Dział: Praktyka warsztatowa - Podwójne sprzęgło suche

Redakcja
Patronat działu SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O. O.
Patronat działu SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O. O.
Patronat: SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O. O. Skrzynie biegów z podwójnym suchym sprzęgłem zrewolucjonizowały konstrukcje układów przeniesienia napędu we współczesnych samochodach. Nowe rozwiązanie ogranicza zużycie paliwa i emisje spalin oraz spełnia wszystkie obecne wymagania dotyczące bezpieczeństwa, komfortu i dynamiki prowadzenia pojazdu.
Patronat działu SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O. O.
Patronat działu SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O. O.

Dział: Praktyka warsztatowa
Patronat: SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O. O.

Sprzęgło podwójne składa się z dwóch samodzielnych sprzęgieł i przypisanych do nich wałków sprzęgłowych. Jedno sprzęgło służy do obsługi biegów nieparzystych, podczas gdy drugie steruje biegami parzystymi i wstecznym.

Jak to działa?
Rozłączanie i załączanie obu sprzęgieł odbywa się poprzez dwa siłowniki załączające i rozłączające sprzęgła. Oba z nich są przypisane do odpowiedniej dźwigni włączającej. Jedną z cech funkcjonowania podwójnego sprzęgła suchego jest fakt, że obydwa sprzęgła w układzie są rozłączone, podczas gdy silnik jest wyłączony i na biegu jałowym, a załączają się dopiero po uruchomieniu dźwigni włączającej. Podczas jazdy jedno sprzęgło jest zawsze załączone, a tym samym jedna z przekładni przenosi moment obrotowy. W tym samym czasie, gdy sprzęgło dla drugiej przekładni jest jeszcze rozłączone - dokonał się już dla niej wybór biegu. Gdy następuje zmiana biegów jedno ze sprzęgieł rozłącza się, załączając automatycznie drugie, a przeniesienie momentu obrotowego jest możliwe dzięki wcześniej wybranemu biegowi. Zapewnia to stały komfort jazdy i możliwość przełączania biegów bez szarpnięć.

W 7-biegowej równoległej skrzyni biegów, każda z przekładni pod względem funkcjonalnym jest zbudowana tak, jak w

Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem suchym, Fot: SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O. O.
Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem suchym, Fot: SCHAEFFLER POLSKA SP. Z O. O.

mechanicznej skrzyni biegów. Do każdej przekładni jest przypisane jedno sprzęgło. Obydwa sprzęgła znajdują się na dwóch nachodzących na siebie wałkach sprzęgłowych, na biegnącym na zewnątrz wale drążonym i na biegnącym wewnątrz wale pełnym.

Lepsze osiągi i komfort
Są dwa warianty podwójnego sprzęgła, w skrzyni 6-biegowej zastosowanie znajduje pracujące w oleju sprzęgło mokre. Podwójne sprzęgło suche pracuje w 7-biegowej skrzyni biegów. Nie jest zanurzone w oleju dzięki czemu nie ma żadnych strat pociągowych, co ma wpływ na osiągnięcie lepszego współczynnika sprawności i mniejszego zużycia paliwa. Łatwiej również można wykonać potencjalne naprawy. Podczas gdy gabaryty obu konstrukcji są takie same, wersja sucha jest przeznaczona dla zautomatyzowanych i hybrydowych skrzyń biegów w zakresie średnich momentów obrotowych. Podwójne sprzęgło wywarło znaczący wpływ na wyeliminowanie uciążliwych szarpnięć podczas zmiany biegów a także zwiększając wydajność pojazdu od 5% do 15%.  Kolejną zaletą, którą zapewnia podwójne sprzęgło jest redukcja zużycia paliwa.

Szybki rozwój
Technologia podwójnego sprzęgła suchego rozwijana jest przez konstruktorów firmy LuK przy współpracy z największymi producentami samochodów jak Volkswagen, Renault czy Ford. Biorąc pod uwagę wymienione zalety innowacyjnej konstrukcji, nie dziwi więc fakt, że zamówienia klientów stale rosną. Sprzęgło będzie produkowane w głównej siedzibie LuK w Bühl (Niemcy), jak również w fabrykach koncernu na całym świecie, min. W Szombathely (Węgry) i Puebla (Meksyk).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty