Kompaktowy GTI prezentuje się atrakcyjnie. Jest pozbawiony "kilogramów" plastikowych spojlerów i progów, jakie znajdziemy w niektórych autach japońskich ze znaczkiem "GT". Zamiast tego zbędnego balastu styliści zaproponowali w nim dyskretną, sportową elegancję. Z przodu elementem wyróżniającym się jest osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu oraz lakierowane na czerwono listwy ozdobne. Kolor czerwony jest widoczny także na zaciskach tarcz hamulcowych. Dwie, szeroko rozstawione końcówki układu wydechowego w połączeniu z dużym spojlerem dachowym robią wrażenie. Dynamiki dodają specjalnie zaprojektowane dla tego modelu 17-calowe obręcze Denver z lekkich stopów.
**CZYTAJ TAKŻE
Volkswagen Golf V - wrażenia z jazdy**
**
Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI**
Zasiadając w kabinie GTI znajdziemy wygodne, kubełkowe fotele wykończone wysokiej, jakości materiałem. Fotele, kanapę i boczki drzwi wykończoną materiałem w szkocką kratkę. Koło kierownicy jest ścięte u dołu niczym w samochodach Lamborghini. Trzeba dodać, że pod względem, jakości wykonania i użytych materiałów w grupie kompaktów popularnych marek nie ma lepiej wykończonych aut. A i tych porównywalnych jest właściwie niewiele np. Seat Leon II czy Opel Astra IV.
Dwulitrowy, benzynowy turbodoładowany silnik dostarcza 211 koni, a przyspieszenie do "setki" zajmuje 6,9 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 7,4 litra na 100 km. Jak w każdym aucie z turbodoładowanym silnikiem, spalanie ściśle zależy od stylu jazdy. GTI potrafi być oszczędny lub - gdy zajdzie potrzeba dociśnięcia pedału gazu - żarłoczny.
Nowatorskim rozwiązaniem w tym aucie jest preselekcyjna, dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Cechuje ją wyjątkowo szybka praca, biegi zmieniane są niemal niezauważalnie i bez szarpnięć. Kolejną cechą wyróżniająca GTI jest mechanizm różnicowy o zmniejszonym tarciu (XDS), a także adaptacyjne zawieszenie DCC z elektronicznie regulowanymi nastawami (programy: standardowy, comfort i sport). Obniżone o 17 mm zawieszenie dba o dobre prowadzenie, samochód jest stabilny i tym samym przewidywalny. Precyzyjny układ kierowniczy dopełnia zalet, a sportowy układ wydechowy dostarcza miłych wrażeń dźwiękowych.
W tej klasie aut za podobne pieniądze jest kilka dobrych hot-hatch, ale niewiele z nich zapewnia równocześnie tak wysoką, jakość wykonania i użyteczność na codzień. Golf GTI sprawdza się, jako rodzinny, ekonomiczny kompakt, ale również, jako auto dynamiczne auto sportowe. Ważny jest również wizerunek tego modelu wypracowany przez długie lata, w końcu to już szósta generacja auta. Dla wielu miłośników motoryzacji jest to wręcz samochód kultowy.
Poniżej zestawienie wybranych danych technicznych trzech porównywalnych aut.
| VW Golf GTI | Ford Focus ST | Honda Civic Type-R (3D) |
Cena (zł) | Od 112 770 | Od 101 000 | Od 102 400 |
Silnik | Turbo benzyna | Turbo benzynowy | Benzynowy |
Pojemność skokowa (l) | 2,0 | 2,5 | 2,0 |
Moc maksymalna (KM) | 211 | 225 | 201 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 280/1700-5200 | 320/1600-4000 | 193/5600 |
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h | 6,9 | 6,8 | 6,6 |
Prędkość maksymalna (k/h) | 238 | 241 | 235 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 7,4 | 9,3 | 9,1 |
Emisja CO2 | 173 | 224 | 215 |
Skrzynia biegów | Automatyczna, 6-biegowa | Manualna, 6-biegowa | Manualna, 6-biegowa |
Pojemność bagażnika | 350 | 385 | 485 |
**więcej zdjęć VW Golfa w
naszej galerii**
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?