Citroën C5 X. Co wyjdzie z połączenia sedana, kombii i SUVa?

Stanisław Rochowicz
Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek i klienci?Fot. Citroen
Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek i klienci?Fot. Citroen
Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek i klienci?

Dzięki C5 X marka Citroën ma udanie powrócić do segmentu D i oferując odważny model, który wprowadza innowacje w tradycyjnym segmencie samochodów premium. Czas pokaże czy projektantom Citroëna udało się zaprojektować spójnego stylistycznie sedana „nowej generacji” idealnie dopasowanego do zmieniających się oczekiwań klientów.
C5 X ma łączyć w wyważonych proporcjach elementy stylu charakterystyczne dla różnych nadwozi segmentu D. Okrągłe i muskularne kształty w połączeniu z napiętymi i mocnymi liniami dają płynną, dynamiczną i elegancką sylwetkę, która zawiera w sobie to, co najlepsze z trzech światów: prestiż i elegancję limuzyny, dynamikę i wszechstronność kombi oraz nowoczesność i solidny wygląd SUV-a.

C5 X. Tam, gdzie zbiegają się oczekiwania klientów

Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek
Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek i klienci?
Fot. Citroen

Od kilku lat klasyczna limuzyna przestała być jedynym synonimem segmentu premium i dalekich podróży. Nadwozia SUV i kombi zdobyły również uznanie klientów szukających bardziej praktycznych i wyróżniających się samochodów.
W 2020 roku w Europie najpopularniejszym rodzajem nadwozia w segmencie D był SUV (29,3%), który wyprzedził kombi (27,5%) i sedany (21,6%).

W ubiegłym roku w Chinach ponad połowa samochodów sprzedanych w tym segmencie to SUV-y, które wyprzedziły sedana (18%) oraz minivana (10%). Udział kombi w segmencie D jest znikomy i stanowi zaledwie 0,1%.*

Preferencje odnośnie nadwozi segmentu D od kilku lat przechodzą znaczną transformację. Potrzeby klientów ulegają zmianom: szukają pojazdu, który spełni zarówno oczekiwania emocjonalne, jak i funkcjonalne. Tradycyjnie klienci z segmentu D pragną, by samochód wyróżniał ich na drodze, był nowoczesny i wyposażony w technologie pokładowe najnowszej generacji. Dziś oczekują od swoich aut również praktyczności, przestronności, dużego bagażnika, wszechstronności i solidności, poszukują alternatywnych ofert i nowej formy nowoczesności.

Podczas prac projektowych nad modelem C5 X Citroën postanowił sprostać tym oczekiwaniom. Frédéric Angibaud, projektant nadwozia C5 X, chciał stworzyć samochód, który „będzie idealnie łączyć wszechstronność, bezpieczeństwo i estetykę, przy jednoczesnym uwzględnieniu kwestii środowiskowych i ekonomicznych.” C5 X jest ukoronowaniem tych prac. To nowa i odważna koncepcja łącząca elegancję sedana, praktyczność kombi i nowoczesność SUV-a.

Według Frédérica Angibauda, projektanta C5 X: „Wyciągnięta linia kabiny, długie spojlery z tyłu samochodu, a także wszystkie poziome elementy, jak np. wydłużone boczne szyby kabiny, to typowe elementy w świecie sedanów”.

Sylwetka C5 X jest muskularna, a zoptymalizowana aerodynamika zmniejsza zużycie paliwa. Smukły profil inspirowany jest stylistyką samolotów i oferuje niespotykane proporcje. Płynność sylwetki wzmacniają napięte i atletyczne elementy nadwozia. Długa maska, wysoka linia boczna i uskok nad tylnym kołem, obrazujące zarówno wyrafinowanie, dynamikę, jak i solidność, są częścią stylistyki kultowych modeli Citroëna.

Oryginalne i precyzyjne osłony wokół nadkoli wzmacniają charakter pojazdu. Podkreślają koła o dużej średnicy, a jednocześnie ułatwiają przepływ powietrza wzdłuż nadwozia. Koła o średnicy 720 mm są wyposażone w opony Tall & Narrow o średnicy 19”. Aluminiowe obręcze kół Aero X o średnicy 19” są wyposażone w błyszczące, czarne wstawki aerodynamiczne, które zapewniają turbinowy przepływ powietrza, zmniejszając opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa.

Wyciągnięta linia dachu kończy się starannie dopracowanym, „pływającym”, aerodynamicznym spojlerem. Chromowane wstawki w tylnych bocznych szybach wizualnie przedłużają górne chromowane listwy okienne, wzmacniając temperament całości nadwozia. Słupki szyby przedniej i okien w kolorze błyszczącej czerni zapewniają optyczną ciągłość przeszklonej powierzchni wokół pojazdu i wzmacniają status C5 X, jednocześnie tworząc wrażenie „pływającego dachu”. Na życzenie klienta dach może być polakierowany na kolor Czarny Perla Nera, który podkreśla staranne wykończenie samochodu.

C5 X. Nowoczesny przód

Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek
Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek i klienci?
Fot. Citroen

Z charakterystycznymi dla nowych modeli marki światłami w kształcie litery V, C5 X idealnie wpisuje się w segment D. Światła tylne mają podobny kształt litery V co przednie, zapewniając większą spójność. Przód dumnie prezentuje chromowane elementy i błyszczącą czerń, dzięki czemu nie ulega wątpliwości, że C5 X to przedstawiciel swojego segmentu. Górna część logo zaznacza koniec maski i rozciąga się aż do świateł do jazdy dziennej LED, poszerzając optycznie przód. Dolne linie logo biegną w kierunku reflektorów LED i drugiej pary świateł do jazdy dziennej, tworząc technologiczną i wyrafinowaną oprawę. Sygnatura świetlna C5 X jest bardzo precyzyjna i świadczy o dbałości o szczegóły. Wzór w kloszach reflektorów przypomina logo marki. Podkreśla wygląd samochodu i wzmacnia identyfikację świetlną, zwłaszcza gdy patrzymy pod kątem. Ten sam wzór odnajdziemy w tylnych światłach.

Maska została zdecydowanie wymodelowana. Jest długa, pozioma i umieszczona dość nisko. Boczne przetłoczenia nawiązują do Citroëna C4 lub C5 Aircross. Ten niezwykle charakterystyczny element wzmacnia muskularny i solidny wygląd przodu.
Dolny wlot powietrza, podkreślony chromowaną listwą, ma bardzo geometryczny wzór inspirowany logo marki, i mocno eksponuje główny radar, z którego korzystają systemy wspomagania jazdy.

C5 X. Mocny tył łączący elegencje i wygodę

Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek
Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek i klienci?
Fot. Citroen

„Pojemny bagażnik i bardzo łatwy dostęp są typowe dla nadwozia kombi” – mówi Frédéric Angibaud.
Tył C5 X dobitnie pokazuje siłę i elegancję. Spojler w górnej części, wydłużający wizualnie kabinę, oraz tylna szyba o opływowych kształtach, nadają nowemu modelowi mocny i dynamiczny charakter.

Zaokrąglone linie dolnej części tyłu C5 X doskonale wpisują się w kanony stylistyczne dużych modeli Citroënów. Niektóre detale, takie jak ostre linie wokół tablicy rejestracyjnej i na zderzaku, wzór nawiązujący do logo w dolnej części oraz chromowane listwy wokół reflektorów, poszerzają optycznie samochód i podkreślają jego stabilność.

Tylne światła 3D w technologii LED są rozciągnięte w poziomie i zachodzą daleko na błotniki, wzmacniając wrażenie doskonałej przyczepności. Identyfikacja świetlna w kształcie litery V nawiązuje liniami do świateł z przodu pojazdu. Naturalnie podążają za krzywiznami i przetłoczeniami dołu nadwozia i podkreślają jego linie, gdy patrzymy na samochód pod kątem. Stylistycznie dopracowany tył C5 X pozwala również zaspokoić potrzeby klientów w zakresie objętości i praktyczności. Szeroka i funkcjonalna klapa tylna i niski próg załadunku zapewniają łatwe i praktyczne użytkowanie pojazdu na co dzień. Linię tylnej klapy podkreśla dolny spojler w kolorze błyszczącej czerni, który zapewnia właściwą aerodynamikę i stabilność podczas hamowania – rozwiązanie równie estetyczne, co użyteczne, stosowane w przeszłości w wielu modelach Citroëna, począwszy od CX, przez XM po C6.

C5 X. Nadwozie inspirowane SUVami

Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek
Citroën powraca do segmentu D z innowacyjnym modelem – połączeniem sedana, kombi i SUV-a. To model C5 X. Ciekawe, jak na taką kombinację zareaguje rynek i klienci?
Fot. Citroen

„Z SUV-a została wzięta sylwetka „up on the road” – podwyższone nadwozie oferujące ochronę i solidność. Linia płaszczyzn bocznych i krzywizn jest oznaką solidności typowej dla SUV-ów” – mówiFrédéric Angibaud.

Sylwetka C5 X jest wsparta na osłonach dolnych w kolorze matowej czerni, rozmieszczonych wokół pojazdu, które dodają otuchy, nawiązują do SUV-ów i podkreślają wrażenie trwałości i solidności. Linia boczna C5 X prezentuje wiele cech nadwozia SUV:
Podwyższone nadwozie z dużymi kołami o średnicy 720 mm, wyższa pozycja za kierownicą niż w tradycyjnych sedanach, dolne osłony wokół pojazdu w kolorze matowej czerni, dodające otuchy i podkreślające trwałość i solidność samochodu.

Producent nie podał jeszcze szczegółów dotyczących wyposażenia technicznego modelu i użytych jednostek napędowych.

Najmocniejsze wersje najprawdopodobniej zostaną wyposażone w układ hybrydowy plug-in o mocy 225 KM, który pozwoli poruszać się w trybie elektrycznym z prędkością do 135 km/h, na dystansie do 50 km. 

Odmiany podstawowe bazować będą najprawdopodobniej na znanym już benzynowym, trzycylindrowym silniku 1.2 turbo o mocy 130 KM. Raczej przesądzone jest, że w nowym Citroenie nie uświadczymy żadnego silnika wysokoprężnego - niestety.

Nowy Citroen C5 X ma pojawić się w polskich salonach na początku 2022 r.

* Źródło: Statnet Stellantis, Europa – 29 krajów.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty