 litry. Zaletą jest z pewnością jego regularny układ i podwójna, solidna podłoga. Trochę brakuje praktycznych dodatków.

Hyundai Kona N. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Układ napędowy w Hyundaiu Kona N jest imponujący i jak na dzisiejsze standardy, dość nietypowy. Podczas gdy wszyscy decydują się na downsizing, Kona N posiada pod maską 2-litrowy silnik T-GDI o mocy 280 KM i momencie obrotowym 392 Nm. Już model z jednostką 1.6 T-GDI o mocy 198 KM z opcjonalnym napędem na cztery koła zapewnia fantastyczne osiągi i sporo frajdy z jazdy, ale tutaj jest zupełnie inny wymiar. Co więcej, jednostka ta jest łączona z 8-biegowym dwusprzęgłowym automatem, a napęd kierowany jest na przednie koła. Jest także „szpera”, więc napęd na przód nie oznacza tylko i wyłącznie gigantycznej podsterowności w zakrętach. Osiągi? Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy i prędkość maksymalna 240 km/h. Jest naprawdę świetnie, ale zaskakujące jest przede wszystkim to, jak ten samochód się prowadzi.

Owszem, to crossover i siłą rzeczy jest nieco wyżej nad ziemią, niż i30 N Performance, ale jest to niemal nieodczuwalne. To, co zaskakuje, to charakter prowadzenia tego samochodu. Krótki rozstaw osi – 2600 mm – oraz krótkie zwisy sprawiają, że auto prowadzi się jak gokart. W zakręcie trzeba naprawdę przesadzić lub wejść w niego bardzo nieumiejętnie, aby odczuć dużą podsterowność. Wystarczy jednak w odpowiednim momencie, gdy podsterowność na szczycie zakrętu staje się odczuwalna, lekko odjąć gazu, aby Kona N zgrabnie i subtelnie zarzuciła tylną osią zacieśniając tor jazdy. Wszystko jest w pełni wyczuwalne i jak wspomniałem, jeśli jedziemy umiejętnie i bez ewidentnego przesadzania, samochód prowadzi się prosto i jak po sznurku. W zwykłych trybach jazdy jest dość komfortowo, a skrzynia pracuje płynnie, spokojnie, nieco ospale, ale bez przesadnych opóźnień. W trybach sportowych i N staje się dość brutalna i przyjemne kopie w plecy. Oczywiście czasami są problemy z utrzymaniem trakcji, ale dość szerokie opony nieźle sobie z nią radzą. Spalanie?

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 8-9 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 6,5-7,5 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 8-9 l/100km.

Trudno oczekiwać od 280-konnego crossovera niskich wyników spalania, ale moim zdaniem wyniki poniżej 10 l/100km w większości przypadków są bardzo przyzwoite. Podczas dynamicznej jazdy spalanie wzrastało do około 12-14 l/100km, ale to rozsądna cena za tak ogromne pokłady frajdy!

Hyundai Kona N. Ceny i wyposażenie

Hyundai Kona N Performance występuje tylko w jednej odmianie i wersji napędowej. Jest to 2.0 T-GDI o mocy 280 KM z 8-biegową przekładnią DCT w cenie 190 900 złotych. Kwota wydaje się absurdalna, jak za crossovera segmentu B, ale nie zapominajmy, co dostajemy. Poza tym w wyposażeniu jest praktycznie wszystko, co może być w tym modelu tj.:

  • pełne oświetlenie LED, w tym światła główne;
  • spojlery, nakładki, relingi dachowe itp.;
  • 19-calowe felgi aluminiowe;
  • podgrzewane fotele przednie;
  • podgrzewana kierownica;
  • automatyczna klimatyzacja z nawiewami dla drugiego rzędu;
  • cyfrowe zegary i wyświetlacz head-up;
  • inteligentny tempomat.

Jest tego naprawdę sporo, a dokupić możemy tylko kilka elementów, choć przekroczenie bariery 200 000 złotych będzie bardzo łatwe.

  • lakier specjalny – od 1 000 do 2 600 złotych;
  • Pakiet sport (elektrycznie sterowane fotele przednie z ogrzewaniem i wentylacją, systemy ostrzegania o ruchu poprzecznym itp.) – 9 900 złotych;
  • Pakiet Luxury (okno dachowe, elektrycznie sterowane fotele przednie z ogrzewaniem i wentylacją itp.) – 12 900 złotych.

Warto zauważyć, że dwa pakiety są oferowane rozdzielnie tj. albo jeden, albo drugi. Różnią się stylem foteli i kilkoma dodatkami.

Hyundai Kona N. Podsumowanie

Hyundai Kona N to auto fantastyczne, w którym trudno znaleźć konkretną, eliminującą cechę. Jest drogi – to fakt. Ponad 200 000 złotych za kompletnie wyposażonego crossovera z segmentu B, nawet zważywszy na ponadprzeciętne osiągi, to kwota astronomiczna, ale z drugiej strony trudno szukać konkurenta o tak konkretnych parametrach. Jest niewielki, zwinny i dobrze sprawdzi się w mieście, a przy okazji zapewni gigantyczne ilości pozytywnych emocji.

Hyundai Kona N – zalety:

  • fantastyczne właściwości jezdne i rewelacyjne osiągi;
  • auto w zwykłych trybach może być przyjazne i dość komfortowe;
  • zachowany praktyczny wymiar Hyundaia Kony;
  • wystarczająco miejsca w środku;
  • bardzo bogate wyposażenie już w standardzie.

Hyundai Kona N – wady:

  • odrobinę wyższe zawieszenie jest wyczuwalne w zakrętach;
  • wysoka cena i kilku konkurentów z napędem na cztery koła.

Porównanie Hyundai Kona N 2.0 T-GDI 280 KM (AT8) do wybranych konkurentów:

 

Hyundai Kona N 2.0 T-GDI 280 KM (AT8)

MINI Countryman JCW ALL4 2.0 306 KM (AT8)

Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 300 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 190 900

od 197 800

od 197 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4215/1800

4297/1822

4236/1819

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1579/1575

1565/1567

1541/1550

Rozstaw osi (mm)

2600

2670

2594

Pojemność bagażnika (l)

361/1143

450/1390

392/1237

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1510

1605

1503

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

51

50

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1998

1998

1984

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

280

306

300

Moment obrotowy (Nm)

392

450

400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,5

5,1

4,9

Prędkość maksymalna (km/h)

240

250

250

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

8,6 (WLTP)

7,6 (WLTP)

8,5 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

194

174

194

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie