Test Opel Astra 1.5 Diesel 122 KM. Sprawdzona i funkcjonalna

Kamil Rogala
Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie ma co się oszukiwać, że jest inaczej. Ale niemiecka propozycja ma inne zalety, które będą istotne dla wielu użytkowników. O czym mowa?Fot. Kamil Rogala
Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie ma co się oszukiwać, że jest inaczej. Ale niemiecka propozycja ma inne zalety, które będą istotne dla wielu użytkowników. O czym mowa?Fot. Kamil Rogala
Udostępnij:
Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie ma co się oszukiwać, że jest inaczej. Ale niemiecka propozycja ma inne zalety, które będą istotne dla wielu użytkowników. O czym mowa?

Szara Astra z trzycylindrowym silnikiem Diesla. No jak to brzmi? Mało emocjonująco prawda? Ale nie zawsze chodzi o emocje. Czasami potrzebny jest spokój, rozsądek, czysta kalkulacja, a w tych dziedzinach ta szara Astra jest prymusem. Przekonałem się o tym podczas testu i muszę stwierdzić, że jeśli spojrzymy na to auto przez pryzmat samochodu użytkowego, które ma wykonać konkretne zadania, trudno znaleźć lepszy model. Dlaczego? Zacznijmy od początku.

Opel Astra. Odrobina historii

Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie
Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie ma co się oszukiwać, że jest inaczej. Ale niemiecka propozycja ma inne zalety, które będą istotne dla wielu użytkowników. O czym mowa?

Fot. Kamil Rogala

Pierwsza generacja Astry zadebiutowała we Frankfurcie w 1991 roku i była następcą Kadetta. Był to przełomowy model dla niemieckiego producenta. Nic więc dziwnego, że w pracach nad konstrukcją pojazdu w Technicznym Centrum Rozwoju Opla w Rüsselsheim uczestniczyło ponad 8 tysięcy inżynierów, techników i projektantów.

Na początku dostępne były podstawowe odmiany tj. hatchback i kombi, ale po jakimś czasie portfolio zostało wzbogacone o sedana i cabrio projektu Bertone. Obecnie oferowana piąta już generacja jest na rynku od 2015 roku, zaś niedawno pojawił się lifting, który wizualnie zmienił niewiele, ale w ofercie silnikowej nastała niemała rewolucja. Od początku istnienia, V generacja była produkowana w Gliwicach, ale kolejna generacja prawdopodobnie zniknie z polskiej fabryki. Auto w testach Euro NCAP, które przeprowadzono w 2015 roku, uzyskało komplet gwiazdek.

Opel Astra. Jak wygląda?

Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie
Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie ma co się oszukiwać, że jest inaczej. Ale niemiecka propozycja ma inne zalety, które będą istotne dla wielu użytkowników. O czym mowa?

Fot. Kamil Rogala

Nie oszukujmy się – dość przeciętnie. Nie, nie uważam, że wygląda źle, ale nie rzuca na kolana stylistyką i nie wywołuje sensacji na ulicy. Jest bardzo anonimowa, stonowana, ale estetyczna. Ma również kilka ciekawych zabiegów stylistycznych, które pozytywnie wpływają na całokształt i sprawiają, że jest na czym zawiesić oko. Po liftingu, który miał miejsce niedawno, zmieniło się niewiele. W sumie zauważalny jest tylko przeprojektowany grill, ale czy radykalne zmiany były konieczne? Moim zdaniem nie, bowiem Astra obecnej generacji wygląda dość dobrze, a producent skupia się raczej na kolejnym wcieleniu tego popularnego modelu.

Opel Astra. Co kryje w środku?

Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie
Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie ma co się oszukiwać, że jest inaczej. Ale niemiecka propozycja ma inne zalety, które będą istotne dla wielu użytkowników. O czym mowa?

Fot. Kamil Rogala

To, co niezbędne. Wnętrze jest przestronne, dobrze poukładane, choć kilka elementów jest dołożonych jakby na siłę. Przykładem jest dziwna półka pod panelem sterowania klimatyzacją. Jest za płytka na odłożenie większego smartfona i nie można jej w żaden sposób zakryć itp. Moim zdaniem zbędny zapychacz wolnej przestrzeni. Ekran jest dość niewielki, ale zgrabnie wkomponowany w konsolę środkową, ładnie prezentują się również zegary osadzone w głębokich tubach. Z jednej strony niewiele jest elementów, które przyciągają wzrok, z drugiej zaś wszystko jest czytelne i wygodne w obsłudze.

Fotele są komfortowe, pozycja za kierownicą również w porządku, dzięki czemu nawet daleka podróż nie jest problemem, a właśnie w takich wyzwaniach Astra pokazuje swoje najmocniejsze strony. Pojemność bagażnika to 370 litrów, a po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji dostajemy 1210 litrów. Dla porównania Kia Ceed oferuje 395 litrów, a nowa Octavia imponujące 600 litrów.

Opel Astra. Jak jeździ?

Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie
Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie ma co się oszukiwać, że jest inaczej. Ale niemiecka propozycja ma inne zalety, które będą istotne dla wielu użytkowników. O czym mowa?

Fot. Kamil Rogala

Bardzo dobrze, dość dynamicznie i oszczędnie. Problemem jest oczywiście kultura pracy, ale tego można się spodziewać po trzycylindrowym półtoralitrowym silniku Diesla, który „na zimno” dość głośno klekocze i przenosi wibracje na nadwozie. Po rozgrzaniu jest nieco lepiej, ale nadal bez rewelacji. Ale czy to ogromna wada? Powiem szczerze, że nie przeszkadzało mi to zbyt mocno, choć patrzyłem na to auto przez pryzmat wspomnianego już „woła roboczego”. Ma być oszczędnie i tak było. Komfortowo? Owszem, choć akustycznie do poprawy.

Jeśli chodzi o parametry, mamy do czynienia ze 122-konną jednostką trzycylindrową. Moc dostępna jest przy 3500 obr./min, zaś maksymalny moment obrotowy 300 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Na uwagę zasługuje zestopniowanie skrzyni biegów – przełożenia są dość długie, co pozytywnie wpływa na spalanie przy prędkościach rzędu 100-140 km/h – silnik uzyskuje wtedy stosunkowo niskie obroty. Producent deklaruje średnio 5-5,3 l/100km (emisja CO2 około 130 g/km). W warunkach mieszanych trudno osiągnąć taki wynik, ale w trasie (ok. 120 km/h), przy spokojnej jeździe okolice pięciu litrów są jak najbardziej osiągalne. Przy 140 km/h powinniśmy zejść poniżej 6,5 litrów.

Opel Astra. Ile kosztuje?

Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie
Na rynku znajdziemy kilka propozycji z segmentu C, które cieszą oko, są emocjonujące, mają w sobie to „coś”. Opel Astra nie należy do tego grona i nie ma co się oszukiwać, że jest inaczej. Ale niemiecka propozycja ma inne zalety, które będą istotne dla wielu użytkowników. O czym mowa?

Fot. Kamil Rogala

Najtańszą Astrę kupimy za (katalogowo) 76 500 złotych i będzie to odmiana Edition z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 110 KM z manualną skrzynią biegów. Za GS Line zapłacimy 79 700 złotych, za Elegance 82 200 złotych a za topową Ultimate aż 103 800 złotych. Cały czas mówimy o podstawowym silniku benzynowym. Podstawowego „ropniaka”, czyli 1.5 Diesel o mocy 105 KM ze skrzynią manualną dostaniemy za 87 100 złotych, a za wersję 122-konną zapłacimy co najmniej 88 800 złotych. Za odmianę z 9-biegową skrzynią automatyczną zapłacimy co najmniej 97 900 złotych. Topowa odmiana Ultimate z tym silnikiem to koszt 125 000 złotych (bez promocji). Dość dużo.

Testowana odmiana to koszt ponad 100 000 złotych. Dużo, jak na 122-konnego diesla z manualną skrzynią biegów? To zależy. Owszem, topowa odmiana za 125 000 złotych to spory koszt, ale takie są obecne ceny kompaktów z silnikami wysokoprężnymi. Przykładowo nowa Skoda Octavia w odmianie Ambition z silnikiem 2.0 TDI o mocy 115 KM z manualną skrzynią 6-biegową to koszt 102 200 złotych. Kia Ceed w wersji L z silnikiem 1.6 CDRI o mocy 136 KM z manualną skrzynią 6-biegową kosztuje 93 990, a za wersję GT Line zapłacimy 109 490 złotych. Jak widać za dobrze wyposażonego kompakta z silnikiem wysokoprężnym musimy przygotować około 100 000 złotych.

Opel Astra. Podsumowanie

Opel Astra nie jest samochodem, który ma nowoczesną stylistykę, który zachwyca finezją i ciekawymi akcentami. We wnętrzu również nie zaskakuje stylistycznym kunsztem, nie ma również najnowocześniejszych gadżetów, ale zyskuje tym, co naprawdę ważne. Ma oszczędny i dość dynamiczny silnik, choć trochę szkoda, że wraz z liftingiem ubyło mocniejszych wersji. Ma również bardzo dobre reflektory matrycowe LED IntelliLux (w standardzie w topowej odmianie) i sporo dodatkowego wyposażenia. Jest także wygodna i funkcjonalna. Ot, kwintesencja samochodu bez zbędnych upiększaczy i gadżetów. Dla wielu kierowców, to najważniejsze.

ZALETY:

  • oszczędny silnik;
  • przyjemne prowadzenie;
  • bardzo dobry komfort i funkcjonalność;
  • niezłe wyposażenie.

WADY:

  • kultura pracy trzycylindrowego diesla;
  • przeciętna stylistyka.

Dane techniczne Opla Astry 1.5 Diesel 122 KM (M6) i jego bezpośrednich konkurentów

 Opel Astra 1.5 Diesel 122 KM (M6)Kia Ceed 1.6 CRDI 115 KM (M6)Skoda Octavia IV 2.0 TDI 115 KM (M6)
DANE
Cena (zł)od 88 800 (79 800 w promocji)od 77 990od 102 200
Liczba miejsc/drzwi5/55/55/5
Typ nadwoziahatchbackhatchbackhatchback/liftback
Masa własna (kg)137113131348
Poj. bagażnika (l)370395600
Poj. zbiornika paliwa (l)485055
UKŁAD NAPĘDOWY
Rodzaj paliwadieseldieseldiesel
Pojemność (ccm)149615981968
Liczba cylindrów344
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia bieg. l. przełożeńmanualna/6manualna/6manualna/6
OSIĄGI
Moc (KM) przy obr./min.122 przy 3500115 przy 4000115 przy 4250
Mom. obr. (Nm) przy obr./min.300 przy 1750-2500280 przy 1500-2750300 przy 1500-2500
Przys. 0-100 km/h (s)10,210,910
Pręd. maks. (km/h)210192211
Śr. spalanie (l/100 km)4,5 (WLTP)3,95,1
Emisja CO2 (g/km)119104135

Tak wygląda Opel Corsa 6. generacji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Aisko BACscan F-30

349,84 zł236,50 zł-32%
miejsce #2

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

382,26 zł265,00 zł-31%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie