Testujemy: Mazda 2 1.5 - w miejskim żywiole

Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Najmniejszy model Mazdy sprawdzi się na trasie, ale jego żywiołem jest miasto. Testowaliśmy auto z benzynowym silnikiem 1.5 i automatyczną skrzynią biegów.

Mazda 2 należy do segmentu B, który bywa też nazywany segmentem aut miejskich. Obecna wersja tego samochodu jest obecna na rynku od 2007 roku. Przed rokiem auto przeszło fecelifting.

W odróżnieniu od większości pojazdów konkurencji, które są dostępne jako 3- lub 5-drzwiowe hatchbacki, w Polsce Mazda 2 występuje tylko w tej drugiej wersji. Jeśli chodzi o silniki to można wybierać tylko wśród silników benzynowych: 1.3 (75 i 84 KM) oraz 1.5 (102 KM), który może być łączony z automatyczną skrzynią biegów.

Styl lekko sportowy

Po zmianach stylistycznych Mazda 2 nawiązuje do swoich większych krewniaków, czyli Mazdy 3 i Mazdy 6. Niebanalny wygląd auta jest lekko usportowiony. Podobać mogą się światła - z przodu duże, skośne reflektory i tylne klosze wymodelowane w kształt kropli wody.

W kabinie również nie jest nudno, choć ciemna kolorystyka kokpitu nie zachwyca. Co wcale nie oznacza, że jest brzydki. Na przykład zgrabnie zaprojektowano centralną konsolę z ciekawym panelem systemu audio. Niestety, choć auto przed rokiem przeszło modernizację, to jednak pozostawiono suwak do zamykania obiegu

powietrza w kabinie. Takie rozwiązanie pochodzi z minionej epoki.

Zobacz też: Testujemy: Mazda 3 MPS – zadziorna Japonka

Przednie fotele są wygodne, chociaż można by poprawić trzymanie boczne. Osoby siedzące z przodu nie powinny narzekać na brak miejsca. Przestrzeni na nogi wystarczy też z tyłu, ale na kanapie w przyzwoitych warunkach może siedzieć tylko dwóch pasażerów.
 
250-litrowy bagażnik nie jest mistrzem pojemności. Poza tym załadunek bagaży utrudnia wysoka krawędź kufra, choć jest to częsta przypadłość aut w tym segmencie.

Silnik z automatem

Benzynowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 102 KM, który skonfigurowano z czterostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Podczas samej jazdy zmienia ona przełożenia dość szybko, ale w trakcie ruszania następuje zwłoka. Lekkie opóźnienie jest też zauważalne w po mocnym naciśnięciu pedału gazu, np. w trakcie wyprzedzania innego pojazdu.

Tym niemniej auto cechuje zupełnie przyzwoita dynamika. Rozpędzenie od 0 do 100 km/h zajmuje niecałe 12 sekund, co na tle większości konkurencji jest wynikiem niezłym.

Zobacz też: Mazda CX-5 - nowy kompaktowy SUV

Trzeba jednak pamiętać, że są takie modele (np. Seat Ibiza 1.2 105 KM DSG, Skoda Fabia 1.2 105 KM DSG), które są dynamiczniejsze od testowanej przez nas Mazdy 2.

Na trasie i w mieście
Na trasie Mazda 2 spisuje się poprawnie, choć trzeba przyznać, że mogło być lepiej. Główny zarzut dotyczy zbyt głośnego silnika, który przy prędkościach autostradowych warkotem daje o sobie znać w kabinie.

Zawieszenie jest kompromisem pomiędzy komfortem a dynamiką. Pasażerowie będą zadowoleni, ale ambitny kierowca raczej nie. W ciasnych zakrętach nadwozie ma tendencje do wychyłów. Jednak precyzyjny układ kierowniczy trzyma auto w ryzach.

Żywiołem tego samochodu jest jednak przede wszystkim miasto. Tutaj auto jest zwinne i łatwo je zaparkować. Plusem jest umiejscowienie dźwigni przekładni na półce w środkowej konsoli. Dzięki temu dźwignia wręcz leży pod prawą dłonią kierowcy i podczas parkowania łatwo zmieniać przełożenia.

Zobacz też: **

Testujemy: Mazda 5 - rodzinny van w ładnym opakowaniu

**

Cenowo Mazda 2 1.5 Automat jest zbliżona do większości konkurentów. Zaletą auta jest bogate wyposażenie. W standardzie są m.in. sześć poduszek powietrznych, ABS, DSC/TCS (układ dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy i elektroniczny układ kontroli trakcji), klimatyzacja, komputer pokładowy, podgrzewane przednie fotele, światła mijania włączane automatycznie, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne (podgrzewane), radioodtwarzacz CD/MP3, centralny zamek, reflektory przeciwmgłowe, 15-calowe alufelgi. Cena auta wynosi 57 200 zł.

Plusy
- bogate wyposażenie
- zwrotność w miejskim ruchu

Minusy
- głośny silnik
- wysoki próg załadunku bagażnika

Mazda 2 1.5 Exlusive Plus Automat – dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1495 ccm
Moc i moment obrotowy: 102 KM przy 6000 obr./min; 133 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 4-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 11,9 s
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,1/5,3/6,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 3900/1475/1695/2490 mm
Masa własna : 1065 kg
Pojemność bagażnika: 250 l (787 l)
Cena auta testowego: 57200 zł

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie