Testujemy: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - odmłodzony klasyk (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
Testujemy: Toyota Corolla – kultowy kompakt w nowej odsłonie
Testujemy: Toyota Corolla – kultowy kompakt w nowej odsłonie
W polskich salonach jest już nowa Toyota Corolla. W porównaniu do poprzedniej generacji samochód urósł i dostał wnętrze godne auta o klasę wyższego. Sprawdziliśmy, jak jeździ wersja z silnikiem benzynowym 1.6 Valvematic.
Testujemy: Toyota Corolla – kultowy kompakt w nowej odsłonie
Testujemy: Toyota Corolla – kultowy kompakt w nowej odsłonie

Toyota Corolla to najpopularniejszy i jeden z najdłużej produkowanych modeli japońskiego koncernu. Na rynku jest nieprzerwanie od 1966 roku, od zawsze uchodzi za synonim jakości i niezawodności. Poprzednie wersje nie powalały jednak designem wnętrza, pełnego szaro-popielatych plastików. W nowej - już jedenastej - generacji takich mankamentów nie ma. Sprawdziliśmy, czy nowa Toyota Corolla, oznaczona kodem E160, jeździ równie dobrze, jak wygląda.

Gama silnikowa nowej Toyoty Corolli - dwa benzyniaki i jeden diesel

Gama silników to na razie tylko trzy propozycje. Podstawowa to 1,33-litrowa jednostka benzynowa o mocy 99 KM, dla którego alternatywą jest 1,6-litrowy silnik Valvematic o mocy 132 KM. Zwolennicy diesli są zdani wyłącznie na turbodoładowany 1,4 D4D 90 KM i na razie Toyota nie planuje wprowadzenia mocniejszej wersji. Dla wszystkich trzech silników podstawą jest manualna przekładnia sześciobiegowa, ale mocniejszego benzyniaka można wyposażyć także w bezstopniowy automat Multidrive S.



My do testu wybraliśmy wersję 1,6 ze skrzynią manualną, która od premiery sprzedaje się w salonach najlepiej. Samochód okazał się zaskakująco dynamiczny. Chociaż Japończycy nie poszli ścieżką grupy Volkswagena i nie zastosowali w silnikach benzynowych turbosprężarek i bezpośredniego wtrysku, Corolla 1,6 jedzie nie gorzej od 122-konnego VW Jetty 1,4 TSI. To zasługa systemu zmiennych faz rozrządu.

Toyotę Corollę 1,6 Valvematic cechuje przy tym umiarkowany apetyt na paliwo. Katalog mówi o 8 l/100 km w mieście i 4,7 l/100 km w trasie. W cyklu mieszanym Corolla ma spalić 7,2 l/100 km. Podczas naszego testu uzyskaliśmy podobny wynik. Jedynie jazda w miejskich korkach winduje zużycie paliwa do ok. 9 l/100 km.



Zawieszenie jest umiarkowanie twarde, ale komfortowe. Samochód prowadzi się pewnie i dobrze tłumi drobne nierówności. Chociaż Toyota Corolla nieźle trzyma się w zakrętach, doświadczony kierowca wyczuje, że z tyłu postawiono na belkę skrętną. Pod tym względem Toyota odstaje nieco od czterodrzwiowej Hondy Civic, gdzie już w VIII generacji standardem był układ wielowahaczowy. Z przodu w Corolli pracują kolumny MacPhersona.

Toyota Corolla XI - dopracowane wnętrze

Design nowej Corolli nie jest zaskakujący, pionowy kokpit nawiązuje stylistycznie do obecnych generacji Aurisa i Yarisa, które premierę miały wcześniej. Materiały są wysokiej jakości, a dobre wrażenie potęguje lakierowany na wysoki połysk czarny plastik w centralnej części samochodu. W stosunku do poprzedniej generacji wnętrze jest bardziej przestronne, szczególnie w tylnej części. Na wygodnej kanapie zmieszczą się trzy dorosłe osoby, a dzięki rezygnacji ze środkowego tunelu każda z nich w miarę komfortowo postawi nogi na podłodze.

Standardowo tapicerka jest wykonana z tkaniny i ma kolor czarny. Ale np. w wersji Premium bezpłatnie można zamienić obszycie foteli i boczków na materiał beżowy. Skórzane boczki są dostępne za 2000 zł i tylko w wersji Prestige.

Bagażnik ma wyjściowo 452 litry pojemności, czyli nieco więcej niż w wersji poprzedniej. Dzięki regularnym kształtom i płaskiej podłodze jest bardzo pakowny.

Najtańsza bez klimy

Nowa Toyota Corolla jest dostępna w czterech wersjach wyposażenia, przy czym w najuboższej – Life występuje tylko z silnikiem 1,33 99 KM. Standardem są tu ABS z EBD, Brake Assist, układ stabilizacji toru jazdy VSC i kontrola trakcji, komplet poduszek i kurtyn powietrznych (w tym kolanowa kierowcy) oraz wspomaganie kierownicy i centralny zamek. Elektryczną regulację posiadają tylko przednie szyby, a komputer pokładowy występuje w ograniczonej wersji. Z kierownicy sterujemy tylko radiem, które jest wyposażone w cztery przednie głośniki. Samochód nie ma klimatyzacji, która w wersji manualnej jest standardem dopiero w odmianie Active. To między obiema wersjami jedyna różnica.

Przyzwoicie wyposażona jest dopiero Toyota Corolla Premium. Poza powyższymi elementami dostajemy w niej m.in. 16-calowe koła (stalowe), dodatkowe gniazdo 12V w tylnej części kabiny, automatyczną dwustrefową klimatyzację i podwójny, przesuwany podłokietnik z przodu. Z kierownicy można sterować także telefonem, a wyświetlacz radia współpracuje z kamerą cofania. Tapicerkę można wybrać w wersji ciemnej lub ciemno-beżowej, jak w testowanym egzemplarzu. Najdroższa odmiana Prestige oferuje jeszcze system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania auta, elektrycznie sterowane tylne szyby i system parkowania z przednimi i tylnymi czujnikami. Standardem są tu 16-calowe alufelgi, halogeny i podgrzewane przednie fotele.

Poszczególne wersje można wyposażać w pakiety dodatków: 1900 zł kosztuje Design, zawierający halogeny i felgi aluminowe. Tyle samo trzeba zapłacić pakiet Comfort z elektrycznie sterowanymi szybami tylnymi, składanymi lusterkami zewnętrznymi oraz podgrzewanymi fotelami z przodu. System automatycznego parkowania i tempomat to w zależności od wersji auta 1900 lub 2900 zł.
Lakier metalik kosztuje 2300 zł, a biała perła 3000 zł. Komplet chlapaczy 299 zł, a listwy ochronne na drzwi 440 zł.

Toyota Corolla kontra Honda Civic lub Volkswagen Jetta

Najsłabiej wyposażona Toyota Corolla 1,33 kosztuje 62 900 zł. Najtańszy 1,6 Valvematic – 69 400 zł, a diesel 1,4 D4D minimum 75 000 zł (w wersji „Active”). Inna propozycja to samochód w wersji Premium, za 70 400 zł z silnikiem 1,33, 78 900 zł z jednostką 1,6 i skrzynią automatyczną Multidrive S oraz 79 500 zł za diesla. Najbogatsza odmiana Premium występuje tylko z silnikiem 1,6. W wersji manualnej kosztuje 84 900zł, z automatem jest o 5000 zł droższa.

W gamie Volkswagena do Corolli najbliżej nowej wersji Jetty. W wersji 1,2 TSI 105 KM niemiecki sedan kosztuje wyjściowo 68 490 zł. Do japońskiego 1,6 Valvematic można porównać volkswagenowski 1,4 TSI 122 KM. Dla Jetty z taką jednostką podstawowa cena to 74 590 zł. Diesle to u Volkswagena 1,6 TDI dostępny od 78 090 zł i 2,0 TDI za minimum 93 290 zł. Rywalem godnym Toyota Corolli jest także nowa Honda Civic sedan, która występuje jednak tylko z silnikiem benzynowym 1,8 o mocy 142 KM. Kosztuje od 72 300 zł do 86 300 zł. Już w najtańszej wersji ma klimatyzację.

Nowa Toyota Corolla jest większa od poprzedniczki, wymiarami przebija także nowego Aurisa. Jej cena jest umiarkowana, ale niestety w podstawowej wersji trochę z mało tu wygodnych dodatków. W wersji benzynowej przegrywa z Hondą Civic, która jest mocniejsza, ale równie ekonomiczna. Z Jettą idzie łeb w łeb. Malkontenci będą narzekać na brak turbodoładowanych jednostek benzynowych, jednak system zmiennych faz rozrządu także zapewnia sporo przyjemności z jazdy i ogranicza apetyt na paliwo.

Toyota Corolla 1,6 Valvematic - dane techniczne
Nadwozie i liczba miejsc: czterodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1598 ccm
Rodzaj paliwa: benzyna bezołowiowa
Liczba cylindrów: 4
Turbina: nie
Maks. moment obrotowy (Nm/ obr/min.): 160/4400
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10 sek.
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,0/4,9/6,0 l / 100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4620/1775/1465 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Masa: 1280 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Pojemność bagażnika: 452 l
Cena testowanego egzemplarza: 77700 zł

Plusy
- wysoka jakość wykonania
- przestronna kabina
- niskie zużycie paliwa dla wersji z silnikiem 1.6

Minusy
- tylko jeden diesel w ofercie
- tylne zawieszenie z belką skrętną
- ubogie wyposażenie najtańszych wersji

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie