Seat Ibiza 1.2 kontra Ford Fiesta 1.3

Ryszard Polit
Samochody rosną jak na drożdżach i każda następna generacja jest z reguły większa od poprzedniej. Doszło do tego, że przy odrobinie dobrej woli Forda Fiestę i Seata Ibizę można traktować jako auta rodzinne.

Samochody rosną jak na drożdżach i każda następna generacja jest z reguły większa od poprzedniej. Doszło do tego, że przy odrobinie dobrej woli Forda Fiestę i Seata Ibizę można traktować jako auta rodzinne
.

 

Cechy szczególne

 

fot. Seat
fot. Seat

Fiesta i Ibiza
oferowane są z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym
. Wersja 5-drzwiowa jest bardziej praktyczna, ze względu na łatwiejsze zajmowanie miejsc z tyłu. Obaj konkurenci mają wspólną cechę - na przednich fotelach miejsca jest pod dostatkiem, na tylnej kanapie - już nieco mniej. Pasażerowie ulokowani na tylnej kanapie będą jednak wygodniej podróżować w Fieście. W Fordzie mankamentem, szczególnie odczuwanym podczas długiej jazdy, jest brak podpórki pod lewą nogę i mało czytelny wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Z czytelnością wskaźników Ibizy nie ma kłopotów, bowiem są one podświetlone na czerwono, co zresztą nie wszystkim się podoba. Bagażnik Seata ma objętość 265 l, o 20 l mniej niż Fiesta.

 

 


fot. Seat
fot. Seat


Silnik

Z palety silników wybraliśmy podstawowe jednostki napędowe. Fiesta napędza 4-cylindrowy silnik o 2 zaworach w cylindrze, co jednoznacznie sugeruje jego podeszły wiek. Ma dwie zalety - niski poziom hałasu i prostotę konstrukcji, która przekłada się na tańsze naprawy. Z pojemności 1,3 l uzyskuje 70 KM mocy i dla Fiesty jest ...zbyt słaby. Jeszcze mniejszą moc uzyskuje silnik Ibizy, co , jak się okazało, o niczym nie świadczy. To dość nowoczesna jednostka napędowa o 3 cylindrach i 12 zaworach, która z pojemności 1,1 l osiąga moc 64 KM.

Jednak Ibiza jest szybsza od Fiesty w każdych warunkach. Szczególnie niepokojące są długie czasy rozpędzania Fiesty przy wyższych prędkościach jazdy - redukcja biegu podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów jest obowiązkowa. Moda na silniki 3-cylindrowe, stosowane również w autach Volkswagena i Opla, ma swoje uzasadnienie w niższym zużyciu paliwa. Tak więc podczas jazdy w mieście oszczędniejszym autem jest Ibiza. Zwolennikom bardziej dynamicznej jazdy oba pojazdy napędzane tymi silnikami mogą wydawać się zbyt wolne.

 

Wrażenia z jazdy

fot. Ford
fot. Ford

Obaj konkurenci mają identyczną konstrukcję zawieszenia  - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu oś skrętną. To typowe, czyli tanie rozwiązania dla samochodów tej klasy. A jednak własności jezdne obu aut są zupełnie przyzwoite. Bardziej twarda charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia Ibizy pozwala na szybką jazdę po łukach. Pokonywanie poprzecznych nierówności drogi w Seacie jest przez to bardziej odczuwalne niż w Fordzie. Fiesta również całkiem dobrze sobie radzi na zakrętach, a przechyły nadwozia nie są dokuczliwe.

Fiesta góruje nad Ibizą skutecznością układu hamulcowego i mniejszym poziomem hałasu.

 

 


fot. Ford
fot. Ford


Podsumowanie

Wyższa cena podstawowej wersji Ibizy wynika z bogatszego wyposażenia seryjnego. Lepiej wyposażona i przez to droższa Fiesta oferowana jest w jubileuszowej wersji X100.

 

Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że Fiesta to udany samochód, wymaga jednak mocniejszego silnika. Ostatnio wprowadzono na nasz rynek Fiestę napędzaną silnikiem 1,25 l o mocy 75 KM i ta jednostka napędowa wydaje się być lepsza niż opisywany silnik 1,3 l/70 KM. Również Seatowi przydałaby się mocniejsza jednostka napędowa, np. 1,4 l/75 KM.

 

Mocniejsze silniki podnoszą jednak cenę: w wersji 5-drzwiowej Fiesta z silnikiem 1,2 l kosztuje 36 500 zł, a Ibiza - 42 790 zł.

 

Może jednak warto dopłacić. 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty