Na naszym rynku małych samochodów jest coraz więcej. Ostatnio przybył następca Matiza - Chevrolet Spark.
Mamy więc ciekawą sytuację, bowiem dostępny jest FSO Matiz i odmłodzony Chevrolet Spark. Matiz oferowany jest wyłącznie z silnikiem 0,8 l, a Spark z dwoma - 0,8 l/52 KM i 1,0 l o mocy

66 KM. Tym ostatnim jeździliśmy. A przecież są jeszcze warte rozważenia - Fiat Panda i Kia Picanto. Czy Spark jest najlepszą propozycją?
Cechy szczególne
Spośród grona maluchów Spark z silnikiem 1,0 l wyróżnia się bogatym wyposażeniem. Reszta jest już typowa. Konstrukcję Sparka zapożyczono z poprzedniego modelu. Mimo

zmienionych reflektorów i innej tablicy przyrządów podobieństwo jest zauważalne. Biorąc pod uwagę długość pojazdu - 3,5 m, wnętrze można uznać za wystarczająco przestronne. Wysokie osoby siedzące na tylnej kanapie dotykają kolanami oparć przednich foteli, ale za to nad głową miejsca jest dosyć. Największe kontrowersje wzbudza centralne usytuowanie tablicy przyrządów, gdyż wskaźniki nie

są dobrze widoczne. Przed kierownicą umieszczono natomiast zestaw lampek kontrolnych. Podążając za modą, zrezygnowano ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są przeciętnej jakości, podobnie jak w innych autach tej wielkości. Bagażnik o objętości 170 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy. Podniesienie jego pokrywy umożliwia mała dźwigienka umieszczona z lewej

strony fotela kierowcy. Drugą możliwością dostania się do bagażnika jest otworzenie zamka kluczykiem.
Silnik
Mocniejsza jednostka napędowa montowana w Sparku ma klasyczną budowę z dwoma zaworami w każdym z 4 cylindrów i z pojemności 1 l osiąga moc 66 KM. Silnik jest

dość elastyczny i zapewnia pojazdowi wystarczającą dynamikę. Podczas jazdy w mieście zużycie paliwa przy spokojnej jeździe wynosi ok. 8,5 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Spark idealnie nadaje się do jazdy w mieście - ma niewielkie wymiary, dobrą widoczność. Jak na mały samochód dość dobrze radzi sobie z nierównościami dróg. Dość miękkie zawieszenie sprawia jednak, że

szybka jazda na zakrętach powoduje nieprzyjemne przechyły nadwozia. Konstruktorzy wyszli zapewne z założenia, że Spark nie służy do szybkiej jazdy. W zawieszeniu przednim wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną i dla miejskiego auta to skuteczne rozwiązanie. Kierownica ma dość dużą średnicę, przez co wydaje się nieporęczna. Przydaje się natomiast w wersji bez wspomagania układu kierowniczego. Poziom hałasu nie jest wysoki, jednak nasila się po przekroczeniu prędkości 100 km/h, co wynika ze wzrastających oporów aerodynamicznych. Droga hamowania Sparka z prędkości 100 km/h wynosi 44,6 m - to typowy wynik dla małych aut.
Podsumowanie
Pod względem funkcjonalności najmniejszy z Chevroletów dorównał wzorcowemu Fiatowi Panda, a pod względem wyposażenia Spark jest nieco lepszy od Fiata. Kosztujący 35 900 zł Spark z silnikiem 1,0 l jest wyposażony, m.in. w 2 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby przednie, radio i klimatyzację manualną. Nie zmienia to faktu, że Spark jest nowością na naszym rynku.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 995 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 66/5400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 91/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 14,1 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 14,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 156 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 44,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 170 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 35 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/8,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 350 x 150 x 150 |
Rozstaw osi (cm): | 235 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/6 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 35 900 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Jak na długość pojazdu wnętrze jest dość przestronne. |
Silnik | *** | Silnik jest dość elastyczny. |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | ** | Układ hamulcowy to słaba strona Sparka. |
Dynamika | *** | Wystarczająca dynamika, nieco gorsza od dynakimi Kia Picanto 1,1 l/65 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Przeciętne zużycie paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Typowa konstrukcja małego pojazdu. |
Wyposażenie | **** | Dość bogate wyposażenie. |
Wyposażenie seryjne:
Chevrolet Spark Elite
Poduszki powietrzne | 2 |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
Centralny zamek | S |
Radioodtwarzacz CD | S |
Klimatyzacja manualna | S |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?