Tanie samochody cieszą się w naszym kraju zrozumiałym zainteresowaniem. Najtańszym modelem w koncernie Volkswagen jest Skoda Fabia, a w koncernie Renault - Thalia. I ta cecha łączy te dwa pojazdy.

Jak wskazują badania, polscy nabywcy za najbardziej prestiżowe uznali nadwozie typu sedan. Tak się szczęśliwie składa, że Thalia i Fabia też są oferowane z takim nadwoziem i należą do najtańszych sedanów na naszym rynku.

Porównujemy samochody napędzane silnikami benzynowymi o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM.
Cechy szczególne
Niektórzy twierdzą, że cechą charakterystyczną Thalii jest jej brzydkie nadwozie. Ale siedząc w środku i tak go nie widzimy, więc wydaje się, że pojazd wyróżnia się jednak czym innym. Thalia to auto specjalnie zaprojektowane na tzw. rozwijające się rynki, do którego zaliczono również Polskę i z oczywistych powodów nie jest oferowane w Zachodniej Europie. Pojazd

wykorzystuje płytę podłogową i wiele mniej znaczących elementów z modelu Clio. Skoda Fabia jest oferowana w pozostałych krajach Unii Europejskiej i co więcej, sprzedaje się nie najgorzej. Cechą charakterystyczną Fabii, podobnie zresztą jak Thalii, jest dążenie konstruktorów do maksymalnego obniżenia kosztów. Mistrzostwo można osiągnąć wtedy, gdy klient się w tym nie zorientuje. Obaj konkurenci mają nadwozia o zbliżonej długości i niemal identyczny rozstaw osi. Przestronność wnętrza jest więc porównywalna i typowa dla aut małych - z przodu miejsca jest dużo i znacznie mniej z tyłu. Za to bagażniki są dość spore, co potwierdza tezę, że niezbyt zamożny posiadacz

Thalii czy Fabii zabiera w podróż raczej więcej bagażu niż gotówki. Bagażnik Renault ma objętość aż 510 l, a Skody - 440 l.
Silniki
Z bogatej palety jednostek napędowych wybraliśmy silniki benzynowe o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM. Konstrukcja jednostek napędowych jest jednak różna. Silnik Thalii ma 2 zawory w cylindrze i ze względu na swój wiek nie jest już stosowany w modelach kierowanych na "rozwinięte" rynki. Silnik Skody również debiutował wiele lat temu, w VW Golfie IV, ale ma 4 zawory w każdym cylindrze. Jednak to właśnie Renault jest autem szybszym od Skody, niestety kosztem sporego zużycia paliwa. Jednostki napędowe z 2 zaworami w cylindrze powinny osiągać maksymalny

moment obrotowy w niskim zakresie obrotów. Niestety w silniku Renaulta tak nie jest i chcąc uzyskać obiecywaną przez producenta dynamikę, trzeba utrzymywać wysokie obroty. Thalia zużywa w mieście blisko 10 l paliwa na 100 km, a Skoda - o litr mniej.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne obu aut są poprawne i w obu zachowano kompromis między komfortem, a bezpieczeństwem jazdy.

Konstrukcja zawieszenia Thalii i Fabii jest zbliżona i typowa dla tanich aut - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Przy takich rozwiązaniach zawieszenia trudno jest uzyskać coś więcej. Hałas w obu samochodach jest podobny i podczas jazdy z prędkością 100 km/h nie przekracza poziomu typowego dla pojazdów tego segmentu. Bardziej skuteczny jest układ hamulcowy Skody, który pozwala na zatrzymanie pojazdu z prędkości 100 km/h na drodze 40,8 m. Thalia potrzebuje o 1,3 m więcej. W podstawowym wyposażeniu

Thalii nie ma wspomagania układu kierowniczego, co nie sprzyja manewrowaniu na parkingu.
Podsumowanie
To zadziwiające, ale różnica w cenie między Thalią 1.4 Access, a Fabią 1.4 Classic wynosi aż 8 840 zł - na korzyść

Renaulta. Od razu wydaje się ładniejszy. W wyposażeniu standardowym Thalii są tylko 2 poduszki powietrzne, a Fabii - jedna poduszka powietrzna, wspomaganie układu kierowniczego i czujnik parkowania. Trudno więc dociec, skąd bierze się aż tak duża różnica w cenie. W tej sytuacji można pozwolić sobie na bogatszą wersję Thalii - Authentique za 37 500 zł i otrzymać wspomaganie układu kierowniczego. Ze względu na lepszy silnik, korzystniejsze wrażenie robi Skoda, do której zniechęca wysoka cena zakupu. Za 44 tys. zł można kupić Thalię w wersji Authentique napędzaną oszczędnym dieslem 1,5 l/65 KM.
A jednak, jest w czym wybierać!
Nasz ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Skoda Fabia | Renault Thalia |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Wybrane dane techniczne:
| Skoda Fabia sedan | Renault Thalia |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1390 | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5000 | 75/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 126/3800 | 114/4250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 14,1 | 12,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,9 | 12,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 168 | 170 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,8 | 42,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 440 | 510 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/8,9 | 5,7/9,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 422 x 165 x 145 | 417 x 164 x 144 |
Rozstaw osi (cm): | 246 | 247 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 | 2/12 |
Cena (zł): | 43 540 | 34 700 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Fabia Classic | Thalia Access |
poduszki powietrzne | 1 | 2 |
układ ABS | O | O |
układ wspomagania nagłego hamowania | - | - |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | O | - |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | O | O |
klimatyzacja manualna/automatyczna | O | O |
radio CD | O | O |
centralny zamek | O | O |
wspomaganie układu kierowniczego | S | O |
czujnik parkowania | S | - |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?