Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Honda Integra - skuter czy motocykl? (foto, film)

Karol Biela
Testujemy: Honda Integra - skuter czy motocykl? (foto, film)
Testujemy: Honda Integra - skuter czy motocykl? (foto, film)
Honda Integra to chyba najbliższy motocyklowi skuter oferowany na rynku. Maszyna nie jest pozbawiona wad, ale ma też wiele niepodważalnych zalet.
Testujemy: Honda Integra - skuter czy motocykl? (foto, film)
Testujemy: Honda Integra - skuter czy motocykl? (foto, film)

Dokładnie rok temu na targach motocyklowych EICMA w Mediolanie Honda Motor Co., Ltd. zaprezentowała nową serię jednośladów, które dzieliły między sobą identyczną jednostkę napędową, stalową grzbietową ramę, aluminiowe felgi, hamulce, czy wyświetlacz LCD.

Model NC700X to motocykl dla lubiących wybrać się w podróż poza miasto. Jego brat NC700S to naked nadający się bardziej do miejskich zadań.

Ostatni z tej serii maxi skuter Integra to chyba najbardziej intrygujący członek tej rodziny. Bo chociaż z założenia naturalnym obszarem występowania skuterów jest miasto, to Integra świetnie sprawdza się właśnie poza zatłoczonymi aglomeracjami.

Maxi skuter, czy motocykl?

Patrząc z boku testowany pojazd wygląda jak typowy „dorosły" skuter. Rozbudowane plastikowe osłony, a do tego wysoka szyba i duże koła nie pozostawiają wątpliwości – to musi być maxi skuter.

Kiedy jednak przyjrzymy się bliżej tej konstrukcji powyższa odpowiedź nie jest już taka oczywista.
Dlaczego? No, bo 17-calowe „laczki" to standard w szosowych motocyklach. Konkurencyjna Yamaha TMax obuta jest w ogumienie o 2-cale mniejsze, nie mówiąc już o Suzuki Burgman 650, gdzie tylna opona to tylko „14-tka".

Równie ciekawie wygląda sprawa z napędem tylnego koła Integry, gdzie zamiast obudowanego pasa napędowego widać gołym okiem zwykły łańcuch (czyszczenie, smarowanie).

Po podniesieniu kanapy mamy do dyspozycji niemały schowek, ale jest on w stanie pomieścić tylko przydatne drobiazgi, jak blokadę przeciwkradzieżową, czy pokrowiec.

O schowaniu tam integralnego kasku możemy zapomnieć, ale to, że nie mieści się „garnek" typu jet to już przesada. Tym bardziej, że najmniejsze motorowery nie mają z tym problemu. Tak samo zresztą jak bliźniacze „700-ki". Na pocieszenie pozostaje mała, niestety niezamykana skrytka po lewej stronie owiewki.

Obecnie dzięki promocji w cenie Integry dostaniemy górny kufer gratis. Jeżeli będziemy chcieli wykorzystać Hondę jako pojazd do turystyki - a sprawdza się w takich warunkach bardzo dobrze - to w oryginalnych akcesoriach znaleźć można także kufry boczne, ale już za dodatkową opłatą.

DCT w standardzie

W ramie Hondy Integry japońscy inżynierowie umieścili 2-cylindrową rzędową jednostkę o pojemności 670 ccm z chłodzeniem cieczą. To dokładnie ta sama konstrukcja stosowana w NC700X i NC700S – tam standardowo sprzężona z manualną skrzynią osiąga 48 KM przy 6 250 obr./min. oraz 60 Nm przy 4 750 obr./min.

W przypadku maxi skutera Hondy jest to odpowiednio 51 KM i 62 Nm, a montowaną fabrycznie przekładnią jest dwusprzęgłowa DCT (Dual Clutch Transmission).

W obsłudze nie jest skomplikowana, ale nie jest to też bezstopniowa CVT, gdzie wystarczy odkręcić rolgaz i pojazd rusza do przodu.

W Integrze po odpaleniu silnika trzeba zwolnić hamulec postojowy (umieszczony po prawej stronie owiewki), a następnie wcisnąć przycisk D zlokalizowany przy prawej manetce. Wtedy załączy się pierwszy bieg w procedurze AT (automatycznej), a na wskaźniku zapiętego biegu wyświetli się 1.

Dalej jest już jak w zwykłej „pięćdziesiątce" – dodajesz gaz a skuter przyspiesza z tą tylko różnicą, że system wrzuca płynnie coraz wyższe biegi. Pierwsze sprzęgło obsługuje 1, 3 i 5 bieg, drugie przeznaczone jest dla przełożeń 2, 4 i 6.

Poza trybem pracy D, Honda ma też tryb S, który decyduje o bardziej sportowe pracy przekładni.
Jeżeli będziemy chcieli energiczniej przyspieszyć można zredukować bieg wciskając przycisk „–" znajdujący się przy lewej manetce. Analogicznie palcem wskazującym tej samej ręki możemy też sami wrzucić wyższy bieg uznając, że obroty silnika są zbyt wysokie.

Jeżeli będziemy chcieli pojeździć w trybie MT (manualnym) palcem wskazującym prawej ręki wciskamy przycisk AT/MT uruchamiając procedurę sekwencyjnej zmiany biegów przyciskami „–" i „+".

Na trasie skrzynia sprawuje się całkiem dobrze, ale w mieście zauważyć można jeden poważny mankament. Kiedy jedziesz wolno i skręcasz np. na podjazd pod domem, DCT redukuje samodzielnie z „2-ki" na „1-kę" (nieważne czy w trybie AT, czy MT) wprowadzając przy tym zauważalną niestabilność jednośladu. Jest to dosyć irytujące, zwłaszcza przy głębszym pochyleniu.

Z drugiej strony silnik oferuje niezłe osiągi przy bardzo dobrym zużyciu paliwa, które w teście wyniosło niecałe 3,8 litra na 100 kilometrów.

Wrażenia z jazdy

Sama jazda Integrą to przynosi miłe odczucia, a dzięki wysokiej szybie osoby o wzroście do 180 cm nie będą narzekać na silny powiew wiatru, czy lekkie opady deszczu.

Z drugiej strony niemała masa własna może trochę przeszkadzać w zakorkowanym mieście, czy w zaparkowaniu maszyny pod wejściem do hipermarketu. W przypadku testowanej Hondy jest to aż 238 kilogramów „na mokro".

Yamaha TMax w wersji z ABS jest o 17 kilogramów lżejsza, chociaż Suzuki Burgman 650 Executive osiąga w tej konkurencji aż 267 kilogramów.

W standardowym wyposażeniu Hondy znajduje się układ C-ABS współpracujący przy przednim kole z tarczą o średnicy 320 mm i 3-tłoczkowym zaciskiem.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii

Testujemy: Honda Integra - skuter czy motocykl? (foto, film)
Testujemy: Honda Integra - skuter czy motocykl? (foto, film)

Z tyłu spowalnianie wspomaga również pojedynczy dysk o średnicy 240 mm oraz z 1-tłoczkowym zaciskiem.

Sama metoda działania C-ABS wygląda następująco. Łapiąc za prawą klamkę uruchamiają się dwa zewnętrzne tłoczki przedniego zacisku. Naciskając lewą dźwignię aktywujemy nie tylko tylny hebel, ale także środkowy tłoczek przedniego zacisku. Dlatego podczas awaryjnej sytuacji najlepiej uruchomić obydwa hamulce, aby opóźnienie było maksymalne.

Cena i konkurencja

Aktualnie Honda Integra C-ABS DCT wyceniona jest na 38 300 zł, ale w promocji dostaniemy top case.

W przypadku modeli z 2012 roku kwestia finansów plasuje Integrę na dobrej pozycji. Suzuki Burgman 650 Executive z układem ABS kosztuje 39 900 zł, natomiast Yamaha TMax ABS wyceniona została o wiele drożej, bo aż na 46 500 zł.

Plusy:
- oszczędny silnik,
- wysoka szyba dobrze chroni jeźdźca przed warunkami atmosferycznymi,
- konkurencyjna cena,

Minusy:
- praca DCT przy małych prędkościach,
- mały schowek pod kanapą, 

Honda Integra C-ABS DCT - dane techniczne:

Silnik
Typ chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, rzędowy, 4-suwowy, 8-zaworowy, SOHC
Pojemność skokowa 670 cm3
Średnica x skok tłoka 73 x 80 mm
Stopień sprężania 10,7:1
Moc maksymalna 51 KM przy 6250 obr/min
Moment obrotowy 62 Nm przy 4750 obr/min

Układ paliwowy
Dawkowanie paliwa elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Średnica gardzieli przepustnicy 36 mm
Zbiornik paliwa 14,1 litra
Zużycie paliwa 3,6 l/100 km
Instalacja elektryczna
Pojemność akumulatora 12V/11AH
Rozrusznik elektryczny
Układ napędowy
Skrzynia biegów 6-stopniowa o elektronicznym doborze przełożeń z wyborem trybu: automat, sport-automat, sekwencja ze zmianą przełożeń przyciskami na kierownicy
Sprzęgło podwójne, mokre, wielotarczowe

Napęd tylnego koła łańcuch O-ring
Prędkość maksymalna 160 km/h
Rama
Typ grzbietowa, kratownicowa, z rur stalowych
Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2195 x 790 x 1440 mm
Rozstaw osi 1525 mm
Kąt nachylenia główki ramy 27°
Wyprzedzenie 110 mm
Promień skrętu 3 m
Wysokość siedzenia 790 mm
Prześwit 135 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 238 kg (P: 119 kg, T: 119 kg)
Masa "suchego" pojazdu 227 kg
Dopuszczalna masa całkowita 433 kg
Zawieszenie
Przód 41 mm widelec teleskopowy, skok 120 mm
Tył Wahacz wleczony z systemem Pro-Link, centralna kolumna resorująco-tłumiąca, skok 120 mm
Hamulce
Przód 320 mm, pojedynczy tarczowy, 3-tłoczkowy, C-ABS
Tył 240 mm, pojedynczy tarczowy, C-ABS
Opony
Przód 120/70-ZR17M/C (58W)
Tył 160/60-ZR17M/C (69W) 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty