Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Serwis reflektorów samochodowych - regulacja i regeneracja. Poradnik

Bartosz Gubernat
Regulacja reflektorów
Regulacja reflektorów
Jeśli reflektory twojego auta świecą coraz słabiej, sprawdź żarówki i ich ustawienie. Jeśli to nie pomaga, pomyśl o ich regeneracji. Podpowiadamy, jakie są najczęstsze usterki reflektorów i jak je usunąć.
Regulacja reflektorów
Regulacja reflektorów

Słabe świecenie reflektorów może być spowodowane wypalaniem się żarówek halogenowych i złym ustawieniem świateł. Dlatego kontrolę reflektorów warto zacząć od sprawdzenia żarówek i ich ewentualnej wymiany oraz korekty ustawienia świateł. Tę ostatnią można wykonać w stacji diagnostycznej za ok. 20 zł. Wymiana żarówek w ASO może kosztować nawet 50 zł za sztukę (im trudniejszy dostęp, tym więcej), a jeśli samochód ma reflektory ksenonowe, cena usługi to nawet 100 zł za sztukę. Jeśli jednak wymiana żarówek czy regulacja reflektorów nie pomaga, trzeba przyjrzeć się samym lampom.

Reflektory samochodowe zużywają się na wiele sposobów. Z zewnątrz najczęstsze usterki to matowienie kloszy, które pod wpływem zmiennej pogody i czynników mechanicznych z czasem tracą połysk i zachodzą ciemnym nalotem. Światła działają wtedy znacznie słabiej, a samochód traci sporo na estetyce. W środku przyczyną problemów może być wilgoć, która dostanie się np. przez nieszczelności pod maską.

- Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy myjemy samochód myjką wysokociśnieniową i trzymamy lancę zbyt blisko nadwozia, kierując strumień wody pod maskę. Jeśli zostanie wessana przez otwory wentylacyjne reflektora, z czasem będzie się skraplać. To szybko doprowadzi do zniszczenia aluminium, z którego wykonane są odbłyśniki, a już jedno niewielkie zaczerwienienie odbłyśnika nad żarówką to zmniejszenie skuteczności reflektora o ok. 80 procent – mówi Bogusław Kaprak z firmy PVL Polska z Zabrza, zajmującej się naprawą i regeneracją reflektorów.

Delikatne parowanie kloszy nie jest problemem i nie powinno budzić wątpliwości kierowcy, bo lampy z założenia nie są całkowicie szczelne. Gdyby tak było, różnica temperatury powietrza w okolicy żarnika (nawet 300 stopni Celsjusza) i na zewnątrz auta (nawet minus 20-30 stopni Celsjusza) doprowadziłyby do rozwarstwienia się reflektora.

Polerowanie, lakierowanie, czyszczenie kloszy reflektorów samochodowych

W większości przypadków z usterkami reflektorów można sobie poradzić bez konieczności ich wymiany. Dla przykładu regeneracja klosza polega na pozbyciu się matowej, utlenionej warstwy przy pomocy materiałów ściernych i specjalnej pasty. W zależności od stopnia zużycia lampę można polerować delikatnie albo bardziej zdecydowanie, pozbywając się z niej płytko zatopionej warstwy folii ochronnej.

– Wówczas odsłaniamy poliwęglan, który jest delikatny i mniej odporny na działanie czynników atmosferycznych. Ale jeśli samochód nie jest narażony na zbyt mocne działanie promieni słonecznych, po takim zabiegu przez dwa-trzy lata z reflektorami nic nie powinno się dziać. Po roku należy jedynie delikatnie polerować je pastą polerską – podkreśla Kaprak.

Niektóre firmy po polerowaniu malują jeszcze lampę bezbarwną powłoką lakieru. Często rodzi to jednak problemy, ponieważ lakier wchodząc w reakcję z poliwęglanem wytwarza mleczną powłokę, której nie da się już niczym usunąć.

Polerowanie nie wymaga demontażu lampy, ale specjaliści przekonują, że usługę można wykonać dokładniej mając klosz na stole. W zależności od rozmiaru polerowanej powierzchni koszt usługi wynosi od ok. 70 do 150 zł. Alternatywą dla polerowania jest wymiana szkła na nowe.

– Ale takie części występują tylko do niektórych samochodów. Największy wybór dotyczy starych modeli. Nowe auta mają reflektory hermetycznie zamknięte, a producenci nie produkują do nich na sprzedaż pojedynczych elementów – mówi Paweł Filip ze sklepu motoryzacyjnego SZiK w Rzeszowie.

Dla przykładu do Volkswagena Golfa IV szkło kosztuje 19 zł. Aby je zamontować trzeba stłuc poprzedni klosz i dokładnie oczyścić krawędź reflektora.

- Do osadzenia nowej części można zastosować silikon bezbarwny. Kupując zamiennik radzę jednak zwrócić uwagę, czy ma homologację – dodaje Paweł Filip.

Naprawa reflektorów samochodowych: wypalone odbłyśniki

Problemy wewnątrz reflektora najczęściej dotyczą wypalonych odbłyśników. Lampa świeci wówczas bardzo słabo, ponieważ światło emitowane przez żarówkę nie ma się od czego odbić. Zazwyczaj wnętrze klosza jest wtedy ciemne. Naprawa polega na demontażu reflektora, rozłożeniu go na części i naniesieniu nowej, metalicznej warstwy odbłyśnika.

- Wykonujemy to procesem tak zwanej metalizacji próżniowej, który przywraca powierzchni niemal fabryczny wygląd i właściwości. Aby naprawa była możliwa, lampa nie może być jednak uprzednio sklejona niewłaściwym klejem. W przeciwnym razie klosza nie będzie można zdemontować, a po zakończeniu procesu, ponownie przymocować do obudowy – mówi Piotr Wójtowicz z firmy Aquaress w Łodzi, zajmującej się naprawą reflektorów.

Ponieważ po regeneracji odbłyśnik musi dokładnie wyschnąć, proces jego regeneracji trwa minimum dwa dni. Cena usługi w zależności od warsztatu to 90-150 zł.

Mocowania i wkłady reflektorów - plastik można spawać

Szczególnie w samochodach powypadkowych częste są uszkodzenia elementów mocujących reflektory. Na szczęście wiele uchwytów można naprawić.

- Polega to na spawaniu tworzywa. W przypadku oryginalnych części nie ma z tym problemu, ponieważ znając skład materiału można sobie poradzić z problemem. Gorzej jest z chińskimi podróbkami, które są wykonane z mieszanek niewiadomego składu i często po prostu nie da się spawać – tłumaczy Bogusław Kaprak z firmy PVL Polska.

Ale uszkodzenia i zużycie odbłyśników oraz kloszy to nie wszystko. Dzisiejsze samochody coraz częściej są wyposażone w reflektory ksenonowe, bardzo często z funkcją doświetlania zakrętów. Problemu nie ma, dopóki działają mechanizmy i elektronika. Ale gdy coś się zepsuje, kierowca staje przed koniecznością wydania nawet kilku tysięcy złotych, ponieważ producenci samochodów nie sprzedają pojedynczych elementów do naprawy lamp.

– Żarówki i żarniki to części wymienne, ale chociażby przetwornice coraz częściej są jednorazowe. Wówczas zamiast wymieniać lampę na nową można ją naprawić przy użyciu części z demontażu ze złomowanych aut. Dotyczy to także modułów doświetlania zakrętów. Na takie podzespoły dajemy trzy miesiące gwarancji – mówi Kaprak.

Wymiana modułu skrętnego w średniej klasy aucie to minimum 300 zł. Taka kwota jest pobierana za demontaż, rozłożenie na części, naprawę i sklejenie reflektora.

A może zamiennik?

Niezależnie od usterki wielu kierowców rezygnuje z naprawy, na rzecz kupna nowej lampy. Ze względu na wysokie ceny oryginałów, zazwyczaj wybierają chińskie zamienniki, albo reflektory fabryczne, ale używane. W takim przypadku nigdy nie ma jednak pewności, jak długo będą poprawnie działać. Lampa używana może pochodzić z samochodu powypadkowego i mieć niewidoczne uszkodzenia. Może wtedyna przykład przeciekać.

– Z kolei chińskie zamienniki są kiepskiej jakości, odbłyśniki często szybko wypalają się i pękają od ciepła żarówki. Szukając wśród produktów używanych, można natrafić także na reflektor wymontowany z samochodu przystosowanego do ruchu w Wielkiej Brytanii. Wówczas światła nie da się ustawić tak, aby spełniało polskie normy – ostrzega Piotr Wójtowicz.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty