Spis treści
Skoda Octavia vs Ford Focus. Nadwozie i wnętrze

To dwa z pozoru inne auta, które przy odpowiedniej konfiguracji, są w stanie zwrócić na siebie uwagę. Nawet w mocno doposażonej wersji, Skoda Octavia jest zdecydowanie bardziej spokojna i stonowana niż konkurenci z tego samego segmentu. Nowa generacja doskonale wpisuje się w nurt stylistyczny innych modeli czeskiego producenta. Auto wygląda bardzo dobrze i co prawda zachwytów brak, ale taka jest Skoda – ma się podobać wielu, a nie zachwycać kilku. Poza tym hatchback, a będąc drobiazgowym – liftback – to od wielu lat przepis na sukces Skody. Wybierając odmianę Sportline dostajemy nieco sportowego stylu i ciekawego wyglądu. Dodatkowo, jeśli pokusimy się o czerwony, niebieski albo nawet pomarańczowy lakier, możemy liczyć na naprawdę dobrze wyglądające z zewnątrz auto. A jak jest w środku?

Skoda Octavia, podobnie jak na zewnątrz, również we wnętrzu prezentuje łagodne linie bez zdecydowanych zabiegów stylistycznych, choć w wersji Sportline mamy minimalistyczną, czarną tapicerkę oraz rewelacyjnie wyglądające i bardzo wygodne sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Co prawda wiele elementów sterujących przeniesiono na ekran dotykowy, ale na szczęście w nowej Octavii znajdziemy kilka fizycznych przycisków do podstawowych funkcji. Poza tym jest bardzo elegancko i naprawdę stylowo, a w wyższych wersjach wyposażenia górna część deski rozdzielczej może być np. obszyta zamszem (wersja RS). Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, Octavia oferuje 600 litrów w standardowym ułożeniu oparć, a po ich złożeniu – aż 1555 litrów. Nie jest to wielka przepaść w porównaniu do poprzednika, ale ogromną zaletą Octavii są liczne dodatki poprawiające funkcjonalność. Warto przejrzeć ofertę opcjonalnego wyposażenia, bo znajdziemy tam sporo ciekawych gadżetów.

Ford Focus kontynuuje tradycję z wielkim grillem a’la Aston Martin, zaś sylwetka ma zdecydowanie więcej pazura w porównaniu do czeskiej konkurencji. W odmianie ST-Line X dominuje czarny kolor dodatków oraz wypełnienie grilla w kształcie plastra miodu. Światła są bardzo duże i wyraziste, również mają ciemne wykończenie. To wszystko w połączeniu np. z czerwonym lakierem oraz większymi, 18-calowymi felgami o ładnym wzorze daje naprawdę ciekawy efekt. Mnóstwo załamań, przetłoczeń i linii sprawia, że dzieje się tu naprawdę dużo. Z tyłu dominują agresywne linie, a w dolnej części zderzaka znalazło się miejsce na namiastkę dyfuzora oraz dwie końcówki układu wydechowego. Całość przywodzi nieco na myśl Mercedesa Klasy A poprzedniej generacji. A co znajdziemy we wnętrzu?

W środku mamy kolejną feerię stylistycznych eksperymentów. Duży ekran wystaje nad deską rozdzielczą i kryje w sobie praktycznie wszystkie najważniejsze funkcje, włącznie ze sterowaniem klimatyzacją i nawiewami. Poniżej znajduje się podstawowy panel sterujący, a nad nim duże kratki nawiewów. Zamiast zegarów znajdziemy już duży ekran, kierownica ma klasyczny kształt, a w wielu miejscach pojawiły się sportowe akcenty tj. czerwone przeszycia czy wstawki imitujące włókno węglowe. Jeśli zaś chodzi o przestrzeń w bagażniku, to w tej konkurencji Focus nie może się równać ze Skodą Octavią. Pojemność bagażnika w przypadku standardowego ułożenia oparć to 392 litry, a po ich złożeniu jest to 1354 litry. Trudno jakiemukolwiek przedstawicielowi segmentu C konkurować z Octavią pod względem funkcjonalności i przestrzeni.
Skoda Octavia vs Ford Focus. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Skoda Octavia oferuje nieco mniej mocy z większej pojemności (oraz cztery cylindry zamiast trzech) co powinno przenieść się na lepszy komfort podróży i kulturę pracy. Silnik 1.5 TSI e-Tec MHEV z instalacją miękkiej hybrydy generuje moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm co w połączeniu z 7-biegowym automatem DSG daje przyzwoite osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy a prędkość maksymalna to 230 km/h. Średnie spalanie wg. producenta to 5,3 l/100km. A czy dodatkowe 5 KM i nieco niższa masa jednostki napędowej da Focusowi przewagę?

Pod maską opisywanego Forda Focusa pracuje turbodoładowana jednostka trzycylindrowa 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 155 KM z momentem obrotowym 190 Nm. To układ miękkiej hybrydy (MHEV), który podobnie jak u czeskiej konkurentki, wspomaga system Start/Stop, pozwalając na niemal niezauważalną jego pracę i wspomaganie jednostki napędowej podczas ruszania. Napęd kierowany jest na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. Auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Spalanie – średnio 5,2 l/100km. Jak widać Skoda dominuje tylko w temacie prędkości maksymalnej, zaś reszta parametrów jest bardzo zbliżona.
Skoda Octavia vs Ford Focus. Ceny i wyposażenie
Skoda Octavia z silnikiem 1.5 TSI e-Tec ze skrzynią 7-biegową DSG i wyposażeniem Sportline kosztuje 142 850 złotych. W standardzie tej wersji znajdziemy m.in.:
- reflektory główne LED Top Matrix;
- podgrzewane fotele przednie;
- 18-calowe felgi aluminiowe;
- automatyczną klimatyzację dwustrefową;
- zawieszenie sportowe;
- czarną podsufitkę;
- przyciemniane szyby tylne i boczne;
- czujniki parkowania przód/tył etc.
Wyposażenie dodatkowe w ofercie Skody jest imponujące i możemy dopłacić m.in. za:
- boczne poduszki powietrzne z tyłu – 1300 złotych;
- zawieszenie adaptacyjne DCC z trybami jazdy – 4150 złotych;
- panoramiczne okno dachowe – 4700 złotych;
- podgrzewana przednia szyba – 1250 złotych;
- składany hak holowniczy – 3900 złotych;
- wyświetlacz head-up – 2750 złotych.
A co ma dla nas Ford Focus? Wersja z silnikiem 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 155 KM i z automatyczną skrzynią 7-biegową oraz wyposażeniem ST-Line X to koszt 150 350 złotych. W standardzie otrzymamy m.in.:
- 17-calowe felgi ze stopów lekkich;
- sportowe zawieszenie i dodatki do nadwozia;
- lusterka boczne składane i regulowane elektrycznie;
- czarna podsufitka;
- kamera cofania etc.
W wyposażeniu opcjonalnym znajdziemy m.in.:
- 18-calowe felgi aluminiowe – 2600 złotych;
- pakiet Driver Assistance (tempomat adaptacyjny, system monitorowania martwego pola etc.) – 2000 złotych;
- pakiet Winter (podgrzewane fotele, kierownica, przednia szyba) – 1400 złotych;
- wyświetlacz head-up – 2000 złotych.
Skoda Octavia vs Ford Focus. Podsumowanie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7) | Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7) |
Platforma | MQB | Ford C2 |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1470 | 1452 |
Rozstaw osi (mm) | 2686 | 2700 |
Długość/szerokość (mm) | 4689/1829 | 4382/1848 |
Pojemność bagażnika (l) | 600/1555 | 392/1354 |
Cena (zł, brutto) | od 142 850 | od 150 350 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1296 | 1312 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 52 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna (MHEV) | benzyna (MHEV) |
Pojemność (cm3) | 1498 | 998 |
Liczba cylindrów | 4 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 7-biegowa | automatyczna, 7-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 150 | 155 |
Moment obrotowy (Nm) | 250 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,5 | 8,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 208 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,3 (WLTP) | 5,2 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 118 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7) | Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7) |
Poduszki powietrzne | 6 (7 lub 9 w opcji) | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7) | Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | * |
Podwozie | * | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | * |
Zużycie paliwa | * | * |
Wyposażenie | * | * |
Cena | * | |
Wynik końcowy | +++++++ (7) | ++++++ (6) |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?