Przybywa minivanów na naszym rynku. Niedawno rozpoczęto sprzedaż Seata Altea, którego porównujemy z niewiele młodszym Fordem Focusem C-Max. Każda z tych marek dość późno wprowadziła swoje minivany do produkcji, miała więc czas przyjrzeć się konkurencji.

Seat Altea lansowany jest jako "wielozadaniowy pojazd sportowy" i cokolwiek to znaczy jest 5-osobowym minivanem. Również tyle osób się zmieści w pierwszym minivanie Forda. Pod względem ilości przewożonych osób żaden z tych

pojazdów nie ustanawia rekordu. Do porównania wybraliśmy samochody napędzane podstawowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1,6 l.
Cechy szczególne
Cechą szczególną obu aut jest możliwość przewożenia 3 pasażerów w komfortowych warunkach. Bez komfortu można przewieźć 4 pasażerów, ale pechowiec siedzący na pseudofotelu z tyłu może zwątpić w humanitarne uczucia konstruktorów Forda i Seata. W obu pojazdach środkowy fotel drugiego

rzędu ma mniejsze rozmiary. W Altei można położyć jego oparcie, uzyskując stoliczek. W Fordzie środkowy fotel można złożyć, a dwa skrajne zbliżyć do siebie, przesuwając je jednocześnie do tyłu. Wtedy ilość miejsca dla dwóch pasażerów jest bardzo duża, lecz kosztem przestrzeni

bagażnika. Standardowa przestrzeń bagażowa w Fordzie ma objętość 460 l, a w Altei - 409 l. W bagażniku Altei jest dwupoziomowa podłoga, zwiększająca jego funkcjonalność. Fotel kierowcy w Altei i w C-Maksie jest wygodny, z regulacją wysokości. Odczytywanie wskazań zegarów w obu autach nie nastręcza trudności, jednak stylistyka tablic rozdzielczych jest zupełnie inna. W Altei postawiono na sport, dlatego w centralnym miejscu umieszczono obrotomierz. W Fordzie rozmieszczenie wskaźników jest klasyczne.
Silniki
Do napędu Seata wykorzystano silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM, mającym tylko 2 zawory w każdym cylindrze. Jak na samochód o imagu sportowym to jednak niespodzianka. Notabene na naszym rynku Seat nie oferuje innej jednostki benzynowej. Ford

napędzany jest 16-zaworowym silnikiem 1,6 l o mocy 101 KM, znanym z innych modelu tego producenta. Ze względu na istotne różnice w budowie obu silników z dużym zainteresowaniem zaczęliśmy się przyglądać obu autom. Nieznacznie szybszy okazał się jednak Seat, szczególnie podczas rozpędzania na wyższych biegach. Jego silnik jest elastyczny i dość cichy, co jest charakterystyczne dla jednostek z dwoma zaworami w cylindrze. Za to Ford jest

autem bardziej oszczędnym, a największe różnice można zauważyć podczas jazdy w mieście.
Wrażenia z jazdy
Zgodnie z zamysłem twórców Altea ma sportowych charakter - zakręty pokonuje się bez większych problemów, w czym pomaga twarde zawieszenie. Na złych nawierzchniach dróg obniża to jednak komfort podróżowania. Pod tym względem bardziej komfortowy jest C-Max, który ma bardziej miękkie zawieszenie. Mimo to jego nadwozie nieznacznie przechyla się na zakrętach. Trzeba jednak zauważyć, że oba pojazdy są dość wysokie i mają wysoko położony środek ciężkości. Ponieważ praw fizyki nie można zmienić, sportowa jazda tymi autami jest niemożliwa. Poprawne własności jezdne uzyskano przez nowoczesną konstrukcję układu zawieszenia. Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - oś wielowahaczową. Płyta podłogowa Altei pochodzi z Audi A3 (również VW Golf V), a C-Maxa - z Focusa. W pełni obciążone samochody tracą swoją dynamikę, gdyż silniki 1,6 l Focusa i Albei są nieco za słabe. Alternatywą są 2-litrowe diesle, oferowane do obu pojazdów, jednak ceny zakupu są zdecydowanie wyższe. Układ hamulcowy Altei jest skuteczniejszy od układu hamulcowego Focusa C-Max.
Podsumowanie
W porównaniu z innymi minivanami Altea i C-Max niczym szczególnym się nie wyróżniają. Segment miniavów rozwija się w Europie bardzo dynamicznie i wypada, by każdy z producentów miał takie auto w ofercie.
Pod względem możliwości przewożenia dużej ilości osób, w dalszym ciągu najlepsze są 7-miejscowe Opel Zafita (7 miejsc) i VW Touaran. Sportowe możliwości Altei, do których odwołuje się producent, zależą od wielkości silnika. Najsłabsza jednostka napędowa Seata - 1,6 l nie zapewnia doskonałej dynamiki. Ford C-Max napędzany silnikiem 1,6 l nie ma sportowych ambicji, a jego główna zaleta to przestronność wnętrza.
Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
C-Max Altea
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu b.d.
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji remis
Wyposażenie +
Wybrane dane techniczne:
Focus C-Max Altea
Typ silnika benzynowy benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów 4/16 4/8
Pojemność skokowa (cm3): 1598 1595
Moc maksymalna (KM/obr/min): 101/6000 102/5600
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 146/4000 148/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 12,9 12,8
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 12,6 11,4
Prędkość maksymalna (km/h): 175 181
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 68 b.d.
Droga hamowania od 100 km/h (m): 41,4 40,3
Pojemność bagażnika (dm3): 460 409
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 55 55
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 5,7/8,9 6,0/10,4
Długość x szerokość x wysokość (cm): 434 x 183 x 156 428 x 177 x 157
Rozstaw osi (cm): 264 258
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/12 2/12
Cena (zł): 62 990 67 580
Wyposażenie seryjne:
Focus C-Max Ambiente Altea Audience
poduszki powietrzne 4 6
układ ABS s s
układ ESP o o
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych s/- s/-
klimatyzacja manualna/automatyczna - o
radio s o
centralny zamek s s
wspomaganie układu kierowniczego s s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?