Smart już nie kojarzy się z 2-osobowym toczydełkiem. Model Forfour ma 5 drzwi i może przewozić aż 5 pasażerów.
W segmencie aut małych (B) Smart Forfour wnosi świeży powiew, co najmniej zadowolenia, a może nawet radości. Ten nastrój wywołuje prosty zabieg powszechnie stosowany w latach 60. ubiegłego wieku - dwukolorowe nadwozie. Za Smartem oglądają się przechodnie, dlatego, że jest nieznany i ciekawy.
Cechy szczególne
Marka Smart należy do koncernu DaimlerChrysler, który opracował innowacyjny szkielet kabiny pasażerskiej,
zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa. Do tego szkieletu są łączone kolorowe elementy nadwozia wykonane z plastikowych paneli. Również wnętrze pojazdu jest wielokolorowe, co może się podobać. Natomiast nie podoba się brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i rząd klawiszowych przycisków, przyjaznych wyłącznie wprawnym palcom zawodowego pianisty. Amatorowi trudno trafić we właściwy. Wydaje się, że przy projektowaniu wnętrza mniej uwagi zwracano na ergonomię, a więcej na wyróżniającą się stylistykę. Smart ma za to dość przestronne wnętrze, również na tylnej kanapie. Można ją przesuwać wzdłuż nadwozia o 15 cm, regulując ilość miejsca na nogi kosztem wielkości bagażnika. Umieszczono w nim dojazdowe koło zapasowe, a i tak objętość przestrzeni bagażowej wynosi od 202 do 270 l - w zależności od położenia kanapy. Złożenie jej oparć zwiększa przestrzeń bagażową do 900 l. Można też złożyć oparcie. Cechą charakterystyczną Forfour jest również montowany seryjnie układ stabilizacji toru
jazdy ESP. To rzadkość w tej klasie pojazdów.
Silnik
Do napędu pojazdu oferuje się 3 silniki benzynowe konstrukcji Mitsubishi i 2 wysokoprężne - dzieło Mercedesa-Benza. Wybraliśmy silnik benzynowy o pojemności 1,3 l i mocy 95 KM, który wyposażony jest w układ zmiennych faz rozrządu. Być może dzięki niemu silnik zużywa stosunkowo niewiele paliwa - w mieście tylko 7,4 l/100 km. Ta jednostka napędowa umożliwia dość żwawe poruszanie się, ale pod warunkiem utrzymywania silnika w wysokim i dość wąskim zakresie obrotów. W mieście to dość uciążliwe, nawet jeśli przełączanie biegów jest bardzo precyzyjne. Na szczęście nie zawsze trzeba się spieszyć, ale jeśli ktoś musi, to prędkość 100 km/h może osiągnąć po 10,8 s.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne Smarta są całkiem dobre, za sprawą dość sztywnego zawieszenia, małego prześwitu i .... układu stabilizacji toru jazdy ESP montowanego seryjnie. I jest to bardzo mądre
posunięcie, bowiem niezwykle prosta konstrukcja zawieszenia i płyta podłogowa wspólna z Mitsubishi Coltem mogłyby nie wytrzymać harców, co bardziej krewkich kierowców. W zawieszeniu przednim zamontowano kolumny McPhersona, a z tyłu wykorzystano belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Zła jakość nawierzchni naszych dróg obniża komfort podróżowania, ze względu na sztywne zawieszenie. Zwraca uwagę dość precyzyjny układ kierowniczy. Utrzymywanie silnika na wysokich obrotach powoduje wzrost hałasu, przy stałej prędkości 100 km/h jest on zbliżony do hałasu w konkurencyjnych samochodach.
Podsumowanie
Forfour to oryginalny pojazd roztaczający czar i urok. Te zalety bledną, gdy sprawdzimy cennik. Nie zawsze więc stosowanie wspólnych podzespołów powoduje obniżenie ceny auta. Smart jest jednym z droższych aut w tym segmencie, zapewne z powodu dość bogatego wyposażenia seryjnego i dążenia do zachowania elitarności marki. Radość z posiadania Smarta Forfour okrasza bowiem spore prawdopodobieństwo, że drugiego takiego auta nie spotkamy na parkingu przed sklepem spożywczym.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1332 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 95/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 125/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,8 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 10,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 180 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 68* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,4 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 202 - 270 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 47 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,8/7,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 375 x 169 x 145 |
Rozstaw osi (cm): | 250 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/6 |
Cena wersji Pulse (zł): | 58 900 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Biorąc pod uwagę wielkośc auta, wnętrze należy uznać za dość przestronne. |
Silnik | *** | Silnik jest oszczędny, ale głośny i mało elastyczny. |
Poziom hałasu | *** | To nie jest mocna strona Smarta. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Smarta jest zbliżona do drogi hamowania Peugeota 206 1,4 l/88 KM. |
Dynamika | **** | Smart jest nieco szybszy od Peugeota 1,4 l/88 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Zaletą Smarta jest oszczędność w zużyciu paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Nowatorska konstrukcja pojazdu. |
Wyposażenie | **** | Wyposażenie standardowe jest dość bogate. |
Wyposażenie seryjne:
Forfour Pulse
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas ruszania ASR | S |
Wspomaganie nagłego hamowania | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Radioodtwarzacz | O |
Klimatyzacja manualna | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?