Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Golf V

(pan)
Volkswagen wypuszcza jesienią na rynek piątą już generację tego modelu.

Za kilka miesięcy minie trzydzieści lat od pojawienia się na rynku motoryzacyjnym auta, które wyznaczyło nowe standardy stylu, wyposażenia i techniki. W połowie lat 70. volkswagen golf "stworzył" nową klasę aut średniej wielkości (mówi się do dziś o klasie golfa). Produkcja ruszyła 24 sierpnia.

Władze niemieckiego koncernu podkreślają, że podstawowe auto w ofercie

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

Volkswagena przeszło olbrzymie zmiany, dokonano w nim największego skoku technicznego, a jednocześnie pojazd wciąż pozostaje golfem - autem, które wyprodukowano już w ponad 22 milionach egzemplarzy.

Zmiany w nadwoziu
Volkswagen wykonał wyraźny krok naprzód w stylistyce nadwozia. Auto odbiega od standardów wyznaczonych przez czwartą wersję i wprowadza odważną świeżość designu. Przód został opracowano od nowa. Z przodu łatwo nadal rozpoznać golfa, ale styliści i inżynierowie baczną uwagę zwracali na właściwości aerodynamiczne pojazdu. Uwagę zwracają wyraźnie skierowane do środka pojazdu podwójne, okrągłe reflektory z ustawionymi pionowo kierunkowskazami. Wyraźnie zarysowano linię błotników, które wraz z osłoną chłodnicy tworzą charakterystyczny kształt (litera V). Również tył wygląda inaczej. Typowe, jak dla innych nowych modeli Volkswagena, są okrągłe światła w podwójnym układzie; w połowie umieszczono je w tylnej klapie. Tylna szyba nie tylko zapewnia dobrą widoczność, ale jest też elementem stylistycznym.

**
CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Golf VariantVolkswagen Golf IV 1.6

**

Wyposażenie
Volkswagen chce zaskoczyć wszystkich bogatym wyposażeniem dostępnym w wersjach Trendline, Comfortline i Sportline. Golfa V na rynku niemieckim, we wszystkich odmianach, wyposażono w 6 poduszek powietrznych oraz 5 zagłówków (przednie - zagłówki aktywne zmniejszające ryzyko urazów części szyjnej kręgosłupa), a także 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach. Bezpieczniejsza jest kolumna kierownicy oraz pedały, które w razie zderzenia nie przemieszczają się do wnętrza pojazdu.

Projektanci poświęcili dużo uwagi ergonomii wnętrza. Przełączniki są tak umieszczone, by ich obsługa miała intuicyjny charakter. Klimatyzacją (Climatronic) niezależnie sterować może kierowca i pasażer. Gdy używamy spryskiwacza szyb, automatycznie odcinany jest dostęp powietrza z zewnątrz, by zapobiec przenikaniu do wnętrza właściwego detergentom nieprzyjemnego zapachu. Od nowa opracowano fotele, by zapewniały wysoki komfort podróżowania. W opcji można je zamówić z czteropoziomową regulacją lędźwiową sterowaną elektrycznie oraz ogrzewanie postojowe. To pierwsze takie rozwiązanie w tej klasie pojazdów.

Większe rozmiary
Nadwozie nowego golfa urosło - to już standard XXI wieku, kolejne generacje pojazdów oferują coraz więcej miejsca wewnątrz - o kilka centymetrów. Piąta generacja jest dłuższa od czwartej o 57 mm, szersza o 24 mm i wyższa o 39 mm (dł/szer. /wys. w mm 4.204/1759/1483). Tym samym przestrzeń wewnątrz urosła o 65 mm na wysokości kolan z przodu i 24 mm z tyłu, a w bagażniku mieści się teraz bez kłopotów 347 l, a tylna kanapa dzielona jest w stosunku 60:40. Konstruktorzy poprawili też sztywność całego nadwozia, tzw. statyczna sztywność wynosi teraz 80 procent.

Zawieszenie
Całkowicie nowe jest przednie zawieszenie w tym oś przednia z kolumnami McPhersona; z tyłu oś wielowahaczowa, nowe jest też wspomaganie kierownicy (elektromechaniczne), którego siła działania uzależniona jest od prędkości pojazdu. Nowy jest też układ hamulcowy. Golf wyposażony jest seryjnie w najnowszą generację ESP i asystenta hamowania. Optymalny przebieg hamowania zapewnia nowy układ hamulcowy z udoskonalonym systemem chłodzenia. Zawieszenie golfa gwarantuje niepowtarzalną syntezę, wykraczającego poza swoją klasę, komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Serce golfa, czyli silniki
Podstawowa jednostka napędowa dysponuje mocą 75 KM z 1400 cc pojemności. Silnik 1,6 l FSI (bezpośredni wtrysk paliwa) osiąga 115 K, a turbodiesel o pojemności 1,9 l ma moc 105 KM. Najmocniejszy z silników ma pojemność 2,0 l i moc 140 KM. Wkrótce w ofercie znajdą się kolejne dwa silniki FSI i jeden wolnossący wysokoprężny. Do wyboru są skrzynie ręczne 6-stopniowe a w terminie późniejszym automatyczne i preselekcyjna DSG.

Wzorem do naśladowania będzie nowy silnik dwulitrowy TDI o mocy 160 KM. Ta czterolitrowa i czterozaworowa jednostka o wysokim momencie obrotowym współpracuje z sześciobiegową, preselekcyjną skrzynią biegów. Dla entuzjastów szybkiej jazdy przewidziano 3,2-litrowy silnik V6 o mocy 250 KM.

W momencie wprowadzania na rynek do wyboru będą jednak tylko dwa benzynowce i dwa diesle. Wszystkie jednostki napędowe wprowadzane do piątej generacji golfa spełniają wyśrubowane normy emisji spalin EU4.

Zgodnie z obietnicą nowy golf w podstawowej wersji na rynku zachodnioeuropejskim ma kosztować 15.222 euro (tyle, ile czwarta wersja w momencie debiutu). Czy cena podstawowego modelu przekroczy w Polsce ponad 60 tys. zł.

**więcej zdjęć VW Golfa w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty