Pierwsza Fiesta z 1976 r. była odpowiedzią Forda na VW Polo, a kolejne jej generacje wciąż rywalizowały z niemieckim autem, stawianym często za wzór w segmencie. Tak jest do dzisiaj.
Wysoko postawiona poprzeczka sprawiła, że Fiesta była zawsze samochodem atrakcyjnym od strony użytkowej. Jej stylistyka przez wiele lat była jednak mało wyrazista. Na dodatek miejski pojazd Forda przez pewien czas dzielił konstrukcję z bliźniaczą Mazdą 121, co dodatkowo rozmywało jego wizerunek.
Sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy na początku 2002 r. na rynku pojawiła się najnowsza wersja Fiesty. Samochód nabrał elegencji, zyskał nowoczesne rozwiązania techniczne, zmienił się na lepsze od strony jakościowej. To właśnie ta Fiesta stanowi obecnie najatrakcyjniejszą ofertę na rynku wtórnym.
Rozsądnie zaprojektowane wnętrze, przyzwoite wykończenie i nowoczesne silniki wysokoprężne przysparzają jej wielu zwolenników. Dobrze spisuje się podwozie - samochód prowadzi się stabilnie i jest zwrotny, precyzyjnie pracuje układ kierowniczy. Można mieć zastrzeżenia do mało atrakcyjnego projektu deski rozdzielczej, zbyt skromnie „skrojonych” foteli czy małego bagażnika, ale przynajmniej jeden z tych mankamentów można łatwo rozwiązać. Fiesta w wersji hatchback (3 lub 5 drzwi) ma długość 391,5 cm, szerokość 168 cm i wysokość 146 cm, a jej bagażnik o pojemności 285/950 l.
Odmiana Fusion, uznawana za rekreacyjną wersję Fiesty z nadwoziem typu kombi, dzięki
zwiększonym wymiarom (402 /172/153 cm) zapewnia aż 337/1175 l przestrzeni bagażowej.
Oferta silnikowa nie jest szczególnie bogata. Początkowo, od stycznia 2002 r., montowano w tym modelu cztery silniki benzynowe – 1.3 (58 KM), 1.3 (68 KM), 1.4 16V (80 KM) i 1.6 16V (100 KM) oraz jednego, bardzo nowoczesnego turbodiesla (1.4 TDCi 68 KM). Jesienią 2004 r. nieznacznie wzrosła moc silników 1.3 (o 2 KM), pojawiła się także nowa jednostka benzynowa 1.25 o mocy 75 KM. Fiesta zyskała wtedy jeszcze jeden silnik benzynowy – 2.0 16V (150 KM), ale wyłącznie w usportowionej wersji ST, oferowanej tylko z 3-drzwiowym nadwoziem. Gamę silników
wysokoprężnych wzbogacono o kolejnego, nowoczesnego turbodiesla 1.6 TDCi o mocy 90 KM.
W przypadku Fiesty najlepiej sięgnąć od razu po benzynową odmianę 1.6 16V albo wysokoprężną 1.6 TDCi. Wersje z silnikiem 1.25 są nieco za słabe, a na dodatek paliwożerne. Z kolei 1.4 16V, chociaż nie ujmuje dynamiką, często stanowi alternatywę dla trudno dostępnego na polskim rynku wtórnym silnika 1.6 16V. Turbodiesel 1.4 TDCi, wzorzec ekonomicznej pracy, pod względem dynamiki prezentuje się równie kiepsko, jak benzynowe jednostki 1.3. Ale i on musi często zaspokajać w ostateczności potrzeby nabywców, którzy mają trudności ze znalezieniem rzadko oferowanego w używanych Fiestach silnika 1.6 TDCi.
Eksploatacja
Fiesta im nowsza tym lepsza. Egzemplarze dwu-, trzyletnie spisują się bardzo dobrze. Z wiekiem niezawodność spada, pojawia się coraz więcej kłopotów. Nie są to jednak mankamenty, które owocują poważnymi awariami albo koniecznością wzywania pomocy drogowej. Dlatego zadowolenie użytkowników najnowszej generacji Fiesty jest stosunkowo wysokie. Są jednak sprawy niezwykle denerwujące, Takie choćby jak szybko korodujące nadwozie. Rdza najszybciej daje o sobie znać na krawędziach drzwi, błotników, pokrywy bagażnika i pokrywy silnika. Po argument gwarancji antykorozyjnej mogą jednak sięgnąć tylko ci, którzy wykonywali przeglądy antykorozyjne w autoryzowanych stacjach obsługi. I to też dopiero wówczas, gdy dojdzie do perforacji blach. W trwałym i z reguły niezawodnym układzie przeniesienia napędu zdarzają się wycieki oleju (skrzynia biegów) albo płynu hydraulicznego (pompa sprzęgłowa). Trzeba też liczyć się z częstymi awariami łożysk w piastach kół jezdnych.
Wady:
- mały wybór silników
- niewygodne fotele
- problemy z korozją w starszych egzemplarzach
Zalety:
- dobre prowadzenie
- bagażnik o sporej pojemności
- przestronne wnętrze
Zdaniem eksperta
mgr inż.
Andrzej Jastrzębski
Rzeczoznawca
Fiesta zawdzięcza swoją popularność funkcjonalności i dobrej jakości wykonania. Komfort podróżowania jest na tyle wysoki, że codzienna jazda po ulicach, na krótkich dystansach podmiejskich, a co jakiś czas także w dłuższych trasach nie sprawia większych problemów. Kupno Fiesty piątej generacji może być teraz szczególnie opłacalne, bowiem zaprezentowano już następcę. A to wiąże się zazwyczaj z obniżeniem cen na rynku wtórnym.
Wybrane dane techniczne (wersja z manualną skrzynią biegów)
Wersja silnikowa | Poj. skok. (cm3) | Moc maks. (KM/ obr./min) | Maks moment obr. (Nm/ obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przyśp. 0-100 Km/h (s) | Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) |
Benzynowe | | | | | | |
1.25 16V | 1242 | 75/6000 | 110/4000 | 163 | 14,5 | 4,9/8,6 |
1.3 | 1299 | 58/5000 | 101/2500 | 150 | 18,9 | 5,0/8,2 |
1.3 | 1299 | 68/5500 | 106/2800 | 158 | 15,8 | 5,0/8,2 |
1.4 16V | 1388 | 80/5700 | 124/3500 | 168 | 13,2 | 5,1/8,6 |
1.6 16V | 1596 | 100/6000 | 146/4000 | 185 | 10,6 | 5,2/9,1 |
2.0 16V | 1999 | 150/6000 | 190/4500 | 208 | 8,4 | 5,7/10,4 |
Wysokoprężne | | | | | | |
1.4 TDCi | 1399 | 68/4000 | 160/2000 | 164 | 14,9 | 3,7/5,3 |
1.6 TDCi | 1560 | 90/4000 | 204/1750 | 180 | 11,9 | 3,9/5,2 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?