pierwszej generacji była obecna na rynku w latach 2008-2013. Auto było pierwszym oferowanym w Europie SUV-em segmentu C Forda, który został zaprojektowany pod oczekiwania mieszkańców Starego kontynentu. Druga generacja modelu stała się już autem globalnym, oferowanym w różnych częściach świata. Sprzedaż egzemplarzy produkowanych w hiszpańskiej Walencji ruszyła w naszym kraju w 2013 roku.
Kuga II bazowała na płycie podłogowej Focusa i była dostępna z czterema dieslami i dwoma silnikami benzynowymi. Lifting przeprowadzony w 2016 roku zmienił m.in. wygląd przodu nadwozia. Tu wprowadzono charakterystyczny, masywny grill. We wnętrzu usunięto klasyczną dźwignię hamulca ręcznego, zastępując go wersją elektroniczną. Gruntownie zmodyfikowano też system multimedialny. Uzupełnieniem było wprowadzenie nowych kolorów nadwozia i wzorów tapicerek.
Ford Kuga II (2013-2019). Nadwozie/wnętrze

Fot. Ford
Klienci oczekują od SUV-a, by był autem praktycznym i funkcjonalnym w codziennej eksploatacji. Segment C pełni często rolę auta rodzinnego i trzeba przyznać, że Kuga II z takiego zadania wywiązuje się dobrze. Przestrzeni we wnętrzu jest sporo, a z tyłu całkiem wygodnie usiądą też dorośli, o ile nie mają więcej niż 185 cm wzrostu. Rozbudowana deska rozdzielcza może przeszkadzać „długonogim”. 406-litrowy bagażnik nie jest może największy w segmencie, ale i tak pomieści ekwipunek wakacyjny większości rodzin. Dzieci podróżujące na tylnej kanapie docenią rozkładane stoliki, które mają na pokładzie niektóre egzemplarze z rynku wtórnego.
Jakość materiałów wykończeniowych poprawiła się po liftingu, chociaż i tak dolne partie wnętrza pokrywają twarde tworzywa. Jakość montażu - bez zarzutu. Tapicerka foteli - niezależnie od tego, czy jest skórzana, czy materiałowa - także jest trwała. Użytkownicy nie mają większych zastrzeżeń do wygody przednich foteli, narzekają za to na zbyt krótkie siedzisko tylnej kanapy. Kąt pochylenia jej oparcia można regulować, ale w praktyce tylny rząd i tak do najwygodniejszych nie należy. Plus za niemal płaski tunel środkowy. Nie ma większych zastrzeżeń do wyciszenia wnętrza. Nawet przy prędkościach autostradowych do uszu pasażerów nie dociera nadmierny hałas. Wyposażenie zdecydowanej większości egzemplarzy z rynku wtórnego jest bogate. Często trafia się system bezkluczykowego dostępu, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, elektryczne sterowanie klapą bagażnika, lampy ksenonowe i system nawigacji.
Ford Kuga II (2013-2019). Napęd/podwozie

Fot. Ford
Do napędu Kugi posłużyły dobrze znane silniki z rodziny EcoBoost (benzynowe) oraz TDCi (wysokoprężne). Najsłabszy benzyniak miał 1.5 l pojemności, cztery cylindry, 120 KM i występował po liftingu wyłącznie w połączeniu z napędem na przednie koła. Trudno oferowane przez niego 12,5 s do „setki” uznać za dobry rezultat, dlatego nawet mimo rozsądnego zużycia paliwa trudno ten motor polecić. Znacznie lepiej poszukać odmiany mocniejszej. Już wersja 150-konna z przyspieszeniem schodzącym poniżej 10 sekund okaże się dla wielu kierowców wystarczająca. Na szczycie odmian benzynowych stoją dwulitrowe silniki generujące 230 lub 242 KM. Zwłaszcza mocniejsza z momentem obrotowym wynoszącym prawie 400 Nm, to prawdziwe autostradowe zwierzę. Szkoda, że przy wyższych prędkościach sporo pali. Nie ma co liczyć na jednocyfrowe wyniki zużycia paliwa na wyświetlaczu komputera pokładowego.
Topowe wersje benzynowe były łączone wyłącznie z napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią biegów.
Dwulitrowy diesel występował w spektrum mocy od 120 do 180 KM. Niezależnie od wariantu mocy, nieźle dogaduje się z dwusprzęgłowym, sześciobiegowym automatem PowerShift. Takie połączenie było popularne wśród klientów i dość często występuje na rynku wtórnym. Skrzynia Powershift produkowana przez firmę Getrag nie jest bardziej awaryjna od innych konstrukcji (np. DSG), ale odznacza się dużą wrażliwością na brak wymiany oleju. By uniknąć problemów, koniecznie trzeba pilnować interwałów co 60 tys. km.
Jeśli chodzi o usterki jednostek napędowych to w autach sprzed 2015 r. w silnikach 1.6 EcoBoost zdarzały się problemy z układem chłodzenia, a dokładniej z lokalnym przegrzaniem głowicy. Sytuacja w skrajnym przypadku mogła prowadzić nawet do pożaru auta. Ford wzywał użytkowników na akcję serwisową, dlatego przy zakupie używanego egzemplarza warto sprawdzić, czy została ona wykonana. Awarie pozostałych motorów zdarzają się sporadycznie. Najważniejsze, by pilnować regularnych wymian oleju - najlepiej maksymalnie co 15 tys. km.
Zawieszenie Kugi jest zestrojone dość komfortowo. Nie ma doniesień o przedwczesnym zużyciu elementów podwozia poza sporadycznym pękaniem obudów skrzyń rozdzielczych napędu w wersjach 4x4.
Ford Kuga II (2013-2019). Sytuacja rynkowa

Fot. Ford
Wysoka popularność Kugi II na naszych drogach ma odzwierciedlenie w sytuacji na rynku wtórnym. Na klientów czeka w ogłoszeniach ponad 600 egzemplarzy tego SUV-a. Ceny najtańszych z nich zaczynają się już poniżej 40 tys. zł. Tyle kosztują auta z początku produkcji. Najczęściej mają przebieg powyżej 200 tys. km. i jakieś przygody kolizyjne za sobą. Ceny ciekawych egzemplarzy po liftingu zaczynają się od ok. 60 tys. zł. Najczęstszymi kierunkami importu są Niemcy i Stany Zjednoczone. Za oceanem Kuga występuje jako Ford Escape. Samochody z polskich salonów stanowią ok. 1/5 ofert. Mimo niedawnego debiutu nowej Kugi, salony Forda wciąż mają na stanie swoje byłe auta podemonstracyjne. Często są one dostępne w dobrych cenach, z małym przebiegiem i ważną gwarancją.
Ford Kuga II (2013-2019). Podsumowanie

Fot. Ford
Kuga to bez wątpienia ciekawa propozycja w segmencie kompaktowych SUV-ów. Auto ma dobre silniki, nieźle się prowadzi i mimo kilku lat na karku, wciąż nie wygląda staro. Cieszy bogata oferta rynkowa, dzięki czemu znalezienie dobrego egzemplarza, przynajmniej w teorii, powinno być łatwiejsze.
ZALETY:
- większość jednostek napędowych jest godna polecenia;
- dopracowany układ jezdny;
- spory wybór aut z rynku wtórnego.
WADY:
- ograniczona wygoda jazdy na tylnej kanapie.
Opinie:
"Auto rewelacyjne, nie miałem kompletnie żadnych problemów z tym autem, następny też będzie ford Kuga ale już trzeciej generacji, to już kolejny ford w naszej rodzinie i z każdego byliśmy zadowoleni”
Krzysztof
"Do Kugi przesiadłam się z Octavii, którą też bardzo lubiłam. Jednak komfort jazdy w Fordzie jest bez porównania lepszy. Ponadto Kuga ma bardzo funkcjonalne wnętrze: podświetlane lusterka, uchwyty na kubki, wygodne fotele.”
Monika
"Dobry samochód. Świetnie wypada na tle Qashqaia, Tiguana czy Yeti.”
Mir@ks
Nie żałuje zakupu wszystko jest z nim ok ,podstawową wadą z jaką się spotkałem to kupno tej odpowiedniej ,ponieważ w Polsce jeszcze ich tak dużo nie jeździ a koniecznie zależało mi na czarnej z świetnym wyposażeniem
Piotr
Ford Kuga II - podstawowe dane techniczne:
1.5 EcoBoost 2x4 | 1.5 EcoBoost 4x4 | 1.6 EcoBoost 2x4 | 1.6 EcoBoost 4x4 | 2.0 EcoBoost 4x4 | |||||||
Okres produkcji | 06/2016–06/2018 | Od 08/2018 | 10/2014–06/2018 | od 08/2018 | 10/2014–06/2018 | 11/2012–09/2014 | od 05/2019 | 11/2017–06/2018 | |||
Pojemność skokowa | 1498 cm³ | 1596 cm³ | 1999 cm³ | ||||||||
Moc maks. | 88 kW (120 KM) przy 5500/min | 110 kW (150 KM) przy 6000/min | 129 kW (176 KM) przy 6000/min | 134 kW (182 KM) przy 6000/min | 110 kW (150 KM) przy 5700/min | 134 kW (182 KM) przy 5700/min | 169 kW (230 KM) przy 6100/min | 178 kW (242 KM) przy 5000/min | |||
maks. Moment obrotowy | 240 Nm przy 1600–3000/min | 240 Nm przy 1600–4000/min | 240 Nm przy 1600–5000/min | 240 Nm przy 1600–4000/min | 240 Nm przy 1600–5000/min | 366 Nm przy 2400/min | 394 Nm przy 2500/min | ||||
Napęd | Na przednią oś | Na wszystkie koła | Na przednią oś | Na wszystkie koła | |||||||
Prędkość maks. | 180 km/h | 195 km/h | 197 km/h | 200 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 205 km/h | 212 km/h | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 9,7 s | 11,4 s | 10,1 s | 9,7 s | 9,5 s | 8,8 s |
2.0 TDCi 2x4 | 2.0 TDCi 4x4 | 2.0 TDCi 2x4 | 2.0 TDCi 4x4 | ||||||||
Okres produkcji | 10/2014–03/2019 | od 03/2019 | 11/2012–09/2014 | 10/2014–03/2019 | od 03/2019 | 10/2014–03/2019 | od 03/2019 | 11/2012–09/2014 | 10/2014–03/2019 | od 03/2019 | |
Pojemność skokowa | 1997 cm³ | ||||||||||
Moc maksymalna | 88 kW (120 KM) przy 3500/min | 88 kW (120 KM) przy 3600/min | 103 kW (140 KM) przy 3750/min | 110 kW (150 KM) przy 3500/min | 120 kW (163 KM) przy 3750/min | 132 kW (180 KM) przy 3500/min | |||||
maks. Moment obrotowy | 310 Nm przy 1750–2750/min | 270 Nm przy 1750–2000/min | 320 Nm przy 1750–2750/min | 370 Nm przy 2000–2500/min | 340 Nm przy 2000–3250/min | 400 Nm przy 2000–2500/min | |||||
Napęd | Na przednią oś | Na wszystkie koła | Na przednią oś | Na wszystkie koła | |||||||
Prędkość maksymalna | 173 km/h | 190 km/h | 188 km/h [187 km/h] | 194 km/h | 192 km/h [190 km/h] | 198 km/h [196 km/h] | 202 km/h [200 km/h] | ||||
Przyspieszenie 0-100 km/h [aut.] | 12,7 s | 12,0 s | 10,7 s [11,2 s] | 10,1 s | 9,9 s [10,9 s] | 9,9 s [10,4 s] | 9,2 s [10,0 s] |
Zobacz także: Ford Transit w nowej wersji Trail
Motoshow w Piotrkowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?