Nie ma co jednak liczyć, że jako samochód używany pierwsze wydanie Audi Q5 stanie się nagle autem na każdą kieszeń. To prestiżowy SUV klasy średniej, zbudowany na płycie podłogowej Audi A4, lokowany w grupie modeli „premium” z mocno luksusowym zacięciem. Gdy pokazana właśnie w Paryżu druga generacja Q5 trafi do sprzedaży na początku 2017 r. ceny egzemplarzy pierwszej generacji z pewnością spadną, ale jeszcze długo będzie to samochód dla klientów z grubym portfelem. Z zewnątrz nie widać tego tak bardzo.

Model Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.
fot. Audi
Q5 ma typową dla SUV-ów bryłę i raczej zachowawczą stylizację z nielicznymi, wyrazistymi detalami. Ale po wejściu do przedziału pasażerskiego wyraźniej widać uzasadnienie wysokiej ceny. Od razu rzucają się w oczy wysokiej jakości materiały i nienaganne wykończenie. Wnętrze jest przestronne, funkcjonalne i bardzo dobrze wyciszone. Bagażnik ma pojemność aż 540/1560 l. Imponująca gama silników pozwala idealnie dobrać wersję do konkretnych potrzeb. Wysoki poziom bezpieczeństwa, bardzo dobry komfort jazdy, dynamiczne silniki, nienaganne prowadzenie, napęd 4x4 (wersji z napędem tylko jednej osi jest niewiele) i mocno rozbudowana elektronika wspomagająca kierowcę dają wiele przyjemności z jazdy Q5. Mniej przyjemnie jest, gdy trzeba za to płacić. Rekreacyjny „średniak” Audi to samochód zaawansowany technologicznie, drogi w obsłudze i naprawach. Musi być pod opieką dobrego, fachowego warsztatu, a to sporo kosztuje.
Silniki:
2008 – 2.0 TFSI (211 KM), 2.0 TDI (170 KM), 3.0 V6 TDI (240 KM), 2.0 TFSI (180 KM), 3.2 V6 FSI (270 KM)
2009 - 2.0 TDI (143 KM)
2011 – 2.0 TFSI Hybrid (245 KM), 2.0 TDI (177 KM), 3.0 V6 TDI (245 KM)
2012 – 2.0 TFSI (225 KM), 3.0 V6 TFSI (272 KM), 3.0 V6 TDI SQ5 (313 KM)
2013 – 3.0 V6 TFSI SQ5 (354 KM), 2.0 TDI (150 KM), 3.0 V6 TDI (258 KM)
2014 – 2.0 TDI (163 KM), 2.0 TDI (190 KM)
2015 – 2.0 TFSI (230 KM), 3.0 V6 TDI SQ5 Competition (326 KM), 3.0 V6 TDI Plus SQ5 (340 KM)
Wszystkie silniki benzynowe Q5 mają bezpośredni wtrysk paliwa. Niemal wszystkie są doładowane, wyjątek stanowi 3.2 V6 FSI. W silnikach 3.0 V6 TFSI doładowanie zapewniają sprężarki mechaniczne, w pozostałych benzynowcach turbosprężarki. Wszystkie turbodiesle zasilane są w systemie wysokociśnieniowym typu „common-rail” i doładowane turbosprężarkami. Wersje SQ5 mają dwie turbosprężarki (bi-turbo).

Model Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.
fot. Audi
Optymalne dla Q5 jednostki napędowe to turbodiesle 2.0 TDI o mocy 170 lub 177 KM. Są ekonomiczne a przy tym odpowiednio dynamiczne. Szczególnie dobrze sprawdzają się, gdy Q5 pełni rolę auta rodzinnego, którego koszty utrzymania nie powinny zbytnio obciążać domowego budżetu. Ekonomika jest również mocną stroną silników 2.0 TDI o mocy 143 i 150 KM, ale w ich przypadku trzeba pogodzić się z gorszymi osiągami. Silniki benzynowe i mocne turbodiesle wymagają znacznie większych nakładów na paliwo i obsługę. Są jednak niezastąpione, gdy priorytetem mają być osiągi.
Eksploatacja
Turbodiesle 3.0 V6 TDI mają skomplikowany napęd rozrządu, na dodatek umieszczony z tyłu silnika, od strony przegrody czołowej, co utrudnia wymianę łańcuchów i napinaczy. Koszty wymiany rozrządu w 3.0 V6 TDI idą w tysiące złotych. Przed 2008 r. awarie wadliwego napinacza jednego z łańcuchów już po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów zmuszały użytkowników do wymiany elementów napędu rozrządu, albo dokonania poważnego remontu silnika jeśli poluzowany łańcuch „przeskoczył” na kołach zębatych i doszło do uszkodzeń głowicy i bloku silnika. Od 2008 r. trwałość napędu rozrządu wyraźnie jednak poprawiono a przypadki awarii napinacza zdarzają się dużo rzadziej. Takie właśnie ulepszone silniki 3.0 V6 TDI pracują pod maską Q5. Trzeba jednak pamiętać, że zagrożenie awarią rozrządu zdecydowanie wzrasta po przebiegu 200 tys km, a dostępne na rynku wtórnym egzemplarze zazwyczaj mają takie właśnie, albo nawet wyższe przebiegi.

Model Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.
fot. Audi
We wszystkich turbodieslach po przebiegach 150-200 tys km szwankują dwumasowe koła zamachowe i turbosprężarki. W benzynowcach może osadzać się nagar na zaworach ssących, co jest typowe dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Czasami interwencji warsztatu wymagają dwusprzęgłowe przekładnie S-Tronic, w których może zawodzić mechatronika. Sprzęgła pracujące w kąpieli olejowej zazwyczaj wytrzymują przebiegi rzędu 200-250 tys km. Wszelkie naprawy przekładni S-Tronic, zwłaszcza te wymagające demontażu całej skrzyni, są niestety kosztowne. Warunkiem bezawaryjnej ich pracy jest dbałość o odpowiednią jakość oleju i jego wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Kaprysy pokładowej elektroniki objawiają się najczęściej wadliwym działaniem komputera zarządzającego deską rozdzielczą i niedomaganiami automatycznego systemu poziomowania reflektorów ksenonowych.
Podsumowanie
Świetny samochód dla tych, którzy są odpowiednio przygotowani finansowo na jego zakup i użytkowanie. Kupując Q5 warto jednak unikać wersji najbardziej awaryjnych, a w wybranym egzemplarzu sprawdzić dokładnie, co trzeba będzie wymienić od razu po zakupie. Lepiej to zrobić zanim okaże się, że do ceny transakcyjnej trzeba za chwilę doliczyć jeszcze dodatkową sumę.
Ważniejsze daty:
2008 – premiera modelu, nadwozie SUV 5d
2012 – niewielka modernizacja (nowe zderzaki, osłona chłodnicy, reflektory ze światłami diodowymi do jazdy dziennej, zmienione zawieszenie, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego w miejsce hydraulicznego), sportowa wersja SQ5 z silnikiem wysokoprężnym
2013 – sportowa wersja SQ5 z silnikiem benzynowym
2015 – sportowe wersje SQ5 Competition i SQ5 TDI plus z silnikami wysokoprężnymi
2016 – premiera drugiej generacji modelu
Zalety:
- szeroka gama dynamicznych silników
- znakomite własności jezdne
- wysoki komfort jazdy
- przestronne i funkcjonalne wnętrze
- nienaganne wykończenie
- duży bagażnik
Wady:
- wysoka cena
- wysokie koszty utrzymania
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks. (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
2.0 TFSI | 1984 | 180/4000-60000 | 320/1500-3800 | 210 | 8,2 | 7,2 |
2.0 TFSI | 1984 | 211/4300-6000 | 350/1500-4200 | 222 | 7,2 | 8,1 |
2.0 TFSI | 1984 | 225/4500-6250 | 350/1500-4500 | 222 | 7,1 | 7,5 |
2.0 TFSI | 1984 | 230/4700-6200 | 3500/1500-4600 | 228 | 6,9 | 7,2 |
3.0 V6 TFSI | 2995 | 272/4780-6500 | 400/2500-4780 | 234 | 5,9 | 8,5 |
3.0 V6 TFSI SQ5 | 2995 | 354/6000-6500 | 470/4000-4500 | 250 | 5,3 | 8,5 |
3.2 V6 FSI | 3197 | 270/6500 | 330/3000-5000 | 234 | 6,9 | 9,3 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
2.0 TDI | 1968 | 143/4200 | 320/1750-2500 | 192 | 10,8 | 5,3 |
2.0 TDI | 1968 | 150/3250-4200 | 320/1500-3250 | 192 | 10,8 | 4,9 |
2.0 TDI | 1968 | 163/3000-4200 | 400/1750-2750 | 196 | 9,7 | 5,7 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750-2500 | 204 | 9,9 | 6,2 |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | 204 | 9,0 | 6,0 |
2.0 TDI | 1968 | 190/3800-4200 | 400/1750-3000 | 211 | 8,4 | 4,8 |
3.0 V6 TDI | 2967 | 240/4000-4400 | 500/1500-3000 | 225 | 6,5 | 7,5 |
3.0 V6 TDI | 2967 | 245/4000-4500 | 580/1750-2750 | 225 | 6,5 | 6,4 |
3.0 V6 TDI | 2967 | 258/4000-4500 | 580/1750-2500 | 230 | 6,2 | 6,3 |
3.0 V6 TDI SQ5 | 2967 | 313/3900-4500 | 650/1450-2800 | 250 | 5,1 | 6,6 |
3.0 V6 TDI SQ5 Competition | 2967 | 326/3900-4500 | 650/1450-2800 | 250 | 5,1 | 6,6 |
3.0 V6 TDI Plus SQ5 | 2967 | 340/4100-4300 | 700/1500-2550 | 250 | 5,1 | 6,6 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
2.0 TFSI (180KM) | | 55,0 | 62,0 | 70,5 | 81,5 | 94,5 | 107,5 | 123,5 |
2.0 TFSI (211KM) | 54,0 | 61,0 | 69,0 | 78,0 | 88,5 | | | |
2.0 TFSI (225KM) | | | | | 95,5 | 108,5 | 123,5 | |
2.0 TFSI (230KM) | | | | | | | | 143,0 |
3.0 V6 TFSI (272KM) | | | | | 110,5 | 126,0 | 144,0 | 167,0 |
3.2 V6 FSI | 62,5 | 71,0 | 80,5 | 91,0 | 104,0 | | | |
2.0 TDI (143KM) | | 51,5 | 58,5 | 66,0 | 75,5 | 87,0 | | |
2.0 TDI (150KM) | | | | | | 88,5 | 101,5 | 116,0 |
2.0 TDI (170KM) | 50,0 | 56,5 | 64,0 | 72,5 | 82,5 | | | |
2.0 TDI (177KM) | | | | | 87,5 | 99,0 | 112,5 | 130,0 |
2.0 TDI (190KM) | | | | | | | 115,0 | 132,5 |
3.0 V6 TDI (240KM) | 65,5 | 74,0 | 84,0 | 95,0 | 108,0 | | | |
3.0 V6 TDI (245KM) | | | | | 114,5 | 130,0 | 148,5 | 172,0 |
3.0 V6 TDI (258KM) | | | | | | | 151,0 | 175,5 |
3.0 V6 TDI SQ5 | | | | | | 151,0 | 175,5 | 209 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?