Dzięki C5 X marka Citroën ma udanie powrócić do segmentu D i oferując odważny model, który wprowadza innowacje w tradycyjnym segmencie samochodów premium. Czas pokaże czy projektantom Citroëna udało się zaprojektować spójnego stylistycznie sedana „nowej generacji” idealnie dopasowanego do zmieniających się oczekiwań klientów.
C5 X ma łączyć w wyważonych proporcjach elementy stylu charakterystyczne dla różnych nadwozi segmentu D. Okrągłe i muskularne kształty w połączeniu z napiętymi i mocnymi liniami dają płynną, dynamiczną i elegancką sylwetkę, która zawiera w sobie to, co najlepsze z trzech światów: prestiż i elegancję limuzyny, dynamikę i wszechstronność kombi oraz nowoczesność i solidny wygląd SUV-a.
C5 X. Tam, gdzie zbiegają się oczekiwania klientów
Od kilku lat klasyczna limuzyna przestała być jedynym synonimem segmentu premium i dalekich podróży. Nadwozia SUV i kombi zdobyły również uznanie klientów szukających bardziej praktycznych i wyróżniających się samochodów.
W 2020 roku w Europie najpopularniejszym rodzajem nadwozia w segmencie D był SUV (29,3%), który wyprzedził kombi (27,5%) i sedany (21,6%).
W ubiegłym roku w Chinach ponad połowa samochodów sprzedanych w tym segmencie to SUV-y, które wyprzedziły sedana (18%) oraz minivana (10%). Udział kombi w segmencie D jest znikomy i stanowi zaledwie 0,1%.*
Preferencje odnośnie nadwozi segmentu D od kilku lat przechodzą znaczną transformację. Potrzeby klientów ulegają zmianom: szukają pojazdu, który spełni zarówno oczekiwania emocjonalne, jak i funkcjonalne. Tradycyjnie klienci z segmentu D pragną, by samochód wyróżniał ich na drodze, był nowoczesny i wyposażony w technologie pokładowe najnowszej generacji. Dziś oczekują od swoich aut również praktyczności, przestronności, dużego bagażnika, wszechstronności i solidności, poszukują alternatywnych ofert i nowej formy nowoczesności.
Podczas prac projektowych nad modelem C5 X Citroën postanowił sprostać tym oczekiwaniom. Frédéric Angibaud, projektant nadwozia C5 X, chciał stworzyć samochód, który „będzie idealnie łączyć wszechstronność, bezpieczeństwo i estetykę, przy jednoczesnym uwzględnieniu kwestii środowiskowych i ekonomicznych.” C5 X jest ukoronowaniem tych prac. To nowa i odważna koncepcja łącząca elegancję sedana, praktyczność kombi i nowoczesność SUV-a.
Według Frédérica Angibauda, projektanta C5 X: „Wyciągnięta linia kabiny, długie spojlery z tyłu samochodu, a także wszystkie poziome elementy, jak np. wydłużone boczne szyby kabiny, to typowe elementy w świecie sedanów”.
Sylwetka C5 X jest muskularna, a zoptymalizowana aerodynamika zmniejsza zużycie paliwa. Smukły profil inspirowany jest stylistyką samolotów i oferuje niespotykane proporcje. Płynność sylwetki wzmacniają napięte i atletyczne elementy nadwozia. Długa maska, wysoka linia boczna i uskok nad tylnym kołem, obrazujące zarówno wyrafinowanie, dynamikę, jak i solidność, są częścią stylistyki kultowych modeli Citroëna.
Oryginalne i precyzyjne osłony wokół nadkoli wzmacniają charakter pojazdu. Podkreślają koła o dużej średnicy, a jednocześnie ułatwiają przepływ powietrza wzdłuż nadwozia. Koła o średnicy 720 mm są wyposażone w opony Tall & Narrow o średnicy 19”. Aluminiowe obręcze kół Aero X o średnicy 19” są wyposażone w błyszczące, czarne wstawki aerodynamiczne, które zapewniają turbinowy przepływ powietrza, zmniejszając opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa.
Wyciągnięta linia dachu kończy się starannie dopracowanym, „pływającym”, aerodynamicznym spojlerem. Chromowane wstawki w tylnych bocznych szybach wizualnie przedłużają górne chromowane listwy okienne, wzmacniając temperament całości nadwozia. Słupki szyby przedniej i okien w kolorze błyszczącej czerni zapewniają optyczną ciągłość przeszklonej powierzchni wokół pojazdu i wzmacniają status C5 X, jednocześnie tworząc wrażenie „pływającego dachu”. Na życzenie klienta dach może być polakierowany na kolor Czarny Perla Nera, który podkreśla staranne wykończenie samochodu.
C5 X. Nowoczesny przód
Z charakterystycznymi dla nowych modeli marki światłami w kształcie litery V, C5 X idealnie wpisuje się w segment D. Światła tylne mają podobny kształt litery V co przednie, zapewniając większą spójność. Przód dumnie prezentuje chromowane elementy i błyszczącą czerń, dzięki czemu nie ulega wątpliwości, że C5 X to przedstawiciel swojego segmentu. Górna część logo zaznacza koniec maski i rozciąga się aż do świateł do jazdy dziennej LED, poszerzając optycznie przód. Dolne linie logo biegną w kierunku reflektorów LED i drugiej pary świateł do jazdy dziennej, tworząc technologiczną i wyrafinowaną oprawę. Sygnatura świetlna C5 X jest bardzo precyzyjna i świadczy o dbałości o szczegóły. Wzór w kloszach reflektorów przypomina logo marki. Podkreśla wygląd samochodu i wzmacnia identyfikację świetlną, zwłaszcza gdy patrzymy pod kątem. Ten sam wzór odnajdziemy w tylnych światłach.
Maska została zdecydowanie wymodelowana. Jest długa, pozioma i umieszczona dość nisko. Boczne przetłoczenia nawiązują do Citroëna C4 lub C5 Aircross. Ten niezwykle charakterystyczny element wzmacnia muskularny i solidny wygląd przodu.
Dolny wlot powietrza, podkreślony chromowaną listwą, ma bardzo geometryczny wzór inspirowany logo marki, i mocno eksponuje główny radar, z którego korzystają systemy wspomagania jazdy.
C5 X. Mocny tył łączący elegencje i wygodę
„Pojemny bagażnik i bardzo łatwy dostęp są typowe dla nadwozia kombi” – mówi Frédéric Angibaud.
Tył C5 X dobitnie pokazuje siłę i elegancję. Spojler w górnej części, wydłużający wizualnie kabinę, oraz tylna szyba o opływowych kształtach, nadają nowemu modelowi mocny i dynamiczny charakter.
Zaokrąglone linie dolnej części tyłu C5 X doskonale wpisują się w kanony stylistyczne dużych modeli Citroënów. Niektóre detale, takie jak ostre linie wokół tablicy rejestracyjnej i na zderzaku, wzór nawiązujący do logo w dolnej części oraz chromowane listwy wokół reflektorów, poszerzają optycznie samochód i podkreślają jego stabilność.
Tylne światła 3D w technologii LED są rozciągnięte w poziomie i zachodzą daleko na błotniki, wzmacniając wrażenie doskonałej przyczepności. Identyfikacja świetlna w kształcie litery V nawiązuje liniami do świateł z przodu pojazdu. Naturalnie podążają za krzywiznami i przetłoczeniami dołu nadwozia i podkreślają jego linie, gdy patrzymy na samochód pod kątem. Stylistycznie dopracowany tył C5 X pozwala również zaspokoić potrzeby klientów w zakresie objętości i praktyczności. Szeroka i funkcjonalna klapa tylna i niski próg załadunku zapewniają łatwe i praktyczne użytkowanie pojazdu na co dzień. Linię tylnej klapy podkreśla dolny spojler w kolorze błyszczącej czerni, który zapewnia właściwą aerodynamikę i stabilność podczas hamowania – rozwiązanie równie estetyczne, co użyteczne, stosowane w przeszłości w wielu modelach Citroëna, począwszy od CX, przez XM po C6.
C5 X. Nadwozie inspirowane SUVami
„Z SUV-a została wzięta sylwetka „up on the road” – podwyższone nadwozie oferujące ochronę i solidność. Linia płaszczyzn bocznych i krzywizn jest oznaką solidności typowej dla SUV-ów” – mówiFrédéric Angibaud.
Sylwetka C5 X jest wsparta na osłonach dolnych w kolorze matowej czerni, rozmieszczonych wokół pojazdu, które dodają otuchy, nawiązują do SUV-ów i podkreślają wrażenie trwałości i solidności. Linia boczna C5 X prezentuje wiele cech nadwozia SUV:
Podwyższone nadwozie z dużymi kołami o średnicy 720 mm, wyższa pozycja za kierownicą niż w tradycyjnych sedanach, dolne osłony wokół pojazdu w kolorze matowej czerni, dodające otuchy i podkreślające trwałość i solidność samochodu.
Producent nie podał jeszcze szczegółów dotyczących wyposażenia technicznego modelu i użytych jednostek napędowych.
Najmocniejsze wersje najprawdopodobniej zostaną wyposażone w układ hybrydowy plug-in o mocy 225 KM, który pozwoli poruszać się w trybie elektrycznym z prędkością do 135 km/h, na dystansie do 50 km.
Odmiany podstawowe bazować będą najprawdopodobniej na znanym już benzynowym, trzycylindrowym silniku 1.2 turbo o mocy 130 KM. Raczej przesądzone jest, że w nowym Citroenie nie uświadczymy żadnego silnika wysokoprężnego - niestety.
Nowy Citroen C5 X ma pojawić się w polskich salonach na początku 2022 r.
* Źródło: Statnet Stellantis, Europa – 29 krajów.
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana