Testujemy: Honda Civic 1.6 diesel - oszczędna Japonka (ZDJĘCIA, FILM)

Sławomir Draguła
Testujemy: Honda Civic 1,6 diesel – zadeklarowana abstynentka (film+zdjęcia)
Testujemy: Honda Civic 1,6 diesel – zadeklarowana abstynentka (film+zdjęcia)
Honda Civic IX z nowym silnikiem Diesla 1.6 120 KM dobrze przyspiesza i zużywa niewiele paliwa. Jest jednak droższa od większości konkurentów.
Testujemy: Honda Civic 1,6 diesel – zadeklarowana abstynentka (film+zdjęcia)
Testujemy: Honda Civic 1,6 diesel – zadeklarowana abstynentka (film+zdjęcia)

Honda przez wiele lat oferowała tylko jeden silnik wysokoprężny – 2.2 i-DTEC 150 KM. Była to udana jednostka, ale słabo sprawdzała się w kompaktowym Civicu. Silnik był zbyt mocny i zbyt ciężki, a do tego drogi. 

Silnik 1.6 i-DTEC -  mocny i oszczędny

Japończycy podążyli więc tropem konkurentów z Francji, Niemiec czy Korei i opracowali mniejszą jednostkę wysokoprężną. Czterocylindrowy turbodiesel 1.6 i-DTEC z bezpośrednim wtryskiem common rail i turbodoładowaniem ma 120 KM mocy i 300 Nm maks. momentu obrotowego.Producent podaje, że od 0 do 100 km/h Honda Civic z tym silnikiem rozpędza się w 10,5 s., a jej prędkość maksymalna to 207 km/h. Co ważne, nowa jednostka napędowa jest o prawie 55 kg lżejsza od 2,2-litrowej, mniejszą wagę ma również skrzynia biegów. Jak deklaruje producent poza miastem Honda Civic dziewiątej generacji z silnikiem 1,6 i-DTEC spala zaledwie 3,6 l oleju napędowego na 100 km. Zobaczmy, czy to prawda.

Honda Civic cicha i zwinna

Jeździliśmy Hondą Civic z silnikiem 1.6 i-DTEC i sześciobiegową skrzynią manualną. Samochód dobrze przyspiesza już od 1500 obr./min. Jest przy tym oszczędny – podczas naszego testu w mieście i poza nim zużycie paliwa sięgnęło 4,6 l/100 km. To bardzo dobry wynik. W jego osiągnięciu pomaga system start-stop i funkcja oszczędzania paliwa ECON, która obniża moc silnika i skuteczność ogrzewania oraz klimatyzacji. W kabinie niemal nie słychać jednostki napędowej. To zasługa dobrego wyciszenia, ale także kolejnej nowinki technologicznej, czyli systemu Active Noise Cancellation. Zagłusza on charakterystyczny warkot diesla emitując dźwięki o podobnej częstotliwości. Poprawia to komfort podróży. 

Nisko zawieszona Honda Civic świetnie się prowadzi. To w dużym stopniu zasługa dobrego rozkładu masy, uzyskanego m.in. dzięki przeniesieniu zbiornika paliwa pod przednie siedzenia. To – podobnie jak zastosowanie z tyłu belki skrętnej – pozwoliło na uzyskanie dużego bagażnika. Ma on pojemność 477 l, która po złożeniu tylnej kanapy rośnie do 1378 l.

Wnętrze nowej Hondy Civic - kosmiczne

Miejsca nie brakuje także w kabinie. Jakość materiałów i ich montażu jest dobra, ale kosmiczna stylistyka kokpitu nie każdemu się spodoba. Przed kierowcą zamontowano wielki obrotomierz, a cyfrowy prędkościomierz powędrował wyżej, tuż pod przednią szybę. Korzystanie z takiego zestawu wskaźników wymaga przyzwyczajenia. Niektórzy zmotoryzowani będą też narzekać, że po ustawieniu fotela i kierownicy jej koło zasłania prędkościomierz. 

Podsumowanie

Honda Civic z silnikiem wysokoprężnym 1.6 to udany samochód zapewniający oszczędną, ale i dynamiczną jazdę. Silnik ma wysoka kulturę pracy, jest elastyczny i cichy.

Ceny Hondy Civic z silnikiem Diesla 1.6 i-DTEC zaczynają się od 82000 zł. Samochód ma w standardzie m.in. komplet poduszek i kurtyn powietrznych, układ stabilizacji toru jazdy, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby. Auto w testowanej wersji comfort kosztuje 87200 zł i ma dodatkowo m.in. radio i klimatyzację. Opel Astra z podobnym silnikiem jest droższy od Hondy Civic. Za to Ford Focus, Vw Golf i Toyota Corolla są o kilka tysięcy złotych tańsze. Kia cee'd kosztuje kilkanaście tysięcy złotych mniej.

Plusy
- Oszczędny, ale mocny silnik
- Wyciszenie kabiny
- Jakość wykonania

Minusy

– układ wskaźników wymaga przyzwyczajenia
- wysoka cena testowanej wersji 

Honda Civic 1,6 i-DTEC – dane techniczne
Nadwozie: hatback
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1597 ccm
Moc i moment obrotowy: 120 KM przy 4000 obr/min; 300 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,5 s
Prędkość maksymalna: 207 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,0/3,3/3,6 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4300/1470/2065/2595 mm
Masa własna: 1310-1428 kg,
Pojemność bagażnika: 477/1378 l
Cena auta testowego: 87 200 zł

Sławomir Draguła

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty