Premiery Solarisa: Vacanza i Urbino

Piotr Robakowski
W belgijskim Kortrijk, Solaris zaprezentował dwie swoje nowości - turystyczną Vacanzę 13 i miejski autobusu Urbino 10 z unikalnym systemem diagnozy pokładowej.

Przed tygodniem Mimo młodego wieku, producent autobusów Solaris Bus&Coach z Bolechowa co kilka miesięcy wprowadza nowe modele. Tym razem firma zaprezentowała swoje nowości na targach w Kortrijk.
Trzy osie i cztery gwiazdki
Solaris Vacanza
13, ma nadwozie o długości 12.9 metra, a jego wnętrze w zależności od układu foteli mieści od 48 osób w czterogwiazdkowej odmianie lub 53 osoby w odmianie trzygwiazdkowej. Prezentowany w Kortrijk egzemplarz wyposażony został w dodatkowy, piąty fotel w ostatnim rzędzie siedzeń. Konsekwencja zwiększonej ładowności, powiększono także część ładunkową - bagażniki liczą teraz łącznie 13 metrów sześciennych. W konstrukcji zastosowano trzecią oś, zmniejszając nacisk na poszczególne osie i poprawiając manewrowość. Aby ułatwić kontrolę kierowcy nad pojazdem podczas manewrowania i pokonywania ostrych zakrętów, wprowadzono tzw. "inteligentne sterowanie osią wleczoną" (druga tylna oś autobusu), w zależności od kąta skrętu pierwszej osi, prędkości i kierunku jazdy. Na pierwszej osi umieszczone są czujniki, które w zależności od jej zachowania wysyłają odpowiednie informacje do sterowników osi trzeciej. Napęd Vacanzy 13 stanowi silnik DAF o mocy 315 kW (430 KM), spełniający normy czystości spalin Euro III.
Myśli i sprawdza się samodzielnie
Drugą z zaprezentowanych nowości jest miejski, dziesięciometrowy model autobusu o nazwie Urbino
przygotowany dla szwajcarskiej firmy Landolt z miejscowości Pfaffikon niedaleko Zurychu. Po raz pierwszy zastosowano w tym modelu niezależną oś przednią, poprawiając kontrolę kierowcy nad prowadzonym pojazdem i ułatwiając manewrowanie w mieście. Pojazd wyposażono w silnik MAN o mocy 162 kW (Euro III) i systemem podwójnej recyrkulacji spalin. Innowacją, której warto się bliżej przyjrzeć jest opracowany przez Biuro Techniczne Solaris Bus & Coach prototypowy system OBD (On Board Diagnostics). Dzięki niemu autobus podczas eksploatacji przeprowadza badanie stanu wszystkich urządzeń wpływających na bezpieczeństwo podróży - silnika, skrzyni biegów, drzwi, systemu poziomującego ECAS, systemu hamowania EBS, żarówek i zasilania. Awaria sygnalizowana jest na tablicy przyrządów - dzięki temu diagnozując pojazd można określić nie tylko miejsce awarii, ale także czas i miejscu wystąpienia błędu (wskazując go nawet w przybliżeniu na rysunku autobusu), jego rodzaju i priorytecie.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty