Reputacja Skody w naszym kraju stale rośnie. Producent zdecydował się więc na podniesienie cen Octavii II, w stosunku np. do tego modelu poprzedniej generacji. Czy warto zapłacić za Octavię II z silnikiem 1,6 l/102 KM 63 300 zł, czy też oszczędzić 7800 zł i kupić Forda Focusa sedan 1,6 l/100 KM? Mimo większych wymiarów Octavia II wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa i jest, w związku z tym, bezpośrednim konkurentem Focusa. Octavię II lansuje się
jednak jako pojazd wyższego segmentu.
Cechy szczególne
Octavia II jest autem większym od Focusa sedan. Jednak to Focus ma większy rozstaw osi. Ilość miejsca nad głowami jest zbliżona w obu
pojazdach. Przednie fotele Forda i Skody są wygodne i dobrze wyprofilowane. Wydaje się, że bardziej czytelna jest tablica przyrządów Focusa. Podstawowa różnica między pojazdami wynika z innych rodzajów nadwozia. Octavia z nadwoziem typu liftback ma znakomity dostęp do bardzo dużego i długiego bagażnika o pojemności 560 l. Focus z nadwoziem sedan oferuje przestrzeń bagażową o pojemności
526 l, a więc tylko o 34 l mniejszą. Wspólną cechą obu aut jest podobna, wielowahaczowa konstrukcja tylnej osi, której prekursorem w tej klasie aut był Focus.
Silniki
Oba pojazdy są oferowane w szerokim wyborze silników. Po przeanalizowaniu oferty zdecydowaliśmy się na jednostki benzynowe o pojemności 1,6 l. W przypadku Forda jest to silnik 16-zaworowy o mocy 100 KM, stosowany również w Focusie pierwszej generacji. Ta konstrukcja zbiera pozytywne opinie użytkowników. W Skodzie również wybraliśmy "sprawdzoną" konstrukcję, która ma tylko po 2 zawory w każdym cylindrze i osiąga moc 102 KM. Ten niemiecki silnik jest elastyczny i niezawodny, ma tylko jedną
wadę - zużywa więcej paliwa. W mieście Focus potrzebował 9 l paliwa na 100 km, a Octavia - o litr więcej.
Wrażenia z jazdy
Focus okazał się autem nieco szybszym od Octavii, szczególnie podczas przyspieszania na wyższych biegach. Do normalnej jazdy dynamika tych samochodów jest zupełnie
wystarczająca. Własności jezdne obu aut są porównywalne i bardzo dobre. Zawieszenie Focusa uchodzi za wzór w swojej klasie, Octavia mu nie ustępuje, chociaż jest większa. Komfort jazdy Octavii jest nieco wyższy niż w Fordzie. O nowoczesności obu samochodów świadczy bardzo skuteczny układ hamulcowy. Focus z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po przejechaniu 38,5 m, a Octavia potrzebuje 30 cm więcej. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h w
kabinie obu aut jest podobny i dość niski.
Podsumowanie
Czy więc warto zapłacić więcej za Skodę Octavię II? Jej wyższą cenę można uzasadniać bogatszym wyposażeniem seryjnym. Poza tym, Skoda oferuje więcej miejsca w kabinie i w bagażniku. Za to Focus ma lepszą dynamikę. Oba pojazdy są wykonane na zbliżonym poziomie technicznym, a wybór zależy od indywidualnych preferencji nabywcy. Obaj producenci szczycą się ponad 100-letnią tradycją w produkowaniu samochodów, a to w dzisiejszych czasach okazuje się bezcennym kapitałem.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Skoda Octavia | Ford Focus sedan |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | |
Wybrane dane techniczne:
| Skoda Octavia II | Ford Focus |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1595 | 1596 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 102/5600 | 100/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 148/3800 | 150/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,3 | 11,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,6 | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 180 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,8 | 38,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 560 | 526 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,7/9,8 | 5,5/8,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 457 x 177 x 146 | 449 x 184 x 145 |
Rozstaw osi (cm) | 258 | 264 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 63 300 | 55 500 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Skoda Octavia II Classic | Ford Focus Ambiente |
Poduszki powietrzne | 4 | 2 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S | S/- |
Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S | - |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?