Pierwsza jazda: Volkswagen Jetta Hybrid - na benzynę i prąd (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Volkswagen Jetta Hybrid – na benzynę i prąd
Pierwsza jazda: Volkswagen Jetta Hybrid – na benzynę i prąd
Moda na samochody hybrydowe dociera także do Polski. Volkswagen właśnie zaprezentował model Jetta Hybrid. W odróżnieniu od konkurencji to auto wyróżnia mocny silnik benzynowy.
Pierwsza jazda: Volkswagen Jetta Hybrid – na benzynę i prąd
Pierwsza jazda: Volkswagen Jetta Hybrid – na benzynę i prąd

Jetta Hybrid jest drugim, po Touaregu Hybrid, modelem Volkswagena z hybrydowym napędem, składającym się z silnika benzynowego i elektrycznego. Auto zostało właśnie zaprezentowane na pokazie prasowym. W salonach Volkswagena pojawi się w czerwcu.

Dwa silniki

Nadwozie Jetty Hybrid jest niemal identyczne, jak zwykłej wersji. Są jednak różnice. Między innymi nieco inne są zderzaki, progi, a także grill. Zmiany te miały na celu polepszenie aerodynamiki auta.

Znacznie więcej zmian jest ukrytych w układzie napędowym. Jetta Hybrid jest wyposażona w dwa silniki - benzynowy i elektryczny. Ten pierwszy to jednostka benzynowa TSI o pojemności 1,4 litra. Silnik ten jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Dzięki temu już od 1400 obr./min. rozwija moment obrotowy 250 Nm, który utrzymuje się aż do 3500 obr./min. To jedyny na rynku samochód hybrydowy, w którym zastosowano silnik z turbodoładowaniem.

Benzyniaka wspomaga silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM) zasilany przez litowo-jonowy akumulator umieszczony za tylną kanapą. Bateria o masie 35,8 kg składa się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, napięcie maksymalne wynosi 220 V, a energia zmagazynowana w zestawie baterii wynosi 1,1 kWh.

Nieustanna zmiana trybu ładowania i rozładowania w napędzie hybrydowym wymagało zastosowania chłodzenia baterii, które w tym przypadku zapewnione jest przez wentylator umieszczony bezpośrednio przy akumulatorach.

Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiedzialna jest automatyczna, siedmiobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG.

Jak to działa?

Nie trzeba już chyba tłumaczyć, że zadaniem napędu hybrydowego jest zmniejszenie zużycia paliwa, czyli w konsekwencji mniejsze wydatki na stacji paliw.

Producent informuje, że ten model potrzebuje o około 20 procent mniej paliwa, niż samochód z porównywalnym napędem konwencjonalnym. W ruchu miejskim oszczędność wynosi nawet 30 procent. Jak przebiega współpraca pomiędzy silnikiem spalinowym a elektrycznym?

Gdy samochód porusza się w mieście, a kierowca wciśnie hamulec, to pod warunkiem, że akumulator jest wystarczająco naładowany, silnik benzynowy zostaje wyłączony. Ale ogrzewanie, klimatyzacja i urządzenia wymagające zasilania, np. system audio, nadal działają.

Przy szybkiej jeździe lub przy niskim poziomie naładowania akumulatora Jetta Hybrid napędzana jest tylko silnikiem TSI. Natomiast silnik elektryczny w tej fazie pracuje jako alternator ładujący baterie.

Ładowanie baterii następuje również podczas hamowania, to tzw. tryb rekuperacji (zamiana energii kinetycznej w energię elektryczną).

Napęd elektryczny włącza się automatycznie przy prędkości poniżej 60 km/h lub na żądanie kierowcy (przy prędkości do 70 km/h). W tym celu kierowca musi wcisnąć przycisk trybu elektrycznego E-Mode przed dźwignią zmiany biegów.

W obu przypadkach sprzęgło rozłącza silnik spalinowy od układu napędowego. Chodzi o to, aby rozłączenie skrzyni biegów pozwalało na swobodne toczenie się bez efektu hamowania silnikiem, czyli aby było jak najmniej oporu mechanizmów.

Producent informuje, że napęd hybrydowy pozwala przejechać z prędkością do70 km/h odległość dwóch kilometrów tylko na prąd.

Wrażenia z jazdy

Jazda hybrydową Jettą przynosi ciekawe wrażenia. Po pierwsze, w kabinie jest bardzo cicho. W czasie poruszania się po mieście cisza jest niemal sterylna. I nic dziwnego, skoro przy niskich prędkościach działa tylko silnik elektryczny. Słychać tylko szum opon.

Napęd elektryczny przynosi też inne ciekawostki. Np. chcąc, nie chcąc podczas ruszania spod świateł auto niemal od razu odjeżdża pozostawiająca inne pojazdy z tyłu. To zasługa fizyki – silnik elektryczny ma wysoki moment obrotowy.

Kiedy przyspieszamy do akcji włącza się silnik spalinowy. Ale hałas rośnie tylko nieznacznie. Gdy wyjeżdżamy na trasę szybkiego ruchu Jetta Hybrid prezentuje swoje sprinterskie możliwości. Wystarczy przestawić dźwignię zmiany biegów w przełożenie „S" (sportowe) lub korzystać z trybu manualnego.

Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,6 sekundy.

Na drodze Jetta Hybrid jest stabilna. Samochód ma dobrze zestrojone zawieszenie. Nie trzeba mocno redukować prędkości wjeżdżając w zakręty. Zawieszenie jest też na tyle sprężyste, żeby nie męczyło pasażerów. Przy tym spod podwozia do kabiny nie dociera natarczywy hałas pracujących mechanizmów.

Zgodnie w danymi fabrycznymi średnie spalanie wynosi 4,1 l paliwa na 100 km. Podczas prezentacji prasowej Jetty Hybrid przejechaliśmy tym autem 120 km, z czego połowę w mieście. Średnie zużycie paliwa wyniosło 5,5 litra.

Nowe wyposażenie

Kabina i deska rozdzielcza Jetty Hybrid w zasadzie nie różni się od pozostałych wersji tego auta, oprócz jednego elementu. Jest nim powermeter, który pokazuje, co robi napęd hybrydowy. Ten wskaźnik znajduje się w miejscu obrotomierza i informuje kierowcę o aktualnym trybie pracy auta. Np. o gotowości do jazdy (Ready), rekuperacji (Charge), trybie ekonomicznym (Eco), boostowaniu, czyli pracy obu silników (Boost) lub trybie tylko z silnikiem benzynowym TSI (Off).

Kierowca może też obserwować prace układu napędowego na wielofunkcyjnym wyświetlaczu na centralnej konsoli. W menu „Hybrid" prezentowany jest aktualny sposób napędu w formie grafiki przepływu energii ze strzałkami wskazującymi kierunek. Dodatkowo wyświetlany jest stan naładowania akumulatora. Pod tą grafiką znajduje się tak zwany ePowermeter, który pokazuje względną moc silnika elektrycznego.

Ponadto na wskaźnikach wyświetlane są informacje o automatycznej jeździe z napędem elektrycznym oraz o manualnie wybranym przez kierowcę trybie elektrycznym (E-Mode).

Różni się również bagażnik, który jest mniejszy niż zwykłej Jetcie. To cena umieszczenia baterii za oparciem kanapy. Zajmują one też przestrzeń w bagażniku. Jego pojemność wynosi 374 litry, wobec 510 l w jednosilnikowych modelach.

Bazowa cena Jetty Hybrid wynosi 118990 zł, zaś podstawową wersją wyposażeniową będzie bogata odmiana Comfortline. Samo auto będzie dostępne od czerwca.

A do kogo Jetta Hybrid jest adresowana? Jak twierdzą przedstawiciele Volkswagen Group Polska, to samochód dla kogoś, kto ceni nowoczesność, dużo jeździ i chce być w zgodzie z ekologią.

Plusy
Ekonomiczny napęd
Wysoki komfort jazdy

Minusy
Mały bagażnik

Volkswagen Jetta Hybrid – dane techniczne
Nadwozie: sedan
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1395 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 5000 obr/min; 250 Nm przy 1600 obr/min
Silnik elektryczny: moc 27 KM
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 7-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,6 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,4/3,9/4,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4644/1778/1482/2651 mm
Masa własna : 1505 kg
Pojemność bagażnika: 375 l
Cena auta testowego: 118990 zł 

Wojciech Frelichowski 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty