W tych dniach na polskim rynku debiutowała kolejna nowa generacja tych samochodów. Oczywiście podstawą do konstrukcji najnowszego Golfa kombi jest ósme już pokolenie hatchbacka, którego premiera miała miejsce prawie dwa lata temu. Kombi, które ma teraz 4,63 m i jest od najnowszego hatchbacka o 35 cm dłuższe.
VW Golf VIII Variant. Skomunikowany na cyfrowo

Fot. Ryszard M. Perczak
O nowym Golfie mówi się, że jest najbardziej cyfrowy oraz skomunikowany od czasów obecności na rynku. Te same określenia odnoszą się także do jego wersji Variant. W przypadku tej odmiany nadwoziowej liczy się jeszcze funkcjonalność. Jednocześnie nowe kombi to również samochód oferujący w porównaniu z poprzednikiem więcej przestrzeni i komfortu. Jest w nim więcej miejsca np. na nogi pasażerów tylnej kanapy. Wariant ma teraz także większy bagażnik, którego pojemność wynosi 611 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy zwiększa się aż do 1642 litrów. Jest to skutek m.in. dłuższego o 6,6 cm nadwozia i zwiększonego o 4,9 cm do 2,68 m rozstawu osi.
VW Golf VIII Variant. Funkcjnonalność i… praktyczność

Fot. Ryszard M. Perczak
Przypomnijmy, że Golf VIII hatchback ma długość 4,28 m i rozstaw osi 2,61 m. Wysokość i szerokość obydwu wersji Golfa są identyczne.
Najważniejszym wyróżnikiem Golfa kombi jest jego wspomniana funkcjonalność. Oznacza to szereg wygodnych, łatwo dostępnych schowków i półek na drobiazgi oraz przestronny bagażnik.Przedział bagażowy jest wyposażony w praktyczne haczyki na torby, uchwyty do mocowania taśm zabezpieczających przewożony bagaż przed przesuwaniem oraz w oświetlenie. Po prawej stronie mogą znajdować się (dostępne opcjonalne) gniazdka 12 V i 230 V oraz przyciski do wysuwania elektrycznie rozkładanego haka holowniczego. Jest także dźwignia pozwalająca błyskawicznie i bezproblemowo złożyć dzielone oparcie tylnej kanapy.
Jeśli zajdzie taka potrzeba to Variant może zabrać nawet 75 kg bagażu na dachu, a także pociągnąć przyczepę w zależności od wersji od 710 do 2000 kg.
VW Golf VIII Variant. Jak je odróżnić?

Fot. Ryszard M. Perczak
Zmiany w wyglądzie kolejnych pokoleń Golfa nigdy nie były rewolucyjne. Za każdym razem w nowej generacji pozostawało coś z tej, która schodziła z rynku. Podobnie jest teraz i dlatego model ten jest bez trudu rozpoznawany bez konieczności patrzenia na logo marki. Przyglądając się jednak uważniej łatwo dostrzeżemy różnice miedzy Golfem VII i nowym Golfem VIII. Przód nowego Varianta jest np. teraz bardziej płaski. Auto ma nowe lampy, maskę zderzak i wlot powietrza do komory silnika. Z przodu oraz po bokach, aż do słupków B, Golf VIII hatchback i Golf VIII Variant niczym się nie różnią. Różnice w wersji kombi widać dopiero w tylnej części nadwozia.
Charakterystyczne, wyraziste przetłoczenie pod linią okien oraz długi dach, który tylko nieznacznie opada z tyłu sprawiają, że Golf VIII Variant prezentuje się bardzo sportowo.
VW Golf VIII Variant. Także z „miękką” hybrydą

Fot. Ryszard M. Perczak
Zestaw napędów do tego modelu stanowią silniki benzynowe i turbodiesle. Jedynym ukłonem w stronę elektromobilności są jednostki benzynowe wyposażone w tzw. miękką hybrydę. Volkswagen oznacza je symbolem eTSI.
W podstawowej wersji Golf Variant ósmej generacji, która nazywa się po prostu Golf, ma 3-cylindrowy silnik o mocy 110 KM. Mocniejszy motor proponowany do tego modelu o pojemności 1,5 l rozwija 150 KM, a odmiany eTSI 1,5 l mają 130 lub 150 KM.
Na liście silników wysokoprężnych znajdziemy 2-litrowe turbodiesle o mocy 115 i 150 KM. Przeniesienie napędu może się w tym modelu odbywać poprzez manualną skrzynię 6-biegową lub automatyczną, dwusprzęłową, 7-stopniową.
Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, których określenia wyjaśniają wszystko: Sport, Eco, Normal i Komfort.
VW Golf VIII Variant. Trochę tego jest

Fot. Ryszard M. Perczak
Seryjne wyposażenie wersji Golf obejmuje takie systemy jak Lane Assist i Front Assist z funkcjami awaryjnego hamowania w mieście i wykrywania pieszych oraz hamowania podczas skręcania po wykryciu pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Do wyposażenia seryjnego należą też elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, system komunikacji między samochodami Car2X oraz bezkluczykowy system uruchamiania silnika. We wnętrzu do standardu wyposażenia należą cyfrowe wskaźniki Digital Cockpit Pro, system multimedialny Composition z 8,25-calowym ekranem dotykowym oraz usługi internetowe We Connect i We Connect Plus, a także wielofunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja Air Care Climatronic oraz zestaw głośnomówiący z Bluetooth.
W ofercie Golfa Varianta znajdą się także bogatsze wersje „Life”, „Style” i „R-Line”. Przykładowo Golf Variant „Life” wyróżnia się m.in. multifunkcyjną, obszytą skórą kierownicą, stylowym oświetleniem wnętrza z możliwością wyboru 1 z 10 kolorów światła, podłokietnikiem z przodu i z tyłu, czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, aktywnym tempomatem i 16-calowymi obręczami kół z lekkich stopów.
Do wyposażenia seryjnego wersji Style należą, między innymi, reflektory LED Plus z automatyczną regulacją zasięgu, reflektory na złą pogodę z funkcją statycznego doświetlania zakrętów, 3-strefowa automatyczna klimatyzacja, system multimedialny Discover z 10-calowym ekranem dotykowym, fotel kierowcy z elektryczną regulacją i masażem, sportowe przednie fotele, oświetlenie wnętrza Ambient Plus z możliwością wyboru 1 z 30 kolorów światła oraz 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
VW Golf VIII Variant. A na sportowo
Do wyróżników topowej wersji R-Line należą, na przykład, zderzaki w stylistyce R-Line, dodatkowo przyciemniane szyby boczne w drzwiach z tyłu i szyba tylna, sportowe zawieszenie i system wyboru profilu jazdy, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, aluminiowe nakładki na pedały, podsufitka w kolorze czarnym, progresywne wspomaganie układu kierowniczego oraz bezprzewodowy App-Connect.
VW Golf VIII Variant. „Style” na pierwszy ogień

Fot. Ryszard M. Perczak
Pierwsze jazdy testowe odbyliśmy nowym Golfem kombi w bogatej wersji „Style”. Napędzał go 150-konny silnik eTSI. Na polskim rynku takie auto kosztuje 166.900 zł. W porównaniu z bazową wersją „Style” z tym silnikiem (122.390 zł) testowany egzemplarz uzupełniono m.in. o 18-calowe obręcze kół (3110 zł za sztukę), zawieszenie sportowe (950 zł), wyświetlacz Head-up Displey (2770 zł), reflektory IQ.Light LED Matrix(3960 zł) i panoramiczny dach szklany (4960 zł). Co ciekawe w samochodzie była nieuwzględniona w cenniku ładowarka indukcyjna do telefonu. Nie trzeba dodawać, jak jest to teraz przydatne urządzenie w samochodzie, którym się dużo podróżuje.
Podczas jazdy mieszanej ruch miejski/autostrada średnie spalanie zawierało się w przedziale 6,7 – 7,2 l/100 km w trybie Sport. W każdych warunkach Golf VIII kombi imponował nam przewidywalnością zachowania się nawet przy silnym, bocznym wietrze, precyzją działania układu kierowniczego oraz komfortem zawieszenia.
VW Golf VIII Variant. Tylko na dotyk

Fot. Ryszard M. Perczak
Obsługa wszystkich funkcji w nowym Golfie odbywa się już tylko dotykowo. Początkowo można się poczuć zagubionym w natłoku ikonek arcybogatego menu, ale wszystko jest bardzo czytelne, więc wraz z przybywaniem przejechanych kilometrów można się do tego przyzwyczaić i nawet podchodzący z rezerwą do tego typu rozwiązań przyznają, że ma to swój sens. Szybko okazuje się, że system dotykowej obsługi „made i VW” można polubić.
Podobało nam się także to jak łatwo przerobić Golfa kombi w małe, ale bardzo pojemne auto dostawcze. „Dla zabawy” wkładaliśmy różne przedmioty, także te mające kilkadziesiąt kilogramów wagi albo ponad 2 m długości i okazało się jak praktyczny jest niski próg załadunku do przestronnego, z płaską podłogą bagażnika oraz jak pomaga sprawny system składania w części lub całości oparcia tylnej kanapy.
Nowego Volkswagena Golfa Varianta docenić powinny rodziny wykorzystujące samochód do aktywnego trybu życia a także przedsiębiorcę, którzy potrzebuję funkcjonalnego auta klasy kompakt pełnego praktycznych rozwiązań.
VW Golf VIII Variant. Dobry uczynek VW
Ciekawostkę jest to, że po każdym zakończonym teście samochodu Volkswagena napędzanego silnikiem spalinowym, testujący auto dziennikarz mógł wybrać miejsce w Polsce, w którym zostanie zasadzonych 70 drzew we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych. Dodajmy, że w testach brało ponad 20 osób. Jeśli pomnożymy to przez 70…
VW Golf VIII Variant. Na bezdroża
Wraz z nowym Golfem Variantem debiutuje również druga już generacja Golfa Alltracka. Jest to crossover, który plasuje się między hatchbackami a SUV-ami. Standardowo jest wyposażony w stały napęd na cztery koła 4MOTION. Ma równie o 3 cm większy prześwit (17 cm) niż Golf Variant. Można go rozpoznać po charakterystycznym przednim zderzaku z oryginalnymi światłami przeciwmgielnymi oraz osłonach progów i zderzaków. Ponadto, ta odmiana Golfa kombi może ciągnąć przyczepę o masie własnej do 2 ton.
W tej kategorii samochodów osobowych wbrew pozorom konkurencja jest całkiem spora. Do porównania wybraliśmy modele, naszym zdaniem, najpopularniejsze.
Model | VW Golf VIII Variant | Opel Astra K Sports Tourer | Skoda Octavia IV Kombi |
DANE TECHNICZNE | | ||
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (cm 3) | 1498 | 1342 | 1498 |
Moc maks. (KM) | 150 | 145 | 150 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 250 | 236 | 250 |
Skrzynia biegów | automatyczna 7-stopniowa | CVT | manualna 6-biegowa |
OSIĄGI | | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 224 | 210 | 230 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.) | 8,7 | 9,8 | 8,2 |
WYMIARY | | ||
Długość (m) | 4,63 | 4,70 | 4,68 |
Szerokość (m) | 1,78 | 1,87 | 1,82 |
Wysokość (m) | 1,49 | 1,51 | 1,46 |
Rozstaw osi (m) | 2,66 | 2,66 | 2,68 |
Pojemność bagażnika (l) | 610 | 540 | 640 |
Dopuszczalne obciążenie dachu (kg) | 75 | 75 | 75 |
WAGA | | ||
Ładowność (kg) | 448 - 620 | b.d. | b.d. |
Masa własna (kg) | 1425 | 1273 | 1300 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1970 | 1830 | b.d. |
CENA | | ||
Cena modelu od (zł) | 91 690,00 | 84 400,00 | 87 850,00 |
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?