Używany Peugeot 206 SW. Zalety, wady i typowe usterki

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem
Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem
Ze względu na przystępną cenę i ciekawy design Peugeot 206 pozostaje jednym z bardziej popularnych samochodów na rynku wtórnym. W wersji SW jego dodatkowym atutem jest pojemny bagażnik.

Peugeot 206 w sprzedaży jest od 1998 roku. Zastąpił model 205 – uważany za najbardziej udany samochód w historii marki spod znaku lwa. 206 powtórzył sukces poprzednika. Do zakończenia produkcji w 2012 roku był jednym z najpopularniejszych reprezentantów segmentu miejskich aut. Po premierze Peugeota 208 ceny giełdowe 206 po raz kolejny spadły, czyniąc go jeszcze bardziej łakomym kąskiem. Sprawdziliśmy, czy warto kupić taki samochód?


Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem
Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem

Oszczędne diesle

Peugeot 206 na początku był oferowany z silnikami benzynowymi 1.1 (60 KM), 1.4 (75 KM) oraz 1.6 (90 KM). Pierwszym dieslem w ofercie była wolnossąca jednostka 1.9 o mocy 70 KM. W 1999 roku gamę poszerzono o dwulitrowego benzyniaka oferującego 135 KM, montowanego także w nowej, dwudrzwiowej wersji 206 CC ze składanym dachem. 90-konny turbodiesel 2.0 HDi wykorzystujący technologię Common Rail jest w sprzedaży od 2000 roku, a silniki 1.4 HDi i 1.6 HDi weszły do sprzedaży w kolejnych latach. Jak przekonują mechanicy, jednostki napędowe to mocna strona 206. Ze względu na zbyt niską moc unikać należy jedynie silnika 1.1.

– Z kolei wolnossący silnik wysokoprężny chociaż jest prostej budowy i ewentualne naprawy nie są kosztowne, pracuje stosunkowo głośno, co nie każdemu będzie odpowiadało - mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa. Dlatego poleca silniki benzynowe 1.4 lub 1.6, które zużywają w mieście znacznie poniżej dziesięciu litrów benzyny na sto kilometrów, lub nowszego diesla HDI w wersji o pojemności 1,4 albo 1,6 litra.

Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem
Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem

Silniki HDI są wytrzymałe i oszczędne. Ich największym wrogiem jest paliwo kiepskiej jakości. Jak mówi Dariusz Jura z ASO Peugeot RiA w Stalowej Woli, w razie uszkodzenia wtryskiwaczy koszt jednej sztuki to ok. 1600-1800 zł. Na szczęście w jednostkach 1.4 HDi i 1.6 HDi mamy do czynienia z układem produkcji Boscha, który można bez problemu znacznie taniej regenerować.

Inną bolączką Peugeota 206 bez względu na wersję silnikową jest szybkie zużycie tylnej belki. Usterka objawia się przechyleniem tylnych kół. – Jeśli zostanie zdiagnozowana odpowiednio wcześnie, wystarczy wymiana łożysk za około czterysta złotych. Ale gdy samochód przejeździ w takim stanie zbyt długo, konieczna jest zmiana całych czopów belki, co może kosztować wraz z robocizną około tysiąca pięciuset złotych – dodaje Jura.** Prostej budowie Peugeot 206 zawdzięcza rzadkie usterki elektroniki. Problem korozji w bezwypadkowych egzemplarzach dotyczy zazwyczaj tylko tylnej klapy, która może rdzewieć w okolicach szyby i zamka.

[page_break]
Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem
Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem

Kombi mieści znacznie więcej

Peugeot 206 SW, czyli miejskie kombi, jest dostępny na rynku od 2003 roku. Od trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka różni się w zasadzie tylko bagażnikiem, który ma tu 315 litrów (o 70 litrów więcej). Samochód jak na segment B jest pojemny i pakowny. Jakość materiałów jest przyzwoita, chociaż osoba szukająca miękkich plastików może poczuć się zawiedziona. Całość kokpitu i tapicerki drzwi to twarde tworzywo, a jedynym szaleństwem poza obłymi kształtami jest tu materiałowe obszycie drzwiczek schowka oraz wstawki z tej samej tkaniny na drzwiach.

Oznaki zużycia najszybciej widać na kole kierownicy i lewarku zmiany biegów, które szybko się wycierają. Pozostałe tkaniny i materiały lepiej wytrzymują próbę czasu. W wersji 1.4 HDI to mimo turbodoładowania tylko 165 km/h prędkości maksymalnej i aż 14,7 sek. do setki. Auto pali za to mało oleju napędowego. Cykl miejski to maksymalnie 6,6 l/100 km, a w trasie potrafi zejść poniżej 4,5 l/100 km. Popularny, 75-konny silnik benzynowy 1.4 zużywa w mieście ok. 8 l/100 km, a w trasie ok. 6 l/100 km. Pod tym względem najgorszym wyborem jest dwulitrowy benzyniak. Chociaż napędza niewielki samochód, wynik na poziomie 10 l/100 km nie jest dla niego rzadkością.

Duży wybór

Ceny używanych Peugeotów 206 zaczynają się już od ok. 3500 zł, ale większość egzemplarzy za takie pieniądze wymaga sporych nakładów finansowych. Sprawny, zadbany Peugeot z silnikiem benzynowym 1.4 to minimum 4500-5000 zł. Tyle też kosztują najtańsze diesle 1.4 HDi - w ich przypadku trzeba liczyć się jednak z poflotową przeszłością i wysokimi przebiegami (nawet powyżej 300 tys. km). Warto zainwestować więcej i kupić mniej wyeksploatowany egzemplarz. Samochody z końca produkcji - w tym wersja coupe-cabrio 206 CC, 136-konne diesle 2.0 HDi oraz limitowana wersja 2.0 GT z fabrycznym pakietem aerodynamicznym - kosztują najwyżej 10-12 tys. zł.


Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem
Testujemy używane: Peugeot 206 SW – małe lwiątko z dużym kufrem

Wart swojej ceny

Jak przekonują mechanicy, drobne niedomagania wyłapane w porę można naprawić niewielkim kosztem. Poważniejsze usterki w zadbanych egzemplarzach są natomiast rzadkością. Atutem, którym przebija rywali jest spory bagażnik w wersji SW. Należy go pochwalić także za ponadczasowy design pełen odważnych kształtów i przetłoczeń. Nieco gorzej jest z jakością materiałów, które mogłyby być nieco przyjemniejsze w dotyku i trwalsze. Pod tym względem lepsze jest Polo, które do bagażnika zabiera jednak tylko 270 litrów ładunku.

Peugeot 206 SW 1.4 HDI
Pojemność silnika: 1398 ccm
Moc: 68 KM
Maks. moment obr.: 150 Nm
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,7 sek.
Prędkość maksymalna: 165 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 6,0/4,4/5,3 l/ 100 km
Nadwozie, liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5 miejsc
Wymiary (dł./szer./wys.): 4028/1673/1460 mm
Rozstaw osi: 2442 mm
Masa własna: 1035 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 313/1136 l

Rynkowi konkurenci:
- Opel Corsa
- Renault Clio
- Volkswagen Polo
- Ford Fiesta

Średnie ceny części zamiennych: oryginalna w ASO Auto Centrum Rzeszów
Kompletne sprzęgło: 1183 zł (450-600 zł)
Kompletny rozrząd z pompą wody: 576 zł (400-600 zł)
Tarcze hamulcowe przód (kpl.): 503 zł (260-450 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.): 262 zł (80-270 zł)
Amortyzator przedni (szt.): 362 zł (120-250 zł)
Łącznik stabilizatora: 107 zł (50-70 zł)
Tłumik końcowy: 502 zł (150-280 zł)
Czujnik ABS: 228 zł (90-120 zł)
Filtr oleju: 53 zł (30-40 zł)
Filtr paliwa: 258 zł (130 zł)
Filtr pyłkowy: 76 zł (40-60 zł)
Filtr powietrza: 74 zł (25-40 zł)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie