Testujemy: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - lepsza, ale nie droższa (WIDEO)

Karol Biela
Testujemy: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - lepsza, ale nie droższa (WIDEO)
Testujemy: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - lepsza, ale nie droższa (WIDEO)
Obecna na rynku od czterech lat Dacia Duster przeszła w zeszłym roku facelifting. Sprawdziliśmy, czym przekonuje do siebie najtańszy na rynku SUV.
Testujemy: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - lepsza, ale nie droższa (WIDEO)
Testujemy: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - lepsza, ale nie droższa (WIDEO)

Dacia Duster produkowana jest od 2010 roku i w tym czasie zdobyła sporą sympatię klientów w Europie. W Polsce jest to najczęściej kupowany model tej rumuńskiej marki, należącej do francuskiego Renault.

W zeszłym roku na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem pokazano odświeżoną wersję tego modelu. Producent dokonał wielu zmian na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu, a gama silników powiększyła się o turbodoładowaną jednostkę benzynową 1.2 TCe o mocy 125 KM.

Korzystna ewolucja

Testowaliśmy Dacię Duster z najmocniejszym turbodieslem dCi 110, napędem 4x4 i najbogatszym pakietem Prestige.

Samochód ciągle ma atrakcyjną sylwetkę z mocno zarysowanymi błotnikami, ale w ramach kuracji odmładzającej pojawiło się kilka mniej lub bardziej istotnych modyfikacji.

Z zewnątrz najłatwiej można dostrzec zmodernizowany przód auta ze zmienionymi reflektorami i grillem.

Z boku uwagę zwracają inne relingi dachowe (standard w wersji Prestige), jak i nowe ciemnoszare 16-calowe obręcze kół.

Produkowany w Rumunii SUV otrzymał również odmienione tylne lampy, a napis informujący o napędzie 4WD powędrował na lewy bok prawego klosza (wcześniej był nad lampą).

W kabinie mocno przeprojektowano deskę rozdzielczą, pojawiły się też nowe wzory tapicerki, w tym jedna skórzana (za dodatkowe 1 450 złotych).

Sporym udogodnieniem jest zmiana lokalizacji przycisków do sterowania szybami, które znajdziemy teraz przy drzwiach. Wcześniej były na konsoli środkowej, bo tak jest taniej.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Dacii Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeDacia Duster - sterowanie szybami

Przewagą SUV-ów nad osobówkami jest m.in. to, że wyższe nadwozie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z kabiny. Nie inaczej jest w przypadku Dacii Duster, chociaż wchodzące w skład opcjonalnego pakietu Adventure stalowe progi brudziły nogawki spodni podczas wsiadania do auta.

Dla wielu osób sporym minusem będą twarde plastiki z jakich wykończono wnętrze, chociaż czytelności zegarów nie można nic zarzucić.

Na przednich miejscach kierowca i pasażer nie powinni narzekać na brak przestrzeni, chociaż regulacja wysokości siedziska (czarny metalowy pręt) wygląda tandetnie. Także z tyłu starczyć powinno miejsca dla dwójki dorosłych osób lub ewentualnie trójki dzieciaków.

Bagażnik Dacii Duster ma standardowo 408 litrów, ale po złożeniu oparć powierzchnia wzrasta do 1570 litrów, co jest przyzwoitym wynikiem.

Konkurencyjna Skoda Yeti (405/510 - w zależności od ustawienia foteli - do 1 760 l), czy Kia Sportage (564/1353 l) mogą pochwalić się porównywalnymi kuframi.

1.5 dCi - do miasta, na trasę i w teren

Pod maską testowego auta pracowała jednostka Renault o mocy 109 KM. Czterocylindrowy Diesel z bezpośrednim wtryskiem common rail i turbodoładowaniem osiąga przy 1 750 obr./min. równe 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co sprzyja sprawnemu przyspieszaniu.

Dacia Duster z tym motorem dobrze reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia zachowując przy tym umiarkowane zużycie paliwa. Podczas testu średnie spalanie oscylowało w granicach 7-7,5 litra, co jest akceptowalnym wynikiem, zwłaszcza, że auto posiadało napęd na cztery koła.

Jeżeli chodzi układ 4WD to obsługuje się go pokrętłem na panelu środkowym. Do wyboru jest opcja 2WD (napęd na przednią oś), Auto (w razie potrzeby załączany napęd na tył) oraz 4WD (moment obrotowy przekazywany permanentnie na wszystkie koła).

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Dacii Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeDacia Duster - sterowanie układem 4x4

Układ 4x4 podwyższa zdolności off-roadowe auta, a dodając do tego silnik wysokoprężny oraz nieco doświadczenia można naprawdę pobawić się w terenie.

Standardowo z silnikiem 1.5 dCi współpracuje sześciobiegowa skrzynia manualna, której nie można zbyt wiele zarzucić. Niestety dla fanów "automatów" nie przewidziano takiej przekładni i to nawet w dodatkowo płatnej opcji.

Cennik i konkurencja

Pomimo tego, że Dacia Duster przeszła facelifting, a na liście wyposażenia standardowego pojawiły się boczne poduszki powietrzne z funkcją ochrony głowy, czy układ ESP/ASR (w autach z przed faceliftingu oferowany był za dopłatą 1 210 zł) podstawowy model kosztuje ciągle 39 900 zł.

Jak na gabaryty oraz przestrzeń, jaką oferuje rumuński SUV z francuskimi genami, to ciągle bardzo atrakcyjna cena.

Wersja z pakietem Prestige, wysokoprężną jednostką dCi 110 oraz napędem wyceniona została już na 73 800 zł.

Za taką sumę otrzymamy samochód m.in. przyciemnianymi tylnymi szybami, światłami przeciwmgłowymi, manualną klimatyzacją, czy systemem Media Nav (7-­calowy ekran dotykowy z nawigacją, radioodtwarzaczem bez CD, ale z wejściem USB i jack, łącznością Bluetooth oraz sterowaniem przy kierownicy).

Ponadto testowy egzemplarz wzbogacono o dodatkowe elementy, jak np. o lakier metalizowany (1 900 złotych), czy pakiet Adventure (m.in. przednia osłona rurowa, stalowe progi, dywaniki gumowe za 2 750 zł).

Spoglądając na cenniki można dojść szybko do wniosku, że Duster ma naprawdę atrakcyjną cenę podstawowej wersji, ale przy wzbogaceniu go o płatne ekstra akcesoria różnica nie jest już aż tak kolosalna. Ale nadal konkurenci są dużo drożsi.

Skoda Yeti 2.0 TDI 110 KM 4x4 Ambition wyceniono na 96 700 zł, natomiast Suzuki S-Cross 1.6 DDiS 120 KM 4WD Premium kosztuje aż 103 900 zł.

Plusy:
- przestronne wnętrze,
- dobre zdolności terenowe,
- atrakcyjna cena zakupu.

Minusy:
- twarde plastiku we wnętrzu,
- niski prestiż marki. 

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige - dane techniczne:

Nadwozie: SUV
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 8V, pojemność 1461 ccm
Moc i moment obrotowy: 109 KM przy 4 000 obr/min; 240 Nm przy 1750 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa, napęd na przednią os, dołączany napęd na tylną
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,9 s
Prędkość maksymalna: 168 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,7/5,0/5,2 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4315/1695/2000/2674 mm
Masa własna: 1320 kg,
Pojemność bagażnika: 408 l (1570 l) 

Karol Biela

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty