Peugeot 9X8. Nowy, hypercar gotowy do wyścigów długodystansowych

Stanisław Rochowicz
Peugeot 9X8 to hypercar wyścigowy z napędem na cztery koła i hybrydowym układem napędowym opracowanym przez Peugeot Sport. Tylne koła napędzane są silnikiem spalinowym o pojemności 2,6 l bi-turbo V6/520 kW. Przednie koła napędza opracowany na zamówienie silnik elektryczny o mocy 200 kW. Elektronika silnika elektrycznego oparta na węgliku krzemu, została opracowany we współpracy z firmą Marelli. Wysokonapięciowy, 900-woltowy akumulator samochodu to dzieło TotalEnergies/Saft. Opony - zgodne z przepisami obowiązującymi w klasie supersamochodów - dostarcza Michelin.
Peugeot 9X8 to hypercar wyścigowy z napędem na cztery koła i hybrydowym układem napędowym opracowanym przez Peugeot Sport. Tylne koła napędzane są silnikiem spalinowym o pojemności 2,6 l bi-turbo V6/520 kW. Przednie koła napędza opracowany na zamówienie silnik elektryczny o mocy 200 kW. Elektronika silnika elektrycznego oparta na węgliku krzemu, została opracowany we współpracy z firmą Marelli. Wysokonapięciowy, 900-woltowy akumulator samochodu to dzieło TotalEnergies/Saft. Opony - zgodne z przepisami obowiązującymi w klasie supersamochodów - dostarcza Michelin. Team Peugeot TotalEnergies
Niecały rok po prezentacji koncepcyjnej wersji Peugeota 9X8 i zaledwie pięć miesięcy po pierwszym teście tego pojazdu na torze, Team Peugeot TotalEnergies zaprezentował jego wersję ostateczną, gotową do wyścigów długodystansowych. Premiera odbyła się w Portimão, w południowej Portugalii.

Peugeot 9X8 to hypercar wyścigowy z napędem na cztery koła i hybrydowym układem napędowym opracowanym przez Peugeot Sport. Tylne koła napędzane są silnikiem spalinowym o pojemności 2,6 l bi-turbo V6/520 kW. Przednie koła napędza opracowany na zamówienie silnik elektryczny o mocy 200 kW. Elektronika silnika elektrycznego oparta na węgliku krzemu, została opracowany we współpracy z firmą Marelli. Wysokonapięciowy, 900-woltowy akumulator samochodu to dzieło TotalEnergies/Saft. Opony - zgodne z przepisami obowiązującymi w klasie supersamochodów - dostarcza Michelin.

Peugeot 9X8. Jest bardzo niski i nie ma skrzydła

Peugeot 9X8 ma doskonałe proporcje. Jego długość to 4,995 m, szerokość - 2 m, a wysokość - 1,145 m. Jest zatem przysadzisty i bardzo niski. Waży zaledwie 1 030 kg, a jego zbiornik mieści maksymalnie 90 litrów paliwa Excellium Racing 100 TotalEnergies, które pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł energii.

Hipersamochód – jak mawiają o nim twórcy – wyróżnia się brakiem tylnego skrzydła, ale mimo tego jest zgodny z przepisami ACO i FIA dotyczącymi kategorii Le Mans Hypercar. Stylizacja auta idealnie wpisuje się w najnowsze trendy Peugeota i nawiązuje detalami do najnowszych modeli wielkoseryjnych. Ten projekt, który przełamuje schematy, jest owocem współpracy zespołu Peugeot Design (pod kierownictwem Matthiasa Hossanna) i zespołu sportowego (pod kierownictwem Oliviera Jansonnie).

Peugeot 9X8. Na granicy regulaminu?

Podczas prezentacji prototypu w lipcu 2021 roku, wielu spekulowało, że brak tylnego skrzydła będzie niezgodny z regulaminem z FIA dla Hypercar. Dział techniczny Peugeot Sport obstawał jednak przy swoim. Czas pokazał, że interpretacja przepisów ACO/FIA dotyczących LMH okazała się prawidłowa. Testy, które odbywały się od grudnia na torach Portimão/Portugalia, Le Castellet/Francja, MotorLand Aragón/Hiszpania, Barcelona/Hiszpania i Magny-Cours/Francja potwierdziły zalety tej przełomowej koncepcji w praktyce, w różnych warunkach pogodowych.

Peugeot 9X8. Symboliczne znaczenie

Auto jest wizytówką technicznych możliwości francuskiego koncernu w zakresie hybrydyzacji. To obecnie kluczowe elementy strategii transformacji energetycznej marki. Wyraziste wzornictwo, pasja do sportów motorowych i doskonałość technologiczna to trzy wartości Peugeot, które przyświecają temu ambitnemu programowi. Powrót marki do wyścigów długodystansowych z wykorzystaniem tak futurystycznego modelu ma w tym wypadku symboliczny charakter. 24-godzinny wyścig Le Mans jest celem szczególnym, ponieważ jest to najlepszy egzamin dla innowacyjnych pomysłów oraz najnowszych technologii.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że Peugeot ma na tym polu olbrzymie doświadczenie. Poprzednicy 9X8 – 905 i 908 wygrali już LeMans, a obecna, uważana za przełomową, konstrukcja wyznacza nowy kierunek projektowania w programie FIA WEC.

Peugeot 9X8. Ponad 10 tys. km testów

W ciągu 25 dni testowych Peugeot 9X8 przejechał ponad 10 000 kilometrów. Z powodzeniem przeprowadzono homologację samochodu we współpracy z FIA. W tym samym czasie zespół kierowany przez dyrektora Peugeot Sport Powertrain Françoisa Coudraina koncentrował się na rozwoju układu napędowego na stanowisku badawczym, w symulatorze i na torze wyścigowym.
Prac nie dało się ukończyć przed rozpoczęciem sezonu i z tego względu Peugeot 9X8 dołączył do stawki FIA World Endurance Championship dopiero podczas 6-godzinnego wyścigu Monza (10 lipca), na słynnym włoskim torze nazywanym “Świątynią prędkości”.

Peugeot 9X8. Efekt współpracy specjalistów

Projekt 9X8 to efekt współpracy Teamu Peugeot TotalEnergies z wieloma międzynarodowymi partnerami, z których każdy cieszy się uznaniem w swojej branży.

Za zarządzanie energią i optymalizację wydajności sekcji elektrycznej odpowiedzialna jest marka Capgemini, specjalista w dziedzinie sztucznej inteligencji.

Sparco dostarczył zespołowi niezbędne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, a duńska marka Jack & Jones zaopatruje Team Peugeot TotalEnergies w odzież.

Wszystkich partnerów Team Peugeot TotalEnergies łączy ta sama pasja do wyścigów samochodowych, innowacji i postępu.

Linda Jackson (CEO, Peugeot):
„Udział Peugeota w FIA World Endurance jest kolejnym dowodem na pomysłowość marki i jej pasję do sportów motorowych. Odgrywa on również znaczącą rolę w niezbędnym transferze technologii z torów wyścigowych do naszych pojazdów drogowych, zwłaszcza w dziedzinie elektryfikacji.

Aby pokazać, jak poważnie podchodzimy do kwestii transformacji energetycznej, Peugeot zobowiązał się do elektryfikacji całej gamy modelowej do 2024 roku. Co więcej, jeżeli chcemy osiągnąć nasz cel, jakim jest posiadanie w Europie do 2030 roku wyłącznie pojazdów elektrycznych, wiemy, że musimy wyróżniać się w tej dziedzinie, a wyścigi samochodowe bardzo nam w tym pomagają. Warto w tym miejscu wspomnieć, że zanim Peugeot 9X8 zadebiutuje w wyścigach, inżynierowie programu przenieśli już jego system hybrydowy do jednego z naszych samochodów drogowych - Peugeot 508 Peugeot Sport. W przygotowaniu są również inne modele."

Jean-Marc Finot (Dyrektor, Stellantis Motorsport):
„Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar w pełni oddaje DNA marki i jest efektem niestrudzonej pracy zespołowej naszych działów sportowych i projektowych, wspieranych przez naszych kluczowych partnerów, których wiedza i doświadczenie w swoich dziedzinach były niezwykle istotne. Sukces na torze wyścigowym można osiągnąć tylko dzięki połączeniu wszystkich umiejętności."

Olivier Jansonnie (Dyrektor Techniczny, Peugeot Sport):
„Prezentując dziś nasz nowy samochód wyścigowy, spełniamy obietnicę, którą złożyliśmy zeszłego lata. Peugeot 9X8 jest w rzeczywistości fizycznym ucieleśnieniem koncepcji, którą ujawniliśmy w lipcu 2021 roku”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie