
Volkswagen Passat od wielu lat jest jednym z lepiej sprzedających się modeli w klasie średniej. Firma sukces rynkowy zawdzięcza zachowawczej stylistyce, funkcjonalności oraz niezawodności. Passat 2006 roku swoją obecną – niezłą – kondycję, zawdzięcza poprzednikom, między innymi modelowi B3 produkowanemu w latach 1988 – 93.
Cechy szczególne
Stylistycznie bez fajerwerków. Auto konsekwentnie podąża drogą spokoju i konserwatyzmu. Pomimo już znacznego czasu spędzonego na naszych ulicach – wygląd nie kłuje w oczy. Linie są delikatnie zaokrąglone. Całość wygląda bardzo solidnie. To niewątpliwa zaleta niemieckich marek. Nawet po kilkunastu

latach wyglądają świeżo. W Polsce model jest szalenie popularny, dzięki temu nie musimy się zbytnio martwić o części zamienne, których ceny są atrakcyjne. Ale i – warto się trochę natrudzić poszukując zadbanego i sprawnego egzemplarza, bo ogrom aut jest zwyczajnie „zajechany”, a występujące skrajności w jakości dwóch egzemplarzy, jakie znajdziemy, mogą sięgnąć przepaści. Passaty są częstym narzędziem pracy taksówkarzy, handlowców itp. a to oznacza duże przebiegi i spore obciążenia. Najlepszy wybór to niedawno sprowadzone auto z Niemiec. Szczególnie godną polecenia jest wersja kombi, w której Volkswagen wyczarował naprawdę dużo miejsca. Zarówno na przednich fotelach, w drugim rzędzie jak i w przestrzeni bagażowej. Tą z kolei można prosto powiększyć. Dzielona kanapa, po złożeniu daje równą powierzchnię. Wyposażenie, jakie znajdziemy na naszym rynku nieco odbiega od standardów niemieckich. Do rzadkości należy elektryczne oprzyrządowanie, czy ABS.
Silniki
Myśląc o nabyciu B3 mamy dwie drogi.

Pierwszą określa silnik 1,9 l TDI, drugą benzynowy 1,8 l. Pierwsza jednostka to rozwiązanie dla oszczędnych, którym nie zależy zbytnio na osiągach. Drugi wariant wybierają zwykle poszukiwacze silniejszych wrażeń. Silniki to jedna z najlepszych części Volkswagena. Warto dodać, że obie jednostki nie należą do najbardziej żarłocznych. Średnio zaspokajają się spalaniem w granicach 8,5 -10 l/ 100 km. Istnieje jeszcze trzecia i czwarta droga. Czyli wprowadzony w 1991 roku silnik 2,8 l V6 dysponujący mocą 174 KM. To niebywała rzadkość na naszym rynku. Ale i niebywałe spalanie. Raczej dla pasjonatów. Czwartym wyjściem jest jednostka benzynowa plus instalacja gazowa. Taka konstrukcja jest bardzo oszczędna, a butla w kole zapasowym nie ogranicza przestrzeni bagażowej.

Wrażenia z jazdy
Do najlepszych i zarazem najgorszych elementów Passata B3 należy zawieszenie. Zestrojenie jest dość sztywne, ale jednocześnie bardzo komfortowe. To bezsprzeczny plus. Prowadzi się bardzo pewnie i bezpiecznie. Jedno czego nie lubi, to przekątne nierówności. Zachowuje się wtedy jak wóz drabiniasty.
Układ kierowniczy jest dobry, podobnie jak skrzynia biegów, choć tą cechuje kilka niedoskonałości. Czasem występują problemy przy wrzucaniu biegu wstecznego oraz nadmierne luzy spowodowane złym mocowaniem dźwigni biegów. Samo operowanie lewarkiem jest przyjemne. Skok jest mały – podobnie jak sam drążek.
Fotele i tylna kanapa są twarde i wyprofilowane dość „turystycznie”. Przez co istnieje możliwość, że złamie się boczek fotela od strony drzwi. Na dłuższych trasach ani kierowca, ani pasażerowie nie mają powodów do narzekań.
Miejsca wszędzie jest pod dostatkiem. Przyjemność z jazdy psuje trochę – na większych nierównościach – „trzeszczące elementy wnętrza”.
Podsumowanie
Volkswagen Passat B3 stanowi atrakcyjną alternatywę dla ludzi z dylematem:

nowsze małe, czy większe, ale starsze. Specjaliści chórem opowiadają o niebywałej wręcz trwałości konstrukcji Passata. Zarówno silnik, skrzynia biegów jak i zawieszenie nie sprawia większych problemów. A jeśli już sprawi – to koszty naprawy są akceptowalne. Przebiegi w granicach 300 – 500 tys. km bez naprawy nie należą do rzadkości!
Historia modelu:
1988 Debiut modelu B3, silnik 1,6 l TD
1989 Wprowadzenie do produkcji silników benzynowego 2,0 l, 16v (136 KM) oraz wysokoprężnego 1,9 z katalizatorem.
1991 Wprowadzenie do oferty silnika 2,8 l V6 (174 KM)
1993 Modernizacja modelu
1996 Pojawienie się następcy modelu B3
Zalety:
- Bardzo przestronne wnętrze
- Duży bagażnik
- Silniki o wysokiej kulturze pracy
- Ponadprzeciętna niezawodność
- Komfortowe zawieszenie
- Wysoki poziom bezpieczeństwa
- Dostępność i niewysoka cena części zamiennych
Wady:
- Nieszczelne przewody hamulcowe
- Szybkie zużywanie się półosi napędowych
- Korozja układu wydechowego
- Nierówna jakość wykończenia (do 1993 r.)
- Usterki w zawieszeniu
Najczęstsze usterki:
- Urwanie linki regulacji gazu
- Uszkodzenia alternatora
- Usterki w układzie zaworowym
- Defekty elektrycznych mechanizmów szyb
- Uszkodzenia i przecieki w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego
- Wadliwe uszczelki pod głowicą
- Nieszczelności w układzie chłodzenia
- Uszkodzenia mechanizmu zamka centralnego
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
‘88r. | ‘89r. | ‘90r. | ‘91r. | ’92r. | ‘93r. | |
1.6 | 5 100 | 4 400 | 6 100 | 4 900 | - | - |
1.8 | 5 100 | 3 900 | 6 200 | 6 100 | 6 400 | 7 800 |
2.0 | - | - | 6 700 | 4 800 | 7 000 | 7 500 |
1.9 diesel | - | 4 800 | 7 100 | 6 100 | 7 000 | 8 600 |
1.8 gaz | 4 000 | 4 100 | 5 300 | 5 200 | 7 700 | 9 500 |
2.0 gaz | - | - | 6 300 | 6 600 | 7 300 | 7 700 |
* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Dane techniczne
Volkswagen Passat 1.8 (1993 r.)
Wymiary (mm) | 4605 X 1720 X 1430 |
Rozstaw osi (mm) | 2625 |
Rozstaw kół (mm) | 1497 przód, 1422 tył |
Masa własna (kg) | 1285 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 495/820 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprz. 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder |
Pojemność ((cm3 ) | 1781 |
Moc (KM) | 75 |
Stopień sprężenia | 9,0 |
Skrzynia biegów | pięciobiegowa |
Zawieszenie przód | wahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator |
Zawieszenie tył | oś skrętna i amortyzator |
Układ kierowniczy | ze wspomaganiem |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 169 |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. (s) | 16,3 |
Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l) | 8,2 |
**więcej zdjęć VW Passata w
naszej galerii**
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?