Zielona Skoda Fabia

Janusz Steinbarth
W sieci dealerskiej Skody dostępne są już dwa modele z serii GreenLine: Fabia i Superb. Czeska marka dołączyła w ten sposób do coraz szerszego grona producentów ekologicznych samochodów.

W sieci dealerskiej Skody dostępne są już dwa modele z serii GreenLine: Fabia i Superb. Czeska marka dołączyła w ten sposób do coraz szerszego grona producentów ekologicznych samochodów.
 

 

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Seria GreenLine cechuje się niższym współczynnikiem oporu powietrza, co udało się uzyskać obniżając zawieszenie Fabii o 1,5 cm i montując spoiler na pokrywie bagażnika. W samochodzie zastosowano także 14-calowe obręcze kół ze stopów lekkich i opony o niższym oporze toczenia firmy Dunlop, zrezygnowano też z tradycyjnego koła zapasowego zastępując je zestawem naprawczym.

 

Wydłużono również przełożenia w skrzyni biegów, tak aby jazda była bardziej płynna. Dopłata do Fabii GreenLine w porównaniu z wersją Style - na której oparta jest ekologiczna odmiana tego modelu - wynosi 3 600 zł z nadwoziem hatchback i 4 200 zł w wersji kombi.

 

Fabia GreenLine 1.4 TDI DPF z filtrem cząstek stałych w obu wersjach nadwozia zużywa średnio 4,1 litra oleju napędowego na 100 km, natomiast emisję dwutlenku udało się ograniczyć do

Fot. Skoda
Fot. Skoda

edwie 109 g/km. Warto zwrócić uwagę, iż Parlament Europejski zakłada, że emisje pochodzące od nowych samochodów osobowych od roku 2015 nie będą przekraczać poziomu 125 g CO2/km, a w roku 2025 zejdą do 70 g CO2/km.

 

Fabia GreenLine oferowana jest w dwóch rodzajach nadwozia - hatchback i combi z silnikiem 1.4 TDI DPF oraz manualną, pięciostopniową skrzynią biegów.

 

Fabią GreenLine przejechaliśmy ponad 600 km, ale w zupełnie różny sposób. Pierwszy, 300-km etap pokonaliśmy

Fot. Skoda
Fot. Skoda

przestrzegając maksymalnie zasad EcoDrivingu, czyli jazdy ekologicznej.

 

Prowadząc samochód nie szybciej niż 70 km/h i zmieniając biegi możliwie szybko, aby jechać wyłącznie na "piątce" udało się nam się zredukować zużycie paliwa do 3,4 l/100 km. Nie była to jednak jazda dynamiczna, ani komfortowa.

 

Fabia miała problemy z podjechaniem pod nawet niewielkie wzniesienie. Druga część testu odbyła się na autostradzie, gdzie auto nabrało wreszcie skrzydeł, a przy prędkości 120 km/h i wyższych obrotach silnik przestał drżeć i zrobił się zdecydowanie cichszy. Po przejechaniu 340 km na komputerze pojawiło się średnie zużycie 3,9. Różnica w zużyciu paliwa wyniosła zatem 0,5 litra w przeliczeniu na 100 km.

 

Oprócz Fabii GreenLine Skoda oferuje w Polsce jeszcze drugi tego typu model Superb GreenLine. Na początku przyszłego roku ofertę uzupełni ekologiczna Octavia.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika    

Diesel

Liczba cylindrów/zwaworów

3/12

Pojemność skokowa (cm3)

1442

Moc maksymalna (KM/obr./min)

59/4000

Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)

195/2200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,2

Prędkość maksymalna (km/h)

170

Zużycie paliwa średnie  (l/100 km)

4,1

Masa własna  (kg)

1120

Cena (zł)

53 600

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie