Peugeot Rifter. Nowy kombivan w naszym teście

Jakub Mielniczak
Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu PSA - Opel Combo Life, Citroen Berlingo i Peugeot Rifter. Opla Combo Life zaprezentowaliśmy w marcu. Kilka dni temu zadebiutował Citroen Berlingo. Peugeota Riftera mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazd testowych na południu Francji.Fot. Peugeot
Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu PSA - Opel Combo Life, Citroen Berlingo i Peugeot Rifter. Opla Combo Life zaprezentowaliśmy w marcu. Kilka dni temu zadebiutował Citroen Berlingo. Peugeota Riftera mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazd testowych na południu Francji.Fot. Peugeot
Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu PSA - Opel Combo Life, Citroen Berlingo i Peugeot Rifter. Opla Combo Life zaprezentowaliśmy w marcu. Kilka dni temu zadebiutował Citroen Berlingo. Peugeota Riftera mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazd testowych na południu Francji.

Peugeot swój nowy model kieruje do jasno sprecyzowanej grupy klientów - Riftera powinni docenić wszyscy ci, którzy lubią aktywnie spędzać czas, a rodzaj wybranej aktywności powoduje konieczność transportowania ze sobą wielu bagaży - np. rowerów, desek surfingowych i częstego korzystania z nieutwardzonych dróg. Rifter jest następcą cieszącego się dużą popularnością Partnera Tepee. 

Nadwozie/wnętrze

Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu
Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu PSA - Opel Combo Life, Citroen Berlingo i Peugeot Rifter. Opla Combo Life zaprezentowaliśmy w marcu. Kilka dni temu zadebiutował Citroen Berlingo. Peugeota Riftera mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazd testowych na południu Francji.

Fot. Jakub Mielniczak

Auto zbudowano na płycie podłogowej EMP-2. Stylistyka Riftera nawiązuje do innych modeli francuskiej marki. Krótka maska i niewielkie zwisy zwiastują dużo przestrzeni wewnątrz auta, a „terenowe” akcenty zapożyczone ze świata SUV-ów. takie jak zwiększony prześwit, nakładki nadkoli i dolnych partii drzwi, mają pokazywać gotowość tego kombivana do pokonywania dróg o kiepskich nawierzchniach. Rifter jest oferowany w dwóch długościach nadwozia - podstawowa wersja mierzy 4403 mm, przedłużona ma 350 mm więcej. Kabina pasażerska mieści 5 lub 7 osób. W drugim rzędzie siedzeń, na życzenie klienta są montowane trzy niezależne fotele - wszystkie mają identyczne wymiary i są wyposażone w mocowanie Isofix. Imponujące wymiary ma bagażnik - w krótkiej wersji w konfiguracji 5-osobowej ma 775 l pojemności, a przy wydłużonym rozstawie osi jego kubatura wzrasta do 1050 l. Peugeot chwali się imponującą pojemnością schowków we wnętrzu auta wynoszącą, zależnie od wersji, do 186 l. Szczególne wrażenie robią schowki w tunelu środkowym - jeden z nich jest tak głęboki, że nie jest problemem schować doń całą rękę aż po bark!

Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu
Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu PSA - Opel Combo Life, Citroen Berlingo i Peugeot Rifter. Opla Combo Life zaprezentowaliśmy w marcu. Kilka dni temu zadebiutował Citroen Berlingo. Peugeota Riftera mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazd testowych na południu Francji.

Fot. Peugeot

Dzięki umieszczeniu poduszki powietrznej pasażera w dachu, w tablicy rozdzielczej udało się wygospodarować dwa duże schowki. W egzemplarzu, którym mogliśmy jeździć, szklany dach współgrał z półprzezroczystą półką na niewielki bagaż biegnącą przez środek dachu. Duży luk bagażowy w tylnej części, stanowił pewne uzupełnienie, bowiem podłoga bagażnika jest stała i nie ma pod nią żadnych schowków. Dostęp do przestrzeni ładunkowej jest możliwy w dwojaki sposób - można otworzyć całą tylną klapę lub samą szybę. Testowe auto wyposażone było w odsuwane drzwi po obu stronach nadwozia - do ich otwarcia i zamknięcia nie jest potrzebna wielka siła, a miłym akcentem, który docenią zwłaszcza rodzice, są rolety przeciwsłoneczne szyb bocznych. Na tablicy rozdzielczej zwraca uwagę i-Cockpit, czyli zegary wyniesione ponad koło kierownicy. To rozwiązanie znane z innych modeli Peugeota, po raz pierwszy zastosowano w kombivanie. Pewnym zgrzytem jest system multimedialny. Pomijając jego niezbyt intuicyjną obsługę, w testowym egzemplarzu urządzenie działało bardzo wolno - dotyczyło to zarówno odświeżania mapy nawigacji, która nie była zbyt responsywna jak też kamery cofania. Zdarzało się, że obraz z niej pojawiał się na ekranie po kilku sekundach od włączenia biegu wstecznego. Cieszy fakt pozostawienia fizycznego panelu sterowania klimatyzacją - do jego obsługi nie mamy żadnych zastrzeżeń.

Napęd/właściwości jezdne

Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu
Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu PSA - Opel Combo Life, Citroen Berlingo i Peugeot Rifter. Opla Combo Life zaprezentowaliśmy w marcu. Kilka dni temu zadebiutował Citroen Berlingo. Peugeota Riftera mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazd testowych na południu Francji.

Fot. Jakub Mielniczak

W czasie testów jeździliśmy wersją napędzaną przez trzycylindrowy, 1,2 litrowy silnik benzynowy o mocy 110 KM, połączony z 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Takie zestawienie pozwala na rozpędzenie tego ważącego prawie 1400 kg auta od zera do 100 km/h w czasie 11,7 s. Charakterystyka Riftera nie zachęca do dynamicznej jazdy - trasa, którą jechaliśmy wiodła wąskimi, krętymi serpentynami, które zdecydowanie nie są żywiołem tego samochodu. Mimo tego, doceniamy dość elastyczny i stosunkowo dobrze wyciszoną jednostkę, która w takich warunkach spalała średnio ok 8 l/100 km. Jest ona wyposażona w filtr cząstek stałych - GAP. Zastrzeżenia mamy do pracy drążka zmiany biegów - skoki dźwigni są długie, zdarza się też haczenie.

Oprócz wspomnianego silnika benzynowego (póki co, jedynego w gamie), auto będzie dostępne z 1,5-litrowymi dieslami BlueHDi o mocach 75, 100 i 130 KM. Ten ostatni występuje także z ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Peugeot Rifter może być wyposażony w system Advanced Grip Control, znany z SUV-ów tej francuskiej marki. Układ optymalizuje trakcję w warunkach pogorszonej przyczepności - kierowca pokrętłem wybiera rodzaj nawierzchni, po której aktualnie się porusza. Gdyby to nie wystarczyło, Rifter będzie dostępny z napędem na 4 koła - za przygotowanie takiej wersji jest odpowiedzialna firma Dangel, współpracująca z koncernem PSA od wielu lat. W czasie prezentacji prasowej, Rifter 4x4 był pokazywany w parku prasowym - trzeba przyznać, że wyposażone w terenowe opony i podwyższone zawieszenie auta, robiło duże wrażenie.

Zawieszenie Riftera jest dość sprężyste i komfortowo zestrojone. Na pochwałę zasługuje też jego wyciszenie. Nie jest to samochód stworzony do dynamicznej jazdy - jakiekolwiek próby takiego wykorzystania kombivana skończą się przechyłami tego wysokiego pojazdu na zakrętach.

Bezpieczeństwo

Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu
Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu PSA - Opel Combo Life, Citroen Berlingo i Peugeot Rifter. Opla Combo Life zaprezentowaliśmy w marcu. Kilka dni temu zadebiutował Citroen Berlingo. Peugeota Riftera mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazd testowych na południu Francji.

Fot. Peugeot

Zależnie od wersji, Rifter może być wyposażony w liczne systemy wspomagające kierowcę - m.in. asystenta pasa ruchu, aktywny tempomat utrzymujący zadany dystans od poprzedzającego auta, system stabilizacji jazdy z przyczepą, układ rozpoznawania znaków drogowych oraz monitor zmęczenia kierowcy. Całość uzupełnia kamera cofania z szerokokątnym obiektywem obejmującym pole widzenia w zakresie 180 stopni za autem. Szkoda, że obraz z niej jest kiepskiej jakości, a działanie samej kamery, jak wcześniej wspomnieliśmy, czasem bywa kapryśne.

Ceny

Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu
Czas nowości - tak można powiedzieć o tym, co w ostatnich miesiącach dzieje się z segmentem kombivanów. Właśnie wchodzi do gry trzech braci, synów koncernu PSA - Opel Combo Life, Citroen Berlingo i Peugeot Rifter. Opla Combo Life zaprezentowaliśmy w marcu. Kilka dni temu zadebiutował Citroen Berlingo. Peugeota Riftera mieliśmy okazję sprawdzić podczas jazd testowych na południu Francji.

Fot. Peugeot

Debiutujący kombivan Peugeota będzie dostępny w trzech poziomach wyposażenia: Active, Allure i GT-Line. Najtańsza możliwość wejścia w posiadanie Riftera to wybór krótkiej wersji Active napędzanej benzynowym silnikiem 1,2 PureTech o mocy 110 KM - kosztuje ona 74 800 zł. Na drugim końcu skali stoi przedłużony 1,5 BlueHDi z automatem w odmianie GT-Line za 119 300 zł. W każdej wersji silnikowej i wyposażeniowej dopłata do dłuższego Riftera wynosi 4000 zł. Dla porównania - Volkswagen Caddy Combi z silnikiem 2.0 TDI o mocy 122 KM i napędem 4 Motion (tylko taki jest dostępny przy tym silniku) kosztuje co najmniej 80 700 zł. Ceny 110-konnego, wysokoprężnego Renault Kangoo w wersji osobowej zaczynają się od 81 850 zł. 

Podsumowanie

Rifter to ciekawa propozycja w segmencie kombivanów. Jeżeli najważniejsza w aucie jest dla ciebie funkcjonalność to z pewnością docenisz walory tego francuskiego auta - liczba i pojemność schowków w kabinie oraz możliwości przewozowe są w tym przypadku imponujące.

PLUSY:

funkcjonalne wnętrze, duża liczba schowków;
niezły komfort jazdy.

MINUSY:

nieprecyzyjna manualna skrzynia biegów;
działanie systemu inforozrywki.


Peugeot Rifter BlueHDi 130 KMVolkswagen Caddy 2.0 TDI 122 KMRenault Kangoo Combi dCi 110 KM
Pojemność skokowa i rodzaj silnika1499 cm3, R4, turbodiesel1968 cm3, R4, turbodiesel1461 cm3, R4, benzynowy
Moc130 KM przy 3750 obr./min122 KM przy 2900 obr/min110 KM przy 4000 obr/min
Moment obrotowy300 Nm przy 1750 obr./min300 Nm przy 1500-2800 obr/min260 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd6-biegowa manualna, napęd przedni6-biegowa manualna, napęd 4x46-biegowa manualna, napęd przedni
Liczba miejsc5 55
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1553\1567b.d.1521\1533
Rozstaw osi (mm)278526822697
Pojemność bagażnika (l)775918660
Pojemność zbiornika paliwa (l)b.d.b.d.60
Długość/szerokość/wysokość (mm)4403/1848/18794408\1793\18224282/1829/1801
Typ nadwozia/liczba drzwiKombivan / 5Kombivan / 5Kombivan / 5
Prędkość maksymalna184 km/h178 km/h170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,411,512,3
Średnie zużycie paliwa4,8 l/100 km (producent)5,4 l/100 km (producent)4,4 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km)126143115
Masa własna (kg)143015761120
Cenaod 74 800 złod 80 700 złod 81 850 zł

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie