Seat Altea kontra Ford Focus C-Max

Ryszard Polit
Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6 l /102 KM są dość problematyczne.
Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6 l /102 KM są dość problematyczne.
Minivany są coraz popularniejsze. Niedawno wprowadzonego na rynek Seata Alteę porównaliśmy z niewiele młodszym Fordem Focusem.

Przybywa minivanów na naszym rynku. Niedawno rozpoczęto sprzedaż Seata Altea, którego porównujemy z niewiele młodszym Fordem Focusem C-Max. Każda z tych marek dość późno wprowadziła swoje minivany do produkcji, miała więc czas przyjrzeć się konkurencji.

Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6
Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6 l /102 KM są dość problematyczne.

 

Seat Altea lansowany jest jako "wielozadaniowy pojazd sportowy" i cokolwiek to znaczy jest 5-osobowym minivanem. Również tyle osób się zmieści w pierwszym minivanie Forda. Pod względem ilości przewożonych osób żaden z tych

Ford Focus C-Max jest autem nieco większym od Altei. Wnętrze jest też nieco przestronniejsze.
Ford Focus C-Max jest autem nieco większym od Altei. Wnętrze jest też nieco przestronniejsze.

pojazdów nie ustanawia rekordu. Do porównania wybraliśmy samochody napędzane podstawowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1,6 l.

 

Cechy szczególne
 
Cechą szczególną obu aut jest możliwość przewożenia 3 pasażerów w komfortowych warunkach. Bez komfortu można przewieźć 4 pasażerów, ale pechowiec siedzący na pseudofotelu z tyłu może zwątpić w humanitarne uczucia konstruktorów Forda i Seata. W obu pojazdach środkowy fotel drugiego

We wnętrzu wygodnie mogą podróżować 4 osoby (kierowca + 3 pasażerów), po złożeniu środkowego fotela w drugim rzędzie. Gdy wszystkie miejsca są zajęte,
We wnętrzu wygodnie mogą podróżować 4 osoby (kierowca + 3 pasażerów), po złożeniu środkowego fotela w drugim rzędzie. Gdy wszystkie miejsca są zajęte, w Altei mieści się 5 osób.

rzędu ma mniejsze rozmiary. W Altei można położyć jego oparcie, uzyskując stoliczek. W Fordzie środkowy fotel można złożyć, a dwa skrajne zbliżyć do siebie, przesuwając je jednocześnie do tyłu. Wtedy ilość miejsca dla dwóch pasażerów jest bardzo duża, lecz kosztem przestrzeni

W C-Maksie można złożyć środkowy fotel w drugim rzędzie, a dwa zewnętrze zbliżyć do siebie. W ten sposób dwie osoby siedzące na tylnych fotelach mają
W C-Maksie można złożyć środkowy fotel w drugim rzędzie, a dwa zewnętrze zbliżyć do siebie. W ten sposób dwie osoby siedzące na tylnych fotelach mają komfortowe warunki podróżowania.

bagażnika. Standardowa przestrzeń bagażowa w Fordzie ma objętość 460 l, a w Altei - 409 l. W bagażniku Altei jest dwupoziomowa podłoga, zwiększająca jego funkcjonalność. Fotel kierowcy w Altei i w C-Maksie jest wygodny, z regulacją wysokości. Odczytywanie wskazań zegarów w obu autach nie nastręcza trudności, jednak stylistyka tablic rozdzielczych jest zupełnie inna. W Altei postawiono na sport, dlatego w centralnym miejscu umieszczono obrotomierz. W Fordzie rozmieszczenie wskaźników jest klasyczne.

 

Silniki

 

Do napędu Seata wykorzystano silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM, mającym tylko 2 zawory w każdym cylindrze. Jak na samochód o imagu sportowym to jednak niespodzianka. Notabene na naszym rynku Seat nie oferuje innej jednostki benzynowej. Ford

Na środku tablicy przyrządów umieszczono obrotomierz - tak jak w sportowych autach.
Na środku tablicy przyrządów umieszczono obrotomierz - tak jak w sportowych autach.

napędzany jest 16-zaworowym silnikiem 1,6 l o mocy 101 KM, znanym z innych modelu tego producenta. Ze względu na istotne różnice w budowie obu silników z dużym zainteresowaniem zaczęliśmy się przyglądać obu autom. Nieznacznie szybszy okazał się jednak Seat, szczególnie podczas rozpędzania na wyższych biegach. Jego silnik jest elastyczny i dość cichy, co jest charakterystyczne dla jednostek z dwoma zaworami w cylindrze. Za to Ford jest

Typowa tablica przyrządów. Dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko na konsoli środkowej jest bardzo wygodna w użyciu.
Typowa tablica przyrządów. Dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko na konsoli środkowej jest bardzo wygodna w użyciu.

autem bardziej oszczędnym, a największe różnice można zauważyć podczas jazdy w mieście. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Zgodnie z zamysłem twórców Altea ma sportowych charakter - zakręty pokonuje się bez większych problemów, w czym pomaga twarde zawieszenie. Na złych nawierzchniach dróg obniża to jednak komfort podróżowania. Pod tym względem bardziej komfortowy jest C-Max, który ma bardziej miękkie zawieszenie. Mimo to jego nadwozie nieznacznie przechyla się na zakrętach. Trzeba jednak zauważyć, że oba pojazdy są dość wysokie i mają wysoko położony środek ciężkości. Ponieważ praw fizyki nie można zmienić, sportowa jazda tymi autami jest niemożliwa. Poprawne własności jezdne uzyskano przez nowoczesną konstrukcję układu zawieszenia.  Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - oś wielowahaczową. Płyta podłogowa Altei pochodzi z Audi A3 (również VW Golf V), a C-Maxa - z Focusa. W pełni obciążone samochody tracą swoją dynamikę, gdyż silniki 1,6 l Focusa i Albei są nieco za słabe. Alternatywą są  2-litrowe diesle, oferowane do obu pojazdów, jednak ceny zakupu są zdecydowanie wyższe. Układ hamulcowy Altei jest skuteczniejszy od układu hamulcowego Focusa C-Max.

 

Podsumowanie

 

W porównaniu z innymi minivanami Altea i C-Max niczym szczególnym się nie wyróżniają. Segment miniavów rozwija się w Europie bardzo dynamicznie i wypada, by każdy z producentów miał takie auto w ofercie.
Pod względem możliwości przewożenia dużej ilości osób, w dalszym ciągu najlepsze są 7-miejscowe Opel Zafita (7 miejsc) i VW Touaran. Sportowe możliwości Altei, do których odwołuje się producent, zależą od wielkości silnika. Najsłabsza jednostka napędowa Seata - 1,6 l nie zapewnia doskonałej dynamiki. Ford C-Max napędzany silnikiem 1,6 l nie ma sportowych ambicji, a jego główna zaleta to przestronność wnętrza.

 

Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

                                                  C-Max               Altea

Przestronność wnętrza                     +
Silnik                                             +
Poziom hałasu                                            b.d.
Hamulce                                                                + 
Dynamika                                                              + 
Zużycie paliwa                                +
Nowoczesność konstrukcji                         remis 
Wyposażenie                                                          +

 

Wybrane dane techniczne:

                                                                     Focus C-Max         Altea

Typ silnika                                                      benzynowy        benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów                                     4/16                 4/8 
Pojemność skokowa (cm3):                                  1598                1595
Moc maksymalna (KM/obr/min):                         101/6000         102/5600
Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                     146/4000          148/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                              12,9                 12,8
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):                 12,6                 11,4
Prędkość maksymalna (km/h):                             175                   181
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:                    68                   b.d.
Droga hamowania od 100 km/h (m):                      41,4                40,3
Pojemność bagażnika (dm3):                                460                  409
Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                         55                   55
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):         5,7/8,9           6,0/10,4
Długość x szerokość x wysokość (cm):          434 x 183 x 156  428 x 177 x 157
Rozstaw osi (cm):                                                 264                  258
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)           2/12                 2/12
Cena (zł):                                                           62 990             67 580

Wyposażenie seryjne:

                                                                    Focus C-Max      Ambiente Altea Audience

poduszki powietrzne                                                4                                6
układ ABS                                                              s                                 s
układ ESP                                                               o                                o
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych          s/-                              s/-
klimatyzacja manualna/automatyczna                       -                                 o
radio                                                                      s                                 o
centralny zamek                                                     s                                 s
wspomaganie układu kierowniczego                          s                                 s

s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty