Honda Accord kontra Nissan Primera

Ryszard Polit
Liczne grono zwolenników samochodów japońskich może być ukontentowane. Accord i Primera to najnowocześniejsze samochody w swojej klasie. Europejska konkurencja znowu została nieco w tyle

.

 

Cechy szczególne

 

fot. Honda
fot. Honda

Cechami szczególnymi Primery są odważny, jak na Nissana, design nadwozia, skomplikowany panel sterujący i ... kamera.

 

Honda stawia na nowoczesne silniki, układ zawieszenia i ...ciszę we wnętrzu.

 

Obaj konkurenci w wersji sedan mają zbliżony rozstaw osi.

Na tylnej kanapie więcej miejsca jest w Nissanie, nisko opadająca linia dachu w Accordzie powoduje pewien dyskomfort podróżowania.

 

 

fot. Nissan
fot. Nissan

Nissan stawia na komputerową nowoczesność.

We wnętrzu Primery zainstalowano futurystyczny panel sterujący umieszczony nad konsolą środkową (zdj. obok)
.

Za pomocą przycisków i pokręteł reguluje się pracę klimatyzacji, systemu audio, komputera pokładowego oraz zintegrowanego telefonu komórkowego.

Bez przeczytania instrukcji nie da się tego obsługiwać, a w czasie jazdy to wręcz ryzykowne zajęcie. Małe przyciski naciska się palcami prawej ręki, osoby grające na instrumentach klawiszowych są w uprzywilejowanej sytuacji.

 

Kolejną atrakcją Nissana jest umieszczona z tyłu kamera, pomagająca podczas parkowania, przekazywany przez nią obraz można oglądać na wyświetlaczu. W Accordzie nie ma kamery i zachowano tradycyjny układ dźwigienek i przełączników, dzięki czemu bez czytania instrukcji można włączyć klimatyzację.

 

Silnik

 

fot. Honda
fot. Honda

Wybrany do porównania 4-cylindrowy silnik Primery ma pojemność 2,0 l i uzyskuje moc 140 KM. Ma 16 zaworów, układ zmiennych faz rozrządu, a w celu zmniejszenia drgań i poprawy kultury pracy wyposażono go w wałki wyrównoważające.

W Hondzie pracuje silnik o tej samej pojemności, jednak moc ma większą - 15 KM. Wyższą moc uzyskano dzięki rewelacyjnemu układowi zmiennych faz rozrządu i skoków otwarcia zaworów (i-VTEC).

W zależności od obciążenia i obrotów jednostki napędowej ulegają zmianie czasy otwarcia zaworów ssących i dolotowych, a także skok ich otwarcia.

 

fot. Nissan
fot. Nissan

Co ma z tego kierowca?

Znakomitą dynamikę i natychmiastową reakcję silnika na naciśnięcie pedału przyspieszenia oraz niższe zużycie paliwa.

 

Silnik Hondy zużywa w mieście o ponad litr paliwa mniej niż Nissan.

 

Obie jednostki napędowe wymagają utrzymywania wysokich obrotów, są jednak dość elastyczne.

Z pomiarów wynika, że Accord jest nieco szybszy od Primery, ale różnice są minimalne.

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Honda
fot. Honda

Największym zaskoczeniem podczas jazdy Accordem jest cisza panująca we wnętrzu. Do tej pory produkty Hondy słynęły raczej z wysokiego poziomu głośności. W porównaniu z Primerą Accord jest o połowę cichszy.

Oba auta mają bardzo dobre własności jezdne. W odróżnieniu od wielu europejskich konkurentów Accord nie ma z przodu kolumn McPhersona, co w pełni popieramy. Nie wdając się w szczegóły techniczne - z przodu i z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe.

Dzięki stosunkowo dużemu rozstawowi osi i konstrukcji zawieszenia, obaj konkurenci nie mają problemów z szybkim pokonywaniem zakrętów.

 


fot. Nissan
fot. Nissan


Podsumowanie

 

Primera i Accord to nowoczesne pojazdy o zbliżonych wymiarach zewnętrznych, wyróżniające się nowoczesnymi jednostkami napędowymi i dobrymi własnościami jezdnymi. Oba są dobrze wyposażone, a wyższa cena Primery wynika z standardowego wyposażenia samochodu w układu stabilizacji toru jazdy ESP oraz kamerę.

Ze względu na nieco skomplikowany układ sterowania Primera jest mniej przyjazna użytkownikowi niż Honda.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie