Pojawienie się nowej generacji VW Golfa i Opla Astry zawsze wzbudza emocje. Rozwiązania techniczne, technologiczne i stylistyczne nadają ton innym autom tego segmentu.
Nowe generacje Golfa i Astry reprezentują odmienne kierunki rozwoju. Volkswagen postawił na nowoczesną płytę podłogową, zachowując tradycyjną stylizację nadwozia, a Opel postąpił dokładnie odwrotnie.
Nowa Astra ma zupełnie zmienione nadwozie i tylko nieznacznie zmodernizowaną płytę podłogową, zapożyczoną z poprzedniego modelu. Płyta podłogowa jest jednym z najważniejszych elementów pojazdu i jej opracowanie jest najkosztowniejsze, dlatego w przypadku nowej generacji modelu zwraca się na nią szczególną uwagę. Z bogatej gamy silników oferowanych do obu pojazdów wybraliśmy jednostki wysokoprężne. Golfa napędza silnik 1,9 TDI o mocy 105 KM, a Astrę - 1,7 CDTI/100 KM. Niestety, ceny obu aut przekraczają 70 tys. zł. Aż tyle kosztują teraz pojazdy kompaktowe.
Cechy szczególne
Cechą charakterystyczną Golfa V generacji jest nowa płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. Najwyraźniej Volkswagen brał pod uwagę konstrukcję i ... sukces rynkowy Forda Focusa - pierwszego auta kompaktowego z takim zawieszeniem. Astra III generacji wyróżnia się ładnym kształtem nadwozia, a w droższych wersjach wyposażenia ma też elektronicznie regulowaną sztywność amortyzatorów.
To rozwiązanie ma zmniejszyć wady prostej konstrukcji zawieszenia ( z tyłu jest tradycyjna oś skrętna), ale jest niewątpliwie nowością w klasie aut kompaktowych. Wymiary zewnętrzne obu pojazdów są zbliżone, ilość miejsca wewnątrz jest również podobna. Wewnątrz Astry i Golfa jest wystarczająco przestronnie, zarówno na przednich siedzeniach i na tylnej kanapie. Wydaje się, że siedzenia przednie są nieco wygodniejsze w Golfie. Bagażnik w obu autach ma identyczną pojemność - 350 l.
Silnik
Golf napędzany jest wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM, zasilanym pompowtryskiwaczami. Taki sposób zasilania silnika, charakterystyczny dla koncernu VW, powoduje głośną pracę na biegu jałowym.
Nieco cichsza jest jednostka wysokoprężna Astry, zasilana układem common rail, o pojemności 1,7 l i mocy 100 KM. Jednak poziom hałasu podczas jazdy z prędkością 100 km/h jest nieco niższy w Golfie, co świadczy o lepszym wyciszeniu kabiny pasażerskiej. W obu pojazdach hałas nie jest uciążliwy. Podczas przyspieszania na wyższych biegach nieco szybszy jest Golf. Różnica jest jednak niewielka i w praktyce mało odczuwalna. Zużycie paliwa obu aut jest dość niskie i osiąga zbliżone wartości.
Wrażenia z jazdy
Zarówno Golf jak i Astra bardzo pewnie pokonują zakręty. To komplement dla Astry wyposażonej w tradycyjne amortyzatory. Ze względu na prostotę konstrukcji zawieszenie Opla jest sztywne, co obniża komfort jazdy po złych drogach. Golf z większą gracją pokonuje poprzeczne nierówności drogi. Jednak nieco wydajniejszy układ hamulcowy ma Astra. Silniki Opla i Volkswagena są na tyle elastyczne, że nie wymagają częstej zmiany biegów.
Podsumowanie
Skoro własności jezdne i przestronność wnętrza są zbliżone, elementami różnicującymi obu konkurentów są kształt nadwozia, wyposażenie i cena. Bogatsze wyposażenie standardowe, szczególnie z zakresu bezpieczeństwa, ma Golf, który na dodatek jest nieco tańszy od Astry. Dla wielu nabywców bardzo istotnym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie jest kształt nadwozia. Ale to już sprawa indywidualnej oceny.
Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Golf Astra
Przestronność wnętrza remis
Silnik remis
Poziom hałasu +
Hamulce +
Dynamika remis
Zużycie paliwa remis
Nowoczesność konstrukcji +
Wyposażenie +
Wybrane dane techniczne:
Golf Astra
Typ silnika wysokoprężny wysokoprężny
Liczba cylindrów/zaworów 4/8 4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1896 1686
Moc maksymalna (KM/obr/min): 105/4000 100/4400
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 250/1900 240/2300
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 11,3 12,3
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 8,6 8,9
Prędkość maksymalna (km/h): 187 181
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 67 68
Droga hamowania od 100 km/h (m): 41,6 41,1
Pojemność bagażnika (dm3): 350 350
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 55 52
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 4,3/6,5 4,2/6,4
Długość x szerokość x wysokość (cm): 421 x 176 x 149 425 x 175 x 146
Rozstaw osi (cm): 258 261
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/12 2/12
Cena (zł): 71 640 73 000
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
Golf Trendline Astra Essentia
poduszki powietrzne 6 4
układ ABS s s
układ wspomagania nagłego hamowania - s
układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR s -
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane s/s s/s
układ ESP o o
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych s/- s/-
klimatyzacja manualna/automatyczna o o
radio o o
centralny zamek s o
wspomaganie układu kierowniczego s s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?