Volkswagen Golf V

(pan)
Volkswagen wypuszcza jesienią na rynek piątą już generację tego modelu.

Za kilka miesięcy minie trzydzieści lat od pojawienia się na rynku motoryzacyjnym auta, które wyznaczyło nowe standardy stylu, wyposażenia i techniki. W połowie lat 70. volkswagen golf "stworzył" nową klasę aut średniej wielkości (mówi się do dziś o klasie golfa). Produkcja ruszyła 24 sierpnia.

Władze niemieckiego koncernu podkreślają, że podstawowe auto w ofercie

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

Volkswagena przeszło olbrzymie zmiany, dokonano w nim największego skoku technicznego, a jednocześnie pojazd wciąż pozostaje golfem - autem, które wyprodukowano już w ponad 22 milionach egzemplarzy.

Zmiany w nadwoziu
Volkswagen wykonał wyraźny krok naprzód w stylistyce nadwozia. Auto odbiega od standardów wyznaczonych przez czwartą wersję i wprowadza odważną świeżość designu. Przód został opracowano od nowa. Z przodu łatwo nadal rozpoznać golfa, ale styliści i inżynierowie baczną uwagę zwracali na właściwości aerodynamiczne pojazdu. Uwagę zwracają wyraźnie skierowane do środka pojazdu podwójne, okrągłe reflektory z ustawionymi pionowo kierunkowskazami. Wyraźnie zarysowano linię błotników, które wraz z osłoną chłodnicy tworzą charakterystyczny kształt (litera V). Również tył wygląda inaczej. Typowe, jak dla innych nowych modeli Volkswagena, są okrągłe światła w podwójnym układzie; w połowie umieszczono je w tylnej klapie. Tylna szyba nie tylko zapewnia dobrą widoczność, ale jest też elementem stylistycznym.

**
CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Golf VariantVolkswagen Golf IV 1.6

**

Wyposażenie
Volkswagen chce zaskoczyć wszystkich bogatym wyposażeniem dostępnym w wersjach Trendline, Comfortline i Sportline. Golfa V na rynku niemieckim, we wszystkich odmianach, wyposażono w 6 poduszek powietrznych oraz 5 zagłówków (przednie - zagłówki aktywne zmniejszające ryzyko urazów części szyjnej kręgosłupa), a także 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach. Bezpieczniejsza jest kolumna kierownicy oraz pedały, które w razie zderzenia nie przemieszczają się do wnętrza pojazdu.

Projektanci poświęcili dużo uwagi ergonomii wnętrza. Przełączniki są tak umieszczone, by ich obsługa miała intuicyjny charakter. Klimatyzacją (Climatronic) niezależnie sterować może kierowca i pasażer. Gdy używamy spryskiwacza szyb, automatycznie odcinany jest dostęp powietrza z zewnątrz, by zapobiec przenikaniu do wnętrza właściwego detergentom nieprzyjemnego zapachu. Od nowa opracowano fotele, by zapewniały wysoki komfort podróżowania. W opcji można je zamówić z czteropoziomową regulacją lędźwiową sterowaną elektrycznie oraz ogrzewanie postojowe. To pierwsze takie rozwiązanie w tej klasie pojazdów.

Większe rozmiary
Nadwozie nowego golfa urosło - to już standard XXI wieku, kolejne generacje pojazdów oferują coraz więcej miejsca wewnątrz - o kilka centymetrów. Piąta generacja jest dłuższa od czwartej o 57 mm, szersza o 24 mm i wyższa o 39 mm (dł/szer. /wys. w mm 4.204/1759/1483). Tym samym przestrzeń wewnątrz urosła o 65 mm na wysokości kolan z przodu i 24 mm z tyłu, a w bagażniku mieści się teraz bez kłopotów 347 l, a tylna kanapa dzielona jest w stosunku 60:40. Konstruktorzy poprawili też sztywność całego nadwozia, tzw. statyczna sztywność wynosi teraz 80 procent.

Zawieszenie
Całkowicie nowe jest przednie zawieszenie w tym oś przednia z kolumnami McPhersona; z tyłu oś wielowahaczowa, nowe jest też wspomaganie kierownicy (elektromechaniczne), którego siła działania uzależniona jest od prędkości pojazdu. Nowy jest też układ hamulcowy. Golf wyposażony jest seryjnie w najnowszą generację ESP i asystenta hamowania. Optymalny przebieg hamowania zapewnia nowy układ hamulcowy z udoskonalonym systemem chłodzenia. Zawieszenie golfa gwarantuje niepowtarzalną syntezę, wykraczającego poza swoją klasę, komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Serce golfa, czyli silniki
Podstawowa jednostka napędowa dysponuje mocą 75 KM z 1400 cc pojemności. Silnik 1,6 l FSI (bezpośredni wtrysk paliwa) osiąga 115 K, a turbodiesel o pojemności 1,9 l ma moc 105 KM. Najmocniejszy z silników ma pojemność 2,0 l i moc 140 KM. Wkrótce w ofercie znajdą się kolejne dwa silniki FSI i jeden wolnossący wysokoprężny. Do wyboru są skrzynie ręczne 6-stopniowe a w terminie późniejszym automatyczne i preselekcyjna DSG.

Wzorem do naśladowania będzie nowy silnik dwulitrowy TDI o mocy 160 KM. Ta czterolitrowa i czterozaworowa jednostka o wysokim momencie obrotowym współpracuje z sześciobiegową, preselekcyjną skrzynią biegów. Dla entuzjastów szybkiej jazdy przewidziano 3,2-litrowy silnik V6 o mocy 250 KM.

W momencie wprowadzania na rynek do wyboru będą jednak tylko dwa benzynowce i dwa diesle. Wszystkie jednostki napędowe wprowadzane do piątej generacji golfa spełniają wyśrubowane normy emisji spalin EU4.

Zgodnie z obietnicą nowy golf w podstawowej wersji na rynku zachodnioeuropejskim ma kosztować 15.222 euro (tyle, ile czwarta wersja w momencie debiutu). Czy cena podstawowego modelu przekroczy w Polsce ponad 60 tys. zł.

**więcej zdjęć VW Golfa w

naszej galerii

**

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie