Skoda Octavia 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM vs Ford Focus 1.0 EcoBoost 155 KM. Porównanie rozsądnych kompaktów w sportowych strojach

Kamil Rogala
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem.
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Zdjęcie ilustracyjne
Czy auto może być oszczędne, rozsądne, komfortowe, ale jednocześnie z widocznym sportowym zacięciem? Wielu producentów oferuje pakiety sportowe wyposażenia nawet dla bazowych silników, więc możliwości konfiguracyjne są naprawdę imponujące. Przykładem może być Skoda Octavia w odmianie Sportline oraz Ford Focus w wersji ST-Line X. Porównujemy oferty tych dwóch modeli, ale z rozsądnymi silnikami benzynowymi pod maską.

Spis treści

Skoda Octavia vs Ford Focus. Nadwozie i wnętrze

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Skoda

To dwa z pozoru inne auta, które przy odpowiedniej konfiguracji, są w stanie zwrócić na siebie uwagę. Nawet w mocno doposażonej wersji, Skoda Octavia jest zdecydowanie bardziej spokojna i stonowana niż konkurenci z tego samego segmentu. Nowa generacja doskonale wpisuje się w nurt stylistyczny innych modeli czeskiego producenta. Auto wygląda bardzo dobrze i co prawda zachwytów brak, ale taka jest Skoda – ma się podobać wielu, a nie zachwycać kilku. Poza tym hatchback, a będąc drobiazgowym – liftback – to od wielu lat przepis na sukces Skody. Wybierając odmianę Sportline dostajemy nieco sportowego stylu i ciekawego wyglądu. Dodatkowo, jeśli pokusimy się o czerwony, niebieski albo nawet pomarańczowy lakier, możemy liczyć na naprawdę dobrze wyglądające z zewnątrz auto. A jak jest w środku?

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Skoda

Skoda Octavia, podobnie jak na zewnątrz, również we wnętrzu prezentuje łagodne linie bez zdecydowanych zabiegów stylistycznych, choć w wersji Sportline mamy minimalistyczną, czarną tapicerkę oraz rewelacyjnie wyglądające i bardzo wygodne sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Co prawda wiele elementów sterujących przeniesiono na ekran dotykowy, ale na szczęście w nowej Octavii znajdziemy kilka fizycznych przycisków do podstawowych funkcji. Poza tym jest bardzo elegancko i naprawdę stylowo, a w wyższych wersjach wyposażenia górna część deski rozdzielczej może być np. obszyta zamszem (wersja RS). Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, Octavia oferuje 600 litrów w standardowym ułożeniu oparć, a po ich złożeniu – aż 1555 litrów. Nie jest to wielka przepaść w porównaniu do poprzednika, ale ogromną zaletą Octavii są liczne dodatki poprawiające funkcjonalność. Warto przejrzeć ofertę opcjonalnego wyposażenia, bo znajdziemy tam sporo ciekawych gadżetów.

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Ford

Ford Focus kontynuuje tradycję z wielkim grillem a’la Aston Martin, zaś sylwetka ma zdecydowanie więcej pazura w porównaniu do czeskiej konkurencji. W odmianie ST-Line X dominuje czarny kolor dodatków oraz wypełnienie grilla w kształcie plastra miodu. Światła są bardzo duże i wyraziste, również mają ciemne wykończenie. To wszystko w połączeniu np. z czerwonym lakierem oraz większymi, 18-calowymi felgami o ładnym wzorze daje naprawdę ciekawy efekt. Mnóstwo załamań, przetłoczeń i linii sprawia, że dzieje się tu naprawdę dużo. Z tyłu dominują agresywne linie, a w dolnej części zderzaka znalazło się miejsce na namiastkę dyfuzora oraz dwie końcówki układu wydechowego. Całość przywodzi nieco na myśl Mercedesa Klasy A poprzedniej generacji. A co znajdziemy we wnętrzu?

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Ford

W środku mamy kolejną feerię stylistycznych eksperymentów. Duży ekran wystaje nad deską rozdzielczą i kryje w sobie praktycznie wszystkie najważniejsze funkcje, włącznie ze sterowaniem klimatyzacją i nawiewami. Poniżej znajduje się podstawowy panel sterujący, a nad nim duże kratki nawiewów. Zamiast zegarów znajdziemy już duży ekran, kierownica ma klasyczny kształt, a w wielu miejscach pojawiły się sportowe akcenty tj. czerwone przeszycia czy wstawki imitujące włókno węglowe. Jeśli zaś chodzi o przestrzeń w bagażniku, to w tej konkurencji Focus nie może się równać ze Skodą Octavią. Pojemność bagażnika w przypadku standardowego ułożenia oparć to 392 litry, a po ich złożeniu jest to 1354 litry. Trudno jakiemukolwiek przedstawicielowi segmentu C konkurować z Octavią pod względem funkcjonalności i przestrzeni.

Skoda Octavia vs Ford Focus. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Skoda

Skoda Octavia oferuje nieco mniej mocy z większej pojemności (oraz cztery cylindry zamiast trzech) co powinno przenieść się na lepszy komfort podróży i kulturę pracy. Silnik 1.5 TSI e-Tec MHEV z instalacją miękkiej hybrydy generuje moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm co w połączeniu z 7-biegowym automatem DSG daje przyzwoite osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy a prędkość maksymalna to 230 km/h. Średnie spalanie wg. producenta to 5,3 l/100km. A czy dodatkowe 5 KM i nieco niższa masa jednostki napędowej da Focusowi przewagę?

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie
Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem. Ford

Pod maską opisywanego Forda Focusa pracuje turbodoładowana jednostka trzycylindrowa 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 155 KM z momentem obrotowym 190 Nm. To układ miękkiej hybrydy (MHEV), który podobnie jak u czeskiej konkurentki, wspomaga system Start/Stop, pozwalając na niemal niezauważalną jego pracę i wspomaganie jednostki napędowej podczas ruszania. Napęd kierowany jest na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. Auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Spalanie – średnio 5,2 l/100km. Jak widać Skoda dominuje tylko w temacie prędkości maksymalnej, zaś reszta parametrów jest bardzo zbliżona.

Skoda Octavia vs Ford Focus. Ceny i wyposażenie

Skoda Octavia z silnikiem 1.5 TSI e-Tec ze skrzynią 7-biegową DSG i wyposażeniem Sportline kosztuje 142 850 złotych. W standardzie tej wersji znajdziemy m.in.:

  • reflektory główne LED Top Matrix;
  • podgrzewane fotele przednie;
  • 18-calowe felgi aluminiowe;
  • automatyczną klimatyzację dwustrefową;
  • zawieszenie sportowe;
  • czarną podsufitkę;
  • przyciemniane szyby tylne i boczne;
  • czujniki parkowania przód/tył etc.

Wyposażenie dodatkowe w ofercie Skody jest imponujące i możemy dopłacić m.in. za:

  • boczne poduszki powietrzne z tyłu – 1300 złotych;
  • zawieszenie adaptacyjne DCC z trybami jazdy – 4150 złotych;
  • panoramiczne okno dachowe – 4700 złotych;
  • podgrzewana przednia szyba – 1250 złotych;
  • składany hak holowniczy – 3900 złotych;
  • wyświetlacz head-up – 2750 złotych.

A co ma dla nas Ford Focus? Wersja z silnikiem 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 155 KM i z automatyczną skrzynią 7-biegową oraz wyposażeniem ST-Line X to koszt 150 350 złotych. W standardzie otrzymamy m.in.:

  • 17-calowe felgi ze stopów lekkich;
  • sportowe zawieszenie i dodatki do nadwozia;
  • lusterka boczne składane i regulowane elektrycznie;
  • czarna podsufitka;
  • kamera cofania etc.

W wyposażeniu opcjonalnym znajdziemy m.in.:

  • 18-calowe felgi aluminiowe – 2600 złotych;
  • pakiet Driver Assistance (tempomat adaptacyjny, system monitorowania martwego pola etc.) – 2000 złotych;
  • pakiet Winter (podgrzewane fotele, kierownica, przednia szyba) – 1400 złotych;
  • wyświetlacz head-up – 2000 złotych.

Skoda Octavia vs Ford Focus. Podsumowanie

Skoda Octavia i Ford Focus w usportowionych wersjach to wbrew pozorom dwie zupełnie odmienne propozycje, które przypadną do gustu nieco innej grupie odbiorców. Ford mimo upływu lat wciąż oferuje nowoczesną stylistykę i wnętrze, do którego trzeba się przyzwyczaić (obsługa po liftingu niemal w pełni dotykowa), ale w zamian otrzymujemy świetnie wyglądające (po doposażeniu), choć dość kosztowne auto. Skoda Octavia, nawet w odmianie Sportline, stawia na minimalizm oraz ponadprzeciętną funkcjonalność, choć doposażona wersja również może sporo kosztować. W obu przypadkach mamy jednak do czynienia z wysokim komfortem i przyjemnym prowadzeniem.

Podstawowe dane techniczne obu modeli:

 

Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7)

Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7)

Platforma

MQB

Ford C2

Euro NCAP

5/5

5/5

Wysokość (mm)

1470

1452

Rozstaw osi (mm)

2686

2700

Długość/szerokość (mm)

4689/1829

4382/1848

Pojemność bagażnika (l)

600/1555

392/1354

Cena (zł, brutto)

od 142 850

od 150 350

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1296

1312

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

52

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna (MHEV)

benzyna (MHEV)

Pojemność (cm3)

1498

998

Liczba cylindrów

4

3

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-biegowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

150

155

Moment obrotowy (Nm)

250

190

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,5

8,4

Prędkość maksymalna (km/h)

230

208

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

5,3 (WLTP)

5,2 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

120

118

Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7)

Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7)

Poduszki powietrzne

6 (7 lub 9 w opcji)

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych 

Nasza ocena:

 

Skoda Octavia (Sportline) 1.5 TSI e-Tec MHEV 150 KM (AT7)

Ford Focus (ST-Line X) 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM (AT7)

Przestronność wnętrza

*


Silnik

*

*

Osiągi

*

*

Podwozie


*

Poziom hałasu (odczuwalny)

*

*

Zużycie paliwa

*

*

Wyposażenie

*

*

Cena

*


Wynik końcowy

+++++++ (7)

++++++ (6)

 

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie