Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterki

Dariusz Dobosz
Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterkiModel Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.fot. Audi
Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterkiModel Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.fot. Audi
Udostępnij:
Model Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.

Nie ma co jednak liczyć, że jako samochód używany pierwsze wydanie Audi Q5 stanie się nagle autem na każdą kieszeń. To prestiżowy SUV klasy średniej, zbudowany na płycie podłogowej Audi A4, lokowany w grupie modeli „premium” z mocno luksusowym zacięciem. Gdy pokazana właśnie w Paryżu druga generacja Q5 trafi do sprzedaży na początku 2017 r. ceny egzemplarzy pierwszej generacji z pewnością spadną, ale jeszcze długo będzie to samochód dla klientów z grubym portfelem. Z zewnątrz nie widać tego tak bardzo.

Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterkiModel Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał
Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterki

Model Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.

fot. Audi

Q5 ma typową dla SUV-ów bryłę i raczej zachowawczą stylizację z nielicznymi, wyrazistymi detalami. Ale po wejściu do przedziału pasażerskiego wyraźniej widać uzasadnienie wysokiej ceny. Od razu rzucają się w oczy wysokiej jakości materiały i nienaganne wykończenie. Wnętrze jest przestronne, funkcjonalne i bardzo dobrze wyciszone. Bagażnik ma pojemność aż 540/1560 l. Imponująca gama silników pozwala idealnie dobrać wersję do konkretnych potrzeb. Wysoki poziom bezpieczeństwa, bardzo dobry komfort jazdy, dynamiczne silniki, nienaganne prowadzenie, napęd 4x4 (wersji z napędem tylko jednej osi jest niewiele) i mocno rozbudowana elektronika wspomagająca kierowcę dają wiele przyjemności z jazdy Q5. Mniej przyjemnie jest, gdy trzeba za to płacić. Rekreacyjny „średniak” Audi to samochód zaawansowany technologicznie, drogi w obsłudze i naprawach. Musi być pod opieką dobrego, fachowego warsztatu, a to sporo kosztuje.

Silniki:
2008 – 2.0 TFSI (211 KM), 2.0 TDI (170 KM), 3.0 V6 TDI (240 KM), 2.0 TFSI (180 KM), 3.2 V6 FSI (270 KM)
2009 - 2.0 TDI (143 KM)
2011 – 2.0 TFSI Hybrid (245 KM), 2.0 TDI (177 KM), 3.0 V6 TDI (245 KM)
2012 – 2.0 TFSI (225 KM), 3.0 V6 TFSI (272 KM), 3.0 V6 TDI SQ5 (313 KM)
2013 – 3.0 V6 TFSI SQ5 (354 KM), 2.0 TDI (150 KM), 3.0 V6 TDI (258 KM)
2014 – 2.0 TDI (163 KM), 2.0 TDI (190 KM)
2015 – 2.0 TFSI (230 KM), 3.0 V6 TDI SQ5 Competition (326 KM), 3.0 V6 TDI Plus SQ5 (340 KM)

Wszystkie silniki benzynowe Q5 mają bezpośredni wtrysk paliwa. Niemal wszystkie są doładowane, wyjątek stanowi 3.2 V6 FSI. W silnikach 3.0 V6 TFSI doładowanie zapewniają sprężarki mechaniczne, w pozostałych benzynowcach turbosprężarki. Wszystkie turbodiesle zasilane są w systemie wysokociśnieniowym typu „common-rail” i doładowane turbosprężarkami. Wersje SQ5 mają dwie turbosprężarki (bi-turbo).

Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterkiModel Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał
Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterki

Model Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.

fot. Audi

Optymalne dla Q5 jednostki napędowe to turbodiesle 2.0 TDI o mocy 170 lub 177 KM. Są ekonomiczne a przy tym odpowiednio dynamiczne. Szczególnie dobrze sprawdzają się, gdy Q5 pełni rolę auta rodzinnego, którego koszty utrzymania nie powinny zbytnio obciążać domowego budżetu. Ekonomika jest również mocną stroną silników 2.0 TDI o mocy 143 i 150 KM, ale w ich przypadku trzeba pogodzić się z gorszymi osiągami. Silniki benzynowe i mocne turbodiesle wymagają znacznie większych nakładów na paliwo i obsługę. Są jednak niezastąpione, gdy priorytetem mają być osiągi.

Eksploatacja

Turbodiesle 3.0 V6 TDI mają skomplikowany napęd rozrządu, na dodatek umieszczony z tyłu silnika, od strony przegrody czołowej, co utrudnia wymianę łańcuchów i napinaczy. Koszty wymiany rozrządu w 3.0 V6 TDI idą w tysiące złotych. Przed 2008 r. awarie wadliwego napinacza jednego z łańcuchów już po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów zmuszały użytkowników do wymiany elementów napędu rozrządu, albo dokonania poważnego remontu silnika jeśli poluzowany łańcuch „przeskoczył” na kołach zębatych i doszło do uszkodzeń głowicy i bloku silnika. Od 2008 r. trwałość napędu rozrządu wyraźnie jednak poprawiono a przypadki awarii napinacza zdarzają się dużo rzadziej. Takie właśnie ulepszone silniki 3.0 V6 TDI pracują pod maską Q5. Trzeba jednak pamiętać, że zagrożenie awarią rozrządu zdecydowanie wzrasta po przebiegu 200 tys km, a dostępne na rynku wtórnym egzemplarze zazwyczaj mają takie właśnie, albo nawet wyższe przebiegi.

Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterkiModel Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał
Używane Audi Q5. Zalety, wady i typowe usterki

Model Q5 jest na rynku od od 8 lat i wiele jego egzemplarzy można znaleźć na rynku wtórnym. Ale teraz doczekał się następcy i zapewne potanieje ku uciesze kupujących.

fot. Audi

We wszystkich turbodieslach po przebiegach 150-200 tys km szwankują dwumasowe koła zamachowe i turbosprężarki. W benzynowcach może osadzać się nagar na zaworach ssących, co jest typowe dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Czasami interwencji warsztatu wymagają dwusprzęgłowe przekładnie S-Tronic, w których może zawodzić mechatronika. Sprzęgła pracujące w kąpieli olejowej zazwyczaj wytrzymują przebiegi rzędu 200-250 tys km. Wszelkie naprawy przekładni S-Tronic, zwłaszcza te wymagające demontażu całej skrzyni, są niestety kosztowne. Warunkiem bezawaryjnej ich pracy jest dbałość o odpowiednią jakość oleju i jego wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Kaprysy pokładowej elektroniki objawiają się najczęściej wadliwym działaniem komputera zarządzającego deską rozdzielczą i niedomaganiami automatycznego systemu poziomowania reflektorów ksenonowych.

Podsumowanie

Świetny samochód dla tych, którzy są odpowiednio przygotowani finansowo na jego zakup i użytkowanie. Kupując Q5 warto jednak unikać wersji najbardziej awaryjnych, a w wybranym egzemplarzu sprawdzić dokładnie, co trzeba będzie wymienić od razu po zakupie. Lepiej to zrobić zanim okaże się, że do ceny transakcyjnej trzeba za chwilę doliczyć jeszcze dodatkową sumę.

Ważniejsze daty:
2008 – premiera modelu, nadwozie SUV 5d
2012 – niewielka modernizacja (nowe zderzaki, osłona chłodnicy, reflektory ze światłami diodowymi do jazdy dziennej, zmienione zawieszenie, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego w miejsce hydraulicznego), sportowa wersja SQ5 z silnikiem wysokoprężnym
2013 – sportowa wersja SQ5 z silnikiem benzynowym
2015 – sportowe wersje SQ5 Competition i SQ5 TDI plus z silnikami wysokoprężnymi
2016 – premiera drugiej generacji modelu

Zalety:

  • szeroka gama dynamicznych silników
  • znakomite własności jezdne
  • wysoki komfort jazdy
  • przestronne i funkcjonalne wnętrze
  • nienaganne wykończenie
  • duży bagażnik

Wady:
- wysoka cena
- wysokie koszty utrzymania

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj. skok (cm3)

Moc maks. (KM/obr./min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przysp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

2.0 TFSI

1984

180/4000-60000

320/1500-3800

210

8,2

7,2

2.0 TFSI

1984

211/4300-6000

350/1500-4200

222

7,2

8,1

2.0 TFSI

1984

225/4500-6250

350/1500-4500

222

7,1

7,5

2.0 TFSI

1984

230/4700-6200

3500/1500-4600

228

6,9

7,2

3.0 V6 TFSI

2995

272/4780-6500

400/2500-4780

234

5,9

8,5

3.0 V6 TFSI SQ5

2995

354/6000-6500

470/4000-4500

250

5,3

8,5

3.2 V6 FSI

3197

270/6500

330/3000-5000

234

6,9

9,3

Silniki wysokoprężne

 

 

 

 

 

 

2.0 TDI

1968

143/4200

320/1750-2500

192

10,8

5,3

2.0 TDI

1968

150/3250-4200

320/1500-3250

192

10,8

4,9

2.0 TDI

1968

163/3000-4200

400/1750-2750

196

9,7

5,7

2.0 TDI

1968

170/4200

350/1750-2500

204

9,9

6,2

2.0 TDI

1968

177/4200

380/1750-2500

204

9,0

6,0

2.0 TDI

1968

190/3800-4200

400/1750-3000

211

8,4

4,8

3.0 V6 TDI

2967

240/4000-4400

500/1500-3000

225

6,5

7,5

3.0 V6 TDI

2967

245/4000-4500

580/1750-2750

225

6,5

6,4

3.0 V6 TDI

2967

258/4000-4500

580/1750-2500

230

6,2

6,3

3.0 V6 TDI SQ5

2967

313/3900-4500

650/1450-2800

250

5,1

6,6

3.0 V6 TDI SQ5 Competition

2967

326/3900-4500

650/1450-2800

250

5,1

6,6

3.0 V6 TDI Plus SQ5

2967

340/4100-4300

700/1500-2550

250

5,1

6,6

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/wersja

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2.0 TFSI (180KM)

 

55,0

62,0

70,5

81,5

94,5

107,5

123,5

2.0 TFSI

(211KM)

54,0

61,0

69,0

78,0

88,5

 

 

 

2.0 TFSI (225KM)

 

 

 

 

95,5

108,5

123,5

 

2.0 TFSI (230KM)

 

 

 

 

 

 

 

143,0

3.0 V6 TFSI (272KM)

 

 

 

 

110,5

126,0

144,0

167,0

3.2 V6 FSI

62,5

71,0

80,5

91,0

104,0

 

 

 

2.0 TDI (143KM)

 

51,5

58,5

66,0

75,5

87,0

 

 

2.0 TDI (150KM)

 

 

 

 

 

88,5

101,5

116,0

2.0 TDI (170KM)

50,0

56,5

64,0

72,5

82,5

 

 

 

2.0 TDI

(177KM)

 

 

 

 

87,5

99,0

112,5

130,0

2.0 TDI (190KM)

 

 

 

 

 

 

115,0

132,5

3.0 V6 TDI (240KM)

65,5

74,0

84,0

95,0

108,0

 

 

 

3.0 V6 TDI (245KM)

 

 

 

 

114,5

130,0

148,5

172,0

3.0 V6 TDI (258KM)

 

 

 

 

 

 

151,0

175,5

3.0 V6 TDI SQ5

 

 

 

 

 

151,0

175,5

209

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie