To raczej typowy mieszczuch, choć kierowcom ze sportowym zacięciem z pewnością przypadnie do gustu sztywne zawieszenie, o wiele twardsze niż w bliźniaczych - Volkswagenie Polo i Skodzie Fabii.

Pół roku po premierze nowej Ibizy na rynku pojawiła się czterodrzwiowa wersja niedużej Hiszpanki - Cordoba. Co ciekawe, podobne auto powstało na bazie Skody Fabii, długo zwlekano z premierą trójbryłowej wersji VW Polo. Z oferty wycofano Cordobę z nadwoziem kombi, w tej chwili jedynym autem Volkswagena z takim nadwoziem w segmencie B jest Skoda Fabia. Może właśnie w obfitości odmian nadwoziowych należy upatrywać sukcesu czeskiego auta, w statystykach sprzedaży bije ono na głowę Polo i Ibizę.
Ibiza, w odróżnieniu od dwóch bliźniaczych aut koncernu VW jest zawieszona bardzo twardo, co na pewno docenią zwolennicy aut sportowych. Niestety, dość wyraźnie odczuwa się to także na dziurawych drogach. Zwolennicy jeszcze twardszego zestrojenia zawieszenia mogą zdecydować się na wersję Sport. Jednak wówczas należy nastawić się na mocne wrażenia - auto naprawdę zasługuje na swoją nazwę.
Seat, niezależnie od modelu i wersji wyposażenia, nie ma się czego wstydzić. Nawet w najtańszych odmianach Stella, auta z Martorell są wyposażone w dwie poduszki gazowe, wspomaganie układu kierowniczego, ABS i centralne ryglowanie zamków. W testowym modelu - Signo - znalazły się także halogeny, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach, a także dostępny za dopłatą radioodtwarzacz. Na liście opcji są także boczne poduszki gazowe, klimatyzacja (także automatyczna), felgi z lekkich stopów, alarm a nawet tempomat. Ibiza z silnikiem 1.2 jest oferowana tylko w dwóch odmianach wyposażenia - Stella i Signo. Chętni na wersję Sport muszą zdecydować się na auto z silnikiem 1.4 16V o mocy 100 KM lub Diesla TDI.
W tej chwili na rynku są trzy auta, zbudowane w oparciu o jedną płytę podłogową - Seat Ibiza, Volkswagen Polo i Skoda Fabia. Dwóch pierwszych nie ma co szukać na liście dziesięciu najlepiej sprzedających się aut. Powód jest prosty - Ibiza i Polo są znacznie droższe od sprzedającej się świetnie Fabii. Czeskie auto ma także inną, niezmiernie ważną w naszym kraju zaletę - w wersji hatchback sprzedawane jest wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem.
Seat Ibiza a konkurencja
Model | Seat Ibiza | Fiat Punto | Renault Clio |
Silnik | R3 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 12 | 8 | 8 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1198 | 1242 | 1149 |
Moc maks. (KM) | 64 | 60 | 60 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 112 | 102 | 93 |
Skrzynia biegów/liczba biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/B | T/B | T/B |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 265 | 264 | 255 |
Długość (mm) | 3955 | 3800 | 3775 |
Szerokość (mm) | 1700 | 1660 | 1640 |
Wysokość (mm) | 1440 | 1480 | 1420 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2460 | 2470 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 155 | 158 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 14,9 | 14,3 | 15 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 7,6 | 7,3 | 7,9 |
Poza miastem | 5,1 | 4,8 | 4,9 |
Średnie | 5,9 | 5,7 | 6 |
M - manualna, T - tarczowe, B - bębnoweWyposażenie
Model | Ibiza Signo | Punto Dynamic | Clio Authentique |
Cena (zł) | 41 490 | 38 400 | 38 800 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | O | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?