Powodzenie Passata B5 bierze się głównie z faktu, że wyraźnie odbiega on konstrukcyjnie od swoich poprzedników. Można tutaj mówić o swoistym przełomie technologicznym, wynikającym z faktu zastosowania płyty podłogowej, silników i wielowahaczowego zawieszenia z Audi A4.

Passat sedan to duży samochód (długość 470,5 cm, szerokość 175 cm, wysokość 146 cm) z przestronnym wnętrzem (rozstaw osi 270,5 cm) i obszernym bagażnikiem (475/800 l). Kombi (długość 468 cm) ma jeszcze większy kufer (495/1600 l). Łatwo zauważyć, że wymiary zbliżają Passata B5 do klasy aut luksusowych. Niestety, poczucia luksusu nie daje przedział pasażerski – poprawnie wykończony, ale banalny stylizacyjnie. Jedynie w wersjach z jasną tapicerką są przyjemniejsze dla oka. Komfort jazdy jest raczej przeciętny, twardo zestrojone zawieszenie sprzyja bezpiecznemu prowadzeniu auta, a nie wygodzie podróżowania.
Wyciszenie wnętrza jest wystarczające przy silnikach benzynowych, jednak gdy pod maską pracuje turbodiesel – w samochodzie jest dość głośno. Trudno jednak nie polecić słynnych wysokoprężnych TDI, mocnych, elastycznych, a przy tym oszczędnych. Inne silniki też mają swoje zalety. Na dodatek jest ich dużo, więc mamy w czym wybierać.
Passat B5 to ceniony model. Dość drogi w porównaniu do innych aut tej klasy. Pocieszeniem może być równie wysoka cena przy odsprzedaży.
Piąta generacja Passata debiutowała latem 1996 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 lub 150 KM), 2.3 VR5 (150 KM), 2.8 V6 30V (193 KM) oraz turbodieslami z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9 TDI (90 lub 110 KM). Jesienią 1998 r. pojawił się turbodiesel 1.9 TDI (116 KM), a na początku 1999 r. ofertę wzbogacił turbodiesel 2.5 V6 24V o mocy 150 KM. Przy okazji

modernizacji jesienią 2000 r. wprowadzono kolejne, nowe silniki benzynowe: 2.0 (115 KM), 2.3 V5 20V (170 KM) oraz turbodiesla 1.9 TDI (130 KM).
Latem 2001 r. pojawiła się najmocniejsza wersja silnikowa – benzynowy W8 4.0 V8 32V (275 KM). Kolejne nowe silniki weszły do oferty pod koniec 2001 r. (2.0 20V o mocy 131 KM) i wiosną 2004 r. (2.0 TDI o mocy 136 KM). Kto decyduje się na Passata B5 i nie chce narzekać na słabą dynamikę, powinien zdecydować się na silnik 1.8 20V, najlepiej w wersji 150-konnej. Turbodieslami można jeździć taniej, a w przypadku wersji o mocach od 110 KM wzwyż także dynamicznie. Trzeba przy tym pogodzić się z dużą głośnością i drganiami.
Eksploatacja
Zasadniczy problem eksploatacyjny stanowi szybkie wybijanie się tulei w aluminiowych wahaczach przedniej osi. Auto może wymagać ingerencji warsztatu nawet już po 20 tys. km, szczególnie w egzemplarzach sprzed jesieni 2000 r. Kłopot w tym, że trzeba wymieniać kompletne wahacze, a to może kosztować 1,5 tys. – 2 tys. zł.
Trzeba być również przygotowanym na szybkie zużycie końcówek drążków kierowniczych i awarie łożysk w piastach kół. W parze z dobrym zabezpieczeniem nadwozia przed korozją nie idzie niestety odporność na rdzę połączeń instalacji elektrycznej. Awarie sterowników szyb czy centralnego zamka są zazwyczaj wynikiem przerw w przepływie prądu. Silniki Passata B5 to konstrukcje prawie nie do zdarcia, w których mogą jednak zawodzić elementy osprzętu, np. przepływomierze powietrza, alternatory i układy smarowania w turbosprężarkach. Na te miejsca należy zwrócić szczególną uwagę.
Wady:
- nietrwałe elementy podwozia,
- hałaśliwe turbodiesle,
- wysokie ceny
Zalety:
- nowoczesna konstrukcja,
- obszerne wnętrze,
- duży wybór silników
Wybrane dane techniczne
wersja silnikowa | pojemność skokowa (cm sześc.) | moc maksymalna (KM/obr./min) | maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | prędkość maks. (km/h) | przysp. 0–100 km/h | zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) |
1.6 | 1595 | 101/5300 | 140/3800 | 192 | 12,3 | 6,0/11,4 |
1.8 20V | 1781 | 125/5800 | 168/3500 | 206 | 10,9 | 6,4/12,2 |
1.8 20V | 1781 | 150/5700 | 210/1750 | 223 | 8,7 | 6,3/10,7 |
2.0 | 1984 | 115/5400 | 172/3500 | 200 | 11,2 | 6,4/11,9 |
2.3 VR5 | 2324 | 150/6000 | 205/3200 | 220 | 9,1 | 7,4/13,5 |
2.3 V5 20V | 2324 | 170/6200 | 220/3200 | 228 | 9,1 | 7,1/12,8 |
2.8 V6 30V | 2771 | 193/6000 | 280/3200 | 238 | 7,6 | 8,0/14,9 |
1.9 TDI | 1896 | 90/3750 | 210/1900 | 184 | 13,9 | 4,3/7,0 |
1.9 TDI | 1896 | 101/4000 | 250/1900 | 191 | 12,4 | 4,5/7,0 |
1.9 TDI | 1896 | 110/4150 | 235/1900 | 196 | 11,7 | 4,3/7,1 |
1.9 TDI | 1896 | 130/4000 | 285/1750 | 208 | 9,9 | 4,4/7,7 |
2.5 V6 24V TDI | 2496 | 150/4000 | 310/1500 | 220 | 9,6 | 3,5/9,9 |
Historia modelu






**
więcej zdjęć VW Passat w
**

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?