VW Passat (1996–2004)

Dariusz Dobosz
Fot. VW: Passat to duża limuzyna z zachowawczą stylistyką w typowo niemieckim stylu. Używane egzemplarze kosztują dużo w porównaniu do innych aut tej klasy
Fot. VW: Passat to duża limuzyna z zachowawczą stylistyką w typowo niemieckim stylu. Używane egzemplarze kosztują dużo w porównaniu do innych aut tej klasy
Udostępnij:
Volkswagen Passat to jeden z hitów polskiego rynku aut używanych, a piąta generacja tego modelu cieszy się szczególnym uznaniem. Niestety, także wśród złodziei samochodów.

 

 

Powodzenie Passata B5 bierze się głównie z faktu, że wyraźnie odbiega on konstrukcyjnie od swoich poprzedników. Można tutaj mówić o swoistym przełomie technologicznym, wynikającym z faktu zastosowania płyty podłogowej, silników i wielowahaczowego zawieszenia z Audi A4.

Fot. VW: Passat to duża limuzyna z zachowawczą stylistyką w typowo niemieckim stylu. Używane egzemplarze kosztują dużo w porównaniu do innych aut tej
Fot. VW: Passat to duża limuzyna z zachowawczą stylistyką w typowo niemieckim stylu. Używane egzemplarze kosztują dużo w porównaniu do innych aut tej klasy

Passat sedan to duży samochód (długość 470,5 cm, szerokość 175 cm, wysokość 146 cm) z przestronnym wnętrzem (rozstaw osi 270,5 cm) i obszernym bagażnikiem (475/800 l). Kombi (długość 468 cm) ma jeszcze większy kufer (495/1600 l). Łatwo zauważyć, że wymiary zbliżają Passata B5 do klasy aut luksusowych. Niestety, poczucia luksusu nie daje przedział pasażerski – poprawnie wykończony, ale banalny stylizacyjnie. Jedynie w wersjach z jasną tapicerką są przyjemniejsze dla oka. Komfort jazdy jest raczej przeciętny, twardo zestrojone zawieszenie sprzyja bezpiecznemu prowadzeniu auta, a nie wygodzie podróżowania.

 

Wyciszenie wnętrza jest wystarczające przy silnikach benzynowych, jednak gdy pod maską pracuje turbodiesel – w samochodzie jest dość głośno. Trudno jednak nie polecić słynnych wysokoprężnych TDI, mocnych, elastycznych, a przy tym oszczędnych. Inne silniki też mają swoje zalety. Na dodatek jest ich dużo, więc mamy w czym wybierać.

 

Passat B5 to ceniony model. Dość drogi w porównaniu do innych aut tej klasy. Pocieszeniem może być równie wysoka cena przy odsprzedaży.

 

Piąta generacja Passata debiutowała latem 1996 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 lub 150 KM), 2.3 VR5 (150 KM), 2.8 V6 30V (193 KM) oraz turbodieslami z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9 TDI (90 lub 110 KM). Jesienią 1998 r. pojawił się turbodiesel 1.9 TDI (116 KM), a na początku 1999 r. ofertę wzbogacił turbodiesel 2.5 V6 24V o mocy 150 KM. Przy okazji

Fot. VW: Bagażnik kombi ma pojemność 495/1600 l
Fot. VW: Bagażnik kombi ma pojemność 495/1600 l

modernizacji jesienią 2000 r. wprowadzono kolejne, nowe silniki benzynowe: 2.0 (115 KM), 2.3 V5 20V (170 KM) oraz turbodiesla 1.9 TDI (130 KM).

 

Latem 2001 r. pojawiła się najmocniejsza wersja silnikowa – benzynowy W8 4.0 V8 32V (275 KM). Kolejne nowe silniki weszły do oferty pod koniec 2001 r. (2.0 20V o mocy 131 KM) i wiosną 2004 r. (2.0 TDI o mocy 136 KM). Kto decyduje się na Passata B5 i nie chce narzekać na słabą dynamikę, powinien zdecydować się na silnik 1.8 20V, najlepiej w wersji 150-konnej. Turbodieslami można jeździć taniej, a w przypadku wersji o mocach od 110 KM wzwyż także dynamicznie. Trzeba przy tym pogodzić się z dużą głośnością i drganiami.

 

Eksploatacja

 

Zasadniczy problem eksploatacyjny stanowi szybkie wybijanie się tulei w aluminiowych wahaczach przedniej osi. Auto może wymagać ingerencji warsztatu nawet już po 20 tys. km, szczególnie w egzemplarzach sprzed jesieni 2000 r. Kłopot w tym, że trzeba wymieniać kompletne wahacze, a to może kosztować 1,5 tys. – 2 tys. zł.

 

Trzeba być również przygotowanym na szybkie zużycie końcówek drążków kierowniczych i awarie łożysk w piastach kół. W parze z dobrym zabezpieczeniem nadwozia przed korozją nie idzie niestety odporność na rdzę połączeń instalacji elektrycznej. Awarie sterowników szyb czy centralnego zamka są zazwyczaj wynikiem przerw w przepływie prądu. Silniki Passata B5 to konstrukcje prawie nie do zdarcia, w których mogą jednak zawodzić elementy osprzętu, np. przepływomierze powietrza, alternatory i układy smarowania w turbosprężarkach. Na te miejsca należy zwrócić szczególną uwagę.

 

Wady:

- nietrwałe elementy podwozia,

- hałaśliwe turbodiesle,

- wysokie ceny

 

Zalety:

- nowoczesna konstrukcja,

- obszerne wnętrze,

- duży wybór silników

 

Wybrane dane techniczne

 

wersja

silnikowa

 

pojemność

skokowa

(cm sześc.)

moc

maksymalna

(KM/obr./min)

maks.

moment

obrotowy

(Nm/obr./min)

prędkość

maks.

(km/h)

przysp.

0–100 km/h
(s)

zużycie

paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

1.6

1595

101/5300

140/3800

192

12,3

6,0/11,4

1.8 20V

1781

125/5800

168/3500

206

10,9

6,4/12,2

1.8 20V

1781

150/5700

210/1750

223

8,7

6,3/10,7

2.0

1984

115/5400

172/3500

200

11,2

6,4/11,9

2.3 VR5

2324

150/6000

205/3200

220

9,1

7,4/13,5

2.3 V5 20V

2324

170/6200

220/3200

228

9,1

7,1/12,8

2.8 V6 30V

2771

193/6000

280/3200

238

7,6

8,0/14,9

1.9 TDI

1896

90/3750

210/1900

184

13,9

4,3/7,0

1.9 TDI

1896

101/4000

250/1900

191

12,4

4,5/7,0

1.9 TDI

1896

110/4150

235/1900

196

11,7

4,3/7,1

1.9 TDI

1896

130/4000

285/1750

208

9,9

4,4/7,7

2.5 V6

24V TDI

2496

150/4000

310/1500

220

9,6

3,5/9,9

 

 

Historia modelu

Fot. VW: 1973–1979, 1. generacja
Fot. VW: 1973–1979, 1. generacja
Fot. VW: 1980–1987, 2. generacja
Fot. VW: 1980–1987, 2. generacja
Fot. VW: 1988–1992, 3. generacja
Fot. VW: 1988–1992, 3. generacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. VW: 1993–1995, 4. generacja
Fot. VW: 1993–1995, 4. generacja
Fot. VW: 1996–2004, 5. generacja
Fot. VW: 1996–2004, 5. generacja
Fot. Moto Express: 2005 – do dziś, 6. generacja
Fot. Moto Express: 2005 – do dziś, 6. generacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

**
więcej zdjęć VW Passat w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie