Testujemy: Mazda 3 MPS – zadziorna Japonka

redakcja.regiomoto
Testujemy: Mazda 3 MPS – zadziorna Japonka
Testujemy: Mazda 3 MPS – zadziorna Japonka
Udostępnij:
Testowana Mazda 3 MPS to obecnie jedyny model w ofercie japońskiego producenta, który ma wybitnie sportowe inklinacje. Ich potwierdzeniem jest 260-konny silnik.
Testujemy: Mazda 3 MPS – zadziorna Japonka
Testujemy: Mazda 3 MPS – zadziorna Japonka

Testowana Mazda 3 MPS to obecnie jedyny model w ofercie japońskiego producenta, który ma wybitnie sportowe inklinacje. Ich potwierdzeniem jest 260-konny silnik.Japoński kompakt w wersji sportowej – zwanej MPS – występuje tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Trzy litery w nazwie tej odmiany - MPS - tworzą angielski skrót: Mazda Performance Series, czyli - w wolnym tłumaczeniu - wyczynowa seria Mazdy.

Agresywny wygląd Mazdy 3

W stosunku do zwykłej wersji Mazdy 3, nadwozie MPS odpowiednio zmodyfikowano. W masce silnika znalazł się efektowny wlot, który zaopatruje intercooler w powietrze. Powiększono też przedni zderzak i błotniki. Osłonę chłodnicy i dolne partie przedniego zderzaka pokryto czarnym lakierem.

Głębokie przetłoczenia na drzwiach oraz nakładki na progi wizualnie obniżają nadwozie. Natomiast w obudowach lusterek umieszczono boczne kierunkowskazy.
Z tyłu charakterystycznym elementem jest efektowny spojler nad szybą. Uwagę zwracają także diodowe lampy oraz dwie końcówki wydechu.

W czarno-czerwonej tonacji

W kabinie uwagę przykuwa rozbudowany kokpit z mnóstwem przycisków zestawu audio oraz panelu klimatyzacji i ogrzewania. Do tego na jego szczycie, tuż pod szybą przednią, są dwa wyświetlacze - jeden komputera podróżnego, drugi zestawu audio.
Kierownica jest obszyta czarną skórą i ozdobiona czerwoną stebnówką. W podobnej, kolorystycznej tonacji utrzymana jest tapicerka (częściowo skórzana) oraz ozdobne listwy na kokpicie. Ale poza aluminiowymi nakładkami na pedałach są to wszystkie sportowe detale w kabinie. Tymczasem aż prosi się o białe tarcze zegarów, schowanych zresztą w głębokich tulejach. Jest za to wskaźnik ciśnienia doładowania silnika, a sam motor włącza się i wyłącza przyciskiem.

Kabina jest w miarę przestronna. Pasażerowie przednich foteli obejmowani są przez półkubełkowe fotele ze skutecznym podparciem bocznym.

Na kanapie z tyłu względnie wygodnie będzie tylko dwóm pasażerom, gdyż siedzisko i oparcie tak właśnie zostały wyprofilowane. Natomiast pośrodku jest wyjmowany podłokietnik z wysuwanymi uchwytami na napoje.

Bez turbodziury

Znakiem charakterystycznym Mazdy 3 MPS jest niewątpliwie 2,3-litrowy silnik benzynowy, z którego wyciśnięto 260 koni. Oczywiście wykrzesanie takie mocy nie byłoby możliwe bez turbodoładowania. Zastosowano również bezpośredni wtrysk paliwa.

Choć jednostka ma turbosprężarkę, to jednak podczas ruszania z miejsca auto przyspiesza bez wyczuwalnej turbodziury, która jest częstą przypadłością w takich silnikach. Przyspieszanie przebiega proporcjonalnie od siły nacisku na pedał gazu. Mocne depnięcie i wóz startuje niczym wystrzelony z procy.

Według danych fabrycznych sprint od 0 do 100 km/h trwa 6,1 sekundy. Podczas naszego testu uzyskaliśmy identyczny wynik. To o 0,1 s szybciej niż 265-konny Seat Leon Cupra R. Ale Renault Megane RS20, którego silnik jest o 10 KM słabszy niż Mazdy3 MPS, przyspiesza do setki również w 6,1 s.

Rzecz jasna dynamiczna jazda kosztuje: podczas testu średnie spalanie wyniosło 10,5 litra na 100 km, czyli o litr więcej niż podaje producent.

Start z piskiem opon

Napęd na przednie koła sprawia, że po gwałtownym ruszeniu z miejsca na śliskiej nawierzchni zerwanie przyczepności mamy jak w banku, i to pomimo seryjnego ESP. Żeby tego uniknąć, trzeba szybko zmieniać biegi. W sukurs idzie precyzyjny mechanizm zmiany przełożeń w sześciostopniowej ręcznej skrzyni, ale sama dźwignia biegów mogłaby być odrobinę krótsza – bardziej pasowałaby do sportowego charakteru auta. Szkoda, że samochód nie ma napędu 4x4, bo w tym wozie byłby idealny – moment obrotowy trafiałby równomiernie pomiędzy przód i tył
Zawieszenie jest utwardzone, jednak nie na tyle, aby dokuczało pasażerom. Koła pokonują dziury i nierówności drogi w miarę cicho i bez nadmiernych wstrząsów. Także szum powietrza opływającego kabinę nie jest dokuczliwy.

W trakcie dynamicznej jazdy nieźle sobie radzi układ kierowniczy, ale nie jest on tak precyzyjny, jak np. w Volkswagenie Golfie GTI.

Dla indywidualisty

Mazda3 MPS kosztuje 120 300 zł. To niemało, ale pod uwagę trzeba wziąć niebanalny, sportowy charakter tego auta i jego bogate wyposażenie. W standardzie są m.in. tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele, sześć poduszek powietrznych oraz reflektory biksenonowe. Melomanów ucieszy z pewnością wysokiej klasy zestaw audio CD/MP3 ze zmieniarką płyt marki Bose. Większość bezpośrednich konkurentów ma podobne ceny (np. Ford Focus RS 125 600 zł, VW Golf R 129 340 zł), oprócz dwóch modeli: Renault Megane RS20 (100 600 zł) i Seata Leona Cupry R (110 589 zł).

Plusy
- ciekawa stylistyka
- dynamiczny silnik
- bogate wyposażenie

Minusy
- ciasno na tylnej kanapie
- wysoka cena

Dane techniczne - Mazda 3 MPS
Nadwozie: hatchback, pięć miejsc
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 2261 ccm
Moc i moment obrotowy: 260 KM przy 5000 obr/min; 380 Nm przy 3000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,1 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 13,2/7,5/9,6 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4510/1460/1770/2640 mm
Masa i poj. bagażnika: 1270 kg, 340 l (1360 l)
Cena testowego: 120 300 zł

Wojciech Frelichowski
fot. Kamil Nagórek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie