Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI. Pod kontrolą elektroniki

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Tiguan Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik jest optymalnym rozwiązaniem dla tego samochodu. Dostarcza wystarczającą dawkę dynamiki przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 5,6 litra na 100 km, co jest efektem testów warunkach laboratoryjnych. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o dwa litry wyższe, co jak na auto ważące prawie 1600 kg jest niezłym wynikiem.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Tiguan Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik jest optymalnym rozwiązaniem dla tego samochodu. Dostarcza wystarczającą dawkę dynamiki przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 5,6 litra na 100 km, co jest efektem testów warunkach laboratoryjnych. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o dwa litry wyższe, co jak na auto ważące prawie 1600 kg jest niezłym wynikiem.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Tiguan to już niemal klasyk segmentu SUV. W nowym wydaniu tego auta na pierwszy plan wybijają się przede wszystkim elektroniczne funkcje i systemy.
Volkswagen Tiguan Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik
Volkswagen Tiguan

Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik jest optymalnym rozwiązaniem dla tego samochodu. Dostarcza wystarczającą dawkę dynamiki przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 5,6 litra na 100 km, co jest efektem testów warunkach laboratoryjnych. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o dwa litry wyższe, co jak na auto ważące prawie 1600 kg jest niezłym wynikiem.

Fot. Wojciech Frelichowski

Na rynku jest obecnie druga generacja Tiguana, która do sprzedaży weszła na początku 2016 roku (pierwsza generacja pojawiła się w 2007 r.).**Nowy Tiguan powstał na uniwersalnej platformie MQB, na której Volkswagen zbudował już takie modele, jak Golf, Audi A3 czy Skoda Octavia. Zwiększeniu - o 77 mm - uległ rozstaw osi, który teraz wynosi 2681 mm. Tiguan jest też o 60 mm dłuższy – długość nadwozia wynosi 4486 mm, a szerokość wzrosła do 1839 mm (+30 mm). Natomiast wysokość modelu podstawowego z przednim napędem, w porównaniu z jego poprzednikiem, jest o 33 mm mniejsza i wynosi 1632 mm.

Stylistycznie nowy Tiguan przypomina nieco większego Tourega. Wygląd auta jest bardziej masywny niż poprzednika. Przyczyniło się do tego np. zaprojektowanie osłony chłodnicy oraz reflektorów w taki sposób, aby razem tworzyły poziomą linię. Wydatniejsza muskulatura nadwozia Tiguana to także zasługa poprowadzeniu dolnej krawędzi okien wyżej, niż to było w modelu pierwszej generacji.

Wnętrze w nowy stylu

Ponieważ nadwozie jest dłuższe i szersze, więcej miejsca jest także w kabinie zarówno w przedniej, jak i jej tylnej części. Natomiast samo wnętrze uległo diametralnej zmianie, przede wszystkim deska rozdzielcza. Zniknęły podwójne, okrągłe wloty powietrza, za to pojawiły się rozwiązania znane z kompaktowych Volkswagenów. W opcji można zamówić elektroniczny zestaw zegarów. Co prawda wirtualny prędkościomierz i obrotomierz nie do końca nas przekonały (wyglądają jak z komputerowych symulatorów), to np. możliwość obserwowania na wyświetlaczu mapy nawigacji czy też kąta skrętu kół są pożytecznymi funkcjami.

Volkswagen Tiguan Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik
Volkswagen Tiguan

Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik jest optymalnym rozwiązaniem dla tego samochodu. Dostarcza wystarczającą dawkę dynamiki przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 5,6 litra na 100 km, co jest efektem testów warunkach laboratoryjnych. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o dwa litry wyższe, co jak na auto ważące prawie 1600 kg jest niezłym wynikiem.

Fot. Wojciech Frelichowski

Zastosowano nowe fotele, w konstrukcji których zastosowano specjalny drut, który tworzy rodzaj lekkiego resorowania, zwiększając wygodę podróży po nierównych drogach. Sprawdziliśmy - siedzi się znakomicie.

Co ciekawe bagażnik ma pojemość 400 litrów, o 70 l mniej niż w poprzednim modelu. Także w stosunku do konkurencji bagażnik Tiguana nie wypada zbyt dobrze. Np. bagażnik Forda Kugi ma pojemność 456 litrów, a Hondy CR-V aż 589 litrów.

Jednak Tiguan ma przesuwaną tylną kanapę, dzięki czemu pojemność bagażnika można powiększyć. Kiedy kanapa jest przesunięta do przodu, wówczas kufer ma pojemność 615 litrów, o 145 litrów więcej w porównaniu z poprzednikiem. Trzeba jednak zaznaczyć, że powiększenie bagażnika oznacza zmniejszenie ilości miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu.

Optymalny diesel

Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik jest optymalnym rozwiązaniem dla tego samochodu. Dostarcza wystarczającą dawkę dynamiki przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 5,6 litra na 100 km, co jest efektem testów warunkach laboratoryjnych. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o dwa litry wyższe, co jak na auto ważące prawie 1600 kg jest niezłym wynikiem.

Ten motor ciekawiej prezentuje się pod względem elastyczności. Maksymalny moment obrotowy o wartości 340 Nm jest do dyspozycji od 1750 obr./min, co sprawia, że silnik dość szybko reaguje na mocniejsze naciśnięcie pedału gazu. Na podkreślenie zasługuje fakt, że kabinę bardzo dobrze odizolowano od hałasu silnika.

[page_break]

Na szosie i w terenie

Volkswagen Tiguan Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik
Volkswagen Tiguan

Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik jest optymalnym rozwiązaniem dla tego samochodu. Dostarcza wystarczającą dawkę dynamiki przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 5,6 litra na 100 km, co jest efektem testów warunkach laboratoryjnych. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o dwa litry wyższe, co jak na auto ważące prawie 1600 kg jest niezłym wynikiem.

Fot. Wojciech Frelichowski

Podstawowe wersje silnikowe nowego Tiguana występują tylko z napędem na przednią oś. Testowe auto było jednak wyposażone w napęd 4x4, który w Volkswagenie nosi nazwę 4Motion. Tak jak u poprzednika system działa automatycznie. W normalnych warunkach drogowych napęd jest kierowany na przednią oś. Napęd na oś tylną jest dołączany wówczas, kiedy choć jedno z przednich kół zaczyna obracać się z inną prędkością niż pozostałe.

Pracę napędu kontroluje elektronika, ale kierowca może wybierać żądany tryb pracy układu 4Motion. Do wyboru jest tryb służący do jazdy na asfaltowej drodze (jest to tzw. tryb domyślny), w terenie, jak również na lodzie czy śniegu. Przełącznik napędu 4Motion umieszczono na konsoli pomiędzy przednimi fotelami, co przypomina rozwiązanie zastosowane w Touaregu.

Podczas jazdy po szosie Tiguan zachowuje się niemal jak limuzyna. Kierowca może liczyć na nienaganną współpracę zawieszenia z układem kierowniczym. W ostrych zakrętach wyraźnie było czuć, że napęd 4x4 kontroluje auto, nie pozwalając mu na swobodne harce. Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą "mielić asfalt.

Volkswagen Tiguan Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik
Volkswagen Tiguan

Testowy egzemplarz był napędzany turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Zastosowany silnik jest optymalnym rozwiązaniem dla tego samochodu. Dostarcza wystarczającą dawkę dynamiki przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 5,6 litra na 100 km, co jest efektem testów warunkach laboratoryjnych. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o dwa litry wyższe, co jak na auto ważące prawie 1600 kg jest niezłym wynikiem.

Fot. Wojciech Frelichowski

Tiguan sprawdza się również w mieście, bo kierowca siedzi wyżej niż w zwykłej osobówce, a dziury i krawężniki dla jego dużych kół nie stanowią problemu. W terenie też szło nieźle. Na uwagę zasługuje m.in. asystent zjazdu. Kontrolę nad autem przejmuje wówczas elektroniczny system stabilizacji (ESC), który wspomaga zjazd ze wzniesienia bez konieczności używania hamulców. Jednak pokonywanie rozlewisk czy błotnistych pól lepiej sobie darować. Kiedy wjechaliśmy w taki teren koła zaczęły tańczyć i stawiać auto bokiem.

Zobacz także:  Testujemy Porsche Cayenne

Sprzymierzeńcem kierowcy w testowym egzemplarzu była siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Skrzynię obsuguje się jak klasyczny automat, ale w jej działaniu nie ma przerw na zmianę przełożenia. Dzięki temu koła cały czas odbierają napęd z silnika.

Volkswagen Tiguan w podstawowej wersji Trendline z bazowym silnikiem benzynowym 1.4 TSI 125 KM, i z napędem na przód, kosztuje 99 280 zł. Pod tym względem ceny auto plasuje się w wyższych zakresach cenowych. Np. Ford Kuga Trend 1.5 120 KM kosztuje 93 950 zł, Hyundai Tucson Classic 1.6 GDI 132 KM 85 990 zł, a Peugeot 3008 Access 1.2 130 KM 89 900 zł. Cena testowanego Tiguana 2.0 TDI DSG, który był topowej wersji Highline, wynosi 156 880 zł. Ford Kuga ST-Line 2.0 TDCi 150 KM kosztuje 147 150 zł, a Honda CR-V Executive 1.6 D 160 KM - 162 700 zł.

Plusy

Wydajny napęd

Funkcjonalna kabina

Bogate wyposażenie

Minusy

Wysoka cena

Niezbyt pojemny bagażnik w wersji bazowej

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 KM i konkurenci

Marka/model

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 KM Highline

Ford Kuga 2.0 TDCi 150 KM
ST-Line

Honda CR-V 1.6 D 160 KM Executive

Cena (zł)

156 880

147 150

162 700

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4486/1839/1672

4524/1838/1680

4605/1820/1685

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1572/1562

1563/1565

1570/1580

Rozstaw osi (mm)

2677

2690

2630

Masa własna (kg)

1598

1641

1658

Pojemność bagażnika (l)

400

456

589

Pojemność zbiornika paliwa (l)

b.d.

60

58

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

1997

1597

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/6

automatyczna/9

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

150 przy 3500

150 przy 3750

160 przy 4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

340 przy 1750

370 przy 1750

350 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

10,9

10,0

Prędkość maksymalna (km/h)

200

190

197

Średnie spalanie (l/100 km)

5,7

5,4

5,1

Emisja CO2 (g/km)

EU6

140

134

       
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty