Skoda Fabia kontra Renault Thalia

Ryszard Polit
Fot. Skoda: Skoda Fabia z nadwoziem sedan ma zgrabną sylwetkę i długość zbliżoną do Thalii.
Fot. Skoda: Skoda Fabia z nadwoziem sedan ma zgrabną sylwetkę i długość zbliżoną do Thalii.
Tanie samochody cieszą się w Polsce zrozumiałym zainteresowaniem. Niska cena to cecha wspólna Skody Fabi i Renault Thalia.

Tanie samochody cieszą się w naszym kraju zrozumiałym zainteresowaniem. Najtańszym modelem w koncernie Volkswagen jest Skoda Fabia, a w koncernie Renault - Thalia. I ta cecha łączy te dwa pojazdy.
 

 

Fot. Skoda: Skoda Fabia z nadwoziem sedan ma zgrabną sylwetkę i długość zbliżoną do Thalii.
Fot. Skoda: Skoda Fabia z nadwoziem sedan ma zgrabną sylwetkę i długość zbliżoną do Thalii.

Jak wskazują badania, polscy nabywcy za najbardziej prestiżowe uznali nadwozie typu sedan. Tak się szczęśliwie składa, że Thalia i Fabia też są oferowane z takim nadwoziem i należą do najtańszych sedanów na naszym rynku.

Fot. Renault: Renault Thalia to jeden z najtańszych sedanów na naszym rynku.
Fot. Renault: Renault Thalia to jeden z najtańszych sedanów na naszym rynku.

Porównujemy samochody napędzane silnikami benzynowymi o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Niektórzy twierdzą, że cechą charakterystyczną Thalii jest jej brzydkie nadwozie. Ale siedząc w środku i tak go nie widzimy, więc wydaje się, że pojazd wyróżnia się jednak czym innym. Thalia to auto specjalnie zaprojektowane na tzw. rozwijające się rynki, do którego zaliczono również Polskę i z oczywistych powodów nie jest oferowane w Zachodniej Europie. Pojazd

Fot. Skoda: Silnik 1,4 l/75 KM pochodzi z VW Golfa IV i wyróżnia się mniejszym zużyciem paliwa niż silnik Thalii.
Fot. Skoda: Silnik 1,4 l/75 KM pochodzi z VW Golfa IV i wyróżnia się mniejszym zużyciem paliwa niż silnik Thalii.

wykorzystuje płytę podłogową i wiele mniej znaczących elementów z modelu Clio. Skoda Fabia jest oferowana w pozostałych krajach Unii Europejskiej i co więcej, sprzedaje się nie najgorzej. Cechą charakterystyczną Fabii, podobnie zresztą jak Thalii, jest dążenie konstruktorów do maksymalnego obniżenia kosztów. Mistrzostwo można osiągnąć wtedy, gdy klient się w tym nie zorientuje. Obaj konkurenci mają nadwozia o zbliżonej długości i niemal identyczny rozstaw osi. Przestronność wnętrza jest więc porównywalna i typowa dla aut małych - z przodu miejsca jest dużo i znacznie mniej z tyłu. Za to bagażniki są dość spore, co potwierdza tezę, że niezbyt zamożny posiadacz

Fot. Renault: Niezbyt nowoczesny silnik 1,4 l/75 KM zużywa sporo paliwa w mieście i nie jest zbyt elastyczny. Mimo to Thalia ma lepszą dynamikę niż
Fot. Renault: Niezbyt nowoczesny silnik 1,4 l/75 KM zużywa sporo paliwa w mieście i nie jest zbyt elastyczny. Mimo to Thalia ma lepszą dynamikę niż Fabia.

Thalii czy Fabii zabiera w podróż raczej więcej bagażu niż gotówki. Bagażnik Renault ma objętość aż 510 l, a Skody - 440 l.

 

Silniki

 

Z bogatej palety jednostek napędowych wybraliśmy silniki benzynowe o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM. Konstrukcja jednostek napędowych jest jednak różna. Silnik Thalii ma 2 zawory w cylindrze i ze względu na swój wiek nie jest już stosowany w modelach kierowanych na "rozwinięte" rynki. Silnik Skody również debiutował wiele lat temu, w VW Golfie IV, ale ma 4 zawory w każdym cylindrze. Jednak to właśnie Renault jest autem szybszym od Skody, niestety kosztem sporego zużycia paliwa. Jednostki napędowe z 2 zaworami w cylindrze powinny osiągać maksymalny

Fot. Skoda: Duże wskaźniki tablicy przyrządów Fabii są funkcjonalne.
Fot. Skoda: Duże wskaźniki tablicy przyrządów Fabii są funkcjonalne.

moment obrotowy w niskim zakresie obrotów. Niestety w silniku Renaulta tak nie jest i chcąc uzyskać obiecywaną przez producenta dynamikę, trzeba utrzymywać wysokie obroty. Thalia zużywa w mieście blisko 10 l paliwa na 100 km, a Skoda - o litr mniej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne obu aut są poprawne i w obu zachowano kompromis między komfortem, a bezpieczeństwem jazdy.

Fot. Renault: Tablica przyrządów została przejęta z modelu Clio – jest czytelna.
Fot. Renault: Tablica przyrządów została przejęta z modelu Clio – jest czytelna.

Konstrukcja zawieszenia Thalii i Fabii jest zbliżona i typowa dla tanich aut - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Przy takich rozwiązaniach zawieszenia trudno jest uzyskać coś więcej. Hałas w obu samochodach jest podobny i podczas jazdy z prędkością 100 km/h nie przekracza poziomu typowego dla pojazdów tego segmentu. Bardziej skuteczny jest układ hamulcowy Skody, który pozwala na zatrzymanie pojazdu z prędkości 100 km/h na drodze 40,8 m. Thalia potrzebuje o 1,3 m więcej. W podstawowym wyposażeniu

Fot. Skoda: Bagażnik Fabii ma objętość 440 l.
Fot. Skoda: Bagażnik Fabii ma objętość 440 l.

Thalii nie ma wspomagania układu kierowniczego, co nie sprzyja manewrowaniu na parkingu.

 

Podsumowanie

 

To zadziwiające, ale różnica w cenie między Thalią 1.4 Access, a Fabią 1.4 Classic wynosi aż 8 840 zł - na korzyść

Fot. Renault: Bagażnik Thalii ma imponującą objętość – 510 l.
Fot. Renault: Bagażnik Thalii ma imponującą objętość – 510 l.

Renaulta. Od razu wydaje  się ładniejszy. W wyposażeniu standardowym Thalii są tylko 2 poduszki powietrzne, a Fabii - jedna poduszka powietrzna, wspomaganie układu kierowniczego i czujnik parkowania. Trudno więc dociec, skąd bierze się aż tak duża różnica w cenie. W tej sytuacji można pozwolić sobie na bogatszą wersję Thalii - Authentique za 37 500 zł i otrzymać wspomaganie układu kierowniczego. Ze względu na lepszy silnik, korzystniejsze wrażenie robi Skoda, do której zniechęca wysoka cena zakupu. Za 44 tys. zł można kupić Thalię w wersji Authentique napędzaną oszczędnym dieslem 1,5 l/65 KM.

A jednak, jest w czym wybierać!

 

Nasz ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Skoda Fabia

Renault Thalia

Przestronność wnętrza

Remis

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

 

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

 

Wyposażenie

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Skoda Fabia sedan

Renault Thalia

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1390

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5000

75/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

126/3800

114/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

14,1

12,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,9

12,2

Prędkość maksymalna (km/h):

168

170

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,8

42,1

Pojemność bagażnika (dm3):

440

510

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,9

5,7/9,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

422 x 165 x 145

417 x 164 x 144

Rozstaw osi (cm):

246

247

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

2/12

Cena (zł):

43 540

34 700

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Fabia Classic

Thalia Access

poduszki powietrzne

1

2

układ ABS

O

O

układ wspomagania nagłego hamowania

-

-

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

O

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

O

O

klimatyzacja manualna/automatyczna

O

O

radio CD

O

O

centralny zamek

O

O

wspomaganie układu kierowniczego

S

O

czujnik parkowania

S

-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie