Samochody rosną jak na drożdżach i każda następna generacja jest z reguły większa od poprzedniej. Doszło do tego, że przy odrobinie dobrej woli Forda Fiestę i Seata Ibizę można traktować jako auta rodzinne
.
Cechy szczególne
Fiesta i Ibiza
oferowane są z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym
. Wersja 5-drzwiowa jest bardziej praktyczna, ze względu na łatwiejsze zajmowanie miejsc z tyłu. Obaj konkurenci mają wspólną cechę - na przednich fotelach miejsca jest pod dostatkiem, na tylnej kanapie - już nieco mniej. Pasażerowie ulokowani na tylnej kanapie będą jednak wygodniej podróżować w Fieście. W Fordzie mankamentem, szczególnie odczuwanym podczas długiej jazdy, jest brak podpórki pod lewą nogę i mało czytelny wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Z czytelnością wskaźników Ibizy nie ma kłopotów, bowiem są one podświetlone na czerwono, co zresztą nie wszystkim się podoba. Bagażnik Seata ma objętość 265 l, o 20 l mniej niż Fiesta.
Silnik
Z palety silników wybraliśmy podstawowe jednostki napędowe. Fiesta napędza 4-cylindrowy silnik o 2 zaworach w cylindrze, co jednoznacznie sugeruje jego podeszły wiek. Ma dwie zalety - niski poziom hałasu i prostotę konstrukcji, która przekłada się na tańsze naprawy. Z pojemności 1,3 l uzyskuje 70 KM mocy i dla Fiesty jest ...zbyt słaby. Jeszcze mniejszą moc uzyskuje silnik Ibizy, co , jak się okazało, o niczym nie świadczy. To dość nowoczesna jednostka napędowa o 3 cylindrach i 12 zaworach, która z pojemności 1,1 l osiąga moc 64 KM.
Jednak Ibiza jest szybsza od Fiesty w każdych warunkach. Szczególnie niepokojące są długie czasy rozpędzania Fiesty przy wyższych prędkościach jazdy - redukcja biegu podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów jest obowiązkowa. Moda na silniki 3-cylindrowe, stosowane również w autach Volkswagena i Opla, ma swoje uzasadnienie w niższym zużyciu paliwa. Tak więc podczas jazdy w mieście oszczędniejszym autem jest Ibiza. Zwolennikom bardziej dynamicznej jazdy oba pojazdy napędzane tymi silnikami mogą wydawać się zbyt wolne.
Wrażenia z jazdy
Obaj konkurenci mają identyczną konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu oś skrętną. To typowe, czyli tanie rozwiązania dla samochodów tej klasy. A jednak własności jezdne obu aut są zupełnie przyzwoite. Bardziej twarda charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia Ibizy pozwala na szybką jazdę po łukach. Pokonywanie poprzecznych nierówności drogi w Seacie jest przez to bardziej odczuwalne niż w Fordzie. Fiesta również całkiem dobrze sobie radzi na zakrętach, a przechyły nadwozia nie są dokuczliwe.
Fiesta góruje nad Ibizą skutecznością układu hamulcowego i mniejszym poziomem hałasu.
Podsumowanie
Wyższa cena podstawowej wersji Ibizy wynika z bogatszego wyposażenia seryjnego. Lepiej wyposażona i przez to droższa Fiesta oferowana jest w jubileuszowej wersji X100.
Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że Fiesta to udany samochód, wymaga jednak mocniejszego silnika. Ostatnio wprowadzono na nasz rynek Fiestę napędzaną silnikiem 1,25 l o mocy 75 KM i ta jednostka napędowa wydaje się być lepsza niż opisywany silnik 1,3 l/70 KM. Również Seatowi przydałaby się mocniejsza jednostka napędowa, np. 1,4 l/75 KM.
Mocniejsze silniki podnoszą jednak cenę: w wersji 5-drzwiowej Fiesta z silnikiem 1,2 l kosztuje 36 500 zł, a Ibiza - 42 790 zł.
Może jednak warto dopłacić.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?