Na giełdzie samochodowej w Pruszczu Gdańskim każdej niedzieli stoi do

wyboru kilkanaście passatów. Najwyższe ceny osiągają egzemplarze ze sprawdzonymi silnikami 1,9 TDI. Na modele z benzynowym silnikiem o pojemności 1,8 "polują" kierowcy lubiący dynamiczną jazdę.
- Jeździłem do tej pory małymi samochodami japońskimi, teraz przesiadłem się do dziewięcioletniego Passata i czuję się tak, jakbym jechał niemieckim czołgiem - powiedział Jan Leśniewski z Pruszcza. - Wszystko działa jak w zegarku. Pod pedałem gazu czuć moc pojazdu i nie skacze on na każdej nierówności drogi. To jest całkiem inna jazda, w porównaniu do delikatnych aut. Jedynym kłopotem są rachunki na stacji benzynowej, bo pojazd zużywa około 11 litrów benzyny.
- Przejechałem moim Passatem ponad 250 tys. km i nic się w nim nie psuło, chociaż auto ma już prawie 10 lat - dodał Maciej Zakrzewski z Gdańska. - Gdy trzeba było wymienić klocki hamulcowe, miałem do wyboru części oryginalne, i to wcale niezbyt drogie, a także zamienniki produkowane w krajach zachodnich i przez krajowych rzemieślników. Tak też jest z innymi częściami do volkswagenów.
Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu Gdańskim
- Naprawy silników Passata zdarzają się bardzo rzadko, bo mechanizmy wytrzymują ponad 400 tys. km przebiegu. Poza tym naprawy są stosunkowo łatwe, bo komora silnikowa jest przestronna. Kierowcy przekazują te samochody najczęściej do przeglądów i napraw eksploatacyjnych, na przykład na wymianę klocków hamulcowych. Nie ma też kłopotów z karoserią, bowiem zrobiona jest z ocynkowanej blachy. Starsze modele mają niefortunne klamki, które się rozregulowują. W nowszych rocznikach zastosowano już nowocześniejsze rozwiązanie. Używane passaty są warte kwot proponowanych w ogłoszeniach i na giełdzie.
Ceny części (w zł)
Reflektor | 711 zł |
Zderzak przedni | 654 zł |
Pasek rozrządu | 82 zł |
Filtr oleju | 22 zł |
Filtr powietrza | 70 zł |
Klocki ham. komplet | 370 zł |
Tarcza hamulca | 200 zł |
Amortyzator przód | 370 zł |
Zalety i wady
- Wysoki stopień bezpieczeństwa
- Dobre warunki jezdne
- Trwały silnik i pozostałe mechanizmy
- Łatwość sprzedaży używanego auta
- Klamki psują się częściej niż w innych pojazdach
- "Popularne" wśród złodziei
Stosunkowo duże zużycie paliwa
Dane techniczne Volkswagena Passata 1,8 93 r.
Wymiary (mm) | 4605 X 1720 X 1430 |
Rozstaw osi (mm) | 2625 |
Rozstaw kół (mm) | 1497 przód, 1422 tył |
Masa własna (kg) | 1285 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 495/820 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprz. 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder |
Pojemność (cm sześc.) | 1781 |
Moc (KM) | 75 |
Stopień sprężenia | 9,0 |
Skrzynia biegów | pięciobiegowa |
Zawieszenie przód | wahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator |
Zawieszenie tył | oś skrętna i amortyzator |
Układ kierowniczy | ze wspomaganiem |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 169 |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. (sek) | 16,3 |
Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l) | 8,2 |
**więcej zdjęć VW Passata w
naszej galerii**
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?