Premiery Solarisa: Vacanza i Urbino

Piotr Robakowski
Udostępnij:
W belgijskim Kortrijk, Solaris zaprezentował dwie swoje nowości - turystyczną Vacanzę 13 i miejski autobusu Urbino 10 z unikalnym systemem diagnozy pokładowej.

Przed tygodniem Mimo młodego wieku, producent autobusów Solaris Bus&Coach z Bolechowa co kilka miesięcy wprowadza nowe modele. Tym razem firma zaprezentowała swoje nowości na targach w Kortrijk.
Trzy osie i cztery gwiazdki
Solaris Vacanza
13, ma nadwozie o długości 12.9 metra, a jego wnętrze w zależności od układu foteli mieści od 48 osób w czterogwiazdkowej odmianie lub 53 osoby w odmianie trzygwiazdkowej. Prezentowany w Kortrijk egzemplarz wyposażony został w dodatkowy, piąty fotel w ostatnim rzędzie siedzeń. Konsekwencja zwiększonej ładowności, powiększono także część ładunkową - bagażniki liczą teraz łącznie 13 metrów sześciennych. W konstrukcji zastosowano trzecią oś, zmniejszając nacisk na poszczególne osie i poprawiając manewrowość. Aby ułatwić kontrolę kierowcy nad pojazdem podczas manewrowania i pokonywania ostrych zakrętów, wprowadzono tzw. "inteligentne sterowanie osią wleczoną" (druga tylna oś autobusu), w zależności od kąta skrętu pierwszej osi, prędkości i kierunku jazdy. Na pierwszej osi umieszczone są czujniki, które w zależności od jej zachowania wysyłają odpowiednie informacje do sterowników osi trzeciej. Napęd Vacanzy 13 stanowi silnik DAF o mocy 315 kW (430 KM), spełniający normy czystości spalin Euro III.
Myśli i sprawdza się samodzielnie
Drugą z zaprezentowanych nowości jest miejski, dziesięciometrowy model autobusu o nazwie Urbino
przygotowany dla szwajcarskiej firmy Landolt z miejscowości Pfaffikon niedaleko Zurychu. Po raz pierwszy zastosowano w tym modelu niezależną oś przednią, poprawiając kontrolę kierowcy nad prowadzonym pojazdem i ułatwiając manewrowanie w mieście. Pojazd wyposażono w silnik MAN o mocy 162 kW (Euro III) i systemem podwójnej recyrkulacji spalin. Innowacją, której warto się bliżej przyjrzeć jest opracowany przez Biuro Techniczne Solaris Bus & Coach prototypowy system OBD (On Board Diagnostics). Dzięki niemu autobus podczas eksploatacji przeprowadza badanie stanu wszystkich urządzeń wpływających na bezpieczeństwo podróży - silnika, skrzyni biegów, drzwi, systemu poziomującego ECAS, systemu hamowania EBS, żarówek i zasilania. Awaria sygnalizowana jest na tablicy przyrządów - dzięki temu diagnozując pojazd można określić nie tylko miejsce awarii, ale także czas i miejscu wystąpienia błędu (wskazując go nawet w przybliżeniu na rysunku autobusu), jego rodzaju i priorytecie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie