
Passat B5, produkowany w latach 1996 – 2000, był sprzedawany w wersji sedan i kombi. Nowe nadwozie, w porównaniu z poprzednikiem, robiło solidne wrażenie.
Wnętrze
Wnętrze wykonane z materiałów bardzo dobrej jakości oferuje dużo miejsca nawet dla osób o wzroście powyżej 180

cm. Samochód ma przyzwoite standardowe wyposażenie, m.in. cztery poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach i regulację wysokości fotela kierowcy. Dobrze zestrojony układ zawieszenia sprawia, że pojazd prowadzi się pewnie, co daje poczucie bezpieczeństwa. Układ hamulcowy działa skutecznie, zatrzymując pojazd z prędkości 100 km/h na drodze o długości 38,2 m.
Silniki
Do napędu Passata wytwórnia stosowała pięć jednostek benzynowych o pojemnościach od 1,6 do 2,8 litra oraz trzy silniki wysokoprężne. Zakres mocy jednostek napędowych wynosi od 90 do 193 KM. Najbardziej cenionym źródłem napędu jest turbodoładowany silnik wysokoprężny

zasilany pompowtryskiwaczami o pojemności 1,9 litra i mocy 116 KM, zapewniający bardzo dobrą dynamikę przy niskim zużyciu paliwa.
Co się psuje?
Ceny oryginalnych części zamiennych są wysokie i w magazynach serwisu utrzymywany jest tylko podstawowy asortyment. Inne części trzeba zamawiać i czekać na przeprowadzenie naprawy. Koszt wykonania przeglądów i napraw jest również wysoki, a poziom techniczny serwisów dość zróżnicowany, jak na tak cenioną markę. Passaty miewają niedomagania najczęściej związane z

funkcjonowaniem zamka centralnego i immobilisera, wymieniane są także niektóre elementy zawieszenia przedniego. Jednak nie są to awarie powodujące zatrzymanie samochodu na trasie.
Przeglądy wykonuje się co 15 tysięcy kilometrów lub według wskazania komputera, wymiana świec zapłonowych następuje po przejechaniu 45 tys. km, a wymiana rozrządu po 75 - 90 tys. km. Gwarancja mechaniczna wynosiła 12 miesięcy, na lakier 6 lat, a na perforację blach nadwozia - 12 lat. Cały sukces bezawaryjnej eksploatacji Passata tkwi w regularnej obsłudze serwisowej, która jest kosztowna.
VW Passat to starannie dopracowany samochód, którego wersja kombi jest szczególnie poszukiwana na rynku. Niestety w ogólnopolskiej statystyce podatności na kradzież Passat od lat zajmuje czołowe miejsca, przewodząc stawce samochodów zagranicznych, dlatego warto zadbać o dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą. Podaż jest równa popytowi i praktycznie każdy samochód znajduje nabywcę, jeśli cena jest odzwierciedleniem stanu technicznego i przebiegu. Z reguły wersja kombi jest ceniona 10% drożej od sedana.
Zalety:
1. Przestronne, dobrze wykończone wnętrze
2. Bardzo dobry układ jezdny
Wady:
1. Wysokie koszty serwisowania
2. Wysokie ceny samochodów z silnikiem diesla TDI
Ceny części zamiennych (zł)
Reflektor główny - 700,-
Błotnik przedni - 600,-
Klocki hamulcowe - 450,-
Tarcze hamulcowe - 460,-
Rozrząd komplet - 1200,-
Ceny samochodów (tys. zł)
Rok produkcji | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
Passat sedan 1,6 | 11,5 – 24,3 | 14,7 – 28,5 | 18,6 – 31,6 | 20,4 – 34,6 | 25,6 – 41,8 |
Passat sedan 1,8T | 13,5 – 28,7 | 17,2 – 34,3 | 21,6 - 38,0 | 26,2 – 42,5 | 43,5- 53,9 |
Passat sedan 1,9 TDI | 17,0 – 28,4 | 20,1 - 37,0 | 24,8 – 40,5 | 29,0 - 45,0 | 45,5 – 55,0 |
Wybrane dane techniczne:
Pojemność silnika (cm3) | 1595 | 1781T | 1896 TDI | 2771 |
Moc maksymalna (KM) | 101 | 150 | 115 | 193 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 140 | 210 | 285 | 280 |
Masa własna (kg) | 1275 | 1355 | 1394 | 1565 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1750 | 1830 | 1880 | 2040 |
Pojemność bagażnika (l) | 475 | 475 | 475 | 475 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 12,7 | 9,2 | 10,7 | 7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 223 | 200 | 232 |
Średnie użycie paliwa (l/100km) | 8,0 | 9,0 | 6,0 | 11,0 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?