Chevrolet Spark

Ryszard Polit
Fot. R.Polit: Chevrolet Spark to odmłodzony Daewoo Matiz. Z racji wymiarów preferuje jazdę miejską.
Fot. R.Polit: Chevrolet Spark to odmłodzony Daewoo Matiz. Z racji wymiarów preferuje jazdę miejską.
Udostępnij:
Na naszym rynku małych samochodów jest coraz więcej. Ostatnio przybył następca Matiza - Chevrolet Spark.

Na naszym rynku małych samochodów jest coraz więcej. Ostatnio przybył następca Matiza - Chevrolet Spark.

 

Mamy więc ciekawą sytuację, bowiem dostępny jest FSO Matiz i odmłodzony Chevrolet Spark. Matiz oferowany jest wyłącznie z silnikiem 0,8 l, a Spark z dwoma - 0,8 l/52 KM i 1,0 l o mocy

Fot. R.Polit: Chevrolet Spark to odmłodzony Daewoo Matiz. Z racji wymiarów preferuje jazdę miejską.
Fot. R.Polit: Chevrolet Spark to odmłodzony Daewoo Matiz. Z racji wymiarów preferuje jazdę miejską.

66 KM. Tym ostatnim jeździliśmy. A przecież są jeszcze warte rozważenia - Fiat Panda i Kia Picanto. Czy Spark jest najlepszą propozycją?

 

Cechy szczególne

 

Spośród grona maluchów Spark z silnikiem 1,0 l wyróżnia się bogatym wyposażeniem. Reszta jest już typowa. Konstrukcję Sparka zapożyczono z poprzedniego modelu. Mimo

Fot. R.Polit: Spark napędzany benzynowym silnikiem o pojemności 1 l/66 KM ma wystarczającą dynamikę.
Fot. R.Polit: Spark napędzany benzynowym silnikiem o pojemności 1 l/66 KM ma wystarczającą dynamikę.

zmienionych reflektorów i innej tablicy przyrządów podobieństwo jest zauważalne. Biorąc pod uwagę długość pojazdu - 3,5 m, wnętrze można uznać za wystarczająco przestronne. Wysokie osoby siedzące na tylnej kanapie dotykają kolanami oparć przednich foteli, ale za to nad głową miejsca jest dosyć. Największe kontrowersje wzbudza centralne usytuowanie tablicy przyrządów, gdyż wskaźniki nie

Fot. R.Polit: Tablica przyrządów umieszczona na środku nie jest dobrze czytelna.
Fot. R.Polit: Tablica przyrządów umieszczona na środku nie jest dobrze czytelna.

są dobrze widoczne. Przed kierownicą umieszczono natomiast zestaw lampek kontrolnych. Podążając za modą, zrezygnowano ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są przeciętnej jakości, podobnie jak w innych autach tej wielkości. Bagażnik o objętości 170 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy. Podniesienie jego pokrywy umożliwia mała dźwigienka umieszczona z lewej

Fot. R.Polit: Bagażnik ma objętość 170 l. Można go powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Fot. R.Polit: Bagażnik ma objętość 170 l. Można go powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.

strony fotela kierowcy. Drugą możliwością dostania się do bagażnika jest otworzenie zamka kluczykiem.

 

Silnik

 

Mocniejsza jednostka napędowa montowana w Sparku ma klasyczną budowę z dwoma zaworami w każdym z 4 cylindrów i z pojemności 1 l osiąga moc 66 KM. Silnik jest

Fot. R.Polit: Wnętrze Sparka jest dość przestronne, również na tylnej kanapie.
Fot. R.Polit: Wnętrze Sparka jest dość przestronne, również na tylnej kanapie.

dość elastyczny i zapewnia pojazdowi wystarczającą dynamikę. Podczas jazdy w mieście zużycie paliwa przy spokojnej jeździe wynosi ok. 8,5 l na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Spark idealnie nadaje się do jazdy w mieście - ma niewielkie wymiary, dobrą widoczność. Jak na mały samochód dość dobrze radzi sobie z nierównościami dróg. Dość miękkie zawieszenie sprawia jednak, że

Fot. R.Polit: Nowe światła odróżniają Sparka od Matiza.
Fot. R.Polit: Nowe światła odróżniają Sparka od Matiza.

szybka jazda na zakrętach powoduje nieprzyjemne przechyły nadwozia. Konstruktorzy wyszli zapewne z założenia, że Spark nie służy do szybkiej jazdy. W zawieszeniu przednim wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu - belkę skrętną i dla miejskiego auta to skuteczne rozwiązanie. Kierownica ma dość dużą średnicę, przez co wydaje się nieporęczna. Przydaje się natomiast w wersji bez wspomagania układu kierowniczego. Poziom hałasu nie jest wysoki, jednak nasila się po przekroczeniu prędkości 100 km/h, co wynika ze wzrastających oporów aerodynamicznych. Droga hamowania Sparka z prędkości 100 km/h wynosi 44,6 m - to typowy wynik dla małych aut. 

 

Podsumowanie

 

Pod względem funkcjonalności najmniejszy z Chevroletów dorównał wzorcowemu Fiatowi Panda, a pod względem wyposażenia Spark jest nieco lepszy od Fiata. Kosztujący 35 900 zł Spark z silnikiem 1,0 l jest wyposażony, m.in. w 2 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby przednie, radio i klimatyzację manualną. Nie zmienia to faktu, że Spark jest nowością na naszym rynku.

 

Wybrane dane techniczne

                                              

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

995

Moc maksymalna (KM/obr/min):

66/5400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

91/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

14,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,2

Prędkość maksymalna (km/h):

156

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

44,6

Pojemność bagażnika (dm3):

170

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

350 x 150 x 150

Rozstaw osi (cm):

235

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/6

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

35 900

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Jak na długość pojazdu wnętrze jest dość przestronne.     

Silnik

***

Silnik jest dość elastyczny.

Poziom hałasu

b.d.

 

Hamulce

**

Układ hamulcowy to słaba strona Sparka.

Dynamika

***

Wystarczająca dynamika, nieco gorsza od dynakimi Kia Picanto 1,1 l/65 KM.

Zużycie paliwa

****

Przeciętne zużycie paliwa. 

Nowoczesność konstrukcji

***

Typowa konstrukcja małego pojazdu.   

Wyposażenie

****

Dość bogate wyposażenie.

 

Wyposażenie seryjne:

Chevrolet Spark Elite

 

Poduszki powietrzne

2

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

Centralny zamek

S

Radioodtwarzacz CD

S

Klimatyzacja manualna

S

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie