Moda na wysokie samochody zatacza coraz szersze kręgi. Volkswagen Golf Plus to podwyższony o 9,5 cm Golf.
Jeszcze do niedawna podwyższonymi wersjami samochodu kompaktowego były minivany. W koncernie Volkswagena na płycie podłogowej Golfa stworzono minivana o nazwie Touran. Golf Plus wykorzystujący płytę podłogową Golfa ma tę samą długość, jest jednak od niego wyższy o 9,5 cm. Wygląda na
to, że Volkswagen chce mieć swoje samochody w każdym segmencie rynku i jeszcze coś poza segmentami. Jeździliśmy Golfem Plusem napędzanym wysokoprężnym silnikiem 1,9 TDI o mocy 105 KM.
Cechy szczególne
Chociaż Golf i Golf Plus są do siebie wizualnie podobne, przy bliższym poznaniu okazuje się, że są to jednak inne samochody. Najbardziej charakterystyczną różnicą są tylne światła Plusa, w których wykorzystano diody świetlne typu LED. Mają dwie
istotne zalety – dłużej zachowują żywotność i zapalają się szybciej niż zwykła żarówka, co jest ważne w wypadku świateł „stop”.
W Plusie siedzi się wyżej i dzięki temu widoczność jest lepsza. Można to docenić szczególnie mieście. Oryginalną cechą Plusa jest możliwość
przesuwania o 16 cm tylnej, dzielonej kanapy. Gdy składamy samo oparcie, mechanizm samoczynnie obniża siedzenie i powstaje płaszczyzna równa z powierzchnią bagażnika. Niby drobiazg, a jednak. Zaletą Plusa jest obszerne wnętrze. Z tyłu mogą z powodzeniem podróżować trzy osoby. W zależności od położenia tylnej kanapy, objętość bagażnika wynosi od 395 do 505 l. W porównaniu z Golfem zmieniono nieco wystrój wnętrza. Tablica przyrządów, ze wszystkimi potrzebnymi wskaźnikami, jest czytelna. Zwraca uwagę wysoka jakość wykonania.
Silnik
W czasach wysokich cen paliw zdecydowaliśmy się na diesla o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM, który nas nieco zaskoczył. Wiedzieliśmy, że ma on 2 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest
pompowtryskiwaczami. Jednym słowem – klasyczny silnik z rodziny TDI. Największą niespodzianką okazało się znakomite wygłuszenie silnika, krytykowanego do tej pory za głośną pracę. Dynamika pojazdu, szczególnie na wyższych biegach, jest zadziwiająco dobra, jednak kosztem zużycia paliwa. Przy spokojnej jeździe w mieście silnik zużył 5,8 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Plus odziedziczył po starszym bracie płytę podłogową z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, a własności jezdne pojazdu są dobre. Na szybko pokonywanych zakrętach nadwozie ma tendencję do przechylania się, co jest naturalne w wysokich pojazdach. Głównym powodem jest
wyżej położony środek ciężkości. Charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia jest raczej twarda, co jest typowe dla tego producenta, ale nie ma negatywnego wpływu na komfort jazdy. Dzięki niej, kierowca panuje nad samochodem, w czym pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Wygodna jest też zmiana biegów, chociaż elastyczność jednostki napędowej jest bardzo duża. Plus znakomicie nadaje się do dalszych podróży, szczególnie po autostradach. Długa jazda z wyższą prędkością nie jest męcząca.
Podsumowanie
W porównaniu z Golfem Plus ma bardziej uniwersalne wnętrze z możliwością przesuwania tylnej kanapy i większy bagażnik. Plus jest krótszy od minivana Tourana, którym można przewozić nawet 7 osób (Plusem – tylko 5). Podstawowe wyposażenie Plusa jest ukierunkowane na podwyższenie bezpieczeństwa – 6 poduszek powietrznych i układ ABS. Za radio i klimatyzację trzeba zapłacić ekstra. Za to mocną stroną Plusa jest diesel 1.9 TDI.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1896 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 105/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 250/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,9 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 183 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,2 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 395 - 505 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,6/6,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 421 x 176 x 159 |
Rozstaw osi (cm): | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 77 490 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Obszerna kabina pasażerska z możliwością przesuwania tylnej kanapy. |
Silnik | ***** | Wysoka kultura pracy, świetna elastyczność. |
Poziom hałasu | **** | Dość niski poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Golfa Plus jest nieco dłuższa niż droga hamowania Fiata Stilo 1,9 JTD/115 KM. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika, porównywalna z dynamiką Fiata Stilo 1,9 JTD/115 KM. |
Zużycie paliwa | **** | W mieście przy spokojnej jeździe zużycie paliwa nie przekracza 6 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Nowoczesne zawieszenie z wielowahaczową konstrukcją tylnej osi. |
Wyposażenie | **** | Przyzwoity poziom wyposażenia. |
Wyposażenie seryjne:
VW Golf Plus Trendline
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS/ASR | S/S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Klimatyzacja manualna | O |
Radio | O |
s - wyposażenie seryjne
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?