Audi Q7 4.2 FSI

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Audi Q7 to luksusowy samochód rekreacyjno-terenowy. Styliści zadbali o nadanie mu sportowego charakteru.
Fot. Maciej Pobocha: Audi Q7 to luksusowy samochód rekreacyjno-terenowy. Styliści zadbali o nadanie mu sportowego charakteru.
Żaden szanujący się producent nie może pozwolić sobie na brak w ofercie SUV-a. Nic więc dziwnego, że Audi wprowadziło na rynek taki pojazd – model Q7.
Sprzedaż samochodów rekreacyjno-terenowych rośnie z roku na rok. Żaden szanujący się producent nie może więc pozwolić sobie na brak w ofercie takiego właśnie auta. Nic więc dziwnego, że Audi także wprowadziło na rynek SUV-a - model Q7.
Fot. Maciej Pobocha: Audi Q7 to luksusowy samochód rekreacyjno-terenowy. Styliści zadbali o nadanie mu sportowego charakteru.
Fot. Maciej Pobocha: Audi Q7 to luksusowy samochód rekreacyjno-terenowy. Styliści zadbali o nadanie mu sportowego charakteru.

 

Twórca nadwozia Audi Q7 - Walter de Silva - najwyraźniej postanowił, że będzie to samochód przyciągający uwagę nie tyle rozmiarami, co wyglądem.

 

Nadał mu więc dynamiczny charakter, który w połączeniu z doskonałymi osiągami zapewnianymi przez silnik 4.2 FSI sprawia, że Q7 wyróżnia się z grona innych pojazdów rekreacyjno-terenowych. W dobie  ostrej walki o klienta ma to niebagatelne znaczenie.

 

Cechy szczególne

 

Współczesne SUV-y, nawet te duże, coraz rzadziej projektowane są z myślą o pokonywaniu trudnego terenu. Producenci przygotowują je raczej jako samochody do jazdy po utwardzonych

Fot. Maciej Pobocha: Standardowo Q7 jest samochodem 5-osobowym. Opcjonalnie można go przekształcić w auto dla sześciu lub siedmiu osób.
Fot. Maciej Pobocha: Standardowo Q7 jest samochodem 5-osobowym. Opcjonalnie można go przekształcić w auto dla sześciu lub siedmiu osób.

drogach.

 

Podobnie jest w przypadku Q7. Świadczy o tym chociażby rodzaj zastosowanego napędu. Co  prawda jest on stale przekazywany na wszystkie koła (quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym Torsen) ze standardowym rozdziałem momentu obrotowego na przednią i tylną oś w stosunku 40:60, ale brak w nim przekładni redukcyjnej.

 

W trudniejszych warunkach terenowych, lub gdy zmieniają się warunki drogowe, mechanizm różnicowy może skierować do 65 proc. siły napędowej na oś przednią albo do 85 proc. na oś tylną. Podczas jazdy w terenie rozbudowany układ ESP czuwa, by koła się nie ślizgały i w razie potrzeby są one hamowane.

  

Za dopłatą (13 465 zł) otrzymać można pneumatyczny układ zawieszenia, ze zmiennym prześwitem (165 - 240 mm). Dzięki obniżeniu karoserii i związanemu z tym zmniejszeniu oporu

Fot. Maciej Pobocha: Stały napęd na cztery koła sprawdza się w nieco trudniejszym – ale nie za trudnym – terenie.
Fot. Maciej Pobocha: Stały napęd na cztery koła sprawdza się w nieco trudniejszym – ale nie za trudnym – terenie.

powietrza, wzrasta (o 4 km/h - do 248 km/h) prędkość maksymalna Q7.

 

Seryjnie Audi Q7 jest wyposażone w pięć foteli. W takiej właśnie, testowanej przez nas wersji, siedzisko kanapy tylnej jest dzielone w stosunku 60:40, opcjonalnie można obie części przesuwać do przodu i do tyłu o 10 cm.

 

Oparcie kanapy tylnej dzieli się w stosunku 40:20:40, przy czym w środkowej części wbudowany jest podłokietnik z wysuwanymi uchwytami na kubki, który można również całkowicie złożyć i otrzymać dzięki temu 30-centymetrowej szerokości dostęp do bagażnika.

Fot. Maciej Pobocha: Ergonomicznie zaprojektowany panel centralny i tablica zegarów przypominają te z Audi A6.
Fot. Maciej Pobocha: Ergonomicznie zaprojektowany panel centralny i tablica zegarów przypominają te z Audi A6.

 

Jeżeli złoży się wszystkie trzy oparcia - nie jest konieczne do tego demontowanie zagłówków - otrzymuje się płaską podłogę  na poziomie bagażnika. Oparcia kanapy w drugim rzędzie mają też możliwość regulacji pochylenia o 10 stopni.

 

Istnieje także możliwości zamówienia 6- lub 7-osobowego Q7. W wersji z sześcioma siedzeniami (2+2+2) te z rzędu drugiego są przesuwane wzdłużnie i wyglądem przypominają fotele sportowe.

 

Podparcie ud ma grubsze wypełnienie, jest szersze i dłuższe, a boki są lekko podniesione ku górze. Na wysokości ramion oparcia są szersze i bardziej miękkie. Między fotelami znajduje się oddzielna konsola z dwoma uchwytami na kubki i z dużym schowkiem oraz dwa składane

Fot. Maciej Pobocha: Pod podłogą bagażnika mieszczą się dodatkowe schowki na drobniejsze przedmioty.
Fot. Maciej Pobocha: Pod podłogą bagażnika mieszczą się dodatkowe schowki na drobniejsze przedmioty.

podłokietniki. W trzecim rzędzie umieszczone są dwa fotele, nadające się dla osób o wzroście do 160 cm. W razie potrzeby można je płasko złożyć na podłodze.

 

Wersja dla siedmiu osób (2+3+2) ma w drugim rzędzie kanapę.

 

Silnik

 

Benzynowa jednostka napędowa V8 o pojemności 4,2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest blisko spokrewniony z

Fot. Maciej Pobocha: Silnik 4,2 l/350 KM zapewnia autu bardzo dobrą dynamikę. „Setka” pojawia się na liczniku po niespełna 8 sekundach.
Fot. Maciej Pobocha: Silnik 4,2 l/350 KM zapewnia autu bardzo dobrą dynamikę. „Setka” pojawia się na liczniku po niespełna 8 sekundach.

silnikiem stosowanym w usportowionym Audi RS4. Jej moc maksymalna osiągana przy 6800 obr/min wynosi 350 KM.

 

Maksymalny moment obrotowy (przy 3500 obr/min) to 440 Nm.  Co ważne - 85 procent tej wartości dostępne jest już przy 2000 obr/min, co pozwala na sprawne przyspieszanie bez konieczności redukowania biegów. J

ednostka napędowa charakteryzuje się dużą kulturą pracy. Głośniejsza staje się przy 4000 obr/min, ale mankamentem jest w tym przypadku jej zbyt natarczywie wysoki dźwięk pracy.

 

Co ciekawe - podczas testu zużycie paliwa okazało się niższe niż podaje producent. W trasie (prędkości do 110 km/h) wyniosło 9,8 l/100 km, a w mieście (prędkości do 70 km/h) 17,8 l/100

Fot. Maciej Pobocha: Automatyczna skrzynia biegów może pracować w trybie sportowym (S), w którym przełożenia są zmieniane szybciej i przy wyższych obrotach
Fot. Maciej Pobocha: Automatyczna skrzynia biegów może pracować w trybie sportowym (S), w którym przełożenia są zmieniane szybciej i przy wyższych obrotach silnika.

km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jak na samochód typu SUV Audi Q7 ma zadziwiająco twardo zestrojone zawieszenie. O ile rozwiązanie takie sprawdza się podczas jazdy z większymi prędkościami po gładkim asfalcie, to w trakcie pokonywania większych nierówności komfort jest znacznie mniejszy. 

 

Dynamiczna jazda autem napędzanym silnikiem o mocy 350 KM nie stanowi problemu. Q7 sprawnie przyspiesza na każdym w zasadzie biegu.

 

Robi to tym chętniej, jeśli przełączymy automatyczną 6-stopniową skrzynię biegów Tiptronic w program sportowy (dźwignia biegów w pozycji S), w którym przełożenia są zmieniane szybciej i

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze jest przestronne. Miejsca nad głową i na nogi nie brakuje nawet wyższym pasażerom.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze jest przestronne. Miejsca nad głową i na nogi nie brakuje nawet wyższym pasażerom.

przy wyższych obrotach silnika. Przy redukcji biegów podczas hamowania silnikiem wykorzystywany jest tzw. międzygaz, dodawany automatycznie przez system Motronic. Jeśli nie ufamy automatowi, możemy sami zmieniać biegi dźwignią lub łopatkami przy kierownicy.

 

Q7 jest samochodem przestronnym. Dużo miejsca mają podróżujący z przodu i pasażerowie drugiego rzędu. Pod podłogą bagażnika znajdują się dwa dodatkowe schowki

Fot. Maciej Pobocha: Dwuczęściowe osłony przeciwsłoneczne to rozwiązanie godne naśladowania.
Fot. Maciej Pobocha: Dwuczęściowe osłony przeciwsłoneczne to rozwiązanie godne naśladowania.

ułatwiające przewożenie drobniejszych przedmiotów. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu. Widoczność do tyłu ułatwiają bardzo duże lusterka zewnętrzne.

 

Podsumowanie

 

Należąc do jednych z najdroższych pojazdów rekreacyjno-terenowych oferowanych na naszym rynku Q7 z silnikiem 4,2 l jest atrakcyjną ofertą dla tych, którzy większość czasu spędzą autem na utwardzonej drodze. Imponujące osiągi w połączeniu z przestronnością pojazdu zadowolą i fanów szybkiej jazdy i tych, którzy zamierzają zabierać SUV-em Audi rodzinę na dłuższe wojaże.

 

Pewne zastanowienie wywołuje natomiast oferta wyposażenia. W aucie za ponad 308 tys. zł można oczekiwać np. elektrycznej regulacji przednich foteli i tempomatu (ma je w standardzie np. zbliżony cenowo VW Touareg), tymczasem trzeba za nie dopłacić.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy, widlasty

Ilość cylindrów/zaworów

8/32

Pojemność skokowa (cm3):

4163

Moc maksymalna (KM/obr/min):

350/6800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

440/3500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

7,4

Prędkość maksymalna (km/h):

244

Pojemność bagażnika (l):

775

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

10,2/19,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

508,6 x 198,3 x 173,7

Rozstaw osi (cm):

300,2

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena (zł)*:

308 512

 * z obowiązkowym pakietem

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Duża ilość miejsca z przodu i z tyłu. Możliwość zamówienia trzeciego rzędu siedzeń.

Silnik

*****

Dynamiczna jednostka napędowa. Operowanie pedałem gazy wymaga nieco wprawy, bo auto wprost "wyrywa" do przodu, szczególnie przy niższych prędkościach.

Poziom hałasu

****

Dość dobrze wyciszone wnętrze. Nieco zbyt wysoki, a przez to natarczywy dźwięk silnika przy wyższych obrotach.

Zużycie paliwa

****

Adekwatne do osiągów.

Wyposażenie

****

Mimo, że jest bogate, to w wersji podstawowej brakuje kilku udogodnień, których przy cenie auta wynoszącej ponad 308 tys. zł można oczekiwać.

 

Wybrane wyposażenie seryjne Audi Q7 4.2 FSI:

 

Poduszki powietrzne

8

Układ ABS

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Regulacja położenia kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach

S

Komputer pokładowy

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Tempomat

1285

Elektryczna regulacja przednich foteli

5365

Radioodtwarzacz CD/MP3

S

S- wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty