Citroen C4 X. Pierwsze wrażenia i dane techniczne, konkurencja

Kamil Rogala
Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i proporcjach niemal jak kombi, tak C4 X najbliżej jest do sedana. Owszem z profilu przypomina nieco C4 z doczepionym tyłem od C5 X, ale tam otwiera się cała klapa dając wygodny dostęp do bagażnika. Tutaj mamy otwieraną klapę jak w sedanie
Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i proporcjach niemal jak kombi, tak C4 X najbliżej jest do sedana. Owszem z profilu przypomina nieco C4 z doczepionym tyłem od C5 X, ale tam otwiera się cała klapa dając wygodny dostęp do bagażnika. Tutaj mamy otwieraną klapę jak w sedanie Kamil Rogala
Na rynku już rozgościł się Citroen C5 X, niedawno zaprezentowano Peugeota 408, a teraz przyszła pora na Citroena C4 X, czyli kolejną wariację na temat połączenia nadwozia typu sedan, coupe oraz crossovera. Czy takie auto jest potrzebne? Do kogo jest kierowane i co zaoferuje?

Citroen od dawna eksperymentuje ze swoimi modelami. Robił to 30-40 lat temu, robi to również teraz i chwała mu za to. Dzięki temu rynek motoryzacyjny jest po prostu ciekawy. Nawet wtedy, gdy nie bardzo rozumiemy, po co dany model powstaje i do kogo jest kierowany. Przykładem jest właśnie Citroen C4 X, który na niektórych rynkach może się przyjąć np. na rynku Tureckim, ale czy pokochają go również Polacy?

Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i
Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i proporcjach niemal jak kombi, tak C4 X najbliżej jest do sedana. Owszem z profilu przypomina nieco C4 z doczepionym tyłem od C5 X, ale tam otwiera się cała klapa dając wygodny dostęp do bagażnika. Tutaj mamy otwieraną klapę jak w sedanie Kamil Rogala

Citroen C4 X. Nadwozie i wnętrze

Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i proporcjach niemal jak kombi, tak C4 X najbliżej jest do sedana. Owszem z profilu przypomina nieco C4 z doczepionym tyłem od C5 X, ale tam otwiera się cała klapa dając wygodny dostęp do bagażnika. Tutaj mamy otwieraną klapę jak w sedanie, a to sprawia, że luk załadunkowy jest zdecydowanie mniejszy. Nie jestem pewny, czy usilne wprowadzanie charakteru „eleganckiego” sedana ma tutaj sens.

Citroen C4 X przypomina mi nieco Renault Arkanę, ma również podobną długość nadwozia (4,6 m w C4 X kontra 4,56 w Arkanie), niemal taką samą pojemność bagażnika, ale w modelu Renault klapa jest otwierana razem z szybą tylną dając obszerny dostęp do bagażnika. C4 X jest również sporo dłuższe od C4, co sprawia, że nowość Citroena lewituje nieco ponad standardami segmentu C. W rezultacie dostajemy nieco większe auto od „zwykłego” C4, zdecydowanie mniejsze od C5 X, ale z drugiej strony mniej praktyczne i oferujące nadwozie pasujące do definicji sedana, ale kształtem przypominające nieco fastback? Naprawdę trudno ostatnio połapać się w tych stylistycznych nawiązaniach.

Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i
Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i proporcjach niemal jak kombi, tak C4 X najbliżej jest do sedana. Owszem z profilu przypomina nieco C4 z doczepionym tyłem od C5 X, ale tam otwiera się cała klapa dając wygodny dostęp do bagażnika. Tutaj mamy otwieraną klapę jak w sedanie Kamil Rogala

Jeśli chodzi o wnętrze, z przodu mamy praktycznie 1:1 model C4. Pod względem przestrzeni z kolei, producent chwali się przede wszystkim rekordową w tej klasie ilością miejsca na wysokości kolan, wynoszącą 198 mm, i oparciom bardziej odchylonym do tyłu (27 stopni), a także dzięki szerokości nadwozia wynoszącej 1 800 mm, która pozwala trzem dorosłym osobom wygodnie siedzieć obok siebie. Mają do dyspozycji 1 366 mm szerokości wewnętrznej na wysokości ramion i 1 440 mm nad podłokietnikami. Co jeszcze? W porównaniu do C4, w C4 X poprawiła się widoczność do tyłu, którą w „zwykłej” odmianie ogranicza specyficznie zaprojektowana tylna szyba ze zintegrowanym spojlerem.

W C4 X zastosowano również niektóre rozwiązania, które pojawiły się np. w odświeżonym C5 Aircross. Są to m.in. ulepszone fotele Advanced Comfort, które wyposażono w warstwę specjalnej, wzmocnionej pianki o grubości 15 mm, co ma dawać wrażenie siedzenia w przytulnym, domowym fotelu. Nad komfortem ma czuwać zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, które również są w standardzie m.in. wspomnianego modelu C5 Aircross.
Z autem spotkałem się na kilkanaście minut, więc trudno sprawdzić wszystko. Materiały są praktycznie takie same, jak w C4. W sumie można powiedzieć, że jeśli komuś podoba się C4 i C5 X, ale chciałby coś pomiędzy, nowość idealnie się w tą lukę wpisuje z tym jednym, wspomnianym ubytkiem – ograniczona funkcjonalność bagażnika przez małą klapę sedana.

Citroen C4 X. Oferta silnikowa

Pod maską pojawią się te same jednostki, co w C4. Będzie to zatem napęd elektryczny w znanej wersji o mocy 136 KM i z akumulatorem o pojemności 50 kWh. Zdaniem producenta (i normy WLTP), auto ma przejechać na jednym ładowaniu do 360 kilometrów. Niestety nie jest to zbyt udany napęd i w C4 przekroczenie bariery 300 kilometrów jest dość trudne, a przecież C4 X jest wyraźnie większym autem. Oprócz tego w ofercie pojawi się zestaw znanych silników – benzynowy 1.2 PureTech o mocy 100 i 130 KM oraz 1.5 BlueHDI o mocy 130 KM (na niektórych rynkach). Oczywiście napęd będzie kierowany na przednią oś za pośrednictwem skrzyni manualnej lub automatycznej. Na razie nie jest przewidziana wersja hybrydowa, ani żadna inna jednostka napędowa.

Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i
Citroen C4 X jest pozycjonowany mniej więcej pomiędzy C5 X a C4. O ile C4 jest hatchbackiem, C5 X również, mimo nietypowo poprowadzonej linii dachu i proporcjach niemal jak kombi, tak C4 X najbliżej jest do sedana. Owszem z profilu przypomina nieco C4 z doczepionym tyłem od C5 X, ale tam otwiera się cała klapa dając wygodny dostęp do bagażnika. Tutaj mamy otwieraną klapę jak w sedanie Kamil Rogala

Podsumowanie

Jestem bardzo ciekawy, jak rynek zareaguje na ten model, który wypełnia dość wąską lukę pomiędzy C4 i C5 X. Czy C4 X było potrzebne? Nie nam to oceniać, ale z pewnością to zweryfikujemy, gdy auto trafi na rynek pod koniec roku i klienci zaczną składać (lub nie) pierwsze zamówienia. Moim zdaniem to dość ciekawa propozycja, choć w tym dość dziwnym segmencie kompaktowych sedanów z nietypowym nadwoziem a’la crossover albo zginie, albo nakreśli nowy kierunek. Czekamy z niecierpliwością na pierwsze jazdy.

Porównanie Citroen C4 X 1.2 PureTech 130 KM (AT8) do wybranych konkurentów:


















































































            

 

        
            

Citroen C4 X 1.2 PureTech 130 KM (AT8)

        
            

Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM (AT7)

        
            

Kia Niro 1.6 GDI 141 KM (AT6)

        
            

Cena (zł, brutto)

        
            

b.d.

        
            

od 121 900

        
            

od 122 900

        
            

Typ nadwozia/liczba drzwi

        
            

sedan/5

        
            

crossover/5

        
            

crossover/5

        
            

Długość/szerokość (mm)

        
            

4600/1800

        
            

4568/1821

        
            

4420/1825

        
            

Wysokość (mm)

        
            

1525

        
            

1571

        
            

1545

        
            

Rozstaw kół przód/tył (mm)

        
            

b.d./b.d.

        
            

1562/1554

        
            

1585/1596

        
            

Rozstaw osi (mm)

        
            

2670

        
            

2720

        
            

2720

        
            

Pojemność bagażnika (l)

        
            

510/b.d.

        
            

513/1269

        
            

425/1445

        
            

Liczba miejsc

        
            

5

        
            

5

        
            

5

        
            

Masa własna (kg)

        
            

b.d.

        
            

1336

        
            

1324

        
            

Napędzana oś

        
            

przednia

        
            

przednia

        
            

przednia

        
            

Rodzaj silnika

        
            

benzynowy

        
            

benzynowy

        
            

benzynowy (HEV)

        
            

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

        
            

automatyczna, 8-stopniowa

        
            

automatyczna, 7-stopniowa

        
            

automatyczna, 6-stopniowa

        
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty