Najlepszym przykładem na to są elektrohydrauliczne hamulce SBC i elektryczny hamulec postojowy EPB. Przy serwisowaniu tego typu systemów tradycyjne przyrządy niewiele pomogą. Na przykład elektrohydrauliczne hamulce podczas przeglądu, albo naprawy trzeba koniecznie dezaktywować.
Wyzwanie dla mechaników
Wraz z elektrycznym hamulcem postojowym wszedł na rynek kolejny system, który wymaga zastosowania przyrządu diagnostycznego. Hamulec postojowy jest uruchamiany i zwalniany poprzez elektryczny silnik zintegrowany z zaciskiem. System używa pozycji tłoczka również jako informatora o zużyciu klocka.
Wyzwanie dla mechaników polega na tym, iż tutaj tłoczków hamulca tylnej osi nie da się cofnąć za pomocą klasycznych narzędzi do hamulców. A jeśli pomimo tego mechanik będzie próbował tradycyjnie pracować na tych układach, grozi mu uszkodzenie mechanizmu nastawczego w zaciskach. Aby wymienić klocki lub tarcze konieczne jest sterowanie silniczka w zacisku poprzez przyrząd diagnostyczny i wycofanie tłoczka w zacisku. Po wymianie klocków czy tarcz jest wymagane przeprowadzenie nastawienia podstawowego systemu hamulcowego.
Uniwersalny w zastosowaniu
Aby umożliwić warsztatom profesjonalny serwis hamulców w pojazdach z elektronicznymi układami hamul-
cowymi bez konieczności zakupu drogich przyrządów diagnostycznych firma Continental Automotive Systems proponuje elektroniczny przyrząd serwisowy EST. Jest to mały poręczny przyrząd, który poprzez OBD komunikuje się ze sterownikiem i steruje odpowiednio, aby bez problemu i drogich reklamacji przeprowadzić wymianę klocków, czy innych prac serwisowych. Co więcej tester EST ATE ma zastosowanie uniwersalne. W zależności od zadania i systemu hamulcowego jest wyposażony w odpowiednie oprogramowanie. Oprogramowanie w kilku krokach można wgrać z komputera poprzez łącze USB. Dzięki temu przyrząd EST ATE jest rozwiązaniem również na przyszłość. Każdy nowy moduł umożliwi i rozszerzy jego zastosowanie w najnowocześniejszych systemach hamulcowych.
Prosta obsługa
Podczas projektowania tego przyrządu nacisk położono na intuicyjną obsługę 4 przyciskami na przedniej stronie EST. Oznaczenie każdego przycisku i jego funkcje opisano na wyświetlaczu przyrządu. Po podłączeniu do OBD tester natychmiast się włączy i rozpocznie się kontrola wersji oprogramowania. Na wyświetlaczu pojawią się klarowne instrukcje postępowania dla obsługującego.
Dodatkowo dwa programy
Przyrząd ATE - EST uzupełniony jest dwoma modułami oprogramowania: - SBC-Moduł do modeli Mercedes-Benz W211, R230 i C219, które umożliwią: deaktywacje i aktywację systemów hamulcowych, wymianę płynu hamulcowego, odpowietrzenie systemu i kontrolę systemu na zapowietrzenie. Komunikacja ze sterownikiem SBC odbywa się poprzez linię K lub CAN-Bus.
EPB-Moduł do obsługi Audi A6 i VW Passat pozwala na otwarcie i zamknięcie hamulców tylniej osi oraz przeprowadzeni tzw. ustawienie podstawowego po wymianie tarcz lub klocków hamulcowych. Ilość błędów zostaje wyświetlona i jest możliwość ich wykasowania. Inne moduły oprogramowania są w przygotowaniu.
Źródło: ATE
Jak dobrać klocki hamulcowe do grupy VW?
Zasada jest prosta. Wystarczy zapamiętać, że tylko numery PR pozwalają na jednoznaczną identyfikację i prawidłowy dobór materiału ciernego do danego typu pojazdu.
"A jakie znaczenie mają numery PR stosowane w katalogach ATE przy modelach marek takich jak: VW, Audi, Seat i Skoda?" Często takie pytanie zadają mechanicy na hotlinii ATE. Odpowiedź jest zawsze taka sama - tylko numery PR pozwalają na jednoznaczną identyfikację i prawidłowy dobór elementów układu hamulcowego do grupy VW.
W dokumentacji grupy VW jest to opisane w sposób następujący: "Z uwagi na powody technologiczne, aby zagwarantować jednoznaczną identyfikację elementów układu hamulcowego, jest koniecznym oznakowanie tychże elementów numerem PR. Numery te znajdują się zarówno na naklejce wewnątrz pojazdu, jak również są wklejone do książki serwisowej".
Niemożliwym stał się prawidłowy dobór układu hamulcowego, jeżeli jako kryterium stanowić będą tylko model, rocznik, numer podwozia. Jedynym dokładnym wskaźnikiem są numery PR. Zawsze są one trzyelementowe: np. 1LB lub 1KD. Numery PR są stosowane w grupie VW od roku 1999.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?